Gå til innhold

Barnet mitt er mye overlatt til seg selv i barnehagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barnet vårt begynte i barnehagen i august, 17 måneder gammel.  Han har alltid vært en unge som er lett å håndtere, og har alltid lekt mye alene og greier å underholde seg selv mye. Det har falt han naturlig inn ettersom han er enebarn.

Dette føler jeg  har vært noe av grunnen til at han kan få ord og henger litt etter med språket,  uten at det er bekymringsverdig ifølge helsestasjonen og barnehagen. 

Som mamma håpet jeg på at språkutviklingen virkelig skulle skyte fart etter barnehagestart. Men det har ikke blitt merkbart bedre. Tror grunnen til dette er at han blir overlatt til å leke mye alene. 

Hver gang jeg henter ser jeg at han leker alene, surrer rundt i rommet, mens de ansatte gjerne sitter å leser for 4-5  andre unger. Det samme gjelder organisert lek, der personalet er med barna og leker. Mitt barn er aldri med der. Personalet leker, leser og kommuniserer med de andre ungene. Mitt barn "leker så fint på egenhånd ". 

Dette har pågått siden barnehagestart. Og jeg har tatt dette opp både på tilvenningssamtale for 3 uker siden og på nytt ved henting i dag. Da jeg igjen så pedagogisk leder lese for 3-4 unger, en medarbeider leke med 2-3 unger, mens mitt barn surret rundt alene på den andre siden av rommet. Han kommer alltid løpende mot meg ved henting og det gjorde han i dag og. De to ansatte merket ikke en gang at han var ute av rommet. 

Jeg tok opp dette. Sa på en fin måte at det er viktig at han også får være med å lese og i organisert lek, han trenger det like mye som de andre. Selvom han leker fint på egen hånd og greier å underholde seg selv. Han må lære å fungere sammen med andre og det sosiale samspillet er viktig her. Pedagogisk leder svarte at han er med litt, men velger å leke på egenhånd.  Og han henvender seg til dem når han trenger hjelp. Og han får jo språk trening, når de sittet ved bordet sier personalet alltid hva pålegget heter....

Jeg synes ikke det er greit at barnet mitt leker alene store deler av dagen,  for meg virker det slik. Synes heller ikke det er greit at han ikke inkluderes i lek, spesielt med tanke på de språklige utfordringene han har. 

Hva tenker dere? 

Synes også gruppespillet er litt uheldig på avdelingen hans. Han er den yngste på avdelingen, de aller fleste barna er 2-3 år. 

Anonymkode: 0817c...bd2

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min på samme alder driver også med sitt. Jeg har ingen bekymring eller stresser over det. Holder med personalet. 

Anonymkode: 800c5...5fd

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Du forventer altså mer etter barnehagestarten for 2 mnd siden? Og tror du de voksne sier "nei, Per, du får ikke lese bok sammen med Nora, Elsa, Konrad, William og Signe, gå å lek for deg selv du" 

Barnet gjør det det ønsker som så liten. Har du prøvd å tvinge barnet til å gjøre det du syns barnet skal gjøre hjemme? Som så små så er det lite til ingen organisert lek i barnehagen, kun litt tegning og maling, duplo etc, en fortsatt tvinges ikke barn til å sitte ved bordet utenom måltider hvis det heller vil leke på gulvet. Et 17 mnd gammelt barn leker ikke med andre barn, de leker ved siden av hverandre i beste fall, mest sannsynlig mens de krangler om leker. 

Og ang språk, det er ikke aktiv språltrening i barnehagen, ei heller er det det hjemme. Det handler om å bli eksponert for lyder, stemmer, sus og dus, og å ta opp det de får med seg. Man fokuserer på farger, former og fasonger, smak og konsistens etc og prater rundt det. Man peker på dyr og fugler, biler og utrykningskjøretøy. Man sitter ikke med føashcards og preppe barna til de blir hentet. 

Jeg tror du må jekke ned forventningene dine noen hakk, det høres ut som barnet ditt har det flott og trives! 

Anonymkode: 6f7bd...aa2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Men hvorfor leker barnet ditt alene? Barn kommer jo til de voksne hvis de sitter å leser en bok, hvis en voksen f.eks. setter seg på gulvet for å leke, så kommer jo gjerne de andre barna å leker sammen med den voksne. Hvis barnet ditt ikke vil være med, uansett hvor mye de prøver så kan de jo ikke tvinge han. 

Anonymkode: 29713...b07

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Han er for øvrig 17 mnd, det er ikke noe som heter språklige utfordringer i den alderen. 

Anonymkode: 6f7bd...aa2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Fakta er desverre at de ikke har bemanning nok i barnehagen til å følge med på våre barn. 

Anonymkode: 3a8c2...398

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fakta er desverre at de ikke har bemanning nok i barnehagen til å følge med på våre barn. 

Anonymkode: 3a8c2...398

I vår barnehage er det 5 voksne på 15 unger. Ved henting i dag satt 1 å leste for barna. Og 1 lekte på 2-3 andre, mens den tredje hang på mobiltelefonen (hennes private).

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Barn leker forskjellige. Barn er ikke så interessert i å leke med andre før de nærmer seg 3 faktisk. Språket er heller ingen bekymring. Dette vil gå seg til 😊

Anonymkode: a4c4b...52f

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Snupps66

Noen små, kan være med andre mye, andre kun i små og korte perioder. Noen, er det ikke i det hele tatt. Og dette ville jeg isåfall jobbet med, på sikt. Ikke nå. Nå er alt nytt og tryggheten er i fokus. Det handler om å lese barnets signaler. Hvor går deres grenser..

Barn er også egosentriske, de er sammen i en gruppe og skal lære å se hverandre, samt ta hensyn, men de samhandler ikke enda. De leker alene, men parallelt .

Og akkurat som med språk, så er det endel barn som tar alt inn på avstand, også kommer de med selv litt etter litt.

Men det kjennes sikkert litt skummelt, når du henter at poden er alene. Men han er ikke det. Han er med, på sidelinjen. Og det er sånn disse små nærmer seg det sosiale i vårt samfunn.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Et barn på 17 mnd har nødvendigvis ikke så mye språk, og det er ikke sikkert det kommer på på lenge enda. Å forvente en massiv språkutvikling etter to mnd i bhg på et så lite barn er helt urealistisk og viser bare liten innsikt i barns utvikling. Det er heller ikke uvanlig at barn leker alene eller ved siden av hverandre når de er så små, man må gjerne bli eldre før man leker sammen om noe. Det blir jo også helt feil å tvinge han til å være med på høytlesning hvis han selv viser at han heller vil gjøre noe annet, kan jo godt være han satt der da de begynte og så gikk sin vei etterhvert. Små barn skal forøvrig orientere seg mot foreldrene, så det er helt naturlig at han kommer til deg i en alder av 17 mnd når du har vært lenge vekke.  Så lenge han har det bra og trives i bhg så er jo det det viktigste. Det med sosial interaksjon og språkutvikling kommer etterhvert. Merkelig hvor mange på KG for tiden som tror unger på halvannet-to år nærmest skal snakke flytende. 

Anonymkode: f0a17...841

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hactar

Jeg tror det er litt tidlig å konkludere at han ikke inkluderes. Kanskje passer det ham ikke med en lesestund i flokk etter en lang dag? Det at han er flink til/kanskje foretrekker å underholde seg selv i en alder av 17 mnd, er nok mer et personlighetstrekk enn fordi han er enebarn. De fleste førstefødte er fortsatt enebarn i den alderen, og det varierer veldig hvor selvgående eller søkende de er.

Mitt ene barn var veldig søkende, og i barnehagen fant jeg ham alltid midt i der det var mest liv og røre. Det andre barnet mitt var mer slik du beskriver gutten din. Han hadde konsekvent ryggen til hele flokken når jeg hentet. Lå med ansiktet mot veggen og kjørte bil. Han er en rolig type som slik skjermet seg når han hadde fått nok inntrykk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det er ikke sikkert han er alltid alene. 🙈 min eldste var ihvertfall slik, at på slutten av dagen var han så lei av alle og har fått nok sosialt, og fikk lov å være litt for seg selv. Han har også lillesøster som er to år yngre, og da hun begynte i barnehagen, løste de det med å sende ham (han spurte selv) til hennes avdeling, for der var det færre barn, og mindre barn, roligere.

