Gå til innhold

Julekalender uten ting i....


Apple-

Anbefalte innlegg

Ang. kalenderen: kan du ikke bare kjøpe en ferdig da? Jeg kjøpte en på Princess ifjor. Den var egentlig ganske fin (enkel). Tror jeg betalte under 100-lappen for den..

Ellers er det morro å lage noe selv da.. Hva med en snor (hyssing-lignende) som henger mellom to punkter på veggen, evtl rett ned fra taket mot gulvet. Få tak i noen fine klyper (eller ta noen treklyper og julepynte de), og heng lappene opp i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ellers er det morro å lage noe selv da.. Hva med en snor (hyssing-lignende) som henger mellom to punkter på veggen, evtl rett ned fra taket mot gulvet. Få tak i noen fine klyper (eller ta noen treklyper og julepynte de), og heng lappene opp i..

Å, denne falt jeg for! :-D

Tenker jeg tar et langt, rødt (yndlingsfarven hans!) sløyfebånd og bruker gulltråd til å feste lappene med. Henger på litt bjeller, han kommer til å gå og plinge på dem hele tiden :) så høres det ut som jul i huset! :nisse: Også litt annen småpynt - å, dette blir fint, dere!

Og gjett om lilleeple kommer til å e l s k e mammaen sin!

Er det forresten noen som vet hvor man kan dra på kanefart på Nedre Romerike? Har hørt på Losby, men der var det dyrt, gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tenkte jeg skulle vekke denne til liv ved å fortelle litt om hvordan det gikk i fjor. :)

Jeg lagde selve kalenderen som jeg sa jeg skulle (over). Lilleeple holdt på å forgå da han skjønte at han bare fikk åpne én lapp av gangen (selv om han egentlig visste hvordan det fungerer), men klarte å holde seg. Jeg hadde et par febrilske episoder hvor planene gikk i vasken og jeg måtte forte meg å bytte om på lappene eller finne på noe annet i en fei (litt svett!), men det gikk da bra. Det aller beste av alt... Lilleeple var like glad for alle lappene! :smilbla: Ikke et pip om at andre får sjokolade eller ting i sine kalendere, bare hoppende forventning før han åpnet hver lapp :hoppe:

Her er årets liste, mange av tingene vi skal gjøre, er etter tips ifjor fra snille KGere:

1. 20 kyss over hele kroppen (denne elsker både Lilleeple og mamman hans)

2. Bestemme middagen i morgen

3. Lage julegaver sammen

4. Bake sammen

5. Pakke inn julegaver

6. Gå på kino

7. Besøke noen

8. Alle spiller spill sammen (en dag vi har besøk)

9. Tømme sparegrisen

10. Lage pepperkakehus med bestemor

11. Gå på biblioteket

12. Mamma leser en helt ny bok

13. Besøke tante 1

14. Besøke tante 2

15. Besøke farmor

16. Lekeland

17. Kjøpe juletre

18. Badeland

19. Oppdrag: Si noe fint til noen i barnehagen/på jobben og så om kvelden fortelle de andre hvordan de reagerte.

20. Gå på kirkegården og tenne lys på graven til bestefar

21. Gå på museum

22. Lage halsbånd til alle damene i familien med perlene mamma har kjøpt

23. Pynte juletre

24. SKATTEJAKT! Gave på slutten : )

Denne er litt sånn "røffli", de forskjellige blir byttet om på ift datoene når vi kommer litt nærmere desember, kun 24 står der den er :)

Men tar gjerne imot enda bedre forslag!

Og vil veldig gjerne høre om det er andre som har like eller liknende kalendere! :)

Endret av Apple-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal for første gang i år lage aktivitetskalender til guttene mine.

Jeg er lei desembers kjøpehysteri som kveler alt som heter forventninger og julestemning, samt masse småting som blir kastet eller rotet vekk.

Jeg og guttene har i samarbeid funnet ut at vi skal gi pengene jeg ville brukt på deres adventskalender til Sos barnebyer.

De vet ikke at de skal få adventskalender, så jeg tror de blir kjempeglade over aktivitetene vi skal gjøre sammen!

Jeg kommer til å skrive aktiviteten på den ene siden og på andre siden av kortet skriver jeg ned en fakta-ting om julen (hvordan den feires i andre land og kulturer etc). Jeg kommer også til å sette fokus på solidaritet i og med at vi skal gi deres adventskalender til noen som trenger det mye mer enn dem.

Jeg håper det blir en suksess som kan gjentas år etter år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Septima

Jeg hadde sånn adventskalender når jeg var lita. Beste kalenderen av alle :) Men tror mam&pap la lappen i kalender kvelden før, slik at de kunne se an litt hva som passet når :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple- på jobb
Jeg hadde sånn adventskalender når jeg var lita. Beste kalenderen av alle :) Men tror mam&pap la lappen i kalender kvelden før, slik at de kunne se an litt hva som passet når :)

Tenkte på å gjøre det sånn, jeg også, men syns det er litt fint å henge opp en skikkelig kalender (se lengre opp, henger opp lappene med gulltråd i en rød sløyfe). Lilleeple teller lapper for å se hvor mange fler det er å åpne/hvor mange dager igjen til jul, så jeg har ikke lyst til å ødelegge den gleden...

Kanskje finne en lur (enkel!) måte å putte lappene inni noe..? :klø:

Hvordan så kalenderen din ut, Septima?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har små tøyposer. De kan man godt legge lapper i. Eller hva med å lime sammen 24 fyrstikkesker og kle det i et fint papir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn "lappekalender" som jeg allerede har hatt i mange år. Limte sammen 24 fyrstikkesker som jeg pyntet fint med glitter og greier. Første årene var det meg og min mann som hadde koselige oppgaver oppi den.. ;)

Etterhvert som ungene kom til har vi brukt den hvert år med mange koselige ting som vi finner på. Jeg skriver ut alle lappene i god tid før desember. Har etterhvert funnet ut at det greieste er å legge hver enkelt lapp oppi kvelden før ettersom jeg da vet noenlunde hvor god tid vi får dagen etter.

Har ikke lest gjennom hele tråden her, men noen ganger lager jeg lapp som fungerer som et lite skattekart. De leter seg frem til f.eks. en skuff i stua hvor jeg har gjemt f.eks. små nisser (fra nille/panduro) som jeg kjøpte som ferdige hobbysett hvor alt av maling, pensler osv. følger med i pakken. Kjøpte fine sånne på nille i går til under 40 kr. Sånne aktiviteter legger jeg opp til på rolige søndager e.l. Ellers koster ikke aktivitene jeg legger opp til noe særlig. :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Septima
Tenkte på å gjøre det sånn, jeg også, men syns det er litt fint å henge opp en skikkelig kalender (se lengre opp, henger opp lappene med gulltråd i en rød sløyfe). Lilleeple teller lapper for å se hvor mange fler det er å åpne/hvor mange dager igjen til jul, så jeg har ikke lyst til å ødelegge den gleden...

Kanskje finne en lur (enkel!) måte å putte lappene inni noe..? :klø:

Hvordan så kalenderen din ut, Septima?

Kalenderen laget vi selv, jeg bidro vel med to små filtlapper...Var ikke store jenta nei...Denne forsvant i brann da jeg var 10 år, så husker ikke akkurat hvordan den var. Men det var ihvertfall små røde poser med tallene 1-24 som var hengt opp på en bakgrunn, som jeg ikke husker hva var laget av. Og de eldre søsknene mine hadde bidratt med div figurer til å pynte kalenderen, juletrær, nisser o.l Skikkelig hjemmesnekra kalender :)

Etter brannen så kjøpte vi en ferdig kalender. Denne hadde 24 lommer, som det gikk an å putte denne lappen oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Jeg har planer om å lage en sånn kalender til prinsen min i år.

Hadde liksom tenkt at lille julaften skulle vi pynte juletreet sammen.

Men, det er en liten mulighet for at vi reiser 22. og feirer julen på østlandet. Så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med de tre siste dagene da. Evt. så må jeg jo inkludere de vi skal være hos da.

Det er litt av en uttfordring å finne ut og planlegge dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kansje kan du ha en ting dere skal gjøre den 22. (reisedagen) som gave den dagen. F.eks. få lov til å velge et blad i kiosken før dere reiser, drikke kakao på flyplassen/toget/ta en pause fra bilkjøringen?

Ellers besøke noen i familien den 23., eller se på Internett om det er en julekonsert eller en film eller noe annet som foregår den dagen som dere kan dra på sammen?

Og den 24. kan det jo være et lite puslespill, eller en rebus om hvor man finner en liten marsipangris eller et kinderegg, eller det å spille et spill sammen, eller dra på julebesøk (alt etter hva dere har tradisjon for).

Og selv om man har en "tingløs" julekalender, må man jo ikke være helt konsekvent, og kanskje er det å bryte rutinen en dag, som gjør julaften til noe helt spesielt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fin idè!!! :tommel:

Leker og snop er noe barn får nok av både til jul og ellers i året. Mye kjekkere å finne på noe sammen med foreldrene sine som de er så glad i! Det kommer både dere og barna til nytte. Er enig med det anna:-) sa om verdier også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier også å ha slik kalender til ungene.

Det er alltid like vanskelig å bestemme seg for hva man skal gjøre, men det er veldig populært. I år skal jeg nok legge i en liten sjokoladebit til hver også, for minstemor er ikke gammel nok til å skjønne lappene.

Årets oppgaver er som følger:

I dag skal vi fortelle hverandre om noe vi husker fra jula da vi var små

I dag skal vi gi et kompliment til noen på jobben eller i barnehagen. Og i kveld skal vi fortelle hverandre hvordan de reagerte

I dag skal vi julepynte på rommene til Edvin og Alvilde

I dag skal vi fortelle hverandre om noe vi liker ved hverandre.

I dag skal vi hogge juletre

I dag skal vi se Flåklypa Grand Prix

I dag skal vi spille et spill sammen

I dag skal vi bake noe sammen.

I dag skal vi ringe til noen vi ikke har snakka med på lenge

Den som var på do sist skal bestemme hva som blir middagen i dag,

I dag skal vi gå på skattejakt

I dag skal vi gå på lommelykt-tur

I dag skal vi lese juleevangeliet

I dag skal vi ha juleverksted

I dag skal vi sette på en CD og danse i stua

I dag skal vi rydde på hvert sitt rom i ti minutter og etterpå gå en rundtur og se hvor fint det er blitt.

I dag skal vi se i album og fortelle historier fra barna var små

I dag skal vi gå på biblioteket

I dag skal vi pynte juletreet

I dag skal vi på badeland

I dag skal vi på kiosken for å handle godteri

I dag skal vi spise på restaurant

I dag skal vi sette lys på grava til farfar og farmor.

I dag skal vi gjøre klart til mormor og morfar kommer

I dag skal vi synge julesanger

I dag skal vi fortelle hverandre vitser

I dag skal vi være hemmelige superhelter, og hjelpe andre uten at de merker det.

(for eksempel hjelpe noen med rydding i barnehagen, eller legge papir i kopimaskina på jobben selv om det ikke er helt tomt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Julemysteriet av Jostein Gaarder er en fin julekalender for litt større barn (og forsåvidt voksne også). Et lite kapittel for hver dag som er både koselig og litt spennende. Veldig hyggelig høytlesning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...