Gå til innhold

Hva er mest lønnsomt å studere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

min mann sier at svært mange i industri er opptatt av dette, og de nye fremtidsrettede utdanninge fra moroff er veldig populært/etterspurt. spør man studenter som ikke har vært i arbeidslivet så har de mye negativ omtale. noroff har også fornyet seg i år, og det som skrives representerer nødvendigvis ikke den nye omstillingen de nå har fra dette skoleåret. de er veldig opptatt av å hele tiden fornye og arbeide tett mot det industrinorge trenger. 

Anonymkode: 94d93...3b2

min mann er forresten høyt innen it/programmering og samarbeider med mange bedrifter. så han har god kjennskap til industrinorge. 

Anonymkode: 94d93...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber som data scientist, studiet til noroff har mer avansert programmering enn det jeg bruker i hverdagen, hvertfall hvis emnene de ramser opp tilsvarer det samme temaene på NTNU. Det skader jo på ingen måte å ha en god programmeringsbakgrunn! 
 

Noroff har ikke en veldig høy stjerne hos oss i grunn, vi ansetter i utgangspunktet ikke folk som har bare det og ingen annen erfaring. Man skal kunne vise til en ganske god samling av analyser og prosjektet for å veie opp for bare noroff i så fall. Jobber i det private, og det er ingen tvil om at ikke dataanalyse og data science er både populært og viktig, men kanskje litt for mye buzzword. Hvis man ikke liker matte så er det ikke riktig utdannelse hvertfall 😛

Anonymkode: 4e7d8...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

japapp skrev (5 timer siden):

Noen som har erfaringer med Noroff? Linker til studiet deres applied data sience, lurer på om dette er et seriøst alternativ til offentlig skole?

https://www.noroff.no/studier/hoyskole/applied-data-science?gclid=CjwKCAjw7--KBhAMEiwAxfpkWOiCIOVcwDQ4CV2ZO_yzO6QlBNdzgzPo0SbnZjNaiylwMunyRcPTDxoCsIAQAvD_BwE

 

japapp skrev (5 timer siden):

Ser nå at man på ha R1 eller S1 +S2, så da må jeg eventuelt ta opp de fagene.

Om du sjekker på finn.no så må man som regel ha mastergrad for å få jobb som data scientist.  Graden til bachelor-grad og den er laget slik at man ikke kan bygge på en mastergrad etterpå. For å ta master i data science så må man ha svært mange matematiske fag som ikke er i Noroff sin bachelor-grad.  

https://www.finn.no/job/fulltime/search.html?abTestKey=rerank&q=data+scientist&sort=RELEVANCE

Tror man må huske på at data science er informatikk koblet med statistikk. Og at statistikk er en gren innen matematikk. 

Anonymkode: 7a615...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000

Du bør sjekke lønnsstatistikker. Fagforeningene har som regel dette. Å velge utdanning etter selvrapporterte lønninger på Kvinneguiden vil trolig føre til at du overvurderer hvor mye du kommer til å tjene. Det er de med god lønn som pleier å oppgi lønningene sine på Kvinneguiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

japapp skrev (På 5.10.2021 den 15.10):

Kan jeg spørre hvor lenge han har jobbet for å få en slik lønnsavtale?

Ikke meg du siterer, men når det kommer til lønninger i IT så er det en egen tråd om det på diskusjon.no

https://www.diskusjon.no/topic/1498623-hva-har-vi-i-it-bransjen-i-lønn/page/108/#comments

Man bør ta tråden med en klype salt, de som er stolte over lønna poster hyppigere enn de som ikke er stolte over lønnen de har. Men det fine med tråden er at man kan se det er store lønnsforskjeller i IT-sektoren. 

Anonymkode: 7a615...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske komplisert å beregne livsløpsinntekten, hvor man blant annet tar hensyn til at personer med kortere utdanning raskere kommer i gang med å tjene penger. 
 

Men SSB gjorde en undersøkelse av dette i 2010 som nok fortsatt er relevant. 
 

For det første fant de at utdanning lønner seg. De utdanningene som lønner seg mest over livsløpet er:

1. Medisin
2. Forskerutdanning innen helsefag
3. Siviløkonom
4. Høyere utdanning innen øk/adm

5. Sivilingeniør

6.  Tannlege/farmasøyt/veterinær 

7. Jurist
8. Militær utdanning
9. Ingeniør
10. forskerutdanning innen realfag

 

Helseutdanning på topp, og også på bunn. Den utdanningen som ga lavest livsløpsinntekt var helsefagutdanning fra videregående. 
 

https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/oa_201005/kirkeboen.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IT, UX-design, programmering, økonomi/ledelse, automatikk, div. ingeniørfag.

Anonymkode: ce683...b6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2021 den 21.08):

 

Om du sjekker på finn.no så må man som regel ha mastergrad for å få jobb som data scientist.  Graden til bachelor-grad og den er laget slik at man ikke kan bygge på en mastergrad etterpå. For å ta master i data science så må man ha svært mange matematiske fag som ikke er i Noroff sin bachelor-grad.  

https://www.finn.no/job/fulltime/search.html?abTestKey=rerank&q=data+scientist&sort=RELEVANCE

Tror man må huske på at data science er informatikk koblet med statistikk. Og at statistikk er en gren innen matematikk. 

Anonymkode: 7a615...fbe

Jeg har en master og en del statistikkfag, skrev masteroppgave med kvantitativ metode. Var ingen kløpper i matte, men elsker statistikk. Så det kommer litt an på hvordan man er skrudd sammen. Tror ikke man skal være redd for statistikk selv om man ikke er glad i matte. Ofte er det jo behov for statistikkfag hvis man tar høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/5/2021 at 3:31 PM, Michaelhe said:

Er du interessert i penger og status, så studer dette. Men dette er den eneste muligheten du har til å forfølge dine interesser i yrkeslivet senere, enten du vil bli skuespiller, filmregissør, forfatter eller astronom.

Tomme mål vil slite deg ut over tid, interesser vil ikke det.

 

Nja, det er vel en sannhet med modifikasjoner… Å gjøre fritidsinteresser til jobb ender ofte med at man mister interessen og ødelegger hobbyen for all fremtid. Bedre å ha en god jobb og råd til å gjøre hva man vil på fritiden.

Synes målene til TS er svært fornuftige, jeg😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrkesfag.

kom deg i jobb så fort som mulig, prioriter å bli gjeldsfri så fort som mulig på evt boliglån.

Jeg er 43, nedbetalt bolig. Startet å jobbe tidlig. Har dessverre flere sjalu venner med høy utdannelse som takler dårlig at jeg har det mye bedre økonomisk enn de. Måtte kutte ut to.

Knirke skrev (1 time siden):

Å gjøre fritidsinteresser til jobb ender ofte med at man mister interessen og ødelegger hobbyen for all fremtid.

Dette er viktig.

Fritid og interesse skal ikke være basert på å tjene penger, eller pengefokusert. Da er det ødelagt!! Jeg har prøvd dette. ALDRI igjen.

Anonymkode: aaca7...3d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2021 den 21.08):

 

Om du sjekker på finn.no så må man som regel ha mastergrad for å få jobb som data scientist.  Graden til bachelor-grad og den er laget slik at man ikke kan bygge på en mastergrad etterpå. For å ta master i data science så må man ha svært mange matematiske fag som ikke er i Noroff sin bachelor-grad.  

https://www.finn.no/job/fulltime/search.html?abTestKey=rerank&q=data+scientist&sort=RELEVANCE

Tror man må huske på at data science er informatikk koblet med statistikk. Og at statistikk er en gren innen matematikk. 

Anonymkode: 7a615...fbe

Dette stemmer nok bra. Sønnen min har master i computer technology fra NTNU, og der hadde de mye matematikk, hvert fall første året. Jeg skjønte virkelig ikke et kvidder av den matematikken da jeg så i bøkene hans fra det studiet, så hvis man ikke ønsker mye av det i sitt studieløp, velger man ikke den retningen.

TS bør velge noe hen virkelig er interessert i og har lyst til å jobbe med, framfor å tenke så taktisk. Ja, man skal velge et framtidsrettet yrke, men man må jo også ha en interesse for faget.

Anonymkode: d798c...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000

Lokomotivfører. Ett års utdannelse og halvt år lærling. Gjennomsnittslønna er rundt 700 000 og man tjener det fra dag 1. Også mulig å tjene over millionen om man er villig til å jobbe mye natt. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knirke skrev (4 timer siden):

Nja, det er vel en sannhet med modifikasjoner… Å gjøre fritidsinteresser til jobb ender ofte med at man mister interessen og ødelegger hobbyen for all fremtid. Bedre å ha en god jobb og råd til å gjøre hva man vil på fritiden.

Synes målene til TS er svært fornuftige, jeg😉

En jeg studerte med for tyve år siden sa det samme :) Han sa: jeg vil slutte på historiestudiet og bli byråkrat. Hvorfor det? sa jeg. Jo, jeg vil slippe å tenke på jobben, og være fri ellers.

Dessverre visste han lite om hva byråkrater gjør. Det visste ikke jeg heller. Men nå er jeg eldre, og vet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus2000 skrev (1 time siden):

Lokomotivfører. Ett års utdannelse og halvt år lærling. Gjennomsnittslønna er rundt 700 000 og man tjener det fra dag 1. Også mulig å tjene over millionen om man er villig til å jobbe mye natt. 

Definitivt. Men jobber man mye natt så får man også en del ekstra fridager. Jeg jobber i godstog og har de siste årene hatt 1.2-1.3 mill i årslønn. Og det uten at jeg jobber særlig mye mer enn en sykepleier i tredelt turnus. 

Anonymkode: 73a30...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvikler innen IT. Du kommer til å bli nappet rett ut fra studiene, og det blir bare mer og mer behov for dette i fremtiden. 

Første jeg tenkte var data scientist og å jobbe med AI, men det er avansert matte. Men det er vel mye hvor man ikke trenger være et mattegeni da innen utvikling/programmering, som UX/UI-design, frontend osv. 

Jeg har inntrykk både av at det er relativt godt lønnet, det blir det jo når behovet er stort, og at de som koder elsker jobben sin. Men de har jo valgt den jobben fordi de liker å kode, da. Vi kan jo ikke si hvilket yrke du kommer til og trives i, folk liker forskjellige ting.

Anonymkode: 16378...7d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nimbus2000
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Definitivt. Men jobber man mye natt så får man også en del ekstra fridager. Jeg jobber i godstog og har de siste årene hatt 1.2-1.3 mill i årslønn. Og det uten at jeg jobber særlig mye mer enn en sykepleier i tredelt turnus. 

Anonymkode: 73a30...80a

Mulig det var deg jeg fikk tipset om jobben fra. Jeg fikk i hvert fall tipset fra en på KG som kjørte godstog.

Om man har psyken så er nok lokførerutdanningen gull, spesielt om man er ung. Man kommer tidlig inn på boligmarkedet og det er nærmest umulig å tjene millionen som 20 åring på andre måter enn å kjøre tog. 

Klart, jobben er ikke for alle. Man må klare opptaket og  man må kunne leve med jobben.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Utvikler innen IT. Du kommer til å bli nappet rett ut fra studiene, og det blir bare mer og mer behov for dette i fremtiden. 

Første jeg tenkte var data scientist og å jobbe med AI, men det er avansert matte. Men det er vel mye hvor man ikke trenger være et mattegeni da innen utvikling/programmering, som UX/UI-design, frontend osv. 

Jeg har inntrykk både av at det er relativt godt lønnet, det blir det jo når behovet er stort, og at de som koder elsker jobben sin. Men de har jo valgt den jobben fordi de liker å kode, da. Vi kan jo ikke si hvilket yrke du kommer til og trives i, folk liker forskjellige ting.

Anonymkode: 16378...7d0

Utvikler er også godt valg om man trives med programmering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2021 den 12.42):

Yrkesfag.

kom deg i jobb så fort som mulig, prioriter å bli gjeldsfri så fort som mulig på evt boliglån.

Jeg er 43, nedbetalt bolig. Startet å jobbe tidlig. Har dessverre flere sjalu venner med høy utdannelse som takler dårlig at jeg har det mye bedre økonomisk enn de. Måtte kutte ut to.

Anonymkode: aaca7...3d6

Yrkesfag er nok ikke aktuelt for trådstarter når han allerede er ferdig med videregående. Men enig med deg i at det gjelder å komme tidlig inn i arbeidslivet og boligmarkedet. 

Anonymkode: 7a615...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2021 den 15.49):

Definitivt. Men jobber man mye natt så får man også en del ekstra fridager. Jeg jobber i godstog og har de siste årene hatt 1.2-1.3 mill i årslønn. Og det uten at jeg jobber særlig mye mer enn en sykepleier i tredelt turnus. 

Anonymkode: 73a30...80a

Du jobber omtrent kun natt, du jobber alene og du sover ofte andre steder enn ditt eget hjem. Selv om du tjener godt er det ikke et liv for alle. 

Anonymkode: 7a615...fbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2021 den 13.55):

Hei.

Jeg er mann på 20 år og går for øyeblikket på BI, Forretningsjus og Økonomi på første året.

Dette var noe jeg søkte på da det virket inntressant, spesielt forretningsjus, men studie visste seg å være veldig økonomirettet, og da matte ikke er noe jeg er veldig begavet i, har jeg lite motivasjon til å studere dette i 5 år fremover. 

Jeg lurer derfor på hva etter deres mening er det studie som er mest verdt å studere med tanke på 3 hovedfaktorer:

Lønn (og potensiell lønnsvekst i karriere forløpet) 

Trivsel i potensiell jobb 

Nødvendighet av utdanning og de potensielle jobbene man får av utdanningen i fremtiden, men tanke på at mange jobber muligens vil bli erstattet av automasjon og eller kunstig intelligens i fremtiden. 

Jeg har tenkt på medisin, da dette er noe som inntresserer meg, men igjen så er det matten jeg ikke vil slite med i 7 år ;)

 

Anonymkode: fcb65...e10

Jeg ville ha valgt juss

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...