Gå til innhold

Jule «tradisjoner» som krasjer

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år skal det feires jul med mannen sin familie, hans storesøster med familie og hans pappa. Jeg syntes i utgangspunktet at dette høyestes hyggelig ut. Jeg og svigerinnen har god kontakt og for et par uker siden så begynte vi å diskutere det praktiske rundt julefeiring, planen ble til at vi drar til de på lille julaften og sover over til første dag. Da nevner hun at barna hennes skal få åpne alle gaver med en gang på morgenen i år fordi hun ikke orker maset fra barna og ettersom de ikke tror på julenissen lenger så venter de ikke på han lenger uansett. Og de skulle aldri vente med gaver til kvelden igjen, det var jo bare stress. De har aldri gjort dette tidligere, barna er i barneskolealder. Jeg kjenner at dette krasjer helt med vår ide av julaften, en del av sjarmen er spenningen, uansett om man tror på nissen eller ikke. Og våre barn er yngre og tror fortsatt på nissen. Hun vil ikke rykke seg på dette, er jeg verdens kjipeste om jeg avlyser den planlagte julefeiringen?
Jeg kjenner jeg mistet helt lysten på å feire med de igjen noen gang, selv når barna er eldre så vil ikke jeg at vi skal åpne gavene på morgenen. Dessuten så har vi baby i hus så det er fortsatt mange år igjen med nisse for vår del. 

Anonymkode: 4c665...493

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tenker mannen din om dette? 

Dere må snakke sammen en gang til, og ellers så er jeg helt enig med den over her 👆🏻 

Foreslå at barna kan åpne noen gaver på morgenen - det kan evt. dine også gjøre.  

Anonymkode: 0eb38...68d

• Liker 19
Skrevet

hva med at dere sparer gavene til hennes familie til selve kvelden, og så får hun gjøre det hun vil med de andre først? Jeg har småbarn, 1 klasse og 3 åring. jeg lar de begynne åpne gaver fra formiddagen for å posjonere det ut til kvelden. vi skal bort, og det kommer kun til å være gaver fra de gjestene vi feirer med på selve kvelden. Ungene får konsentret seg mer om gavene de får, og ved å pakke opp litt på dagen, får jeg gjort unna litt ting selv også. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg var deg, ville jeg feiret hjemme hos meg selv. Evt dratt til de på lille julaften og vært sammen da, men dratt hjem i stedet for å sove over. Når tradisjonene krasjer såpass som de gjør her, er det ingen vits i å utfordre vennskapet tenker jeg. 

Vi åpner etter middag, har alltid gjort det, og barna venter. Det har da aldri vært noe problem heller, selv om mine unger også kan mase og være utålmodige av og til. Her handler det nok mer om innstillingen til de voksne enn om noe annet.. 

Anonymkode: 17cef...92a

• Liker 31
Skrevet

Nei, du er ikke kjip. Dette er en såpass vesentlig del av feiringen at jeg skjønner deg godt. Dessuten er det to mnd igjen til jul, så god tid til å endre på planene.
Tipper barna hennes blir veldig sure på julekvelden når andre åpner gaver, mens de ikke har noen å åpne. Om de åpner på formiddagen og dine på kvelden så høres det ut som det vil bli en julaften i sutringens tegn- en dårlig kombo. 

Anonymkode: e7b52...55d

• Liker 27
Skrevet

Når man har så ulike syn på hvordan det skal feires, er det bedre å feire hver for seg, og så heller skape andre samlingspunkter de andre dagene før og etter julaften.

Anonymkode: 99f3c...acb

• Liker 25
Skrevet

Skjønner deg godt, jeg og broren min fikk åpne 1 pakke før middag, det samme med datteren min. Å åpne alle på morgenen fjerner liksom litt av spenningen barna har hele dagen vil jeg tro. 

Anonymkode: 2eeb8...156

• Liker 18
Skrevet

TS her. 
jeg fikk ikke igjennom noe av mine ønsker denne julen. Annenhver jul så spises det mat jeg ikke liker, dessert jeg ikke liker, jeg aksepterer dette fordi jeg forstår at det er jeg som er sær som ikke liker ribbe og riskrem. Mannen er heller ingen stor fan av julematen til sin familie og liker svært godt maten som serveres når det feires med min familie. Ettersom jeg faktisk ikke liker maten så har mannen prøvd å kjempe frem iallfall en annen dessert så jeg får dessert jeg også. Men de ville ikke rykke seg på dette, ribba og riskremen er hellig. Dette har de spist hvert år og det kan ikke endres på. 
Sånn ellers så har ikke tradisjonene vært sååå ulike, barna har alltid fått åpne en gave på morgenen, middag etter Disney, for å ikke dra for mye ut på det så har vi åpnet gaver etter middagen og før dessert. Alt dette har vi kjørt på de tidligere årene vi har feiret med hans familie også. Bortsett fra maten så har den største forskjellen vært at det er ganske slækt når vi ferier med min familie, pysj til langt ut på dagen, spiser frokost i sofaen med julefilm på TV-en, en stille og fredelig dag med masse kos. Hos familien til mannen så skal barna aktiviseres, det skal dekkes på med stor julefrokost, ta med barna på aketur om det er snø, juleverksted med barna. Så ja, jeg forstår at svigerinnen syntes det er stress på julaften og ikke orker unger som maser, hun prøver jo tross alt å presse inn så ekstremt mye før middagen, samtidig som hun lage mat og rydde opp etter alt dette. Sluttresultatet har vært veldig slitne barn og foreldre og alle har blitt utålmodige. Dette sa vi også fra om at vi ikke ville, men barna må jo aktiviseres 🙃

Nå ble det veldig mye negativt her, men på tross av alt dette så har det alltid vært hyggelig å se spenningen hos barna, jeg syntes det har vært morsomt å se reaksjonen til tantebarna når de åpner gavene vi har kjøpt, jeg er jo veldig glad i tantebarna og de har alltid vært veldig glad for å ha onkel og tante der.

Mannen har snakket med søsteren sin og forklart at dette blir veldig feil for våre barn som venter på nissen, men hun vil ikke rykke seg. Vi har prøvd å forklare at hun kanskje får gi litt slipp på de andre tingene og vi har sagt at vi kan fikse middagen osv så hun kanskje ikke kjenner sånn på stresset. Jeg skal foreslå dette med å åpne litt gaver i løpet av dagen for å dra ut på det litt, men ta det største lasset på kvelden ☺️

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hvis det er sånn at de nekter å gi seg på maten, så får du si at da skal du bestemme med gavene. Hvis man skal feire sammen må man gi og ta litt. 

Skrevet

Jeg ville ha bedt de om et tidspunkt de skulle åpnet gavene på, så sørget for at min familie var ute og lekte etc mens de åpnet gavene. Rett og slett. 

Anonymkode: 6427c...251

• Liker 16
Skrevet

Når det gjelder dessert, så kan du vel lage en dessert du liker selv og ta med? Dessert kan man vel ikke ha for mye av! 😄

Anonymkode: 99f3c...acb

• Liker 27
Skrevet (endret)

Jeg hadde heller feiret hjemme hos meg selv. Med barn som er voksne for flere år siden, så bryter vi ikke tradisjonen med å åpne gaver etter middagen. Da barna var små kunne de få åpne noen få gaver i løpet av dagen, men vi satt gjerne i flere timer utover kvelden og så de åpnet sikkert 100 nye pakker.

Etter å ha lest innlegget om maten også så er det garantert at jeg ville vært hjemme.

Endret av Blomsterpotta
  • Liker 14
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Mannen har snakket med søsteren sin og forklart at dette blir veldig feil for våre barn som venter på nissen, men hun vil ikke rykke seg. Vi har prøvd å forklare at hun kanskje får gi litt slipp på de andre tingene og vi har sagt at vi kan fikse middagen osv så hun kanskje ikke kjenner sånn på stresset. Jeg skal foreslå dette med å åpne litt gaver i løpet av dagen for å dra ut på det litt, men ta det største lasset på kvelden ☺️

Søsteren kan få holde jul akkurat som hun vil, hjemme hos seg selv. Men hun kan ikke forlange at dere kommer. 

