Gjest Gjest_NN_* Skrevet 2. oktober 2005 #1 Skrevet 2. oktober 2005 Er det noen som har barn med Tourettes her som kunne dele noen tanker og erfaringer?
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #2 Skrevet 2. oktober 2005 Kan du ikke kontakte Touretteforeningen?
Lillesøster Skrevet 2. oktober 2005 #3 Skrevet 2. oktober 2005 Kan du ikke kontakte Touretteforeningen? ← Det kan hun også, hvis hun allerede ikke har gjort det. Men det må da alikevel gå ann å forespørre kontakter her inne.
Gjest Gjesta Skrevet 2. oktober 2005 #4 Skrevet 2. oktober 2005 Jeg har et søskenbarn med Tourettes. Jeg vet ikke noe særlig om det sånn faglig, men jeg har jo sett og vært sammen med gutten...........
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #7 Skrevet 2. oktober 2005 Det kan hun også, hvis hun allerede ikke har gjort det. Men det må da alikevel gå ann å forespørre kontakter her inne. ← Eh..jaaaa? Men i tilfelle hun IKKE VISSTE om Touretteforeningen så fikk hun vite det nå. Jeeezzz...
Gjest Bellatrix Skrevet 2. oktober 2005 #8 Skrevet 2. oktober 2005 Det mest synlige er at de ofte får tics, ufrivillige bevegelser, lyder eller ord. Men det følger også med hyperaktivitet og konsentrasjonsproblemer. Det er sikkert andre ting også, men det er det jeg vet.
4barn Skrevet 2. oktober 2005 #9 Skrevet 2. oktober 2005 (endret) Kan du ikke kontakte Touretteforeningen? ← Eh...joda, det kan jeg sikkert. Men jeg har lyst til å høre litt fra foreldre med erfaringer. Viser nicket mitt i tilfelle noen vil sende en PM. Endret 3. oktober 2005 av 4barn
Gjest gotthard Skrevet 2. oktober 2005 #10 Skrevet 2. oktober 2005 snakker du om utviklet sykdom til aggresiv tick? har arbeidet i en kort periode som vikar for et barn på 10 år som hadde aggresiv tick, skremende agresivitet som ofte var helt umotivert (i våre øyne hvertfall). søk på nett så finner du mye der, jeg søkte og fant mye under min utdanelse hvertfall. lykke til
hecuba Skrevet 2. oktober 2005 #11 Skrevet 2. oktober 2005 jeg har gått i klasse med en med tourette i noen år. Erfaringen jeg hadde med dette var først og fremst de opplagte tiksene. Dette er noe man fort venner seg til og egentlig det minste problemet med hele sykdommen. Sånn i sosial/skolesammenheng var vel det værste de andre tingene som fulgte av medisinene. At han kunne bli agressiv, frekk og trøtt. Kan være vanskelig å vite hva som er sykdommen og hva som er han selv. Var en del i klassen som trodde han brukte sykdommen som en unnskyldning. Tror dersom du har en barn med tourette, at det er viktig å være åpen med disse tingene slik at man unngår denne typen "misforståelser" og rykter som min venn fikk.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #12 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg har tourettes. har hatt det siden jeg var 5-6 år. Det kan være rykninger i armene, blunking, rynking på nesa etc. Ikke så lenge siden jeg fikk diagnosen hos legen. Det har vært et tabu i mange år, og jeg har aldri møtt forståelse for dette hos mine foreldre. Det verste ved syndromet er tisking og hvisking fra folk rundt deg. Da jeg var barn og ungdom fikk jeg ofte sleivete kommentarer på hvorfor jeg gjorde disse tingene. Forferdelig sårende når man selv ikke kan forklare hvorfor man har en trang til å gjøre dette. Syndromet kan være arvelig.
Thomasine Skrevet 3. oktober 2005 #13 Skrevet 3. oktober 2005 Kjenner en som har det. Hun har både verbale og kroppslige tics. Moderate, men uten medisinering sliter hun selv. I tillegg har hun ADHD. Som voksen skjønner hun at hun må ta medisiner, men som ung slurvet hun og fikk unødvendige problemer pga det. Medisinene påvirker også negativt - hun blir trøtt... Hun har alltid snakket åpent om dette så alle rundt henne (skole, jobb, studier, familie og venner)har visst hva som skjedde med henne. Ingen tabu i hennes omkrets!!
4barn Skrevet 3. oktober 2005 #14 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg har tourettes. har hatt det siden jeg var 5-6 år. Det kan være rykninger i armene, blunking, rynking på nesa etc. Ikke så lenge siden jeg fikk diagnosen hos legen. Det har vært et tabu i mange år, og jeg har aldri møtt forståelse for dette hos mine foreldre. Det verste ved syndromet er tisking og hvisking fra folk rundt deg. Da jeg var barn og ungdom fikk jeg ofte sleivete kommentarer på hvorfor jeg gjorde disse tingene. Forferdelig sårende når man selv ikke kan forklare hvorfor man har en trang til å gjøre dette. Syndromet kan være arvelig. ← Så dumt at du var anonym.... Send meg gjerne en PM.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #15 Skrevet 3. oktober 2005 Svar til 4barn: Jeg er ikke medlem. Da kan jeg vel ikke sende noen PM? Hvis det er noe du lurer på kan jeg prøve å svare så godt jeg kan. Jeg har en veldig "mild" grad av tourettes, så jeg går ikke på medisiner eller har "adferdsvansker". Har god kontroll på ticsene mine etter at jeg ble voksen, selv om trangen til å gjøre dem er der. Er bare livredd ungene mine skal få dem. Har 3 stk og har heldigvis ikke merket noe enda på dem. Jeg kjenner det går kaldt nedover ryggen min når jeg treffer på mennesker som virkelig sliter med dette. Tenker så vondt de må ha det som møter på så mange fordommer.
4barn Skrevet 4. oktober 2005 #16 Skrevet 4. oktober 2005 Jeg har også tics. Så jeg vet hvordan det er. Men tror sønnen min har det sterkere enn meg.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #17 Skrevet 4. oktober 2005 Hvor gammel er gutten din? Hva føler du/hvordan takler du at han kan ha fått det? Hvordan er dine tics?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå