AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #1 Skrevet 13. oktober 2021 Over en periode, nå ca 1 måned, har jeg slitt med paniske anfall på natta. Jeg bråvåkner, svett og med høy puls. Etterpå sliter jeg med å finne ro og får ofte ikke til å sove. Er sykemeldt grunnet utbrenthet, som kommer av søvnproblemene. Er i dialog med lege. Stoffskiftet er sjekket. Generell helse er sjekket. Jeg har fått Imovane for å ta innimellom, slik at jeg sover ut av og til - og disse nettene sover jeg som normalt. Men stort sett våkner jeg 5 netter i uka, med en panikkfølelse. En redsel. Som jeg ikke aner hvor kommer fra. Som når du våkner fra et mareritt - bare at jeg ikke har mareritt. Så klarer jeg bare ikke slappe av etterpå. Jeg begynner å tenke i kategori angst? Fobi? Et eller annet som jeg ikke har kontroll over. Noen her som har et forslag til noe jeg kan drøfte med legen? Kan legge til at jeg aldri har slitt med psyken, ikke har blitt utsatt for noe traumatisk som kan spores tilbake til dette og generelt har få ekstra-ordinære bekymringer. Anonymkode: 171bf...0c8
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #2 Skrevet 14. oktober 2021 Høres ut som mareritt Anonymkode: a9f0d...97f
bluedot Skrevet 14. oktober 2021 #3 Skrevet 14. oktober 2021 Det kan høres ut som nattlige panikkanfall ? På engelsk heter dette nocturnal panic attacks om du har lyst å google det. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #4 Skrevet 14. oktober 2021 Ja, det er nok angstanfall. Angst kommer i mange former. Anonymkode: 269c0...86e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #5 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Høres ut som mareritt Anonymkode: a9f0d...97f Det er ikke mareritt. Kan fortsatt ha mareritt, og det blir noe helt annet. Dette er følelsen av å ha hatt mareritt, men uten mareritt, om du skjønner? bluedot skrev (5 timer siden): Det kan høres ut som nattlige panikkanfall ? På engelsk heter dette nocturnal panic attacks om du har lyst å google det. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, det er nok angstanfall. Angst kommer i mange former. Anonymkode: 269c0...86e Det er (dessverre) i disse baner jeg og har begynt å tenke. Følelse av panikk, som jeg ikke aner hvor kommer fra. Høy puls, klarer ikke slappe av i kroppen. Dette er et helt nytt felt for meg, da jeg aldri har opplevd det før. Anonymkode: 171bf...0c8
Gjest tranedatter Skrevet 14. oktober 2021 #6 Skrevet 14. oktober 2021 Ikke uvanlig ved utbrenthet. Been there, done that. Forsvant da jeg ble frisk. God bedring og snakk med legen om du behøver behandling!
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #7 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Over en periode, nå ca 1 måned, har jeg slitt med paniske anfall på natta. Jeg bråvåkner, svett og med høy puls. Etterpå sliter jeg med å finne ro og får ofte ikke til å sove. Er sykemeldt grunnet utbrenthet, som kommer av søvnproblemene. Er i dialog med lege. Stoffskiftet er sjekket. Generell helse er sjekket. Jeg har fått Imovane for å ta innimellom, slik at jeg sover ut av og til - og disse nettene sover jeg som normalt. Men stort sett våkner jeg 5 netter i uka, med en panikkfølelse. En redsel. Som jeg ikke aner hvor kommer fra. Som når du våkner fra et mareritt - bare at jeg ikke har mareritt. Så klarer jeg bare ikke slappe av etterpå. Jeg begynner å tenke i kategori angst? Fobi? Et eller annet som jeg ikke har kontroll over. Noen her som har et forslag til noe jeg kan drøfte med legen? Kan legge til at jeg aldri har slitt med psyken, ikke har blitt utsatt for noe traumatisk som kan spores tilbake til dette og generelt har få ekstra-ordinære bekymringer. Anonymkode: 171bf...0c8 Kanskje skudd i blinde, men det er ikke epileptiske anfall da? Den som får slike anfall husker det ikke, men blir veldig skremt etterpå. Og endel kroppslig ubehag som helt tom for energi etterpå. Anonymkode: aff88...425
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #8 Skrevet 14. oktober 2021 Dette hadde jeg tolket som at kroppen bearbeider stress også i søvne, og at man da våkner på «toppen». Rett og slett angstanfall/stressreaksjon. Hadde prøvd meg frem med ulike teknikker for å roe systemet, eller, hatt liggende telefonen og brukt en kort økt med søvnmeditasjon for eksempel. Gjør du det hver gang tilvennes kroppen og hjernen til at «jeg kan roes». Og over tid kan anfallene bli kortere og forsvinne. Anonymkode: d476d...84e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå