Gå til innhold

Barnehage 30 minutter unna...

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kelsier skrev (2 timer siden):

Hva mener du med det i denne sammenheng? 

Ts her. En barnehage der det er få norske barn i barnehagen? Det vil si at det er barn fra mange ulike kulturer og land. Tror det var barn fra 40 eller 60 ulike land eller noe. Den barnehagen er nærmest oss og kommunal. 

Anonymkode: 23bf7...2bf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis denne barnehagen er på vei til jobben deres, ville jeg tenkt at det var OK. Er den motsatt vei, ville jeg helt klart tenkt nei.

Anonymkode: 0609c...c40

Ts her. Ja, da hadde det ikke vært aktuelt for oss heller 😕 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her. En barnehage der det er få norske barn i barnehagen? Det vil si at det er barn fra mange ulike kulturer og land. Tror det var barn fra 40 eller 60 ulike land eller noe. Den barnehagen er nærmest oss og kommunal. 

Hvorfor vil du ikke sette beina i en slik barnehage? Barnet skal jo gå på skolen med disse barna?

• Liker 5
Skrevet

Du skriver du har 55 min reisevei til jobb, er dette i samme retning som denne barnehagen? Om ja, er det jo ikke noe problem å sette av ungen halvveis til jobb. Om nei, så høres det fryktelig styrete ut.

• Liker 3
Skrevet

Det viktigste i barnehagen er vel personalets evner til omsorg og nærhet for barnet - ikke hvilken nasjonalitet de andre barna har? Det er vel det som burde bekymre deg aller minst når det gjelder barnehager.

Min erfaring er at de kommunale barnehagene er flinkere til å sette inn vikar når personalet er sykt. I flere private kjeder setter de helst ikke inn vikar ved egenmelding og kortere sykemeldinger, og da blir de plutselig veldig mange barn pr ansatt. Utrolig at det ikke er ulovlig faktisk. 

Det bør bekymre deg langt mer enn om det er en flerkulturell barnehage. Hva gjør du i den nye barnehagen hvis det starter mange ulike nasjonaliteter etter at ditt barn har startet? Bytter? 

Anonymkode: 51333...67a

• Liker 6
Gjest Wilma89
Skrevet (endret)

Jeg tenker man bør prioritere at barnet begynner i samme barnehage som de barnet skal gå på skolen med. Kjedelig å måtte begynne på en annen skole enn alle vennene sine, når den tid kommer. 
Vi har akkurat kjøpt hus i samme bydel som vi allerede bor i, men i en annen skolekrets. Er superfornøyd med barnehagen, men kommer til å bytte barnehage slik at barnet vårt får 2 år i samme barnehage som de han skal begynne på skole med. Selv om det er utrolig trist å slutte der vi er nå.

Endret av Wilma89
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her... De barnehage her vi bor er kommunale og de har flere vikarer enn i de private. Den som er nærmest hadde jeg aldri satt mine barn i, da det er en flerkulturell barnehage. 

Unnskyld meg. Du hadde aldri satt ditt barn i den barnehagen, fordi den er flerkulturell?! Det er det sykeste jeg har lest på en liten stund. 

Jeg har hatt begge barna mine i en såkalt "flerkulturell" barnehage. Så mange kulturer og mennesker i den barnehagen, og vet du hva? Det er FANTASTISK! Barna markerer ID, kinesisk nyttår, de har indisk lysfest, og de markerer julefeiring, og masse andre ting. I tillegg har vi fester med mat og aktiviteter, der både barn og voksne får muligheten til å bli kjent med hverandre og hverandres kulturer.

Hva er konsekvensen? At barna mine blir særdeles velfungerende små mennesker. De er åpne, rause og nysgjerrige. De har kunnskap om andre kulturer osv. De ansatte er supre, og barnehagen er gull.

Poenget er: Du velger selv hvilken barnehage du ønsker å ha barnet ditt i. 30 min er sikkert OK om det er på vei til jobben. Men: Du må jobbe med holdningene dine. Å si at barnet ikke kan gå i nærbarnehagen fordi det er barn der med foreldre med en annen etnisitet enn deg, det er en hårreisende uttalelse.

Over og ut.

Anonymkode: 5b238...74c

• Liker 9
Skrevet
Mnjah skrev (5 timer siden):

Hvorfor vil du ikke sette beina i en slik barnehage? Barnet skal jo gå på skolen med disse barna?

Ts her.. Nei, barnet skal ikke det. Jeg har flere ganger skrevet at vi ikke skal bo i denne kommunen når barnet blir 6 år gammelt og at sparer penger til å flytte på sikt.

Skrevet
Sirah skrev (5 timer siden):

Du skriver du har 55 min reisevei til jobb, er dette i samme retning som denne barnehagen? Om ja, er det jo ikke noe problem å sette av ungen halvveis til jobb. Om nei, så høres det fryktelig styrete ut.

Ts her. Ja, det stemmer. Det er på veien til jobb. 

Skrevet
Wilma89 skrev (4 timer siden):

Jeg tenker man bør prioritere at barnet begynner i samme barnehage som de barnet skal gå på skolen med. Kjedelig å måtte begynne på en annen skole enn alle vennene sine, når den tid kommer. 
Vi har akkurat kjøpt hus i samme bydel som vi allerede bor i, men i en annen skolekrets. Er superfornøyd med barnehagen, men kommer til å bytte barnehage slik at barnet vårt får 2 år i samme barnehage som de han skal begynne på skole med. Selv om det er utrolig trist å slutte der vi er nå.

Ts her. Enig med det du skriver, men vi skal flytte fra denne kommunen på sikt. Men ikke akkurat nå. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Unnskyld meg. Du hadde aldri satt ditt barn i den barnehagen, fordi den er flerkulturell?! Det er det sykeste jeg har lest på en liten stund. 

Jeg har hatt begge barna mine i en såkalt "flerkulturell" barnehage. Så mange kulturer og mennesker i den barnehagen, og vet du hva? Det er FANTASTISK! Barna markerer ID, kinesisk nyttår, de har indisk lysfest, og de markerer julefeiring, og masse andre ting. I tillegg har vi fester med mat og aktiviteter, der både barn og voksne får muligheten til å bli kjent med hverandre og hverandres kulturer.

Hva er konsekvensen? At barna mine blir særdeles velfungerende små mennesker. De er åpne, rause og nysgjerrige. De har kunnskap om andre kulturer osv. De ansatte er supre, og barnehagen er gull.

Poenget er: Du velger selv hvilken barnehage du ønsker å ha barnet ditt i. 30 min er sikkert OK om det er på vei til jobben. Men: Du må jobbe med holdningene dine. Å si at barnet ikke kan gå i nærbarnehagen fordi det er barn der med foreldre med en annen etnisitet enn deg, det er en hårreisende uttalelse.

Over og ut.

Anonymkode: 5b238...74c

Ts her. Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev bare at den som er i gåavstand er kommunal og flerkulturell siden flere anbefalte at barnet gikk i barnehagen som var nærmest hjemmet.

Ingen av våre venner eller bekjente har barn i flerkulturell barnehage. Det er ikke normalt at majoriteten av norske barn går i flerkulturelle barnehager nei. Det er for de som er interessert i det. Vi er ikke det. Det er en ærlig sak det... Om du vil ha barnet ditt i en flerkulturell barnehage så er det opp til deg, men vi vil ikke det. 

Skrevet

Jeg valgte privat barnehage i Oslo. Annen bydel enn vår. Brukte 1 time fra jeg kjørte hjemmefra, via barnehage til jobb. Jobbet 80%, 0800-1410 de første årene. Idrettsbarnehage med egen kokk som lagde alle måltidene. Gikk greit å begynne på skole, selv om han ikke hadde lokal barnehage, ble fort kjent.

Skrevet

Men får du plass i en barnehage utenfor kommunen.  Her er de strenge på det. Flytter du ut av kommunen,  mister du plassen.

