Entern Skrevet 11. oktober 2021 #21 Del Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eneste som er staut der er Ola😄 Anonymkode: c1eba...213 Mulig jeg var litt tongue-in-cheek Ola er fint, jeg liker Olav bedre da men det er et slektsnavn i slekta mi. Olav er en forenklet variant av det ur-nordiske Aluvatar, som betyr "han som gir den hellige gaven", altså en prest, men "den hellige gaven", alu, er også øl. 😄 Så prest, eller bartender. Det finnes også en irsk-gælisk versjon, Aulaibh (uttales Aulai) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 11. oktober 2021 #22 Del Skrevet 11. oktober 2021 Gramma skrev (1 minutt siden): Av de som er nevnt, er jo Bjørn veldig staut. I tillegg liker jeg Trond, Sverre og Johan (med trykk på første stavelse). Føler jeg må kommentere her at Johan med trykk på første stavelse var Harry før Harry var Harry Litt som Lorrang. Foretrekker egentlig Lorrang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #23 Del Skrevet 11. oktober 2021 Gaute Anonymkode: add4e...2d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 11. oktober 2021 #24 Del Skrevet 11. oktober 2021 Entern skrev (3 minutter siden): Føler jeg må kommentere her at Johan med trykk på første stavelse var Harry før Harry var Harry Litt som Lorrang. Foretrekker egentlig Lorrang. Kommer litt an på hvor i landet du bor. I Trøndelag f.eks. er navnet Johan veldig vanlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #25 Del Skrevet 11. oktober 2021 Tormod Amund Ådne Hauk Anonymkode: 99d3a...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet 11. oktober 2021 #26 Del Skrevet 11. oktober 2021 Av dine egne forslag er vel ikke tyske Herman akkurat det norskeste, men en har jo absolutt tradisjon for det i Norge. Litt usikker på hva du mente i hovedinnlegget. Hermund er jo et norsk alternativ, litt stautere også, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 11. oktober 2021 #27 Del Skrevet 11. oktober 2021 Lorieen skrev (2 minutter siden): Kommer litt an på hvor i landet du bor. I Trøndelag f.eks. er navnet Johan veldig vanlig. Ser den. Ola pleide å være veldig vanlig i Innlandet. Samme med Per, Ole, Knut osv., "bestefarnavn" kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 11. oktober 2021 #28 Del Skrevet 11. oktober 2021 Gramma skrev (Akkurat nå): Av dine egne forslag er vel ikke tyske Herman akkurat det norskeste, men en har jo absolutt tradisjon for det i Norge. Litt usikker på hva du mente i hovedinnlegget. Hermund er jo et norsk alternativ, litt stautere også, synes jeg. Herman er jo den moderne versjonen av Eremenez, bedre kjent som Arminius, han som ga romerne juling i Teutoburgerskogen 30 f.Kr. Det er vel staut nok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet 11. oktober 2021 #29 Del Skrevet 11. oktober 2021 8 minutter siden, Entern said: Føler jeg må kommentere her at Johan med trykk på første stavelse var Harry før Harry var Harry Litt som Lorrang. Foretrekker egentlig Lorrang. Ser på Johan som veldig tradisjonelt, først og fremst. Det du kaller harry navn, som Harry og Ronny, er jo navn importert fra engelsk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 11. oktober 2021 #30 Del Skrevet 11. oktober 2021 Gramma skrev (Akkurat nå): Ser på Johan som veldig tradisjonelt, først og fremst. Det du kaller harry navn, som Harry og Ronny, er jo navn importert fra engelsk. Den ser jeg. Selv om Johan vel også egentlig er en norsk versjon av John, tror jeg (litt som Ludvig = Louis). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet 11. oktober 2021 #31 Del Skrevet 11. oktober 2021 Just now, Entern said: Herman er jo den moderne versjonen av Eremenez, bedre kjent som Arminius, han som ga romerne juling i Teutoburgerskogen 30 f.Kr. Det er vel staut nok Hehe, ja. Hvorfor ikke gå for Hannibal da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet 11. oktober 2021 #32 Del Skrevet 11. oktober 2021 1 minutt siden, Entern said: Den ser jeg. Selv om Johan vel også egentlig er en norsk versjon av John, tror jeg (litt som Ludvig = Louis). Som igjen er en versjon av bibelske Johannes/hebraiske Yohann osv. Så det er kanskje ikke helt heilnorsk, nei 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 11. oktober 2021 #33 Del Skrevet 11. oktober 2021 Gramma skrev (1 minutt siden): Hehe, ja. Hvorfor ikke gå for Hannibal da? Forsåvidt enig, han massakrerte jo en romersk hær i åpent lende tross at oddsen var 2:1 mot han...😅 Eller kanskje Søren? Siden det ligner veldig på Suren, navnet på den parthiske adelsmannen som massakrerte Crassus' hær (med minst 3:1 odds mot seg, men romerne var ikke vant til å slåss mot kavallerihærer med bueskyttere til hest og det som må kunne kalles riddere på den tiden...) i Cæsars dager...😄 (Siden jeg er historiker og ikke liker romerne noe særlig husker jeg tapene deres spesielt godt 😄) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 11. oktober 2021 #34 Del Skrevet 11. oktober 2021 Gramma skrev (1 minutt siden): Som igjen er en versjon av bibelske Johannes/hebraiske Yohann osv. Så det er kanskje ikke helt heilnorsk, nei På den annen side, de fleste skikkelig fine* norske kvinnenavnene er også hebraiske, så...det er ikke noe minus *=åpenbart min egen mening, som ikke er verdt noe mer enn andres Jeg synes navn som Jakob og Isak er ganske staute faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #35 Del Skrevet 11. oktober 2021 Johannes Jakob Sveinung Bjørnar Dagfinn Lavrans Hilmar Gaute Egil Ernst Guttorm Gøran Geirmund Jarand Tarjei Torstein Anonymkode: 929f6...834 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 11. oktober 2021 #36 Del Skrevet 11. oktober 2021 Staute-Gaute Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #37 Del Skrevet 11. oktober 2021 Eljar Anonymkode: add4e...2d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 11. oktober 2021 #38 Del Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eljar Anonymkode: add4e...2d7 Kult navn, men ikke i Innlandet, elj blir for likt ælj, da blir han garantert kalt ælj eller æljen (ælj = elg). 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baldrian Skrevet 11. oktober 2021 #39 Del Skrevet 11. oktober 2021 Geir, Rune, Hallvard, Ulf, Ravn, Øystein, Egil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #40 Del Skrevet 11. oktober 2021 Brynjar. Anonymkode: 8968b...bf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå