AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #21 Skrevet 12. oktober 2021 Kan ikke alle åpne 1 gave hver på morgenen, men vente med resten til på kvelden? De fleste barn liker å glede seg. Og det blir kjipt for hennes barn å se på at dine åpner på kvelden, når de ikke har igjen noen selv. Det må hun da skjønne? Anonymkode: 9439f...283 9
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #22 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan ikke alle åpne 1 gave hver på morgenen, men vente med resten til på kvelden? De fleste barn liker å glede seg. Og det blir kjipt for hennes barn å se på at dine åpner på kvelden, når de ikke har igjen noen selv. Det må hun da skjønne? Anonymkode: 9439f...283 Ts her Alle barna har fått åpne en gave hver på morgenen tidligere 😊 Det er hun som ut av det blå vil endre på akkurat denne tradisjonen 🤷🏻♀️ Anonymkode: 4c665...493
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #23 Skrevet 12. oktober 2021 Med familie som ikke vil tilpasse seg i det hele tatt, så hadde jeg gitt følgende beskjed: "Hei! Selv om vi trives veldig godt sammen med dere, ser vi at årets julefeiring ikke tar noe hensyn til oss og våre behov. Vi har derfor valgt å være hjemme hos oss selv på julaften, slik at vi kan gjennomføre en hyggelig julaften som passer for oss, som familie. Kommer gjerne på besøk en annen dag i julen." Jeg kjenner jeg er glad for at vi tok det valget når vi fikk barn. Å starte vår egen tradisjon med barna, hjemme hos oss. Vi har "åpent hus". Alt av familie er invitert, dersom de ønsker å komme til oss. Noen år har vi vært mange, andre år er det bare oss og barna. Vi ekskluderer ingen, men har full forståelse for at andre også ønsker egen feiring hjemme hos seg selv, og at besteforeldrene vil veksle på hvem de feirer hos. Anonymkode: c8b96...be8 13
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #24 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ts her Alle barna har fått åpne en gave hver på morgenen tidligere 😊 Det er hun som ut av det blå vil endre på akkurat denne tradisjonen 🤷🏻♀️ Anonymkode: 4c665...493 Da broren min tok kjæresten sin, nå kona si, til jul første gangen så ville vi alle at hun skulle føle seg hjemme. Hun kommer fra en helt annen plass av landet og var vant til andre ting til middag. Mine foreldre fikk bestilt hennes vante julerett fra hotellet som de hentet dagen før, og satte vår tradisjonsmat og hennes mat på bordet. Vi hadde også flere typer dessert pga hennes allergi. Skjønner du? Hos oss handler det mer om at den som kommer "utenfra" skal føle seg velkommen og lullet inn i varmen hos oss. Tradisjoner er fint ja, men i min familie er de ikke noe verdt hvis det skal gå på bekostning av andres. Konen til broren min fortalte i ettertid at hun var helt lamslått og rørt over å bli vist så mye omtanke den gangen og det fikk henne til å føle seg skikkelig inkludert. Svigersøsteren din ser bare stress, problemer og løsninger, all kos og omtanke har jo forsvunnet helt her. Ikke rart du ikke føler deg velkommen, dette er jo ikke noe hygge eller kos, det er et militært skjema og plan. Anonymkode: 40aa2...7b3 18
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #25 Skrevet 12. oktober 2021 Dere må snakke sammen en gang til. Vær klar og tydelig på hva du tenker skal skje på jul, du har hørt hennes planer. Om hun sier «nei», så sier du «da må vi bli hjemme i år, for jeg ønsker ikke å ta bort magien rundt dette med julekvelden for barna mine». Du har lov til å ha dine egne meninger og tradisjoner rundt jul, og noen ganger er det ikke forenelig med andre. Jeg er selv vandt til å få en gave på morgenen med sokken. Dette var ofte noe som kunne få tiden til å gå, som en film. Men tegnebok, lesebok ol. er også innafor alt etter hva barnet bryr seg om. Man starter dagen med litt glede, en gave, og så er det å gå rundt, i spenning, se alle gavene under treet, hele dagen 🤩 Anonymkode: 39aff...3cb 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #26 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da broren min tok kjæresten sin, nå kona si, til jul første gangen så ville vi alle at hun skulle føle seg hjemme. Hun kommer fra en helt annen plass av landet og var vant til andre ting til middag. Mine foreldre fikk bestilt hennes vante julerett fra hotellet som de hentet dagen før, og satte vår tradisjonsmat og hennes mat på bordet. Vi hadde også flere typer dessert pga hennes allergi. Skjønner du? Hos oss handler det mer om at den som kommer "utenfra" skal føle seg velkommen og lullet inn i varmen hos oss. Tradisjoner er fint ja, men i min familie er de ikke noe verdt hvis det skal gå på bekostning av andres. Konen til broren min fortalte i ettertid at hun var helt lamslått