Anonymkode: 69c8e...7d1

Skrevet

Med tanke på at dere jobber nærmere barnehagen og tenker etablere dere nærmere på sikt, tenker jeg det ikke er noe i veien for å velge denne barnehagen nå. Her er det mye som kan falle på plass i nabokommunen før skolestart, så noe lenger reisevei en overgangsperiode mens mens barnet er lite, kan være vel verdt det for å få plass i en ekstra god barnehage. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev bare at den som er i gåavstand er kommunal og flerkulturell siden flere anbefalte at barnet gikk i barnehagen som var nærmest hjemmet.

Ingen av våre venner eller bekjente har barn i flerkulturell barnehage. Det er ikke normalt at majoriteten av norske barn går i flerkulturelle barnehager nei. Det er for de som er interessert i det. Vi er ikke det. Det er en ærlig sak det... Om du vil ha barnet ditt i en flerkulturell barnehage så er det opp til deg, men vi vil ikke det. 

For de som er INTERESSERT i det? Prøver du påstå at noen barnehager markedsfører seg som flerkulturelle? Eller går dere og teller antall brune unger når de er ute og leker for å få en oversikt og oppfatning?

• Liker 2
Skrevet
Mnjah skrev (1 time siden):

For de som er INTERESSERT i det? Prøver du påstå at noen barnehager markedsfører seg som flerkulturelle? Eller går dere og teller antall brune unger når de er ute og leker for å få en oversikt og oppfatning?

Ts her. Det er flere barnehager som skriver de er mangfoldige og flerkulturelle på sine sider jo. Både private og kommunale. Noen er interessert i å ha barna sine i flerkulturelle barnehager, siden de blir kjent med andre språk og kulturer slik hun over her skrev. Mens andre ønsker barnehager som fokuserer kun på norske høytider og tradisjoner. Noen foreldre igjen, ønsker Montessori eller Idrettsbarnehage. Det spørs hva man er interessert i.

Ikke alle flerkulturelle barn er brune.... Det er uansett ikke dette som er tema her, for barnehagen nærmest oss blir det i hvert fall ikke. 

Skrevet

Når hverdagslivet med småbarn begynner, er man veldig takknemlig for alt som er lettvint. 

Vår fantastiske barnehage ligger 10 min gange hjemmefra, med jobben min i nabobygningen. Jeg er så sinnsykt heldig, og det gjør tidsklemma litt lettere. 

Hadde aldri i verden kjørt 30 min t/r. Men vi flyttet faktisk hit nettopp for å få plass i den barnehagen med nærhet til min jobb (det var også nabokommunen). 

Anonymkode: 1908c...480

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ts her. Ja, det stemmer. Det er på veien til jobb. 

Da må det jo gå greit :) Spesielt siden dere uansett vurderer å flytte til denne kommunen. Om man ser sånn på det: Om dere ikke velger denne barnehagen vil dere jo måtte kjøre 30 min feil vei om et år når dere flytter..... :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 22.37):

Vi har vært på besøk og omvisning på masse barnehager i vår kommune og i nabokommunen, og den som ble vår favoritt ligger selvfølgelig i nabokommunen 30 minutter unna! Den skilte seg ut på så mange måter og er en privat barnehage. Er det noen som har barnehage 30 minutter unna og kan dele erfaringer? Eller er det galskap?? Det mente våre foreldre som sa at barnet bør gå i nærheten av der vi bor på grunn av praktiske årsaker, men de kommunale barnehagene rundt oss synes vi ikke virket bra. 

Hvis barnet ikke fortsetter i skole med de barna det går i barnehagen med så vil barnet måtte starte fra scretch å skape relasjoner ved skolestart. Så da må dere enten kjøre all the way (bhg og barneskole og ungdomskole) eller dere bør velge en i nærmiljøet.

Anonymkode: 7ffa8...c94

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 16.32):

Ts her. Enig med det du skriver, men vi skal flytte fra denne kommunen på sikt. Men ikke akkurat nå. 

Ja da ville jeg valgt den som er 30min unna hvis dere har tenkt å flytte der innen skolestart likevel.

Anonymkode: 7ffa8...c94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...