Gå til innhold

Mest irriterende ord/uttrykk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lill3My skrev (På 14.10.2023 den 14.51):

Et par ord jeg misliker, mest fordi de brukes veldig hyppig, og fordi overbruk av ordene har gjort at de har mistet litt av sin originale betydning og/eller kraft. Andre ord er egentlig engelske, og siden vi har helt fine norske ord for det samme, klarer jeg ikke la være å irritere meg over dem

• Toxic
  • Trigger
  • Angst
  • Liksom
  • Woke
  • Kidsa
  • Familyen
  • Game / gaming

Irriterer meg også over at nesten alle bruker følgende ordtak feil: «Det er ikke til å stikke under stol.» Ikke «en stol», men bare «stol», som i å stole på, ha tillit til. Og, selvsagt er jeg blant dem som bryr meg om at «i forhold til» brukes i hytt og pine, og svært sjelden korrekt. 

PS: jeg er egentlig ikke en så gretten og irritert, sånn i hverdagen. Måtte presisere det, da jeg ellers kan fremstå som en skikkelig surpomp akkurat nå.

Kidza. Med z. 🤑

Anonymkode: f8ac9...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Fortsetter under...

I intervjuer med folk i ulike yrker står det ofte "Det var ikke gitt at X skulle jobbe med Y".  Det er jo helt åpenbart.  Det er temmelig lenge siden yrket ditt ble bestemt ved fødselen din. 

Anonymkode: c77b4...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Når noen møter en problemstilling med "Sånn er det bare" eller "Sånn er livet". Virker passelig hjernedødt og lite reflektert.

Hos politikere er jeg lei "verktøykassen". Svært få av våre topp politikere har særlig håndverkerfaring, så de vet nok ikke hvilket verktøy som egner seg. Og "snu hver stein". De blir jo aldri ferdig med å snu disse steinene.....

Gode uttrykk: Glad i deg

Anonymkode: 8dcce...512

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når noen møter en problemstilling med "Sånn er det bare" eller "Sånn er livet". Virker passelig hjernedødt og lite reflektert.

Hos politikere er jeg lei "verktøykassen". Svært få av våre topp politikere har særlig håndverkerfaring, så de vet nok ikke hvilket verktøy som egner seg. Og "snu hver stein". De blir jo aldri ferdig med å snu disse steinene.....

Gode uttrykk: Glad i deg

Anonymkode: 8dcce...512

Hvorfor liker du "glad i deg"? For meg betydde det alltid "jeg liker deg, men ikke nok for å bruke ordet "elsker", så glad i deg da...håper at det er bra nok for deg...". 

Anonymkode: d0f10...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Misliker bruk unødvendig kompliser språk som f.eks latinske uttrykk der hvor det finnes mer forståelige norske uttrykk. Misliker også bruk av forkortelser kun noen få vet hva betyr og som ikke engang går an å slå opp i ordboka. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommen har begynt å si "ta vare". Helt sikkert oversatt fra det engelske "take care", men det er jo bare en delsetning på norsk :murvegg:

Anonymkode: aea50...7d9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2023 den 16.01):

Ungdommen har begynt å si "ta vare". Helt sikkert oversatt fra det engelske "take care", men det er jo bare en delsetning på norsk :murvegg:

Anonymkode: aea50...7d9

Ikke bare ungdommen, dessverre. Skikkelig irriterende 😡

Anonymkode: d0f10...b17

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Annonse
On 12/22/2021 at 9:39 AM, SoWhat? said:

"Vi må vise solidaritet" 

"Man må være med på dugnaden"

"Vaxxer og Antivaxxer" 

"Tiltak"

"Smittehopp"

"Ny bølge" 

"Vær så snill å vaksiner deg"

"Tenk deg om før du vaksinerer deg 🙏"

"DØDE MED CORONA" ( Dagbladet, en gang i uka. Minst )  

"Isolasjon"

"Karantene" 

"Strømkrise"

"Klimakrise"

"Sykehuskrise" 

Dette er ord og uttrykk jeg snart spyr av. 

Et par til i samme kategori:
"for fellesskapet"
"Ny variant"
"Konspirasjonsteoretiker"
"Ny forskning viser"
"Klimafornekter"
"følelse av" / "superorgasme" (alle sex-leketøy annonsene på alle nyhetssidene)
"Refses"
"vektras" (alle disse slanke annonsene på nyhetssider)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Ei litta» er utrolig harry. Syns det er irriterende når folk sier ting som «da var det ikke meningen denne gangen» hvis man opplever en nedtur. 
«Elsk på denne»… 

Anonymkode: b7bd0...d6d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...