Gå til innhold

Dere som skriver "sambo" istedet for samboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det blir jo i de fleste tilfeller feil å skrive samboer også. "Samboer sa ditt og datt", da må man egentlig skrive "Samboeren min sa at"... og da har plutselig de 2 sekundene blitt til minst 4-5. 😏

Anonymkode: 06bb8...8df

Veel, med den logikken bør man heller si at «Samboen min sa» og ikke «Sambo min sa»

Anonymkode: 64c08...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min samboer heter Sambo. Han er afrikaner. Jeg blir forvirret og mistenkelig på alle trådene om han her inne. Lever han et dobbeltliv? Nå går jeg på AAP. 

Anonymkode: 76670...bdb

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 10/10/2021 at 1:58 PM, CorvusCorax said:

Det er så rart at mange reagerer negativt på det ordet. Jeg ble kjent med det for 15 år siden, det er ikke noe nytt. Det er det svenske ordet for samboer. Jeg bruker det ikke selv. Men forstår jo at det betyr samboer. Så mye rart man skal henge seg opp i og irritere seg over... Da har man få problemer i livet tenker jeg. :fnise:

Sambo er ganske godt kjent da. «Little Black Sambo» er en barnebok som ble skrevet av Helen Bannerman i sin tid, og senere forbudt pga rasistisk stereotypi av svarte mennesker. 

Quote

Sambo

One of the most enduring stereotypes in American history is that of the Sambo. This pervasive image of a simple-minded, docile black man dates back at least as far as the colonization of America. The Sambo stereotype flourished during the reign of slavery in the United States. In fact, the notion of the "happy slave" is the core of the Sambo caricature. White slave owners molded African-American males, as a whole, into this image of a jolly, overgrown child who was happy to serve his master. However, the Sambo was seen as naturally lazy and therefore reliant upon his master for direction. In this way, the institution of slavery was justified. Bishop Wipple's Southern Diary, 1834-1844, is evidence of this justification of slavery, "They seem a happy race of beings and if you did not know it you would never imagine that they were slaves". However, it was not only slave owners who adopted the Sambo stereotype. Although Sambo was born out of a defense for slavery, it extended far beyond these bounds. It is essential to realize the vast scope of this stereotype. It was transmitted through music titles and lyrics, folk sayings, literature, children's stories and games, postcards, restaurant names and menus, and thousands of artifacts. White women, men and children across the country embraced the image of the fat, wide-eyed, grinning black man. It was perpetuated over and over, shaping enduring attitudes toward African-Americans for centuries. In fact, "a stereotype may be so consistently and authoritatively transmitted in each generation from parent to child that it seems almost a biological fact".

https://www.ferris.edu/htmls/news/jimcrow/links/essays/vcu.htm

Så joda, når folk skriver «sambo» så tenker jeg at de dessverre ikke vet bedre :sleep:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (3 minutter siden):

Sambo er ganske godt kjent da. «Little Black Sambo» er en barnebok som ble skrevet av Helen Bannerman i sin tid, og senere forbudt pga rasistisk stereotypi av svarte mennesker. 

 

Oppgående mennesker bruker ikke rasistiske ord og uttrykk - om det første man tenker på når man leser ordet Sambo, er mørkhudet gutt, så har man rasistiske tanker og holdninger. Det er nokså logisk at unge folk som bruker uttrykket ikke refererer til en bok fra slutten av 1800-tallet, men til samboer, som er et svensk ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, CorvusCorax said:

Oppgående mennesker bruker ikke rasistiske ord og uttrykk - om det første man tenker på når man leser ordet Sambo, er mørkhudet gutt, så har man rasistiske tanker og holdninger. Det er nokså logisk at unge folk som bruker uttrykket ikke refererer til en bok fra slutten av 1800-tallet, men til samboer, som er et svensk ord. 

Det logiske er å bruke ordet som allerede finnes på norsk, samboer :sleep: 

Jeg synes generelt at det er kleint å bruke et rasistisk uttrykk, «bare fordi det er brukt på svensk». Det vitner om alt annet enn å være oppegående. 
Samboeren min er blandet. Hadde jeg vært rasistisk hadde jeg ikke vært med ham. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (52 minutter siden):

Det logiske er å bruke ordet som allerede finnes på norsk, samboer :sleep: 

Jeg synes generelt at det er kleint å bruke et rasistisk uttrykk, «bare fordi det er brukt på svensk». Det vitner om alt annet enn å være oppegående. 
Samboeren min er blandet. Hadde jeg vært rasistisk hadde jeg ikke vært med ham. 

Du tillegger det rasistisk mening . For folk som ikke er kjent med det ordet som annet enn samboer betyr det ikke annet enn samboer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, CorvusCorax said:

Du tillegger det rasistisk mening . For folk som ikke er kjent med det ordet som annet enn samboer betyr det ikke annet enn samboer. 

Folk har tillagt ordet neger som en rasistisk mening og. For mange betyr ordet neger kun svart. 

Anonymkode: 69043...455

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette er jo egentlig ganske interessant. Ordet «sambo» betyr jo faktisk ikke samboer i Norge.
«Sambo» er en sport, eventuelt en beskrivelse av det motsatte av særbo. Det er for øvrig IKKE en person man bor sammen med.
Tror folk at «sambo» er en forkortet versjon av «samboer»? Jeg hører ikke at folk bruker «sambo» muntlig, så er det rett og slett bare skriftlig latskap? 

Når jeg ser noen skrive «sambo» der det er opplagt at de mener «samboer», tenker jeg at dette er samme type mennesker som ikke vet forskjell på «hvilken» og «hvordan/hvem». Slike folk som kan finne på å skrive «hvordan hund har du?», eller «hvem bil kjører du?». 
 

Anonymkode: c9736...e9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...