Gå til innhold

Falukorv. Hva bruker man det egentlig til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, dette lurer jeg på for jeg har aldri kjøpt det før. Er det best å steke, koke eller spise rå? Hva har man som tilbehør? Er det skinn på den?

Anonymkode: 271c9...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den går fint å steke, koke, eller spise rå.  Akkurat som en vanlig kjøttpølse.   Det er plastskinn på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det som pålegg. Den er ferdig som den er (kokt). Det er ikke skinn på, den har plast rundt som man selvsagt tar av. 

Det går selvsagt an på bruke den på andre måter også, men blir nok hovedsaklig brukt som pålegg. Det er som en litt bedre variant av servelat. 

Anonymkode: 5d382...714

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (1 minutt siden):

Den går fint å steke, koke, eller spise rå.  Akkurat som en vanlig kjøttpølse.   Det er plastskinn på den.

Den er ikke rå, den er jo kokt. 

Anonymkode: 5d382...714

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, dette lurer jeg på for jeg har aldri kjøpt det før. Er det best å steke, koke eller spise rå? Hva har man som tilbehør? Er det skinn på den?

Anonymkode: 271c9...41b

Er bare å Google. Gjerne etter svenske sider siden de bruker falukorv mye mer enn oss. 
Du kan steke den i skiver, gratinere, ha i korvstroganoff 

Koke den derimot 🤔 usikker på det, annet enn å ha den i en gryte som koker

Anonymkode: 47b52...46c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kutte den i skiver, også steker jeg dem. Har potetmos i tillegg. 

 

 

Anonymkode: fc415...5d0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, dette lurer jeg på for jeg har aldri kjøpt det før. Er det best å steke, koke eller spise rå? Hva har man som tilbehør? Er det skinn på den?

Anonymkode: 271c9...41b

Skjær den i skiver, stek på panne, server med svenske brune bønner og potet.

Vet noen som bruker den "rå" som pålegg.

Anonymkode: 6c07b...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bruker det som pålegg. Den er ferdig som den er (kokt). Det er ikke skinn på, den har plast rundt som man selvsagt tar av. 

Det går selvsagt an på bruke den på andre måter også, men blir nok hovedsaklig brukt som pålegg. Det er som en litt bedre variant av servelat. 

Anonymkode: 5d382...714

Samme her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte å lage en slags gryte med falukorv av en svensk-finsk dame. Stek falukorven i biter, ha i en boks tomatpuré og en boks crèmefraice, litt vann, salt, pepper og chilikrydder. Kokt ris ved siden av. Kjempe god og enkel middag! 

Anonymkode: 17c63...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så godt på brødskiva med masse smør og majones 

Anonymkode: 3a129...172

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager snitt nesten helt ned, smører fransk sennep på sidene og fyller med en blanding av stekt bacon og løk, har raspet ost over og steker i ovn. Pleier å være veldig populært her. 

Det er også mye annet du kan fylle i - tomat, epleskiver, mozarella, paprika, sopp,...

 

Anonymkode: 7cec7...16b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Lærte å lage en slags gryte med falukorv av en svensk-finsk dame. Stek falukorven i biter, ha i en boks tomatpuré og en boks crèmefraice, litt vann, salt, pepper og chilikrydder. Kokt ris ved siden av. Kjempe god og enkel middag! 

Anonymkode: 17c63...ea7

Korv Stroganoff :) det er kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som student brukte jeg å kjøpe på 10-kronersmarked. Kuttet i biter, stekte sammen med grønsaker og spiste med ris og ketchup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mutteren har en digg oppskrift ala 80-tallet: fjern plasten, lag et snitt (nesten gjennom) hele pølsa, smør ravigotte-dressing i hele snittet, hell på amerikansk grønnsaksblanding, topp med ost. Stekes sakte under lokk i svær panne, evt i ovnen. Server med poteter og hvit saus ✌️

Anonymkode: 03dae...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker både på brødskiva som den er, og stekt til tilbehør i salater osv. 

Anonymkode: 50ae1...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Steker det og har det med potetmos.
Kutter opp i tynne skiver og har på brødskive med agurk og majones på. Blir veldig likt servelat, bare litt saltere. 

De to over er det jeg bruker det mest til. Men har også hatt det i tomatsuppe, i pølsegryter, stroganoff gryte i stede for svinekjøtt. Og i diverse pastaretter. Bruker det også ved siden av rømmegrøt i stede for spekemat. Da steker jeg det i skiver. 

Falukorv er i samme gate som kjøttpølse, bare litt saltere. 

Anonymkode: a0e5f...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den i lapskaus. Lapskausblanding fra Rema, falukorv i på slutten av koketida og så drysser jeg posepotetmos over og lar det svelle og rører rundt litt. Enkel og billig middag.

Anonymkode: 20e34...758

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

falukorv på rista kneippbrød med ketchup. LIVET yuuuuum

Anonymkode: e780a...cb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...