AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 Og kan fortelle litt om symptomer, og hvordan det ble oppdaget? Anonymkode: 5065a...b19 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #2 Skrevet 6. oktober 2021 Jeg har . Fikk diagnosen i 2018.Hadde symptomer siden 2016. Symptom:Fingrene på venstre hånd " nykker og beveger seg ukontrollert.( Trodde det var vanlig leamus) Ansikt venstre side pluss arm.ble numment en gang. Varte i 5 min. (Trodde det var migrene anfall.) Sint/ deprimert. Tålte ikke lyd og mas rundt meg. Trett.( Hadde småbarn , tenkte ikke over det) Alt ovenfor er diffuse symptomer som kan bety hva som helst. Eneste måte å finne ut er MR skanning og spinalpunksjon. Anonymkode: a03d6...d82 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #3 Skrevet 6. oktober 2021 Jeg har. Det ble oppdaget i 2007 da foten min sovnet. Ble lagt inn i 4 dager der de gjorde en mengde undersøkelser og gikk gjennom sykdomshistorien min. Jeg har dette: Fatigue. Botox i blæra (typisk MS å gå lekk). Jeg irrigerer tarmen (typisk MS å bli forstoppa). Litt tinnutus. Litt halt. Litt svaksynt. Be om henvisning til nevrolog. Anonymkode: 46169...3f8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #4 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 6.10.2021 den 20.02): Jeg har . Fikk diagnosen i 2018.Hadde symptomer siden 2016. Symptom:Fingrene på venstre hånd " nykker og beveger seg ukontrollert.( Trodde det var vanlig leamus) Ansikt venstre side pluss arm.ble numment en gang. Varte i 5 min. (Trodde det var migrene anfall.) Sint/ deprimert. Tålte ikke lyd og mas rundt meg. Trett.( Hadde småbarn , tenkte ikke over det) Alt ovenfor er diffuse symptomer som kan bety hva som helst. Eneste måte å finne ut er MR skanning og spinalpunksjon. Anonymkode: a03d6...d82 AnonymBruker skrev (På 6.10.2021 den 20.13): Jeg har. Det ble oppdaget i 2007 da foten min sovnet. Ble lagt inn i 4 dager der de gjorde en mengde undersøkelser og gikk gjennom sykdomshistorien min. Jeg har dette: Fatigue. Botox i blæra (typisk MS å gå lekk). Jeg irrigerer tarmen (typisk MS å bli forstoppa). Litt tinnutus. Litt halt. Litt svaksynt. Be om henvisning til nevrolog. Anonymkode: 46169...3f8 Takk for svar begge to. Det er jo ekstremt mange symptomer også ved MS..og mange av symptomene kan kobles til andre ting som dere sier. Hvordan er hverdagen deres? Jeg har hatt det helt forferdelig det siste halve året, og det kjennes ut som livet bare passerer mens jeg er tilskuer. Har tatt hauger og lass av blodprøver (stoffskifte osv) men alle er fine. Jeg skal til nevrolog nå i slutten av oktober. Jeg har menieres, men en ny Ø/N/H spesialist slo alarm da jeg beskrev nye symptomer som har oppstått det siste 1.5 året. Jeg har veldig diffuse symptomer som egentlig kan komme av mange andre ting: Mister plutselig kraften i beina (hele foten) Får til tider blurry/tåkete syn Hender og føtter som ofte «sovner» Har hatt noen perioder hvor det kjennes ut som blæren ikke blir skikkelig tømt - og springer på do 20 ganger til dagen (har en følelse av at jeg må skikkelig tisse, selv om jeg nettopp har tisset. Negativ UVI..disse perioden varer 2-4 dager) Har fått veldig dårlig balanse, hvor jeg av og til ikke klarer å bevege meg, fordi det kjennes ut som jeg skal falle Er svimmel daglig Tinnitus Mye leamus i storetå og det ene øyet (merkelig form for leamus, mer som skikkelige rykninger) Ekstremt utmattet og trett Sliter plutselig med psyken (angst og depresjon) Anonymkode: 5065a...b19 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #5 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 6.10.2021 den 20.13): Jeg har. Det ble oppdaget i 2007 da foten min sovnet. Ble lagt inn i 4 dager der de gjorde en mengde undersøkelser og gikk gjennom sykdomshistorien min. Jeg har dette: Fatigue. Botox i blæra (typisk MS å gå lekk). Jeg irrigerer tarmen (typisk MS å bli forstoppa). Litt tinnutus. Litt halt. Litt svaksynt. Be om henvisning til nevrolog. Anonymkode: 46169...3f8 Når du sier «foten sovnet», hvor lenge varte det? Anonymkode: 5065a...b19
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #6 Skrevet 7. oktober 2021 Hverdagen nå er bra. Jeg har gode medisiner og gode hjelpemidler. Mitt sykehus, UNN, har hjulpet meg med det meste og kommet opp med gode løsninger. Det første året er ille da. Mye nytt. Om du har MS søk deg inn på MS-senteret i Hakadal. De er sykt flinke der. Anonymkode: 46169...3f8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå