Gå til innhold

FlyLady - kvinners nye tvangstrøye?


SuperNova

Anbefalte innlegg

Ser det er mange FlyLady-fans her. Har vært innom og sett på det, og det er absolutt mange nyttige tips her. Jeg har for eksempel sansen for "styrt-rydding", altså at man tar 15 minutter på hvert rom, etc.

Men: Hvis man skal følge FlyLady-programmet tar det jo helt av! Jeg reagerer på at det å holde huset rent og ryddig skal være et så viktig prosjekt for kvinner. Hvor mange menn kjenner dere som kunne tenke seg å følge et slikt program? Personlig vet jeg ikke om noen. Hvorfor er det slik at det å holde det rent og ryddig hjemme fortsatt er kvinnens hovedansvar? Mitt inntrykk er at selv om mannen er flink til å såkalt hjelpe til, er det kvinnen som er initiativtager når ting skal gjøres. Kvinnen har lavere toleransegrense for når det må vaskes og ryddes.

Og hvor mye stolthet skal man egentlig legge i at huset er gullende rent til enhver tid? Jeg kjenner at jeg reagerer på FlyLady når det står ting som at "det siste man gjør før man legger seg, er å skrubbe kjøkken-vasken. Du får din belønning morgenen etter, når vasken glinser og skinner et god-morgen til deg". Ærlig talt - jeg trives også best hjemme når det er rent og ryddig, men det er da vitterlig andre ting som er viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig. Skaff deg et liv, er tanken som slår meg når jeg leser enkelte av innleggene. Å bruke så mye tid på å lese om, planlegge, utføre og evaluere husvasken er for meg uforståelig. Gjør det, istedet for å tenke på/lese om/skrive om det, så får du det unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk amerikansk system. Kvinners oppgaver er å ta seg fint ut for gutta, og holde huset i perfekt orden til enhver tid. Hvis hun er snill, kan mannen av og til hjelpe til, men hun har hovedansvaret. :frustrert:

Endret av Elphaba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg liker at det er ryddig og rent rundt meg, men føler ikke behov for å tusen mail om dagen om hvordan og hvor jeg skal rydde, det klarer jeg faktisk å holde orden på selv. Og som du sier, det finnes viktigere ting. Forøvrig har jeg en samboer som rydder og vasker akkurat like mye som meg, så dette går av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk amerikansk system. Kvinners oppgaver er å ta seg fint ut for gutta, og holde huset i perfekt orden til enhver tid. Hvis hun er snill, kan mannen av og til hjelpe til, men hun har hovedansvaret. :frustrert:

Jepp, det der irriterer meg noe så grønnjævlig hver gang jeg er inne på FlyLady; det er helt tydelig at man mener det er kvinnens jobb å ta seg av huset.

Når det er sagt, så finnes det jo en del tips å ta med seg hos FlyLady, men jeg hadde klikket dersom jeg (dvs. VI ;) ) skulle fulgt opplegget slavisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel litt enig i endel som blir sagt her, selv om jeg ikke har tenkt tanken selv. Det kan komme av at jeg har tittet på sidene kun med egoistiske "hva-kan-jeg-bruke-av-dette-briller".

Her i huset deler vi på det meste, og det er bare jeg som "følger" flylady-konseptet. Det er utrolig hvor mye bedre ting blir med 15 minutter pr. dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt på dr.phil tidligere i dag.

Først var det et par som hadde det kjemperotete hjemme. Mannen klaga, og han phil mente det hele skyldtes at hun var kontrollfrik.  Det er klart det hele var hennes feil, han kunne jo ikke hjelpe til!

Kun for å være pirkete: mennene skal ikke "hjelpe til", de skal ta sin del av jobben ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en innmari grei mann, han hjalp meg tilogmed å skifte bleier på ungene :sjarmor:

For meg så er FlyLady et tankesett og en hjelp til å få kontroll. Jeg konstaterer at det er et innmari amerikansk system, som kanskje langt på vei har målgruppe hjemmeværende mammaer (som er truandes til å gå i morgenkåpe til ungene kommer fra skolen - derav presiseringen om å kle på seg om morgenen :roll: ) Jeg har også gitt opp å være medlem opptil flere ganger - takler ikke 50 mail i slengen om hva jeg skal gjøre (når jeg først sitter og jobber med andre ting).

