Gå til innhold

Samboer som sovner hele tiden, mor på randen. Tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samboer og jeg har en travel tid for tiden med en 10 dager gammel baby i hus og en datter på 15 måneder. Jeg tok keisersnitt, og har enda ikke kommet meg etter det. Dessuten har jeg fått brystbetennelse og har sovet 1-2 timer hver eneste natt siden fødsel. Frøkna på 15 måneder hoster og er tett, og våkner på natten og er våken i flere timer. 

Alt dette gjør at vi så klart er slitne. Samboer vil veldig gjerne avlaste meg på natta, sånn at jeg kan sove - men problemet er at han sovner overalt og i tillegg når han sovner, er han umulig å vekke. Han sovner rett ut på gulvet hos frøkna på 15 måneder når han prøver å få henne til å sove på natta, han sovner i sofaen sittende med den nyfødte, og i dag presenterte han å sovne sittende foran peisen MENS han holdt på å fyre - da med eldste jenta rett på siden av seg. Og dette skjedde hele tre ganger! 

Han hører absolutt heller ingenting. Han tar babycallen og sover et annet sted i huset, med volum på full guffe - men hører likevel ikke eldste jenta som hylgråter, og jeg må vekke han slik at han må ta ho - for jeg kan ikke bære på henne enda på grunn av keisersnittet. Det er hver natt. Og når jeg vekker han, så må jeg fysisk riste i han lenge for å få kontakt. 

Det er også et problem når han våkner og har stått opp, da han faktisk fremstår som full. Det kan vare i mange minutter. Jeg kan snakke med han og spørre han om ting, men alt han sier og svarer på er bare noe vas som ikke er sammenhengende, i tillegg svarer han frekt og surt. Ingenting av det han sier husker han etterpå. 

Han vil sove med babyen, og at jeg legger meg på et annet rom - men jeg er ikke trygg på det i det heletatt. Og han synes jeg er vanskelig og sta. Jeg har prøvd, men den ene natta kom jeg ut fra rommet jeg sov på og fant han sovende i sofaen med babyen liggende på seg. For all del, det er sånt som skjer - men samboer har null kontroll på seg selv i søvne, og hadde heller ikke oppdaget om det skulle skje noe. Han sier det aldri skal skje igjen, han skal ikke sovne. Men hver eneste natt skjer det en ny episode som gjør meg bekymret for å la han ta over. Jeg er helt utslitt og rett og slett helt på randen av søvnmangel, men slik som ting er nå så føles det som jeg overlater barna til en beruset person om jeg lar samboer ta barna på natta. 

Han ber meg støtt og stadig om å gå å legge meg, han har kontroll. Men han har så absolutt ikke det. Dette har vært et problem lenge før denne babyen kom, men da har det bare vært ett barn - og det har jeg klart alene. Han blir fornærmet, til tross for at jeg sier at jeg vet han ikke kan noe for det, men jeg mener det er et under at det enda ikke har skjedd en ulykke eller lignende på grunn av dette. 

Er jeg bare hormonell og en "kontrollerende" hønemor eller er bekymringene mine berettiget? Og hva kan jeg/vi eventuelt gjøre med dette? 

Anonymkode: 7eee0...f3c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Narkolepsi? Det erpå ingen måte vanlig og bare sovne på den måten 

Anonymkode: 3be3b...df9

• Liker 49
Skrevet

Hva sa de på søvnutredningen? 

Anonymkode: e0350...956

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Narkolepsi? Det erpå ingen måte vanlig og bare sovne på den måten 

Anonymkode: 3be3b...df9

Nei, jeg tenkte tanken for første gang i dag faktisk.. At det kunne være noe sånt. Jeg og er ekstremt trøtt, sovet mye mindre enn han - naturligvis, siden jeg foretrekker senga 🙈 men jeg sovner ikke med våkne barn.

Det er bare så kjipt, for jeg vet at han ikke kan noe for det. Men jeg blir oppriktig bekymret. 

Ts

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg presiserer til han heeele tiden at jeg vet han ikke kan noe for det, men at selvfølgelig blir jeg bekymret for sikkerheten for barna og han. 

Og vi fikk to tette fordi det var det som skjedde. Da vi hadde et barn, var det litt tendenser til samme greia på nattestid. Men da ble vi enig om at jeg tok barnet på natta, og hentet meg inn på dagtid. 

Har du noen forslag til hva som kan hjelpe? 💁‍♀️

Ryddet for sitat av slettet innhold, og tilsvar. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva sa de på søvnutredningen? 

Det har han ikke vært på 💁‍♀️ han var til lege, for han snorker så - og vi følte det var tendenser til søvnapne. Men legen henviste han ikke videre, for han mente det ikke var grunn til bekymring. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Skummelt at han ikke har mer selvinnsikt på dette. Min mann tar forholdsregler fordi han vet han kan døse av innimellom. Da passer han på å legge babyen trygt i senga si f eks. Men er ikke så ekstremt som din. Han burde gå til legen for utredning. For om han forsvinner sånn og sover så dypt kan det tyde på alt fra narkolepsi til mangelsykdommer. B12 mangel kan også forårsake sånn fjernhet og ekstrem trøtthet hvor hodet bare kobler av. Og man kan bli sur og veldig sliten fordi man har så lite å gå på. Og det er ikke alltid godt å se det selv fordi overskuddet er så lavt. Har dere noen foreldre i nærheten som kunne hjulpet dere i en liten periode så dere kommer litt ovenpå? Om baby ikke sover mer enn 1-2 timer av gangen, har du vurdert å gi tilskudd på kvelden for å se om det kan hjelpe på lenger strekk med søvn?

Anonymkode: 23d38...d3f

• Liker 10
Skrevet

eksen min er lik og da falt baby ned trappa når han skulle slappe av litt mens jeg endelig fikk litt søvn. 

pass på baby. det er så vondt når noe skjer. Babyer tåler et fall, det går som regel bra, men det setter et støkk i alle og spesielt forholdet mellom deg og pappaen. mammaer er litt annerledes rustet til det enn pappaene dessverre. bli frisk.

Anonymkode: 93481...c12

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har han ikke vært på 💁‍♀️ han var til lege, for han snorker så - og vi følte det var tendenser til søvnapne. Men legen henviste han ikke videre, for han mente det ikke var grunn til bekymring. 

Ts

man kan få skinner han kan bruke i munnen mot snorking.

ikke la han drive deg fra vettet med snorking uten å prøve å gjøre noe.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde aldri klart å slappe av med å la han ta babyen. Han sovner jo fra det så han kan vel ikke anses som egnet til å ta seg av ungene mens han er så trøtt. Jeg hadde heller sørget for at han fikk nok søvn på natta og tok sin del på dagtid (uthvilt).

• Liker 10
Skrevet

Han må selvsagt ta turen til legen… Dette er ikke normalt.

Anonymkode: fad28...b80

• Liker 20
Skrevet

Skummelt at han ikke har mer selvinnsikt på dette. Min mann tar forholdsregler fordi han vet han kan døse av innimellom. Da passer han på å legge babyen trygt i senga si f eks. Men er ikke så ekstremt som din. Han burde gå til legen for utredning. For om han forsvinner sånn og sover så dypt kan det tyde på alt fra narkolepsi til mangelsykdommer. B12 mangel kan også forårsake sånn fjernhet og ekstrem trøtthet hvor hodet bare kobler av. Og man kan bli sur og veldig sliten fordi man har så lite å gå på. Og det er ikke alltid godt å se det selv fordi overskuddet er så lavt. Har dere noen foreldre i nærheten som kunne hjulpet dere i en liten periode så dere kommer litt ovenpå? Om baby ikke sover mer enn 1-2 timer av gangen, har du vurdert å gi tilskudd på kvelden for å se om det kan hjelpe på lenger strekk med søvn?

Anonymkode: 23d38...d3f

Det skal sies at samboer er helt fantastisk på alle andre måter altså, og faktisk veldig blid og fornøyd i våken tilstand. Men det er akkurat når han har våkna at han svarer surt og frekt, og snakker om merkelige ting - noe som er veldig ute av karakter for han. Foreldrene våre bor dessverre noen timer unna, så blir ikke noe avlastning.

Han har lovt at han skal til legen, for han så hvor fortvila jeg var i dag. Hele greia er så slitsom når han ikke skjønner hvor borte han faktisk er. Jeg får filme han, så kanskje han skjønner alvoret 💁‍♀️

Ts

• Liker 11
Skrevet

Hadde det likt med samboer. Han klarer ikke netter så i 8 mnd gikk jeg på 4t søvn per døgn. I blant kunne jeg sove noen timer på dagen så han overtok. Ikke søren om jeg lot han som en sur mann som sovner fra alt om å overta netter.

Lettere nå som barnet er 1.5 år. 

Anonymkode: e2e61...bb6

Skrevet

Er han i jobb på dagtid? Han trenger sykemelding, for det du beskriver er nokså grov omsorgssvikt. Det er jo bare spørsmål om tid før det vil skje en alvorlig ulykke. Det høres nærmest ut som psykisk sykdom. 

Han kan forresten prøve å kjøpe snorkeskinne på apoteket; de koster ca 500 kroner. Da kan han se om han vil ha effekt av å få støpt en dyr (og mer behagelig) snorkesinne hos tannlegen.

Anonymkode: 3db23...4ba

• Liker 10
Skrevet

Det skal sies at samboer er helt fantastisk på alle andre måter altså, og faktisk veldig blid og fornøyd i våken tilstand. Men det er akkurat når han har våkna at han svarer surt og frekt, og snakker om merkelige ting - noe som er veldig ute av karakter for han. Foreldrene våre bor dessverre noen timer unna, så blir ikke noe avlastning.

Han har lovt at han skal til legen, for han så hvor fortvila jeg var i dag. Hele greia er så slitsom når han ikke skjønner hvor borte han faktisk er. Jeg får filme han, så kanskje han skjønner alvoret 💁‍♀️

Ts

Hold ut TS. 

Kan det være han har lavt blodsukker om morgenen?

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 15.12):

Jeg presiserer til han heeele tiden at jeg vet han ikke kan noe for det, men at selvfølgelig blir jeg bekymret for sikkerheten for barna og han. 

Og vi fikk to tette fordi det var det som skjedde. Da vi hadde et barn, var det litt tendenser til samme greia på nattestid. Men da ble vi enig om at jeg tok barnet på natta, og hentet meg inn på dagtid. 

Har du noen forslag til hva som kan hjelpe? 💁‍♀️

Ryddet for sitat av slettet innhold og tilsvar. Perelandra, mod. 

Har foreslått at han kommer seg til legen. To tette er ikke bare noe som skjer, det er et bevisst valg. Utrolig uansvarlig av dere. Din mann er ihvertfall syk, og kan ikke være alene med de. Du får få hjelp av familie, eller finne andre løsninger, alenemødre klarer seg. 

Anonymkode: 97faa...7d9

Endret av Perelandra
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts

Problemet er at om samboeren din ikke føler at dette er et problem så vil han og sannsynligvis ikke fortelle sannheten til legen når han har time, og legen oppfatter ikke hvor alvorlig det er eller hvor mye dette påvirker både dere to og hverdagene deres.

Han må forstå at dette ikke er normalt og faktisk kan være alvorlig. Det kan godt være at han bare er sånn, men da må dere få klarhet i det så dere kan ta grep deretter.

Jeg er og håpløs når det gjelder søvn og det har blitt vesentlig mye verre i det siste. Jeg har derfor vært hos legen, snakket om det og fått henvisning videre til utredning. Det er lang ventetid der her hvor jeg bor så det er viktig å få dette satt i gang så tidlig som mulig. Jeg har nå ventet i halvannen måned. De har mottatt og vurdert henvisningen men ikke satt time enda.

I den første tiden etter fødsel er søvn det man får minst av. Og dersom en av dere sliter ekstra med dette og dere ikke klarer å samarbeide så er dette noe som sliter ekstra på begge to. Og det merker dere nok allerede. Så få satt i gang hjulene og få det utredet.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts

Men fortalte dere at han sovner hvor som helst og når som helst, også under aktivitet? Hvis dere fortalte det, skift lege. Hvis dere ikke fortalte det, må dere gjøre det. I morgen. 

• Liker 16
Skrevet

Hvordan fungerer han på jobb, da? Har han en jobb der det ikke vil merkes om han sovner innimellom? 

Anonymkode: c9aeb...eb3

• Liker 3
Skrevet

Han må sykemeldes og dere må få hjelp fra familien. Han kan bli psykotisk av søvnmangel.. 

Anonymkode: 84901...d6b

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...