AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #21 Del Skrevet 10. oktober 2021 NTNU Anonymkode: 469f3...cfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #22 Del Skrevet 10. oktober 2021 Trondgiskehjem Anonymkode: 13879...525 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 10. oktober 2021 #23 Del Skrevet 10. oktober 2021 Trånnheim med skarre- R 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #24 Del Skrevet 10. oktober 2021 Trondhjæm e faktisk bæste måten å skriv det på ja, når æ tænke mæ om. E både utflytter å tebakereisende sjøl, glæmme jo næstn. Enda en låt, dæm si det jo som det e, Trondhjæm, træge Trondhjæm Anonymkode: 70ab7...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. oktober 2021 #25 Del Skrevet 12. oktober 2021 Byen het jo tidligere Trondhjem, det henger vel igjen. Det var vel på 1920-tallet det ble endra til Trondheim, omtrent samtidig med at Kristiania ble Oslo, i en sånn fornorskningsperiode der "heim" ble sett på som mer norsk enn "hjem" (som ble sett på som mer dansk). Tror byen en kort periode het Nidaros også, det ble vel sett på som hakket mer autentisk, men folk klarte ikke å leve med det, så Trondheim ble et slags kompromiss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #26 Del Skrevet 29. oktober 2021 Hører mange av de som er oppvokst her sier Trånnhjæm. Som Nord-Trønder synes jeg det er rart. Vi sier Tronnheim På samme måte som Heimdal og Ranheim uttales HEIM. På den andre siden omtaler jeg de lokale som "Tronnhjæmmera" av en eller annen grunn. Det høres riktig ut for meg. Når det er sagt synes jeg Nidaros er det fineste navnet på byen og skulle egentlig ønske at den het det 😄 Anonymkode: 67566...0af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 29. oktober 2021 #27 Del Skrevet 29. oktober 2021 (endret) Trånnheim Endret 29. oktober 2021 av Traktorlesba96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 29. oktober 2021 #28 Del Skrevet 29. oktober 2021 Trønderville 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #29 Del Skrevet 29. oktober 2021 Entern skrev (1 minutt siden): Trønderville Ha ha ha. Prøvd bedre, du. Anonymkode: 7ce2d...77f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 29. oktober 2021 #30 Del Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ha ha ha. Prøvd bedre, du. Anonymkode: 7ce2d...77f Trøndertown? Trønderburg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #31 Del Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 1.54): TrondHEIM sier de lokale. De innflytta sier Trondhjæm, sånn ser man med en gang hvem som er innfødt og hvem som er innflytta. Enda verre når de samme sier HJEMdal. Det heter derimot HEIMdal. Anonymkode: d420d...e9d Moren min er født og oppvokst i det hun kaller Trondhjæm, så nei. Og Heimdal kaller hun Heimdal. Anonymkode: eb90a...c39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #32 Del Skrevet 29. oktober 2021 Det som er litt merkelig er at det fisefineste er Trånnheim. Trånnhjæm er mindre fint, og mer lokalt arbeidersk. Samtidig er ordet hjæm mer ansett i byen, heim sier nordtrønderne (altså bøndene 😜). Anonymkode: 12f7a...8f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 30. oktober 2021 #33 Del Skrevet 30. oktober 2021 Min mor er fra Trondheim og sier Tronjem. Så da sier jeg det også 🙂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 30. oktober 2021 #34 Del Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 0.54): TrondHEIM sier de lokale. De innflytta sier Trondhjæm, sånn ser man med en gang hvem som er innfødt og hvem som er innflytta. Enda verre når de samme sier HJEMdal. Det heter derimot HEIMdal. Anonymkode: d420d...e9d Har aldri hørt noen som på alvor sier noe annet enn Heimdal. Som nevnt over. Min mor er fra Trondheim, født og oppvokst, hun sier Tronjem. Noen mer innfødt finner du ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #35 Del Skrevet 30. oktober 2021 Trånnhjæm Anonymkode: 589c0...19e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #36 Del Skrevet 30. oktober 2021 Barteby Anonymkode: 741d0...269 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #37 Del Skrevet 30. oktober 2021 Grunnen til at det uttales forskjellig er at byens innbyggere stort sett er innflyttere fra områdene rundt Trondheim og at uttalen blir deretter. Borgerskapet i Trondheim, de som holder til på Singsaker, uttaler bynavnet "Trondhjem". Disse har også ofte en annen dialekt som ligger langt nærmere bokmål enn byens øvrige innbyggere. Jeg er selv født og oppvokst i en bydel like utenfor Trondheim, og har møtt på folk som snakker bokmålsnorsk i Trondheim. Disse vokste opp på Singsaker. Muntlig uttale reguleres ikke så uttalen varierer ift dialekt. Men bynavnet skrives altså "Trondheim". "Trondhjem" er ikke korrekt, i allefall ikke i følge dagens rettskriving. Anonymkode: 60e1d...5eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #38 Del Skrevet 30. oktober 2021 Født og oppvokst på Møllenberg og er barn OG barnebarn av folk som er født og oppvokst i samme område. Selvfølgelig sier jeg Trondhjem. Anonymkode: d1789...f3c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #39 Del Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 1.02): «Trånnhjæm»/«Trånnjæm» eller «Tronnheim». Tror jeg aldri har hørt noen uttale det Trondheim. Joda, iallfall på de plassene de snakker litt penere i Trondheim, sier de gjerne heim og ikke hjæm. Anonymkode: cd79b...b81 Nei, heim er nord-trøndersk og noe de sier i Namsos. På trøndersk sier vi hjæm. Men fortsatt Trondheim. Anonymkode: b52ce...a9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #40 Del Skrevet 4. november 2021 Trønder her, bodd i Trondheim hele livet, sier Tronnjæm. Måtte google teksten på Trondheimsnatt, som det ble referert til over her. Ser "heldigvis" at Åge selg også sier Trondhjæm, selv om sangtittelen er normalisert.... "Æ sjer stjerna som skinn over Trondhjem i natt" Anonymkode: a2600...21c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå