Gå til innhold

Hva er mest lønnsomt å studere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er mann på 20 år og går for øyeblikket på BI, Forretningsjus og Økonomi på første året.

Dette var noe jeg søkte på da det virket inntressant, spesielt forretningsjus, men studie visste seg å være veldig økonomirettet, og da matte ikke er noe jeg er veldig begavet i, har jeg lite motivasjon til å studere dette i 5 år fremover. 

Jeg lurer derfor på hva etter deres mening er det studie som er mest verdt å studere med tanke på 3 hovedfaktorer:

Lønn (og potensiell lønnsvekst i karriere forløpet) 

Trivsel i potensiell jobb 

Nødvendighet av utdanning og de potensielle jobbene man får av utdanningen i fremtiden, men tanke på at mange jobber muligens vil bli erstattet av automasjon og eller kunstig intelligens i fremtiden. 

Jeg har tenkt på medisin, da dette er noe som inntresserer meg, men igjen så er det matten jeg ikke vil slite med i 7 år ;)

 

Anonymkode: fcb65...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva legger du i lønnsomt? For medisin sin del så er det 6 års studier (dvs tapt lønnsinntekt). Ansienniteten som sykehuslege stopper på ferdig overlege (etter ca 6-7 år), og økt lønn etter det baseres på individuelle tillegg, i den grad det er mulig å få. Grunnlønnen for en overlege ligger på mellom 800-900 000, alt over kommer med vakter og overtid. Sykehusleger har i tillegg pliktig utvidet arbeidstidstid innbakt i grunnlønnen, så der andre får redusert arbeidstid pga ubekvem arbeidstid, har leger 38 timer (minimum), 40 hvis det er ren dagtid.

Fastleger er litt vanskelig å sammenligne direkte, siden de har en del forskjellige avtaler, men de jobber gjerne mye for lønnen de har. 

Som privatpraktiserende spesialist tjener man gjerne godt, men det er en lang vei dit, og krever at man liker å drive bedrift med alt det medfører i tillegg.

Så summa summarum tjener man greit, og det er muligheter for å tjene mye, men de mulighetene baserer seg stort sett på gründervirksomhet og/eller at man jobber mye.

https://www.legeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/avtaler-for/leger-ansatt-pa-sykehus/offentlige-sykehus/minimumslonn-sykehus/

Anonymkode: b63e5...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at ingeniører tjener bra. Advokater også men du må ha 5 i snitt for å komme inn i mange bedrifter og det er hardt på et studie med normalfordeling og msnge gode studenter.

 

Beste tips: velg noe du liker og kan se for deg å trives med.

Legeyrket tror jeg forresten ikke er så glamorøs, mye penger js men jobneg mye også og som fastlege får du liten tid til å faktisg følge opp pasienter. Da ville jeg heller gåt for fysioterapi, akkupunktur eller lignende. Da ksn du jobbe selvstendig og du kan videreutdanne deg.

Anonymkode: e5cb4...3f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IT er vel ganske safe og ikke nødvendigvis veldig krevende mhht matteferdigheter. På den annen side trenger ikke den retningen du har valgt å være helt forferdelig om du har en grunnleggende tallforståelse heller.

Jeg trodde på et tidspunkt at jeg var tallblind og valgte studie basert på at jeg ville unngå tall.

Oppdaget da jeg nærmet meg 30 at tall ikke var så skummelt likevel og tok en utdannelse innen økonomi/ledelse på BI. Jobber nå innen økonomi og stortrives!! Excel, økonomisystem og it-system gjør jo stort sett matten, gjelder bare å holde tunga rett i munnen og plotte tallene som skal plottes 👍🏼

Anonymkode: 3168f...669

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har en treårig bachelor innen programmering, og tjener over 1 mill i året. Trenger ikke noen spesielle mattekunnskaper, men har inntrykk av at logikk-forståelse er ganske viktig.
Han jobber bestandig kun 8-16 og aldri i helger, så jobben er fin å kombinere med familieliv. (I motsetning til en del andre yrker der man tjener bra, som f.eks lege).

Anonymkode: 5498b...567

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

IT er vel ganske safe og ikke nødvendigvis veldig krevende mhht matteferdigheter. På den annen side trenger ikke den retningen du har valgt å være helt forferdelig om du har en grunnleggende tallforståelse heller.

Jeg trodde på et tidspunkt at jeg var tallblind og valgte studie basert på at jeg ville unngå tall.

Oppdaget da jeg nærmet meg 30 at tall ikke var så skummelt likevel og tok en utdannelse innen økonomi/ledelse på BI. Jobber nå innen økonomi og stortrives!! Excel, økonomisystem og it-system gjør jo stort sett matten, gjelder bare å holde tunga rett i munnen og plotte tallene som skal plottes 👍🏼

Anonymkode: 3168f...669

Takk for svar. Lurer på om du har innsikt i hva man får i lønn i året etter en slik utdanning fra BI? Har hørt veldig mye forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mannen min har en treårig bachelor innen programmering, og tjener over 1 mill i året. Trenger ikke noen spesielle mattekunnskaper, men har inntrykk av at logikk-forståelse er ganske viktig.
Han jobber bestandig kun 8-16 og aldri i helger, så jobben er fin å kombinere med familieliv. (I motsetning til en del andre yrker der man tjener bra, som f.eks lege).

Anonymkode: 5498b...567

Kan jeg spørre hvor lenge han har jobbet for å få en slik lønnsavtale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

japapp skrev (9 minutter siden):

Kan jeg spørre hvor lenge han har jobbet for å få en slik lønnsavtale?

Han var ferdig i 2013, men har hatt millionlønn iallfall de siste 4 årene.

Anonymkode: 5498b...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, japapp said:

Takk for svar. Lurer på om du har innsikt i hva man får i lønn i året etter en slik utdanning fra BI? Har hørt veldig mye forskjellig. 

Jobber ikke privat så hos oss er nok ikke lønnsfesten på topp men folk ligger på alt mellom 500k til 800k, til gjengjeld veldig trygg ansettelse med mange goder og korte arbeidsdager 😊

Anonymkode: 3168f...669

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

Jeg er mann på 20 år og går for øyeblikket på BI, Forretningsjus og Økonomi på første året.

Dette var noe jeg søkte på da det virket inntressant, spesielt forretningsjus, men studie visste seg å være veldig økonomirettet, og da matte ikke er noe jeg er veldig begavet i, har jeg lite motivasjon til å studere dette i 5 år fremover. 

Jeg lurer derfor på hva etter deres mening er det studie som er mest verdt å studere med tanke på 3 hovedfaktorer:

Lønn (og potensiell lønnsvekst i karriere forløpet) 

Trivsel i potensiell jobb 

Nødvendighet av utdanning og de potensielle jobbene man får av utdanningen i fremtiden, men tanke på at mange jobber muligens vil bli erstattet av automasjon og eller kunstig intelligens i fremtiden. 

Jeg har tenkt på medisin, da dette er noe som inntresserer meg, men igjen så er det matten jeg ikke vil slite med i 7 år ;)

 

Anonymkode: fcb65...e10

Er du interessert i penger og status, så studer dette. Men dette er den eneste muligheten du har til å forfølge dine interesser i yrkeslivet senere, enten du vil bli skuespiller, filmregissør, forfatter eller astronom.

Tomme mål vil slite deg ut over tid, interesser vil ikke det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

eg lurer derfor på hva etter deres mening er det studie som er mest verdt å studere med tanke på 3 hovedfaktorer:

Lønn (og potensiell lønnsvekst i karriere forløpet) 

Trivsel i potensiell jobb 

Nødvendighet av utdanning og de potensielle jobbene man får av utdanningen i fremtiden, men tanke på at mange jobber muligens vil bli erstattet av automasjon og eller kunstig intelligens i fremtiden. 

Jeg har tenkt på medisin, da dette er noe som inntresserer meg, men igjen så er det matten jeg ikke vil slite med i 7 år ;)

 

Anonymkode: fcb65...e10

Hva med sykepleie? De tjener godt og det er lett å få jobb. Og hvis du allerede har en interesse for helse så passer jo det fint. Matten der er kjempelett, så det klarer du fint. 

Anonymkode: 25ece...d39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og tenkt litt på kiropraktor, ser ut som man kan tjene ganske greit, er kanskje mer verdt det enn å gå syv år på medisin for meg. Er og innenfor helsesektoren så passer meg godt.

Med egen klinikk(er) er det vel heller ikke veldig dårlig betalt. 

Noen som har erfaringer meg studiet og jobben? 

Ble faktisk litt inspirert til å søke til neste år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

japapp skrev (5 minutter siden):

Har og tenkt litt på kiropraktor, ser ut som man kan tjene ganske greit, er kanskje mer verdt det enn å gå syv år på medisin for meg. Er og innenfor helsesektoren så passer meg godt.

Med egen klinikk(er) er det vel heller ikke veldig dårlig betalt. 

Noen som har erfaringer meg studiet og jobben? 

Ble faktisk litt inspirert til å søke til neste år.

 

Du må vel flytte til utlandet og studerer i 5 år. 

Anonymkode: fa646...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har tenkt på medisin, da dette er noe som inntresserer meg, men igjen så er det matten jeg ikke vil slite med i 7 år ;)

Man har ikke matte på medisin

Anonymkode: d3f49...97a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Man har ikke matte på medisin

Anonymkode: d3f49...97a

Så det er bare slik at man må ha realfag fra vgs for å komme inn på medisinstudiet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

japapp skrev (7 minutter siden):

Så det er bare slik at man må ha realfag fra vgs for å komme inn på medisinstudiet? 

Jepp. Ikke så mye matte i studiet (er nok en del mer hvis du studerer utenlands), men forståelsen for helt grunnleggende statistikk og matte må du ha med deg.

Anonymkode: b63e5...ca4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

japapp skrev (5 timer siden):

Noen som har erfaringer med Noroff? Linker til studiet deres applied data sience, lurer på om dette er et seriøst alternativ til offentlig skole?

https://www.noroff.no/studier/hoyskole/applied-data-science?gclid=CjwKCAjw7--KBhAMEiwAxfpkWOiCIOVcwDQ4CV2ZO_yzO6QlBNdzgzPo0SbnZjNaiylwMunyRcPTDxoCsIAQAvD_BwE

min mann sier at svært mange i industri er opptatt av dette, og de nye fremtidsrettede utdanninge fra moroff er veldig populært/etterspurt. spør man studenter som ikke har vært i arbeidslivet så har de mye negativ omtale. noroff har også fornyet seg i år, og det som skrives representerer nødvendigvis ikke den nye omstillingen de nå har fra dette skoleåret. de er veldig opptatt av å hele tiden fornye og arbeide tett mot det industrinorge trenger. 

Anonymkode: 94d93...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...