Når hun er så tilpass steil, ville jeg heller feiret hjemme og skapt/beholdt egne tradisjoner med barna. 

Anonymkode: bab09...f7a

• Liker 21
Skrevet

Er det ikke på tide å skape deres helt egne tradisjoner i jula? Kun dere to voksne og ungene? 

Blir søsteren skilt og får en annen mann med unger fra før ligger det an til mye støy annenhvert år....😏

Anonymkode: 62c9d...f27

• Liker 11
Skrevet

Jeg ville feiret hjemme. Dersom dere insisterer på å ha ha gaveutdeling om kvelden, er sjansen stor for at de litt større ungene avslører at julenissen uansett ikke fins, i ren trass. Å feire jul når tradisjonene spriker såpass, er et sjansespill.

Anonymkode: 1ef02...fb6

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde nok blitt hjemme i denne situasjonen, men det er jo lett å sitte og skrive det på kvinneguiden. Om dere virkelig må dra, er det et alternativ å komme til middag på julaften? Da er hennes unger ferdige med gavene sine og dere kan åpne deres etter middag?

Ang mat kjenner jeg meg veldig igjen, spiser som regel litt før middag. Men er det et alternativ med mer enn én dessert? De kan lage riskrem og du kan ta med noe du liker i tillegg? 

Anonymkode: a4d99...ab1

• Liker 6
Skrevet

Hvor langt unna bor dere svigerinnen? Er det mulig å ikke overnattet, men bare feiret julaften sammen? Da kan dere komme etter de har åpnet gavene på formiddagen, og dere kan selv feire 1.juledag slik dere ønsker. Kanskje svigerinnen også vil sette pris på det? For det er vel ikke til å stikke under stol at overnattingsbesøk lager litt ekstra stress for en allerede stresset svigerinne? 
Evt at dere feirer julaften hjemme og kommer dit 1.juledag? 

Anonymkode: e7b52...55d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I år skal det feires jul med mannen sin familie, hans storesøster med familie og hans pappa. Jeg syntes i utgangspunktet at dette høyestes hyggelig ut. Jeg og svigerinnen har god kontakt og for et par uker siden så begynte vi å diskutere det praktiske rundt julefeiring, planen ble til at vi drar til de på lille julaften og sover over til første dag. Da nevner hun at barna hennes skal få åpne alle gaver med en gang på morgenen i år fordi hun ikke orker maset fra barna og ettersom de ikke tror på julenissen lenger så venter de ikke på han lenger uansett. Og de skulle aldri vente med gaver til kvelden igjen, det var jo bare stress. De har aldri gjort dette tidligere, barna er i barneskolealder. Jeg kjenner at dette krasjer helt med vår ide av julaften, en del av sjarmen er spenningen, uansett om man tror på nissen eller ikke. Og våre barn er yngre og tror fortsatt på nissen. Hun vil ikke rykke seg på dette, er jeg verdens kjipeste om jeg avlyser den planlagte julefeiringen?
Jeg kjenner jeg mistet helt lysten på å feire med de igjen noen gang, selv når barna er eldre så vil ikke jeg at vi skal åpne gavene på morgenen. Dessuten så har vi baby i hus så det er fortsatt mange år igjen med nisse for vår del. 

"Da hadde jeg bare sagt at åj men det forstår jeg. Ja men vi vil jo at XX skal åpne gaver som vanlig og ha julenisse besøk på kvelden. Han tror jo på julenissen fortsatt han vet du. "

"Åja men det passer ikke egentlig hos oss, vi vil ha gaver neste morgen."

"Åja men kanskje vi ikke bør feire sammen i år? Det. går greit det. "

Tenk på ditt barn du.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

hun vil ikke rykke seg.

da hadde jeg feiret hjemme. makan.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...