og rørt over å bli vist så mye omtanke den gangen og det fikk henne til å føle seg skikkelig inkludert. Svigersøsteren din ser bare stress, problemer og løsninger, all kos og omtanke har jo forsvunnet helt her. Ikke rart du ikke føler deg velkommen, dette er jo ikke noe hygge eller kos, det er et militært skjema og plan. Anonymkode: 40aa2...7b3 Dette er fint gjort jul med varme og omtanke. alle hjelper og gjør det man kan hvor hverandre. Da er alle glade. Jeg er så lykkelig jeg slipper å forholde meg til millitære opplegg med sure og sinte folk i jula.. er heller alene. Anonymkode: 124e3...c7a 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #27 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Da broren min tok kjæresten sin, nå kona si, til jul første gangen så ville vi alle at hun skulle føle seg hjemme. Hun kommer fra en helt annen plass av landet og var vant til andre ting til middag. Mine foreldre fikk bestilt hennes vante julerett fra hotellet som de hentet dagen før, og satte vår tradisjonsmat og hennes mat på bordet. Vi hadde også flere typer dessert pga hennes allergi. Skjønner du? Hos oss handler det mer om at den som kommer "utenfra" skal føle seg velkommen og lullet inn i varmen hos oss. Tradisjoner er fint ja, men i min familie er de ikke noe verdt hvis det skal gå på bekostning av andres. Konen til broren min fortalte i ettertid at hun var helt lamslått og rørt over å bli vist så mye omtanke den gangen og det fikk henne til å føle seg skikkelig inkludert. Svigersøsteren din ser bare stress, problemer og løsninger, all kos og omtanke har jo forsvunnet helt her. Ikke rart du ikke føler deg velkommen, dette er jo ikke noe hygge eller kos, det er et militært skjema og plan. Anonymkode: 40aa2...7b3 Så utrolig fint gjort at familien din ❤️ Anonymkode: 4c665...493 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #28 Skrevet 12. oktober 2021 Bortsett fra deg med gavene, må jeg jo si at du TS virker mer spesiell enn din svigerinne. «Liker ikke» (sier voksne folk sånt?) helt vanlig julemat, reagerer negativt på at de spiser god julefrokost og ikke sitter foran TVn hele dagen, men heller går ut og aker litt med barna. I og for seg enig med deg når det gjelder gaveutdeling, men hvor viktig er det egentlig? Du får snakke med mannen din, for set som avgjør her er om det betyr mye for ham å feire med familien sin. Anonymkode: c034f...b74 14
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #29 Skrevet 12. oktober 2021 Hvorfor må dere feire med andre? Anonymkode: 2fc1b...1e0 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #30 Skrevet 12. oktober 2021 TS her Har nok formulert meg litt dårlig ser jeg ☺️Om vi endrer på planene og feirer jul hjemme så tror jeg ikke det blir noen dårlige toner mellom oss. Selvom hun nekter føye seg for tantebarna sine så har hun selvinnsikt nok til å forstå at det er hun som er sær. Problemet blir svigerfar. Mannen har også mistet helt lysten på å feire hos søstera si. Men så skal jo faren deres dit da. Han begynner å dra på årene, tar ikke så veldig godt vare på kroppen sin og har ikke all verdens år igjen å leve. Jeg forstår godt at mannen vil feire med faren sin. Jeg har selv mistet min mamma og ville gjort alt for en siste julefeiring med mamma. inviterer vi svigerfar hjem til oss og han kommer til oss så blir der iallfall drama. Og ettersom han feiret med svigerinnen min i fjor også så er sjansen stor for at han hadde valgt å feire hos oss. er langt til svigerinnen så er et veldig dårlig alternativ å kjøre dit på julaften og komme til middagen. Anonymkode: 4c665...493
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #31 Skrevet 12. oktober 2021 Dette hadde jeg ikke giddet å tenke på eller tatt hensyn til. Innfall av svigersøsteren din og tullete "krav" fra svigerforeldre. Nei, jeg ville holdt meg hjemme. Feiret vår egen jul, på vår måte, slik vi ønsker det og med det man selv ønsker. Skjønner ikke engang at dere gidder å dvele noe med dette i det hele tatt. Anonymkode: 4d27a...23b 4
Ulven Skrevet 12. oktober 2021 #32 Skrevet 12. oktober 2021 Kan du foreslå at dere deler opp gaveåpningen litt da. Noe før middagen og noe etter. Hvis ikke det er aktuelt hadde jeg kommunisert at dette ikke blir en julaften slik dere ønsker den skal være for barna deres, og at dere velger å være hjemme, men at de alle er hjertelig velkommen til å feire med dere. 1