Men grunntanken er god, og det er jo en selvfølge å involvere hele familien i dette. Litt hver dag, ikke gape over for mye. Kaste ting man ikke trenger, rydde en skuff om dagen - istedenfor å utsette hele skaprekka i fire måneder......

Og uansett hvor tåpelig det høres ut å vaske kjøkkenvasken om kvelden..... De periodene hvor jeg har "shiny sink" når jeg legger meg, er også de perioden jeg har kontroll på kjøkkenet, og dermed på huset generelt. Det viktige er jo at dette går av seg selv, slik at man slipper å bli fullstendig paralysert av hvor mye som skal gjøres.

Litt hver dag. Det funker.

Reklamepauser er glimrende for å få hele familien ut av sofaen til kræsj-rydding i tre minutter. Utrolig hvordan det hjelper ( og hvor mye lettere det er å motivere seg for 3 minutter enn for to timers rydding....)

Kaos i huset er den nye folkesykdommen , siden vi kjøper for mye og har for liten tid til å stelle hjemme. Strøkent hus er ikke noen livsoppgave, men et rimelig ryddig og rent hus er en nødvendighet hvis man skal kunne være effektiv på alle andre områder av livet.

Trenger dere eksempler? Hvor mye tid er det hensiktsmessig å bruke på å lete etter nøkler, mobiltelefoner, hansker, paraplyer, busskort, treningsskoene, bursdagskortene, skohornet, leppestiften, sytråden og synåla for å fikse knappen på den jakka du helst skulle ha på deg i møtet om ti minutter.....

Jeg har hundre skuffer hjemme, og målet nå er at alt skal ha sin faste skuff, slik at jeg slipper å bruke halve livet til å lete etter ting jeg vet jeg har! (Og ikke minst: slippe å kjøpe dobbelt opp fordi jeg ikke finner det akkurat nå!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke helt for hundrevis av e-poster med rydd huset ditt. For meg holder det med en påminnelse hver dag om at jeg bør gjøre noe.

Det spiller ikke noen rolle for flylady hvem som gjør det (skjønt det finnes en mannelig utgave som heter HeyTom). Det viktigste er at det blir gjort, men det tradisjonelle mønsteret er nå en gang at det er kvinner som jobber i huset. Hvor mange av oss kjenner ikke kvinner som klager over at mannen ikke hjelper til? Vel, slutt å syt og gjør jobben. Det kan være at det tar mindre krefter enn å mase. Flylady sier også "gjør det nå". Ta en beslutning, få det unna.

Mye er fryktelig amerikansk, og man trenger ikke følge noe slavisk. Men for meg gjelder det en bevisstgjøring, og det å få ting unna.

Nå skal det også sies at jeg har en mann som stiller opp hjemme. Han er med på mine 15 minutter om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er en "FlyLady-fan" eller en "FlyBaby", men jeg løper da ikke rundt og følger dette slavisk... Det er meget amerikansk, men so what?

Jeg leser og ser ting i lys av hva det er. Ja, jeg vet at FlyLady er amerikansk. Da ser jeg det i det lyset da, og tolker det deretter, og følger det SELVSAGT ikke slavisk.

Men det hjelper faktsik veldig på hverdagen å ha en enkel kveldsrutine, å shine over oppvaskkummen før jeg legger meg høres kanskje dumt ut, men da vet jeg at den ikke står der med inngrodde ulumskheter når jeg skal bruke den enste morgen. Da vet jeg at der ikke står noe skittnt oppi der som er i veien og medfører masse ekstraarbeide når jeg skal vaske stekepanna i forbindelse med middagen neste dag. 15 minutter her og 15 minutter der gjør et underverk for meg.

Det er ingen tvagstrøye. Det er bare et hjelpemiddel. Ja, det er i hovedsak jeg som følger FlyLadyprinsippet, mn vi har et fellesansvar for husarbeidet. Han gjør det på sin måte, jeg gjør det på min måte. Han har uansett hovedansvar for oppvasken. Om han ikke har det som en del av sin kveldsrutine (nei, hans eneste endskrevne (av meg selvsagt) kveldsrutine som han skal forsøke å oppfylle er å legge seg før jeg sovner) så er det jo uansett noe han må gjøre... Jeg velger bare å ha ei enkel liste over hva jeg skal ha unnagjort hver dag.

Man tilpasser det heel sitt eget liv, og jeg tilpasser det at vi ikke bor i USA.

Man ser ikke en komedie for forventer at det skal være en dokumentar, men ser det i lys av hva det er. Man ser ikke på flyLady og forventer at det skal være slik vi lever her, mens er det i lys av hva dt er. Så tilpasser man måten man tolker det, og derved så blir komedien mye bedre underholdning enn om man forventer at den skal være seriøs, og flylady bli mye bedre informtiv gjennom det "filøteret" enn om man leser det bokstavelig.

Det trenger ikke vær en tvangstrøye. Bare rett og slett et hjelpemiddel.

Det passer kke for alle. Men for dem av oss som ER helt håpløse, så er det god hjelp. De som er sånne "born organized" folk, de trenger det sikkert ikke, men for meg er det god hjelp. Uten at det blir noen tvagstrøye. Og jeg bruker kke masse tid på å lese om og planlegge husarbeidet, men enkle planer gjør det lettere for meg å gjennomføre det. Har jeg noe konkret å forholde meg til er det mye større sjangs for at det gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan muligens være noe for meg. Jeg er totalt uorganiseret (ikke på jobb, men her hjemme) og trenger bestemt rutiner.

Man melder seg bare på og mottar så e-mail hver dag om hvordan tingene skal gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke melde deg inn om du ikke vil, du klarer deg fint ved å lese websiden også, men det er litt greit å melde seg inn, om du takler masse mail. Det kommer MASSE mail, og de stemmre kke med tiden, siden de er fra usa (typisk fpr du besked om at det er på tide å legge seg sånn mens du definitvt sover, og å sjekke morgenrutinene din når du er ferdig med lunsjen...)

Men, som påminnelser fungerer de. Så tilpasser du bare det som passer for deg selv. For det er ingen tvangstrøye, det er en verktøykasse, som du benytter slik det passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har jeg meldt meg på og jeg akter å følge Babysteps. jeg får nå mails om 15 min. rydding her og der. Det er vel meningen at jeg bare skal følge Babysteps den første måned eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definitvt ikke meinga at du skal følge alle mailene som kommer med en gang nei.

Du fikk et velskomstbrev. (Da jeg begynte inneholdt det beskrivelser for 3 dager, men jeg tror det går for en måned nå) Ikke prøv å gape over alt på en gang, slett alle de andr mailene nå, og forhold deg til babysteps og innledende fase, så får du taket på det. Etterhvert går det automatisk, visstnok (jeg har aldri holdt ut med en go vane lenge nok til å automatisere den da, men jeg er på god vi nå :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ARG! Ser at min relativt milde kritikk av FlyLady har dreid til å bli en FlyLady-rekrutteringstråd! :frustrert: Det var da virkelig ikke meningen :sur:

Men ingen skal si til meg at jeg ikke gjør mitt for å opprettholde de tradisjonelle kjønnsrollene. I dag laget jeg middag, mens mannen vasket bil. (Herregud, skikkelig gammalt ektepar-ting å gjøre på en søndag.) Etterpå så mannen på fotball, mens jeg ryddet opp. Fy fafo, neste helg må vi bytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regner jeg ikke med at dette projektet skal få meg tilbake til kjøkkenbenken, men at hele familen skal dit, selv om det er jeg som er mest kaotisk herhjemme.

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette geniale nettsted, SuperNova :-)

Hilsen Trille som har vasket kummen i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...