Gå til innhold

Nok jobb som vikar???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å si opp min faste stilling for å stå som ringevikar på jobb i barnehage. Noen som vet om det er stort behov? 

Anonymkode: 38ebe...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et STORT sjansespill. Hvorfor i alle dager vil du si opp en fast stilling? Hør heller om du kan få gå ned i stillingsprosent om du ikke vil jobbe så mye 

Anonymkode: 4dc8e...343

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg vurderer å si opp min faste stilling for å stå som ringevikar på jobb i barnehage. Noen som vet om det er stort behov? 

Anonymkode: 38ebe...616

Helt siden korona kom, har det vært et megabehov.

Men da ville jeg fått meg ringevikar jobb hos enten PVS, Adecco eller hos den aktuelle kommunen du bor i.

Ingen problem å få jobbe for tiden.

Anonymkode: b8e7f...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du bli ringevikar? Må være den verste ansettelse som finnes! Kan du ikke heller ta en fast deltidsstilling? Med mulighet til ekstraarbeid.. 

Anonymkode: b7848...74f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2021 den 14.37):

Jeg vurderer å si opp min faste stilling for å stå som ringevikar på jobb i barnehage. Noen som vet om det er stort behov? 

Anonymkode: 38ebe...616

Det kommer vel helt an på hvilken del av landet du bor? Har du erfaring med å jobbe med barn? Ikke alle egner seg til dette, for det er ikke bare å leke med og passe på barn, slik som mange har en tendens til å tro. 

Når det er sagt så trenger i alle fall vi alltid vikarer, får støtt og stadig høre at vi ikke får vikar pga de ikke har flere å ringe til. Bor i en liten by på Østlandet.

Jeg ville aldri sagt opp en fast stilling for å bli ringevikar, spesielt ikke om du ikke kjenner til yrket eller vet behovet for ringevikar på ditt bosted. Søk heller en fast stilling i barnehage, noe som som dessverre kan være veldig vanskelig hvis man ikke har utdanning innen faget. 

Anonymkode: db724...eb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde absolutt gjort det. Jeg kjenner flere som jobber som ringevikarer og har alltid nok å gjøre. Og så har man privilegiet til å si nei hvis man vil ha en fridag. Har prøvd det selv og, et fritt og godt liv som jeg nok går tilbake til før eller senere. 

Anonymkode: 9bd46...cf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor vil du bli ringevikar? Må være den verste ansettelse som finnes! Kan du ikke heller ta en fast deltidsstilling? Med mulighet til ekstraarbeid.. 

Anonymkode: b7848...74f

Hvorfor syns du det? Det er ikke akkurat mange fordeler med fast stilling i barnehage, hva taper man på å være ringevikar uten om et par "ansattfordeler i form av rabatt på treningssenter eller hotellkjede X"?

Anonymkode: e1ca6...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer vel helt an på hvilken del av landet du bor? Har du erfaring med å jobbe med barn? Ikke alle egner seg til dette, for det er ikke bare å leke med og passe på barn, slik som mange har en tendens til å tro. 

Når det er sagt så trenger i alle fall vi alltid vikarer, får støtt og stadig høre at vi ikke får vikar pga de ikke har flere å ringe til. Bor i en liten by på Østlandet.

Jeg ville aldri sagt opp en fast stilling for å bli ringevikar, spesielt ikke om du ikke kjenner til yrket eller vet behovet for ringevikar på ditt bosted. Søk heller en fast stilling i barnehage, noe som som dessverre kan være veldig vanskelig hvis man ikke har utdanning innen faget. 

Anonymkode: db724...eb9

Kan jeg spørre om hvor og eventuelt hvilken barnehage, hvis det er i nærheten av dette stedet? Jeg har en søster som blant annet kunne tenkt seg å prøve å jobbe i barnehage (hun bor i Indre Østfold og er 24 år). Etter min mening, så hadde hun passet perfekt til det ♥️ Hvis dere trenger noen i en stilling som ikke er ringevikar, må jeg be henne søke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som ringevikar (assistent) i barnehage. Jeg fikk nok jobb, lett. Det tok litt tid å bygge opp en kundegruppe av barnehager, men da jeg hadde gjort det hadde jeg 100% jobb. Hvilken utdannelse og jobb har du nå?

Anonymkode: 9aff8...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det kommer vel helt an på hvilken del av landet du bor? Har du erfaring med å jobbe med barn? Ikke alle egner seg til dette, for det er ikke bare å leke med og passe på barn, slik som mange har en tendens til å tro. 

Når det er sagt så trenger i alle fall vi alltid vikarer, får støtt og stadig høre at vi ikke får vikar pga de ikke har flere å ringe til. Bor i en liten by på Østlandet.

Jeg ville aldri sagt opp en fast stilling for å bli ringevikar, spesielt ikke om du ikke kjenner til yrket eller vet behovet for ringevikar på ditt bosted. Søk heller en fast stilling i barnehage, noe som som dessverre kan være veldig vanskelig hvis man ikke har utdanning innen faget. 

Anonymkode: db724...eb9

Jeg er utdannet barnehagelærer, så vet hva jeg går til. Ønsker å jobbe i bhg, men slippe det ekstra ansvaret med møter etc.. Og mulighet til å bestemme litt selv hvor mye jeg vil jobbe

Anonymkode: 38ebe...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer sikkert an på tid og sted. Mener du ringevikar i en enkelt barnehage, en enkelt kommune eller bemanningsbyrå?

Det positive med å være ringevikar, er jo at du står mye friere til å velge når og hvor du vil jobbe. Ulempen er at du heller ikke er garantert jobb, så med mindre du egentlig ikke er avhengig av inntekten, hadde jeg ikke gått for løsningen med å jobbe som ringevikar.

Så er det dette med pensjonsopptjening, sykepenger osv., du bør også sjekke ut hvordan det fungerer med løsningen du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor syns du det? Det er ikke akkurat mange fordeler med fast stilling i barnehage, hva taper man på å være ringevikar uten om et par "ansattfordeler i form av rabatt på treningssenter eller hotellkjede X"?

Anonymkode: e1ca6...036

Noen synes garantert inntekt, pluss sykepenger og slikt er store fordeler... :vetikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (2 timer siden):

Noen synes garantert inntekt, pluss sykepenger og slikt er store fordeler... :vetikke:

Nå er man vel ganske klar over at garantert inntekt ikke er en sikkerhet når man velger å være ringevikar. Sykepenger har du rett på uansett så lenge du har jobbet generelt de siste 4 ukene, det er bare NAV som står for de. Har du vært i samme barnehage over flere perioder uten opphold på ut over 2 uker så legges de også sammen og man får også rett på egenmelding der. 

Anonymkode: e1ca6...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er utdannet barnehagelærer, så vet hva jeg går til. Ønsker å jobbe i bhg, men slippe det ekstra ansvaret med møter etc.. Og mulighet til å bestemme litt selv hvor mye jeg vil jobbe

Anonymkode: 38ebe...616

Når jeg jobbet i barnehage var det ei tidligere pedagogisk leder som hadde tatt akkurat det valget der. Hun valgte å være ringevikar istedenfor pedagogisk leder som hun var utdannet til. Hun fortalte at hun da ble lønnet som barne - og ungdomsmedarbeider (noe som er forståelig). 

Jeg hadde også en periode som ringevikar gjennom addcco og synes det ble veldig utrygt siden jeg aldri visste helt sikkert hvor lenge jeg ville bli værende i de barnehagene jeg fikk oppdrag i.

I tillegg var det ofte slik at barnehagene ikke skaffet ringevikarer med mindre det var to (av tre) voksne som manglet på en avdeling pga trang økonomi. Det gjorde at jeg ofte havnet steder hvor det var underbemanning (og gjerne hadde slitt med underbemanning over lengre tid), og dette merker man fort på de man jobber med for å si det slik. 

Anonymkode: ed77a...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når jeg jobbet i barnehage var det ei tidligere pedagogisk leder som hadde tatt akkurat det valget der. Hun valgte å være ringevikar istedenfor pedagogisk leder som hun var utdannet til. Hun fortalte at hun da ble lønnet som barne - og ungdomsmedarbeider (noe som er forståelig). 

Jeg hadde også en periode som ringevikar gjennom addcco og synes det ble veldig utrygt siden jeg aldri visste helt sikkert hvor lenge jeg ville bli værende i de barnehagene jeg fikk oppdrag i.