Carrot Skrevet 12. oktober 2021 #33 Skrevet 12. oktober 2021 Veel, nissen kommer jo med gavene om natten så jeg ser egentlig ikke helt problemet med om de åpnes tidlig eller sent - vi har tradisjon for å åpne morgenen 25 men jeg har tiplasset med norske tradisjoner og 24 som forøvrig er helt feil for meg, når vi feirer i UK venter barna til 25 for santa kommer med gavene om natten.. 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #34 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bortsett fra deg med gavene, må jeg jo si at du TS virker mer spesiell enn din svigerinne. «Liker ikke» (sier voksne folk sånt?) helt vanlig julemat, reagerer negativt på at de spiser god julefrokost og ikke sitter foran TVn hele dagen, men heller går ut og aker litt med barna. I og for seg enig med deg når det gjelder gaveutdeling, men hvor viktig er det egentlig? Du får snakke med mannen din, for set som avgjør her er om det betyr mye for ham å feire med familien sin. Anonymkode: c034f...b74 Ja, voksne folk får si sånt 😅 er absolutt ikke kresen men akkurat ribbe og grøt har jeg aldri likt, smaker hver gang men det smaker aldri godt 🤷🏻♀️ skriver jo også at jeg vet selv at jeg er sær som ikke liker helt normal julemat! smak og behag, julefrokosten er god den, men jeg liker å tilbringe julaften med barna mine og kose meg med de, ikke stå på kjøkkenet hele dagen. Jeg har ikke noe imot å gå ut å leke med barna men hun tvinger ut barna. Hva så om de vil sitte inne denne ene dagen og kose seg i pysjen, spise godteri og slappe av i armkroken til mamma og pappa. Mine barn får selvsagt gå ut å leke om de vil men vi tar dagen som den kommer ☺️ Det er mer «stressen» rundt alt som MÅ presses inn på denne dagen som jeg er negativ til Anonymkode: 4c665...493 13
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #35 Skrevet 12. oktober 2021 26 minutter siden, Carrot said: Veel, nissen kommer jo med gavene om natten så jeg ser egentlig ikke helt problemet med om de åpnes tidlig eller sent - vi har tradisjon for å åpne morgenen 25 men jeg har tiplasset med norske tradisjoner og 24 som forøvrig er helt feil for meg, når vi feirer i UK venter barna til 25 for santa kommer med gavene om natten.. Dette varierer vel? Jeg har vokst opp med at naboen kom utkledd som nisse med gaver til ungene etter middag på julaften. Anonymkode: a4d99...ab1 9
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #36 Skrevet 12. oktober 2021 35 minutter siden, AnonymBruker said: TS her Har nok formulert meg litt dårlig ser jeg ☺️Om vi endrer på planene og feirer jul hjemme så tror jeg ikke det blir noen dårlige toner mellom oss. Selvom hun nekter føye seg for tantebarna sine så har hun selvinnsikt nok til å forstå at det er hun som er sær. Problemet blir svigerfar. Mannen har også mistet helt lysten på å feire hos søstera si. Men så skal jo faren deres dit da. Han begynner å dra på årene, tar ikke så veldig godt vare på kroppen sin og har ikke all verdens år igjen å leve. Jeg forstår godt at mannen vil feire med faren sin. Jeg har selv mistet min mamma og ville gjort alt for en siste julefeiring med mamma. inviterer vi svigerfar hjem til oss og han kommer til oss så blir der iallfall drama. Og ettersom han feiret med svigerinnen min i fjor også så er sjansen stor for at han hadde valgt å feire hos oss. Anonymkode: 4c665...493 Hvis hun har selvinnsikt nok til a forstå at dere kanskje foretrekker å feire jul hjemme, hvorfor skulle hun så ikke kunne forstå at svigerfar vælger å være hos dere? Hvorfor skulle det bli drama av det? Anonymkode: bab09...f7a 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #37 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis hun har selvinnsikt nok til a forstå at dere kanskje foretrekker å feire jul hjemme, hvorfor skulle hun så ikke kunne forstå at svigerfar vælger å være hos dere? Hvorfor skulle det bli drama av det? Anonymkode: bab09...f7a Kommentarer fra henne som tilsier det egentlig bare. Jeg nevnte at vi kanskje ville feire jul hjemme og hun malte på om hvor utrolig skuffet og sur hun ville bli om faren deres valgte å dra til oss Anonymkode: 4c665...493
Luckiness Skrevet 12. oktober 2021 #38 Skrevet 12. oktober 2021 Foreslår at dere tar en tur ut når hennes barn åpner gaver. Så åpner dere og barna deres gaver på kvelden. + evt spare gavene til hennes barn til kvelden også. Da får dere feiret og dere får hatt deres tradisjon også. Hun vil vel også se at hennes barn egentlig vil savne åpning av gaver senere slik som før og kanskje endre mening til neste år. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #39 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg er vant til at man føyer seg etter vertskapets tradisjoner. Både hos meg og hos andre. Jeg ville aldri begynt å utfordre andre sine tradisjoner eller (mat) valg for dagen. Å feire annerledesjul kan være vel så koselig😊 Anonymkode: a3ed3...5ad 2
Sandie Skrevet 12. oktober 2021 #40 Skrevet 12. oktober 2021 Hadde blitt hjemme og heller besøkt de en annen dag i julen. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå