Gå til innhold

Har ingen venner utenom jobb.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, Variant said:

Ikke uvanlig dette, kolleger er "venner", men kun i arbeidstiden og på lønningspils. Barndomsvenner forsvinner om man flytter og ikke har tid til dem lenger

Tar man seg tid til dem så har man dem livet ut selv om de flytter til andre siden av kloden🙂

Anonymkode: dd794...c4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er vanlig å føle det dessverre... lykke til ts ❤️ 

 

Anonymkode: f8e9c...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 7.55):

Du mener kollegaer, dere er jo ikke venner. Viktig å forstå dette, selv om man har en god tone på jobb så trenger man ikke bruke noe mer tid på hverandre. Husk på hvor mye tid jobben tar, viktig å koble den vekk på fritiden.

Du bør heller jobbe for å få noen du kan møte utenom jobben som du ikke jobber sammen med, oppsøk en interesse-ting. Ikke få deg venner via jobben, det er utrolig slitsomt. Dette lærte jeg i min forrige jobb, der var det syklubb og alle spillte venninner. Dette gikk til helvete.

Bygg deg opp et liv utenfor jobben som du trives med, fritiden er den viktigste tiden man har. Jobben handler om å tjene seg penger til å leve.

Dessverre er det mange som tror man er venner bare fordi man jobber sammen......

Anonymkode: d7789...022

Jobben er jo et veldig naturlig sted å bli kjent med folk og få seg venner. Akkurat som når man studerer. Vi er en flott vennegjeng på jobb som er mye sammen på fritiden, det er gull verdt som ny i byen ❤️ 

Anonymkode: 5d0f2...80e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobben er jo et veldig naturlig sted å bli kjent med folk og få seg venner. Akkurat som når man studerer. Vi er en flott vennegjeng på jobb som er mye sammen på fritiden, det er gull verdt som ny i byen ❤️ 

Anonymkode: 5d0f2...80e

Det er det😊 

Men man må også respektere at ikke alle ønsker seg venner på jobb

Anonymkode: dd794...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det😊 

Men man må også respektere at ikke alle ønsker seg venner på jobb

Anonymkode: dd794...c4f

Hva blir jobb da? Kun en inntektskilde?

Det er jo ikke rart at folk hater jobben sin og bare lever i helgene da. Har man faktiske venner på jobb gjør det tilværelsen bare bedre for alle.

Det å ha venner på jobb øker trivselen, som kan øke produktivitet og resultater. Hvis det er kultur for at man er venner på jobb, vil det tvert imot være rarere å ikke være venner med noen på jobben.

Anonymkode: f8e9c...e15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva blir jobb da? Kun en inntektskilde?

Det er jo ikke rart at folk hater jobben sin og bare lever i helgene da. Har man faktiske venner på jobb gjør det tilværelsen bare bedre for alle.

Det å ha venner på jobb øker trivselen, som kan øke produktivitet og resultater. Hvis det er kultur for at man er venner på jobb, vil det tvert imot være rarere å ikke være venner med noen på jobben.

Anonymkode: f8e9c...e15

Helt enig. Trives og gleder meg til jobb pga. at jeg har venner der og ellers gode kolleger. 

Anonymkode: 5d0f2...80e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig. Trives og gleder meg til jobb pga. at jeg har venner der og ellers gode kolleger. 

Anonymkode: 5d0f2...80e

Jeg også. :)

Jeg har en "drittjobb" som deltidsjobb, og den eneste grunnen til at jeg overlever den er på grunn av hyggelige kollegaer. Vanskelig å skille mellom om de er venner eller kollegaer, men de er mer enn bare et "hei". Vi snakker om alt og ingenting og koser oss. Vanskelig å si om de er faktiske venner, for vi gjør jo ikke noe sammen på fritida... Så skjønner poenget til de som er uenige med meg, men skulle også ønske at det var slik at man kan være venner med kollegaer - også på fritida.

Anonymkode: f8e9c...e15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange gode kolleger selv og et bra arbeidsmiljø, men anser ingen av dem som "ekte" venner, og jeg tror ikke at jeg ville kommet til å ha noe videre vennskapelig kontakt med dem om jeg hadde sluttet. Arbeid er jo egentlig et slags påtvunget selskap, og man møtes i hovedsak for å gjøre en jobb. Man kan gjerne like jobben man har, men likevel så vil jeg ikke kategorisere det som en "interesse" eller noe annet man har i fellesskap som holder en sammen.

 

I gamlejobben snakker jeg litt sånn sporadisk med noen kolleger. Ofte er det en eller annen jobbting det blir sendt melding om som da starter en "hvordan går det?" prat. Men utover det så er det ingenting.

Også her blir det bare de festene som er arrangert av jobben som folk stiller på. Som julebord og andre teambuilding events.

Anonymkode: c9571...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva blir jobb da? Kun en inntektskilde?

Det er jo ikke rart at folk hater jobben sin og bare lever i helgene da. Har man faktiske venner på jobb gjør det tilværelsen bare bedre for alle.

Det å ha venner på jobb øker trivselen, som kan øke produktivitet og resultater. Hvis det er kultur for at man er venner på jobb, vil det tvert imot være rarere å ikke være venner med noen på jobben.

Anonymkode: f8e9c...e15

Ja jobb er kun en inntektskilde. Er mange jobber hvor man ikke har kollegaer og omgås også.

Man kan fint ha det hyggelig å morsomt på jobb uten å omgås på fritiden? 

Anonymkode: dd794...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også jeg hadde venner på jobben. Etter å ha blitt backstabbet av to av de jeg kjente best forsto jeg at en veldig stor andel av kollegaene kan man ikke stole på. Man kan ha venner på jobben, men sannsynligvis gjelder det bare 50% eller færre av de man tror er dine venner. Jeg har lært, og nå stoler jeg stort sett ikke på folk lenger. Det er dumt og ensomt, men slik er faktisk verden.

Anonymkode: 108e6...5af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva blir jobb da? Kun en inntektskilde?

Det er jo ikke rart at folk hater jobben sin og bare lever i helgene da. Har man faktiske venner på jobb gjør det tilværelsen bare bedre for alle.

Det å ha venner på jobb øker trivselen, som kan øke produktivitet og resultater. Hvis det er kultur for at man er venner på jobb, vil det tvert imot være rarere å ikke være venner med noen på jobben.

Anonymkode: f8e9c...e15

Vi har bra arbeidsmiljø, men vil ikke se kollegaer på fritiden, det blir for mye. Har nok av andre venner og hobbier jeg vil bruke tiden på, kollegaene ser jeg jo hele tiden uansett.

Anonymkode: 35274...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at kollegaer er påtvunget selskap, og at man kan være venner på jobb uten å være venner på fritida. Men synes det hele er ganske merkelig, for det er jo venner man ønsker å tilbringe mest tid sammen med. Og det kan man på jobb. Og man blir godt kjent med hverandre.

Hva blir det neste?

At man ikke skal være venner med de man går på skole med eller studerer med? Man ser de jo HELE tiden på skolen? Hva med hobbyer? Man ser jo dem HELE tiden der også. Er venner noen man helst aldri burde omgås med, slik at man gleder seg til å se dem? Eller?

Anonymkode: f8e9c...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 23.34):

Hva blir jobb da? Kun en inntektskilde?

Det er jo ikke rart at folk hater jobben sin og bare lever i helgene da. Har man faktiske venner på jobb gjør det tilværelsen bare bedre for alle.

Det å ha venner på jobb øker trivselen, som kan øke produktivitet og resultater. Hvis det er kultur for at man er venner på jobb, vil det tvert imot være rarere å ikke være venner med noen på jobben.

Anonymkode: f8e9c...e15

 

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 23.42):

Jeg også. :)

Jeg har en "drittjobb" som deltidsjobb, og den eneste grunnen til at jeg overlever den er på grunn av hyggelige kollegaer. Vanskelig å skille mellom om de er venner eller kollegaer, men de er mer enn bare et "hei". Vi snakker om alt og ingenting og koser oss. Vanskelig å si om de er faktiske venner, for vi gjør jo ikke noe sammen på fritida... Så skjønner poenget til de som er uenige med meg, men skulle også ønske at det var slik at man kan være venner med kollegaer - også på fritida.

Anonymkode: f8e9c...e15

 

AnonymBruker skrev (På 14.10.2021 den 17.54):

Skjønner at kollegaer er påtvunget selskap, og at man kan være venner på jobb uten å være venner på fritida. Men synes det hele er ganske merkelig, for det er jo venner man ønsker å tilbringe mest tid sammen med. Og det kan man på jobb. Og man blir godt kjent med hverandre.

Hva blir det neste?

At man ikke skal være venner med de man går på skole med eller studerer med? Man ser de jo HELE tiden på skolen? Hva med hobbyer? Man ser jo dem HELE tiden der også. Er venner noen man helst aldri burde omgås med, slik at man gleder seg til å se dem? Eller?

Anonymkode: f8e9c...e15

Mye forvirring om vennebegrepet her tenker jeg.

Hva defineres som en "venn" er jo opp til hver enkelt å vurdere. Jeg personlig trenger ikke definere en relasjon på denne måten når man jobber sammen, en kollega er en kollega. Noen finner man bedre tone med enn andre, slik er jo livet. Kan ha det fint på jobb sammen uten å henge sammen på fritiden. Variasjonen i livet er så viktig, man kan bli drittlei av å bruke for mye tid på et menneske.

Det handler jo også om usikkerhet å vite sin posisjon til et annet menneske, om man er venner eller ikke. Den usikkerheten har ikke jeg, så da trenger jeg ikke vite hva man "er". Fordi dette er jobb, da bør man ikke komplisere relasjonen mer enn man må. Ikke bli for privat, sladreklubb på jobben er noe dritt.

Husk at du også kan komme i en situasjon der denne "vennen" din ikke så er så god "venn" lenger, når det kommer til ting som skjer på jobben. At "vennen" kan få en fordel, som går utover deg. Dere blir litt "uvenner" i stedet.

For de fleste blir jobben en inntektskilde, jo flere år man jobber. Jo mer ser man tiden som kastes bort på dette, det er jo tvang å tjene penger til livets opphold. Man velger ikke livet selv. De fleste kunne nok også tenke seg å jobbe mindre, eller ikke i heletatt. Styre sitt eget liv, selv klarer jeg meg fint uten arbeidslivet. Vært lange tider uten av og til, det har vært den beste tiden i livet mitt. Å bestemme over sin egen tid, det er lykken i mitt liv. Ikke kom med frasen "finn en jobb du liker", den holder ikke. Tiden er knapp i livet, den ønsker jeg ikke å bruke på jobb. Men jeg må.

Så det store spørsmålet er jo: Hva er en venn for deg? Må du virkelig definere relasjonen til en kollega utover at man er kollega.

Anonymkode: d7789...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er kollegaer venner? Man MÅ jo forholde seg til dem. Venner er noen man velger

Anonymkode: c3564...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 23.34):

Hva blir jobb da? Kun en inntektskilde?

Det er jo ikke rart at folk hater jobben sin og bare lever i helgene da. Har man faktiske venner på jobb gjør det tilværelsen bare bedre for alle.

Det å ha venner på jobb øker trivselen, som kan øke produktivitet og resultater. Hvis det er kultur for at man er venner på jobb, vil det tvert imot være rarere å ikke være venner med noen på jobben.

Anonymkode: f8e9c...e15

Jeg jobber med bare mannfolk og vi har det hyggelig på jobb, men ingen av de er jo mine venner som jeg møter utenom jobb. Allikevel elsker jeg jobben min og trenger ikke venner der for å trives. Jeg liker mestringsfølelsen, at jeg får til noe og lærer noe. Jeg liker å bruke hodet og utfordre meg selv. 

