Gå til innhold

Hvorfor er anime så populært blant alt-right?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De av oss som overvåker det ekstreme høyre har gjort denne observasjonen. Alt fra å bruke avatarer og "reaction-images" av anime-jenter, til å skrive essays om hvordan Attack On Titan er en symbolisme for "white-genocide" (som for øvrig er det motsatte av hva serien handler om). Det er ingen tvil om alt-rightere elsker anime.

Det virker ganske motstridende å ville ha en fascistisk etnostat, men la andre kulturer påvirke bevegelsen din så mye. Jeg har sett noen mennesker rettferdiggjøre det med å si hvordan Japan selv har en sterk sans for nasjonalisme i visse tilfeller, men det er fortsatt å strekke strikken langt, Japan er mer enn anime.

Kanskje dette er den sanne Hestesko-teorien?

Anonymkode: 497b9...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 ting:

1) Mange alt-rightere er nerdete og nerdete folk liker anime*

2) Den drøye kombinasjonen av seksualisering og infantilisering. Se: Moe

3) de vil ha en «waifu», en usikker sjenert forsiktig dame som alltid gjør som de sier
 

*=jeg er selv nerdete og liker Manga og anime men mest eldre ting, er ikke glad i 95-99% av det moderne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er altright?

Anonymkode: 27909...52c

Qanon, noen vaksineskeptikere, konspirasjonsteoretikere, folk som stemmer Alliansen, antifeminister, ofte incels, folk med et religiøst forhold til Resett, dokument, Trump og/eller Demokratene, osv.

Det er ikke en ensartet gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så om en alt righter elsker anime? Hva er galt med det egentlig?

Jeg er ikke en alt righter men anime står nært i hjertet mitt, samme med manga og annen japansk kultur. 
Skjønte egentlig ikke innlegget ditt heller forsåvidt, så gjerne forklar litt mer 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt spesielt å bruke betegnelsen alt right etter Trump?

Regner med at alt står for alternative?

Anonymkode: 298ce...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det ikke litt spesielt å bruke betegnelsen alt right etter Trump?

Regner med at alt står for alternative?

Anonymkode: 298ce...8e3

Jeg tenker Trump vet ikke hva anime er. Ikke gi han noe han ikke vet noe om. 
 

Jeg visste heller ikke hva anime var. Dette er ikke noe jeg har vokst opp med, og stilte spørsmål med min datter. Hun prøvde å fortelle. Jeg skjønte det ikke. Men jeg prøvde. Dette var viktig for henne. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som liker anime er fra 25 år og nedover. En ganske populær greie blant jentene på slutten av barneskolen/begynnelsen av ungdomsskolen.

Anonymkode: 25689...09f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling, interesserer meg ikke for dem, bortsett fra at jeg har sett han duden Yanipoppoloppolus, som fremstår som et skremmende tomt skall. Ellers er det vel ingen overraskelse at det finnes indre selvmotsigelser i ideologier. Det kan man bare rasjonalisere vekk, så går det ofte greit. Sjeldent ideologier undergraves av litt mangel på konsekventhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter tok meg med på kino,20 år siden. Pokemon film. Jeg skjønte det ikke. De neste 20 årene, det ble hennes hobby. Anime. Jeg undervurderte hennes interesse. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 1.15):

De av oss som overvåker det ekstreme høyre har gjort denne observasjonen. Alt fra å bruke avatarer og "reaction-images" av anime-jenter, til å skrive essays om hvordan Attack On Titan er en symbolisme for "white-genocide" (som for øvrig er det motsatte av hva serien handler om). Det er ingen tvil om alt-rightere elsker anime.

Det virker ganske motstridende å ville ha en fascistisk etnostat, men la andre kulturer påvirke bevegelsen din så mye. Jeg har sett noen mennesker rettferdiggjøre det med å si hvordan Japan selv har en sterk sans for nasjonalisme i visse tilfeller, men det er fortsatt å strekke strikken langt, Japan er mer enn anime.

Kanskje dette er den sanne Hestesko-teorien?

Anonymkode: 497b9...814

Det kommer kanskje an på hvordan en definerer alt right, men det er jo ikke uten videre noen motsetning mellom det å ønske (å bevare) sitt eget land som relativt homogent og rendyrke egen kultur og tradisjon, og det å sette pris på andre kulturer. Tvert imot vil kanskje noen si at hvert land eller kultur sin rendyrking av sin egenart  og det å kunne få innblikk i eller "besøke" andre kulturer hører tett sammen mens "multikultur" skaper en "grå masse". Nazistene samarbeidet jo også nært med japanerne under krigen.

Så skal en ikke heller se bort ifra at mange av de som karakteriseres som "alt right" ikke tar til orde for en "fascistisk etnostat" men mindre innvandring eller mindre påvirkning fra kulturer en mener har overveldende negative aspekter ved seg, men er åpne for andre kulturer og påvirkning. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppeluri skrev (23 timer siden):

Hva så om en alt righter elsker anime? Hva er galt med det egentlig?

Jeg er ikke en alt righter men anime står nært i hjertet mitt, samme med manga og annen japansk kultur. 
Skjønte egentlig ikke innlegget ditt heller forsåvidt, så gjerne forklar litt mer 😅

Ingen som sier at alle som liker anime og manga er alt-right, men at veldig mange som er alt-right liker anime.