Han går på skolen nå men kjenner dette fortsetter. Han ønsker å være på SFO til kl 4 og heller gå hjem alene engang i blant, når andre går 15:30. Tenker at kanskje grunnen er samme, at han får fullført sin aktivitet i fred og ro. 

Han er ellers veldig sosial unge og har mange venner! Det er bare at han har behov for ro ned tid, alene tid. Og er ikke det slik med oss fleste..

Anonymkode: 1f55e...aff

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Barnet trenger tid på å bli varm i trøya. Du må gi det tiden og så kommer det.

Vårt barn gikk også i bakgrunnen/periferien et halvår før han var trygg nok til å ta plass. Personalet ville ikke pushe han.

Høres også ut som du kommer når det er frilek. 

Anonymkode: 752d8...2a8

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Grüner

Han er bare 1 år og i den alderen er det mer utforsking, vandring mellom ulike aktiviteter og mer én til én samspill med voksne enn hos barn på nærmere 2-3 som leker mer sammen og som i større grad kan forstå og konsentrere seg om organisert lek. Mht språk så er det ikke så mange som begynner å snakke ordentlig annet enn enkeltord før de er nærmere 2 år. Og han har nettopp begynt i bhg og det er mange nye inntrykk å ta inn og mye nytt å utforske så han har ikke fått « roen på seg» ennå til å konsentrere seg om språket. Så en del av de forventningene du har til sønnen din sin utvikling og livet i bhg passer nok mer for en toåring . Men når det er sagt, så er det veldig viktig at selv om han er liten og leker fint på egenhånd, så må de ansatte gi han én til én samspill og kontakt og også legge til rette for aktiviteter hvor han kan oppleve samhørighet med de andre barna, selv om det at han er så pass mye yngre enn de andre gjør at han kanskje blir litt maskot på avdelingen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Barnet er ikke 1,5 år engang og du forventer språkutvikling? 😳 

Anonymkode: 752d8...2a8

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Skal man tvinge barnet til å sette seg ned å lese tenker du? Det er ikke alle barn som har interesse av å se i bøker og bli lest for i den alderen. 

Anonymkode: c9860...a9f

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I vår barnehage er det 5 voksne på 15 unger. Ved henting i dag satt 1 å leste for barna. Og 1 lekte på 2-3 andre, mens den tredje hang på mobiltelefonen (hennes private).

Som like greit kunne bli brukt for å oppdatere barnas dag på nettet/sende melding til foreldre osv. Jeg bruker min tlf til å gå inn på barnehagens app for å gjøre nettopp de tingene.

Anonymkode: c9860...a9f

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fløff

Han er for liten om å trene mye på ting som krever noe han ikke er interessert i.

Slik jeg leser situasjonen er han ikke så interessert, men han har muligheten til å delta om ønskelig. Og det kan gjerne komme etterhvert :) 

På den alderen er de ikke like sosiale og leker ikke sammen på måten litt eldre barn gjør. Og de følger IKKE en masse regler og kan ikke forventes å ville bli lest for uten egeninteressen.

Du har urealistiske forventninger til alderen, og til barnas nivå og behov.

Han er ikke alene, han utforsker ting han selv ønsker. Og det er foreløpig ikke lesestunden eller lek med andre barn. Det pleier det ikke være i den alderen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Min var sånn, og ble mer og mer deltakende etter hvert. Språket kom også. Det er fint at barn leker alene, og barnet leker nok ikke alene hele dagen. Ville ikke bekymret meg.

Anonymkode: 636fc...1e1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg forstår at du undrer deg over at barnet ditt ofte leker alene i bhg, men som de andre sier er det helt vanlig i den alderen. De fleste små barn leker paralellek, er opptatt med sitt eget og har ikke lært samspillet med andre barn. De ansatte kan ikke tvinge barnet ditt til å delta på lesestund, og jeg tenker at sønnen din fint kan leke alene. Med tiden vil han sannsynligvis søke mer kontakt med de andre barna og de voksne i bhg🙂

Anonymkode: 0666b...344

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...