Gå til innhold

Genser strikk første gang


maritamsol

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg skal prøve meg på Team Winter genseren til Drops. Tidligere har jeg strikket sokker eller skjerf og kluter, prøvde meg på Oslolua, men støtte på problem at første runden min blir strikket vrang. Er det noen som kan forklare hva jeg gjør feil? 

Alt jeg finner etter søk er å passe på at alle maskene peker samme vei for å ikke få vridd, men ingenting blir vridd. 

Tar i mot svar/hjelp med stor takk! 

Endret av maritamsol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan strikke på strømpepinner, og vet hvordan rett og vrangt strikkes, men takk 😊

Jeg skal strikke rundt på rundpinner. Første runden min blir alltid vrang, selv om jeg strikker rett. Skal altså strikke rett på rundpinner. Eller nå på genseren skal jeg strikke vrangbord med 1 rett og 1 vrang. Det vil si at første runden min så blir det 1 vrang og 1 rett, mens neste runde og resten blir 1 rett og vrang slik som oppskrifta sier. 

Hva gjør jeg feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maritamsol skrev (10 minutter siden):

Jeg kan strikke på strømpepinner, og vet hvordan rett og vrangt strikkes, men takk 😊

Jeg skal strikke rundt på rundpinner. Første runden min blir alltid vrang, selv om jeg strikker rett. Skal altså strikke rett på rundpinner. Eller nå på genseren skal jeg strikke vrangbord med 1 rett og 1 vrang. Det vil si at første runden min så blir det 1 vrang og 1 rett, mens neste runde og resten blir 1 rett og vrang slik som oppskrifta sier. 

Hva gjør jeg feil? 

Er det mulig du snur pinnen etter fleste omgang? Ellers klarer jeg ikke se hvordan dette er mulig 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alli634 skrev (5 minutter siden):

Er det mulig du snur pinnen etter fleste omgang? Ellers klarer jeg ikke se hvordan dette er mulig 🤔

Jeg vet ikke, kanskje 🙈 
Ikke turt å prøve meg på genseren enda, fordi jeg må vite hva jeg gjør feil. Men da jeg strikket Oslolua fulgte jeg denne videoen, og kan ikke se at jeg gjorde noe annet enn henne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil jo bli en oppleggskant nederst nesten uansett. Litt avhengig av hvilken oppleggsmetode du bruker.

Anonymkode: e50b7...52b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det vil jo bli en oppleggskant nederst nesten uansett. Litt avhengig av hvilken oppleggsmetode du bruker.

Anonymkode: e50b7...52b

Ja, det er sant. Kanskje det er det som har gjort at jeg syns det er noe feil, pleier på sokker å legge opp på den måten jeg føler er mest vanlig (aner ikke hva den heter), mens på Oslolua la jeg opp provisorisk opplegg (eller hva det heter) med da løkke opplegg (tror jeg det het). 

 

Nå har jeg strikket sammen på lua (brettekanten), så kanskje det er riktig ut i fra den måten å legge opp på? 

Lengst mot venstre glattstrikk, og så ved oppleggskanten syns jeg det ser vrangt ut før sammenstrikkingen og så er det vrangt og så rett igjen. Håper det ga mening ut fra bildet. 

IMG_4106.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, maritamsol said:

Ja, det er sant. Kanskje det er det som har gjort at jeg syns det er noe feil, pleier på sokker å legge opp på den måten jeg føler er mest vanlig (aner ikke hva den heter), mens på Oslolua la jeg opp provisorisk opplegg (eller hva det heter) med da løkke opplegg (tror jeg det het). 

 

Nå har jeg strikket sammen på lua (brettekanten), så kanskje det er riktig ut i fra den måten å legge opp på? 

Lengst mot venstre glattstrikk, og så ved oppleggskanten syns jeg det ser vrangt ut før sammenstrikkingen og så er det vrangt og så rett igjen. Håper det ga mening ut fra bildet. 

IMG_4106.jpeg

Dette ser ut som mine osloluer i allefall:)

Anonymkode: e50b7...52b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 21.32):

Dette ser ut som mine osloluer i allefall:)

Anonymkode: e50b7...52b

Ok, tusen takk for svar ❤️ 
Da turte jeg å starte på genseren og halskanten ser bra ut, om jeg kan si det selv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...