Anonymkode: 06945...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 1.15):

De av oss som overvåker det ekstreme høyre har gjort denne observasjonen. Alt fra å bruke avatarer og "reaction-images" av anime-jenter, til å skrive essays om hvordan Attack On Titan er en symbolisme for "white-genocide" (som for øvrig er det motsatte av hva serien handler om). Det er ingen tvil om alt-rightere elsker anime.

Det virker ganske motstridende å ville ha en fascistisk etnostat, men la andre kulturer påvirke bevegelsen din så mye. Jeg har sett noen mennesker rettferdiggjøre det med å si hvordan Japan selv har en sterk sans for nasjonalisme i visse tilfeller, men det er fortsatt å strekke strikken langt, Japan er mer enn anime.

Kanskje dette er den sanne Hestesko-teorien?

Anonymkode: 497b9...814

Du misforstår. Årsaken til at tegneserier og barnebøker er mer populære blant visse velgergrupper ligger i det relative forholdet mellom bilder og tekst.

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/12/2021 at 7:23 AM, AnonymBruker said:

Hva er altright?

Anonymkode: 27909...52c

“It’s the basket of deplorable”

Det er de som går på jobb, betaler sin skatt, som ikke ønsker masseinnvandring, som ikke ønsker at sine inntekter skal spises opp av grønne skatter og avgifter. 

De ønsker ingen vold, de ønsker ingen revolusjon, de ønsker et fungerende politi og trygge gater, om dette oppnås med «stop and starch» i belastede områder, kan de leve med det. De ønsker debatt, og ytringsfrihet for alle. 

Anonymkode: b95ff...046

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

“It’s the basket of deplorable”

Det er de som går på jobb, betaler sin skatt, som ikke ønsker masseinnvandring, som ikke ønsker at sine inntekter skal spises opp av grønne skatter og avgifter. 

De ønsker ingen vold, de ønsker ingen revolusjon, de ønsker et fungerende politi og trygge gater, om dette oppnås med «stop and starch» i belastede områder, kan de leve med det. De ønsker debatt, og ytringsfrihet for alle. 

Anonymkode: b95ff...046

stop and starch? 🤣

Den var jo litt festlig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 10.02):

“It’s the basket of deplorable”

Det er de som går på jobb, betaler sin skatt, som ikke ønsker masseinnvandring, som ikke ønsker at sine inntekter skal spises opp av grønne skatter og avgifter. 

De ønsker ingen vold, de ønsker ingen revolusjon, de ønsker et fungerende politi og trygge gater, om dette oppnås med «stop and starch» i belastede områder, kan de leve med det. De ønsker debatt, og ytringsfrihet for alle. 

Anonymkode: b95ff...046

Dette er veldig diskutabelt. Det er en klar tendens blant alt-rightere å være såkalte NEETs. Mange av dem er også stolte av det. De ser på det som positivt å ikke bidra til det statlige felleskapet. Du nevner jo selv at de er imot omsorg for flyktninger, bærekraftig utvikling, etc.

Anonymkode: 497b9...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anime er da like populært blant alt-wrong! Tror det har med ekstremisme å gjøre. De er enkle i hodet og må bruke enkle budskap for å nå fram.

Anonymkode: 80b30...c2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange Incels liker "anime". Igjennom online spilling med spill som "World of warcraft" og andre spill har jeg møtt en del Incels og jeg kjenner mange. Det er veldig mange som liker "anime" i dette miljøet. Jeg liker ikke anime selv, og har aldri forstått hva som er greia med det. Mange sinte Incels støtter "alt-right" bevegelsen, men tror ikke dette har noe med "anime" i seg selv å gjøre. "anime" er populært i online nerde-miljøer og det er nok bare tilfeldig at det finnes noen som støtter "alt-right" der også. "alt-right" er nok en mangfoldig gruppe i likehet med mange andre politiske bevegelser. 

Anonymkode: 874e8...006

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Mange Incels liker "anime". Igjennom online spilling med spill som "World of warcraft" og andre spill har jeg møtt en del Incels og jeg kjenner mange. Det er veldig mange som liker "anime" i dette miljøet. Jeg liker ikke anime selv, og har aldri forstått hva som er greia med det. Mange sinte Incels støtter "alt-right" bevegelsen, men tror ikke dette har noe med "anime" i seg selv å gjøre. "anime" er populært i online nerde-miljøer og det er nok bare tilfeldig at det finnes noen som støtter "alt-right" der også. "alt-right" er nok en mangfoldig gruppe i likehet med mange andre politiske bevegelser. 

Anonymkode: 874e8...006

Det høres i grunnen klokt ut.

Jeg er verken incel eller alt-right men nerdete er jeg, og jeg liker en del anime og manga (mest manga).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig liberale elsker anime like mye jeg! Alld de rare jentene som løper rundt om dagen, og lager teite anime ansikter osv. Jeg tror ikke det har noe med alt. right, men heller mennesker som ikke passer inn i samfunnet og finner sine personligheter online.

Forøvrig er det også en sterk korrelasjon mellom autister og de som liker anime (og transseksuelle liker også ofte anime og er autister, så igjen, denne er ikke bare alt. right). Kanskje de overdrevne reaksjonene osv. gjør det lettere å følge med for folk med autisme, siden det er lett å lese følelsene osv.

I tillegg så er det jo et veldig åpent og inkluderende "samfunn", samme hvor "rar" du er blir du tatt i mot med åpne armer. Så som sagt, mennesker som ikke finner sin plass ellers i samfunnet blir gjerne dratt inn i slike steder (ikke nødvendigvis anime, men generelt det alternative).

Anonymkode: c60c7...0df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...