Gå til innhold

Brukt Tesla X eller ny ID 4?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må ha ny bil og står mellom å kjøpe en brukt Tesla X (de vi ser på ligger rundt 70- 80 000 kilometer fra 2017) eller en ny ID 4. Selv som ny blir ID 4 hakket billigere. 
 

Er det risikosport å kjøpe en 5 år gammel EL bil? Hva ville dere gjort? Ingen av oss har noe særlig peil på bil dessverre. 

Anonymkode: 6a08c...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må ha ny bil og står mellom å kjøpe en brukt Tesla X (de vi ser på ligger rundt 70- 80 000 kilometer fra 2017) eller en ny ID 4. Selv som ny blir ID 4 hakket billigere. 
 

Er det risikosport å kjøpe en 5 år gammel EL bil? Hva ville dere gjort? Ingen av oss har noe særlig peil på bil dessverre. 

Anonymkode: 6a08c...2e0

Og ingen av dere bryr dere om karbonavtrykket tydeligvis. Produksjon av disse bilene og forurensing av disse batteriene er forkastelig.

Anonymkode: 0b3c2...ce7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer du nok til å fp flest svar fra Tesla-hatere som stemmer på hvilken som helst annen bil, eller elbil hatere generelt.

Men jeg elsker iallfall min 2017 X og hadde aldri byttet den mot en ID.4, selv splitter ny. 

Komforten, ladenettverket og sikkerheten (X kan ikke velte og får toppskår i kollisjonstester) er uvurdelig.

Anonymkode: 9e034...d01

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her kommer du nok til å fp flest svar fra Tesla-hatere som stemmer på hvilken som helst annen bil, eller elbil hatere generelt.

Men jeg elsker iallfall min 2017 X og hadde aldri byttet den mot en ID.4, selv splitter ny. 

Komforten, ladenettverket og sikkerheten (X kan ikke velte og får toppskår i kollisjonstester) er uvurdelig.

Anonymkode: 9e034...d01

At den ikke kan velte, er vel av kun én årsak. Og det er at den er blytung. Batteriet ligger jo nederst i bilen. Og bare så det er sagt, tunge biler sliter mer på veien enn lette gjør. Og det er ikke bare tungbilene(lastebiler) som er tunge lengre, desverre. Dekkslitasjen på elbil er også helt på jordet, høy vekt, og mye krefter, sliter unødig mer enn lette og med mindre krefter. Elbiler kjøpes av én årsak, det er å spare penger på innkjøp og bruk. Ser fram til veibruks avgiften måtte komme. Vi får se når AP kommer på plass, de har frontet det litegrann, men vert stille ei stund nå. Og ikke minst at strømmen blir så dyr at den blir dyr å lade. Bare en ladbar hybrid bruker like mye strøm til lading, som jeg har på hele huset, i én mnd. Tror du det ikke? Vel, bruker ikke ei krone til direkte oppvarming.

Anonymkode: 3d8d7...758

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At den ikke kan velte, er vel av kun én årsak. Og det er at den er blytung. Batteriet ligger jo nederst i bilen. Og bare så det er sagt, tunge biler sliter mer på veien enn lette gjør. Og det er ikke bare tungbilene(lastebiler) som er tunge lengre, desverre. Dekkslitasjen på elbil er også helt på jordet, høy vekt, og mye krefter, sliter unødig mer enn lette og med mindre krefter. Elbiler kjøpes av én årsak, det er å spare penger på innkjøp og bruk. Ser fram til veibruks avgiften måtte komme. Vi får se når AP kommer på plass, de har frontet det litegrann, men vert stille ei stund nå. Og ikke minst at strømmen blir så dyr at den blir dyr å lade. Bare en ladbar hybrid bruker like mye strøm til lading, som jeg har på hele huset, i én mnd. Tror du det ikke? Vel, bruker ikke ei krone til direkte oppvarming.

Anonymkode: 3d8d7...758

Dekkene på vår X varer like mange sesonger som vår lille lette nr.2 bil.

Lading av bil bruker bare en liten dråpe av det totale strømforbruket. Det vil aldri bli like dyrt å hjemmelade som å fylle  bensin/diesel, ikke i nærheten engang. For å komme opp i de summer må du hurtiglade på alle andre steder enn Tesla Supercharger..

Anonymkode: 9e034...d01

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvekjørt? Jeg innbiller meg at der er mindre stress å kjøpe ny om dere kan det. Da vil alt av feil og mangler tas gjennom forhandler, mens de som selger brukt kan det være litt så som så med. 

Ellers kan det være lurt å se youtube videoer av bilene. Mange meninger og innsikt om bilene der. Engelske forum finnes det nok også

Har elbil, men ikke noen av de 2. Brukte mye tid på forum og youtube da jeg skulle bestemme meg

Anonymkode: 62fd2...102

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

At den ikke kan velte, er vel av kun én årsak. Og det er at den er blytung. Batteriet ligger jo nederst i bilen. Og bare så det er sagt, tunge biler sliter mer på veien enn lette gjør. Og det er ikke bare tungbilene(lastebiler) som er tunge lengre, desverre. Dekkslitasjen på elbil er også helt på jordet, høy vekt, og mye krefter, sliter unødig mer enn lette og med mindre krefter. Elbiler kjøpes av én årsak, det er å spare penger på innkjøp og bruk. Ser fram til veibruks avgiften måtte komme. Vi får se når AP kommer på plass, de har frontet det litegrann, men vert stille ei stund nå. Og ikke minst at strømmen blir så dyr at den blir dyr å lade. Bare en ladbar hybrid bruker like mye strøm til lading, som jeg har på hele huset, i én mnd. Tror du det ikke? Vel, bruker ikke ei krone til direkte oppvarming.

Anonymkode: 3d8d7...758

Dekkslitasje kommer av kjørestil. Jeg må for første gang kjøpe nye vinterdekk til vår X75D fra 2017. 4,5 år gammel, har nå passert 125.000km. Synes det er klart innafor. 

Dyr strøm? Den må opp i 5-6 kroner pr. kWh for å matche fossilbiler på drivstoffkostnad. Blir strømprisen såpass høy så er det nok andre problemer enn kilometerkostnaden på elbilen som vil dominere...

Ja, tunge biler sliter mer. Men slitasjen (bortsett fra piggdekk) er proporsjonal med akselvekten i 4.potens. Det betyr at en buss sliter ca. 1000 ganger så mye på veien som en Tesla. At Teslaen da sliter dobbelt så mye som en mindre elbil er helt irrelevant siden det er tungtrafikken som i praksis står for all slitasjen. Pluss piggdekk da, men det løses bedre med en mye høyere piggdekkavgift. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Her kommer du nok til å fp flest svar fra Tesla-hatere som stemmer på hvilken som helst annen bil, eller elbil hatere generelt.

Men jeg elsker iallfall min 2017 X og hadde aldri byttet den mot en ID.4, selv splitter ny. 

Komforten, ladenettverket og sikkerheten (X kan ikke velte og får toppskår i kollisjonstester) er uvurdelig.

Anonymkode: 9e034...d01

Model X er en mye dyrere bil enn ID4 og vil koste mer i drift/verditap. 

Hvilken man velger avgjøres av behov og økonomi. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frodo skrev (1 minutt siden):

Model X er en mye dyrere bil enn ID4 og vil koste mer i drift/verditap. 

Hvilken man velger avgjøres av behov og økonomi. 

Vil du ikke tro at en ny ID 4 taper seg mer i verdi enn en brukt tesla x? 
 

må le litt av noen av svarene her, klassisk KG 😂😂😂

Anonymkode: 6a08c...2e0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Må ha ny bil og står mellom å kjøpe en brukt Tesla X (de vi ser på ligger rundt 70- 80 000 kilometer fra 2017) eller en ny ID 4. Selv som ny blir ID 4 hakket billigere. 
 

Er det risikosport å kjøpe en 5 år gammel EL bil? Hva ville dere gjort? Ingen av oss har noe særlig peil på bil dessverre. 

Anonymkode: 6a08c...2e0

Hvis en ID.4 er stor nok er vel også en Model Y stor nok, og da hadde jeg personlig heller sett på ny Y. Jeg kjører X selv, men det er fordi jeg trenger hengervekten og luftfjæringen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (3 minutter siden):

Hvis en ID.4 er stor nok er vel også en Model Y stor nok, og da hadde jeg personlig heller sett på ny Y. Jeg kjører X selv, men det er fordi jeg trenger hengervekten og luftfjæringen. 

Ny Y er for dyr for oss 😊 Har egentlig budsjett på 450, men kan strekke oss til maks 500. Får brukt X til rett i underkant av 500 har vi sett 😊 

Anonymkode: 6a08c...2e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil du ikke tro at en ny ID 4 taper seg mer i verdi enn en brukt tesla x? 
 

må le litt av noen av svarene her, klassisk KG 😂😂😂

Anonymkode: 6a08c...2e0

Nei, når en 5 år gammel X koster mer enn en ny ID4 tror jeg den fortsatt vil tape seg mer enn en ny ID4 (bortsett fra første år).

Du har en større kjøpesum som skal fordeles på færre gjenværende bruksår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ny Y er for dyr for oss 😊 Har egentlig budsjett på 450, men kan strekke oss til maks 500. Får brukt X til rett i underkant av 500 har vi sett 😊 

Anonymkode: 6a08c...2e0

Ok. Y med vinterdekk havner på 575k, så det er jo litt over ja. Men de drøye 75k sparer du nok fort inn i garantiperioden på reparasjoner. Så over 5 år tror jeg du kommer billigere ut ved å øke lånet litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt vanskelig å si hvor mye ID4 taper seg i verdi siden den er en ny modell. Men gjennomsnittlig er det halv pris etter ca 3 år. Det er en av grunnene til at jeg aldri kjøper ny bil. Om du kjøper en 17 el 18 mod. som har gått 20-50 tusen km. er jo det så godt som en ny bil😃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Try2 skrev (4 minutter siden):

Litt vanskelig å si hvor mye ID4 taper seg i verdi siden den er en ny modell. Men gjennomsnittlig er det halv pris etter ca 3 år. Det er en av grunnene til at jeg aldri kjøper ny bil. Om du kjøper en 17 el 18 mod. som har gått 20-50 tusen km. er jo det så godt som en ny bil😃

 

Ny bil er greit å kjøpe, men bytter man etter 3 år blir det dyrt ja. Selv beholder jeg bilene mine typisk i 8-10 år og da blir årlig gjennomsnittlig verditap ganske ok. 

ID.4 har nettopp kommet, så det er nok lite 17-modeller å finne på Finn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kjøper ny id! Hadde aldri brukt så mye penger på en nesten 6 år gammel el bil. Du får den nok ikke for under 500 k. Da har den isåfall gått over 100 vil jeg tro.

Anonymkode: d71f7...628

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ny Y er for dyr for oss 😊 Har egentlig budsjett på 450, men kan strekke oss til maks 500. Får brukt X til rett i underkant av 500 har vi sett 😊 

Anonymkode: 6a08c...2e0

For rundt 430k kr får du en fullt utstyrt Kia eNiro, på størrelse med Yen og ID4. Kan være verdt å ta en prøvetur.

Anonymkode: db201...442

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pussig valg da de to bilene er veldig ulike. Solgte nettopp en X til 575.000,- og vet at kjøperen fikk en god bil uten feil. Men er kanskje litt for store forskjeller mellom ID4 og TMX til at jeg synes det er lett å vurdere de mot hverandre.

Anonymkode: fb9a1...edf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Må ha ny bil og står mellom å kjøpe en brukt Tesla X (de vi ser på ligger rundt 70- 80 000 kilometer fra 2017) eller en ny ID 4. Selv som ny blir ID 4 hakket billigere. 
 

Er det risikosport å kjøpe en 5 år gammel EL bil? Hva ville dere gjort? Ingen av oss har noe særlig peil på bil dessverre. 

Anonymkode: 6a08c...2e0

Jeg ville kjøpt ny ID.4. Der får du en helt ny bil med 5 års garanti. Jeg hadde aldri vært i tvil om det valget.

Men nå skal sant sies at jeg hadde valgt ID.4 fremfor ny Tesla X også da. 🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...