Gå til innhold

Barnet mitt er mye overlatt til seg selv i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gratulerer, du har allerede klart å gjøre deg til en hysterisk og irritende mor. 

Anonymkode: c94e6...d2d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har altfor høye forventninger! Han er ett år, det er helt normalt at han har lite språk. Det er også normalt at de minste vimser litt for seg selv og ikke er så interesserte i å lese bok. Husk at normalen rommer mye forskjellig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn begynner ikke å leke sammen før de er eldre.

Anonymkode: fbd6d...1b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han er for øvrig 17 mnd, det er ikke noe som heter språklige utfordringer i den alderen. 

Anonymkode: 6f7bd...aa2

Dette! Du bekymrer deg ALT for tidlig. Mange barn kan kun få ord på 2-års kontrollen. Andre kan snakke i setning. 

Du har i tillegg en gutt, de er jevnt over tregere i utviklingen. 

Anonymkode: 77fb0...254

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye dårlige og ufølsomme svar til deg her. Skjønner godt at du reagerer og for et mammahjerte er det en vond følelse å se at sitt barn er det som stadig ikke er med på det de andre driver med. Her mener jeg bestemt at personalet har en jobb å gjøre når du har reagert på dette. Tenker også at den lille gutten din sikkert er preget av å være enebarn og kanskje må læres litt opp til å delta i samspill med andre barn! Jeg har også bare ett barn, en gutt, som skal i barnehage til våren. Gruer meg og hadde reagert akkurat som deg!! 

Jeg skulle ønske jeg kunne sendt gutten min i barnehage først når han var to år jeg. Føler ikke barnehager klarer å ivareta han slik jeg ønsker og forskning viser at barn under to år egentlig tar mer skade av å gå i barnehage enn det gavner dem. De får veldig økning av stress i seg som slår uheldig ut på lang sikt, kontra de som får være hjemme med en omsorgsfull mamma til 2 års alder. 

Men da mener jeg vi som foreldre må være veldig på, følge med og kreve at barna våre blir godt ivaretatt. Jeg kommer ikke til å være lett å ha med å gjøre i møte med de ansatte. Jeg har høye forventninger. Men sikkert naivt, det blir vel en stor skuffelse for barnet mitt som er vandt med en mamma som ser han hele tiden og fyller dagen med fine aktiviteter for han. Jeg skal definitivt kutte ned på stillingen min,  fra 100 til 80%. Er lærer. Da trenger gutten min bare å gå i barnehage fire dager i det minste.

Huff som jeg gruer meg når jeg hører ting som dette. Du må bare kreve!! Dette er ikke godt nok!!! 

Anonymkode: 2bf58...f3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Gratulerer, du har allerede klart å gjøre deg til en hysterisk og irritende mor. 

Anonymkode: c94e6...d2d

Dust. En bekymret mor er en god mor. 

Anonymkode: 2bf58...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dust. En bekymret mor er en god mor. 

Anonymkode: 2bf58...f3f

Ikke nødvendigvis. En bekymret mor kan fort gi bekymrede barn. Bekymret mor som forventer at barnet skal dras med i aktiviteter hele tiden, hvis barnet helst vil stulle litt rundt, kan fort bli slitsom for alle.

De ansatte i barnehagen må ha fokus på alle, og også akseptere at ikke alle barn er «sitte-lenge-i-ro-i-lesekroken» unger.

Anonymkode: dd41d...9a9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Barnet vårt begynte i barnehagen i august, 17 måneder gammel.  Han har alltid vært en unge som er lett å håndtere, og har alltid lekt mye alene og greier å underholde seg selv mye. Det har falt han naturlig inn ettersom han er enebarn.

Dette føler jeg  har vært noe av grunnen til at han kan få ord og henger litt etter med språket,  uten at det er bekymringsverdig ifølge helsestasjonen og barnehagen. 

Som mamma håpet jeg på at språkutviklingen virkelig skulle skyte fart etter barnehagestart. Men det har ikke blitt merkbart bedre. Tror grunnen til dette er at han blir overlatt til å leke mye alene. 

Hver gang jeg henter ser jeg at han leker alene, surrer rundt i rommet, mens de ansatte gjerne sitter å leser for 4-5  andre unger. Det samme gjelder organisert lek, der personalet er med barna og leker. Mitt barn er aldri med der. Personalet leker, leser og kommuniserer med de andre ungene. Mitt barn "leker så fint på egenhånd ". 

Dette har pågått siden barnehagestart. Og jeg har tatt dette opp både på tilvenningssamtale for 3 uker siden og på nytt ved henting i dag. Da jeg igjen så pedagogisk leder lese for 3-4 unger, en medarbeider leke med 2-3 unger, mens mitt barn surret rundt alene på den andre siden av rommet. Han kommer alltid løpende mot meg ved henting og det gjorde han i dag og. De to ansatte merket ikke en gang at han var ute av rommet. 

Jeg tok opp dette. Sa på en fin måte at det er viktig at han også får være med å lese og i organisert lek, han trenger det like mye som de andre. Selvom han leker fint på egen hånd og greier å underholde seg selv. Han må lære å fungere sammen med andre og det sosiale samspillet er viktig her. Pedagogisk leder svarte at han er med litt, men velger å leke på egenhånd.  Og han henvender seg til dem når han trenger hjelp. Og han får jo språk trening, når de sittet ved bordet sier personalet alltid hva pålegget heter....

Jeg synes ikke det er greit at barnet mitt leker alene store deler av dagen,  for meg virker det slik. Synes heller ikke det er greit at han ikke inkluderes i lek, spesielt med tanke på de språklige utfordringene han har. 

Hva tenker dere? 

 

Synes også gruppespillet er litt uheldig på avdelingen hans. Han er den yngste på avdelingen, de aller fleste barna er 2-3 år. 

 

 

 

Anonymkode: 0817c...bd2

17 mnd? Du må slappe av.. de fleste barn i den alderen har få eller lite ord. Mange barn samler opp ord og plutselig en dag kommer ordnede. Ikke stress med det. 
det viktigste for han nå er å bli trygg i barnehagen, 2 mnd er kort tid. Første året handler om å bli vant til rutiner, bli kjent med voksne og barn, kjent på avd og med lekene. De fleste barn på hans alder leker ved siden av hverandre, ikke med hverandre. 
han er ikke interessert i å bli lest for, han vil heller rusle rundt å se seg om. 
men plutselig en dag henter han seg ei bok og rygger seg ned i et fang og vil se i bøker. 
stol på barnehagen. 
hilsen barnehage ansatt 

Anonymkode: ce7ff...c54

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Gratulerer, du har allerede klart å gjøre deg til en hysterisk og irritende mor. 

Anonymkode: c94e6...d2d

Hvorfor må det kommenteres slikt på KG? Hva får du ut av denne kommentaren? Har du det egentlig godt med deg selv, eller er dette en ekkel måte å heve deg selv over andre på, for en pitteliten stund? 

Anonymkode: 6f7bd...aa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor må det kommenteres slikt på KG? Hva får du ut av denne kommentaren? Har du det egentlig godt med deg selv, eller er dette en ekkel måte å heve deg selv over andre på, for en pitteliten stund? 

Anonymkode: 6f7bd...aa2

Ts trenger å få høre at hun gjør seg upopulær blandt de ansatte. Nå er hun klar over det og kan endre sin holdning. 

Anonymkode: c94e6...d2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn i den alderen leker sjelden sammen med andre... de leker for seg selv ved siden av hverandre. 
Språkutvikling er utrolig individuelt, dog veldig optimistisk å forvente det etter 2 mnd i barnehagen. Ville ikke bekymret meg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts trenger å få høre at hun gjør seg upopulær blandt de ansatte. Nå er hun klar over det og kan endre sin holdning. 

Anonymkode: c94e6...d2d

TS har fått masse gode tilbakemeldinger fra folk som henvender seg til henne som et medmenneske, du er bare et ekkelt menneske. 

Anonymkode: 6f7bd...aa2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mye dårlige og ufølsomme svar til deg her. Skjønner godt at du reagerer og for et mammahjerte er det en vond følelse å se at sitt barn er det som stadig ikke er med på det de andre driver med. Her mener jeg bestemt at personalet har en jobb å gjøre når du har reagert på dette. Tenker også at den lille gutten din sikkert er preget av å være enebarn og kanskje må læres litt opp til å delta i samspill med andre barn! Jeg har også bare ett barn, en gutt, som skal i barnehage til våren. Gruer meg og hadde reagert akkurat som deg!! 

Jeg skulle ønske jeg kunne sendt gutten min i barnehage først når han var to år jeg. Føler ikke barnehager klarer å ivareta han slik jeg ønsker og forskning viser at barn under to år egentlig tar mer skade av å gå i barnehage enn det gavner dem. De får veldig økning av stress i seg som slår uheldig ut på lang sikt, kontra de som får være hjemme med en omsorgsfull mamma til 2 års alder. 

Men da mener jeg vi som foreldre må være veldig på, følge med og kreve at barna våre blir godt ivaretatt. Jeg kommer ikke til å være lett å ha med å gjøre i møte med de ansatte. Jeg har høye forventninger. Men sikkert naivt, det blir vel en stor skuffelse for barnet mitt som er vandt med en mamma som ser han hele tiden og fyller dagen med fine aktiviteter for han. Jeg skal definitivt kutte ned på stillingen min,  fra 100 til 80%. Er lærer. Da trenger gutten min bare å gå i barnehage fire dager i det minste.

Huff som jeg gruer meg når jeg hører ting som dette. Du må bare kreve!! Dette er ikke godt nok!!! 

Anonymkode: 2bf58...f3f

Hvordan kan du som pedagog svare så uvitende?

TS, du har en gutt på 17 måneder som er flink til å leke, et godt utgangspunkt altså. Når du henter han ser du han leke alene og det reagerer du negativt på. Barn på hans alder leker parallelek i barnehagen (google det for mer info). Det er flott at han nettopp leker når du henter han. Barn leker bare når de er trygge. Du må ha gjort mye rett, en trygg lekende gutt har du. 
 

De små som alltid sitter med en voksen, som stadig blir lest for og lekt med. De er ofte de utrygge og redde som alltid har en voksen nær. Kan love deg at hverdagen i barnehagen er mye bedre for en trygg og robust tass som din, en for en utrygg liten en som stadig søker voksenkontakt og hele tiden trenger voksenstøtte. 
 

Barnehagen gjør helt rett ved å la han leke. Han blir ikke ekskludert, men velger selv lek, og det er flott og utviklende for han! De voksne på småbarnsavdeling brukes av barna som "trygg base" for utforskningsatferd (søk det og opp). Din er trygg nok til å bevege seg rundt og utforske uten å konstant trenge den voksne. Det er så bra🙂

Les deg litt opp før du på ny anklager de ansatte for å ikke følge opp barnet ditt godt nok. 

Anonymkode: d15f3...fa3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Mye dårlige og ufølsomme svar til deg her. Skjønner godt at du reagerer og for et mammahjerte er det en vond følelse å se at sitt barn er det som stadig ikke er med på det de andre driver med. Her mener jeg bestemt at personalet har en jobb å gjøre når du har reagert på dette. Tenker også at den lille gutten din sikkert er preget av å være enebarn og kanskje må læres litt opp til å delta i samspill med andre barn! Jeg har også bare ett barn, en gutt, som skal i barnehage til våren. Gruer meg og hadde reagert akkurat som deg!! 

Jeg skulle ønske jeg kunne sendt gutten min i barnehage først når han var to år jeg. Føler ikke barnehager klarer å ivareta han slik jeg ønsker og forskning viser at barn under to år egentlig tar mer skade av å gå i barnehage enn det gavner dem. De får veldig økning av stress i seg som slår uheldig ut på lang sikt, kontra de som får være hjemme med en omsorgsfull mamma til 2 års alder. 

Men da mener jeg vi som foreldre må være veldig på, følge med og kreve at barna våre blir godt ivaretatt. Jeg kommer ikke til å være lett å ha med å gjøre i møte med de ansatte. Jeg har høye forventninger. Men sikkert naivt, det blir vel en stor skuffelse for barnet mitt som er vandt med en mamma som ser han hele tiden og fyller dagen med fine aktiviteter for han. Jeg skal definitivt kutte ned på stillingen min,  fra 100 til 80%. Er lærer. Da trenger gutten min bare å gå i barnehage fire dager i det minste.

Huff som jeg gruer meg når jeg hører ting som dette. Du må bare kreve!! Dette er ikke godt nok!!! 

Anonymkode: 2bf58...f3f

Hva er det du egentlig mener at du kan kreve av en barnehage? Man velger jo selv å sende barnet dit. Hvis man er så kritisk, så er det best å være hjemme så lenge som mulig selv.

Du vet at det normalt sett er 12-14 småbarn på 4 ansatte? Hva forventer du egentlig at disse stakkars ansatte skal klare å gjennomføre?

TS, barnet ditt er 17 måneder, og er ikke forsinket i språkutviklingen, det er ikke før ved 2 -årsalder at man begynner å se på dette, og det er helt normalt at så små barn leker alene. Om han ikke er interessert i å bli lest en bok for, så er han ikke det.

Anonymkode: 37e92...573

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det for mitt barn også. Var rundt samme alder som din da han startet. Nå er han fem og det samme skjer. Har heldigvis en bestevenn og leker mye med han, men jeg savner at han i inkluderes mer. 

Anonymkode: 73246...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS må huske på at det hun ser ved henting er et ørlite glimt av det barnet holder på med i løpet av en hel dag. Man kan da ikke si at barnet leker for seg selv hele tiden, ut fra det lille man ser ved henting. Kanskje barnet trekker seg vekk fra andre og foretrekker å leke litt for seg selv akkurat i den tiden. Kanskje har det sett/hørt bok i en gruppe med andre før på dagen. Kanskje har det lekt parallellek med andre i lange perioder i løpet av dagen. 

Og en gutt på 17 måneder kan ikke forventes å ha en eksplosiv språkutvikling fra august til oktober. Her gjelder det å senke skuldrene noen hakk, og gi både barnet og gruppa tid til å "sette seg". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dust. En bekymret mor er en god mor. 

Anonymkode: 2bf58...f3f

Dette er jeg helt uenig i. 

Anonymkode: 752d8...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...