Anonymkode: e16d6...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 20.21):

Jeg har ingen venner på fritiden å være med. Alle jeg omgås med er kollegaer. Men de orker ikke omgås med kollegaer på fritiden. Jeg hadde så lyst å ordne fest for oss, nå som vi kan møtes fritt, jeg ville til og med stå for maten og alt, det står ikke på økonomien, vil gjerne spandere. Men ingen vil.. Jeg må si jeg føler meg patetisk og ensom. På jobb er jeg godt likt, er ganske utadvendt der. Men introvert ellers. Føler og at kollegaene mine er de eneste som liker meg, tror ingen liker meg ellers. Ingen vil bli kjent, blir oversett selv om jeg prøver å by på meg selv. Og nå føler jeg at jeg mistet piffen, når ikke en gang kollegaene mine som jeg trodde likte meg vil delta på en sammenkomst en gang. Vet ikke hva jeg vil med dette, annet enn å høre om andre har det på samme måte. Er lei av å være venneløs, spesielt nå når alle feirer åpningen etter corona. 

Anonymkode: 0d35d...09d

Hei du. Hva liker du å drive på med på fritiden da? Mann- kvinne? Alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 

 

Mye forvirring om vennebegrepet her tenker jeg.

Hva defineres som en "venn" er jo opp til hver enkelt å vurdere. Jeg personlig trenger ikke definere en relasjon på denne måten når man jobber sammen, en kollega er en kollega. Noen finner man bedre tone med enn andre, slik er jo livet. Kan ha det fint på jobb sammen uten å henge sammen på fritiden. Variasjonen i livet er så viktig, man kan bli drittlei av å bruke for mye tid på et menneske.

Ja, det er forvirrende. En venn er ikke en man nødvendigvis henger med på fritiden... Hvis det er det som er problemet, så skjønner jeg for så vidt at nesten det eneste man har til felles er jobb. Så det går an å kalle en kollega en venn uten at man henger sammen på fritiden.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For de fleste blir jobben en inntektskilde, jo flere år man jobber. Jo mer ser man tiden som kastes bort på dette, det er jo tvang å tjene penger til livets opphold. Man velger ikke livet selv. De fleste kunne nok også tenke seg å jobbe mindre, eller ikke i heletatt. Styre sitt eget liv, selv klarer jeg meg fint uten arbeidslivet. Vært lange tider uten av og til, det har vært den beste tiden i livet mitt. Å bestemme over sin egen tid, det er lykken i mitt liv. Ikke kom med frasen "finn en jobb du liker", den holder ikke. Tiden er knapp i livet, den ønsker jeg ikke å bruke på jobb. Men jeg må.

Så det store spørsmålet er jo: Hva er en venn for deg? Må du virkelig definere relasjonen til en kollega utover at man er kollega.

Anonymkode: d7789...022

Akkurat dette mindsettet er det som gjør det så utrivelig på jobb mange steder. Man hater jobben, og hater alt som har med jobb å gjøre. Joda, det er en inntektskilde, men det er så mye mer enn bare det. Og jo jeg kommer med den frasen: Fikk en jobb du liker. Hvis ikke du klarer det, sett pris på at du har en jobb å gå til i det hele tatt. Ikke alle har det.

Anonymkode: f8e9c...e15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2021 den 0.12):

Ja jobb er kun en inntektskilde. Er mange jobber hvor man ikke har kollegaer og omgås også.

Man kan fint ha det hyggelig å morsomt på jobb uten å omgås på fritiden? 

Anonymkode: dd794...c4f

fir ts sin del er det vel kjipt gordi hun ikke har noen utenom jobb å tilbringe fritiden med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er kollegaer venner? Man MÅ jo forholde seg til dem. Venner er noen man velger

Anonymkode: c3564...948

man kan jo velge å bli venner med kollegaer man liker da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...