I tillegg var det ofte slik at barnehagene ikke skaffet ringevikarer med mindre det var to (av tre) voksne som manglet på en avdeling pga trang økonomi. Det gjorde at jeg ofte havnet steder hvor det var underbemanning (og gjerne hadde slitt med underbemanning over lengre tid), og dette merker man fort på de man jobber med for å si det slik. 

Anonymkode: ed77a...f12

Helt klart ingen problem å få jobb dette året, det er helt krise. Bemanningsbyråene har ikke nok vikarer til alle bhg som trenger det. Mye korona, karantene, forkjølelse, i tillegg til de vanlige sykemeldingene. 
 

Dette er vikarens tid, vi kan velge og vrake i oppdragene. 

Anonymkode: b8e7f...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som ringevikar på barneskole i Oslo. Ekstremt behov der. Jo eldre du er desto bedre. I starten må du være tilgjengelig. Om du sier ja annenhver dag så ringer de heller noen andre som alltid er tilgjengelig. Det gjelder å få en fot innenfor. Om du gjør en bra jobb og er tilgjengelig så er det gull vært for dem. Husk bare at du ikke får noe betalt i ferier (da har de aldri behov).

Anonymkode: 321c9...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har gjort akkurat det, og har fått nok jobb nå i høst i hvert fall. Jeg kunne ikke fortsette i stillingen min pga. arbeidstidene, og ønsket å prøve å jobbe i barnehage. Men det er ingen garanti for å få nok jobb, og man må ha noe å gå på økonomisk. 

Jeg liker fleksibiliteten, men kan ikke leve med utryggheten på sikt. Så for min del handlet det om å prøve yrket. Nå i høst har det visstnok vært uvanlig mye sykefravær blant barnehagepersonell (og sikkert alle andre), så jeg har kunnet jobbe nesten 100 % i én barnehage. Det har vært helt topp siden jeg etter hvert fått en god relasjon til barna. Men alle jeg snakker med sier at det ikke pleier å være slik. 

Anonymkode: f3b5e...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange år tidligere vært ringevikar i hjemmesykepleien i kommunen, jobbet tilsvarende 100% stilling som det i 3 år før jeg bestemte meg for å få meg en annen fast jobb. Var alltid sykefravær og ledige vakter av andre grunner. Havnet i den situasjonen da jeg det sånn da jeg sa opp en annen jobb pga mistrivsel (det var ille bare så det var sagt). så hadde vi ett lite barn på den tiden som ikke gikk fullt i barnehagen -så jeg valgte å jobbe en del kveld og helger for å kompensere for at vi ikke hadde full barnehage. Om du ikke  er ukomfortabel med å ta risken, for den er jo der og du er veldig fleksibel på å stille opp, så er min erfaring at det ikke er noe problem. Men du bør jo forhøre deg om det lønner seg å melde deg opp i en vikarpool for flere barnehager og flere steder da. 

Anonymkode: f596e...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariell1995 skrev (21 timer siden):

Kan jeg spørre om hvor og eventuelt hvilken barnehage, hvis det er i nærheten av dette stedet? Jeg har en søster som blant annet kunne tenkt seg å prøve å jobbe i barnehage (hun bor i Indre Østfold og er 24 år). Etter min mening, så hadde hun passet perfekt til det ♥️ Hvis dere trenger noen i en stilling som ikke er ringevikar, må jeg be henne søke!

Vestfold. Dessverre ansettes det sjeldent personer uten utdanning som barnehagelærer i faste stillinger, med mindre man har blitt brukt som ringevikar i tre år for da kan man få fast stilling. 

Anonymkode: db724...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/7/2021 at 12:14 AM, AnonymBruker said:

Hvorfor syns du det? Det er ikke akkurat mange fordeler med fast stilling i barnehage, hva taper man på å være ringevikar uten om et par "ansattfordeler i form av rabatt på treningssenter eller hotellkjede X"?

Anonymkode: e1ca6...036

Fordi du aldri vet på forhånd hvordan du skal jobbe og du må alltid være forberedt til at takke ja til jobb dager du egentlig har andre planer (hvis du takker nei for mye så står du ikke lenger høyt opp på lista og går derfor miste om jobb de dager du kan jobbe. 

Anonymkode: b7848...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...