AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #61 Skrevet 4. oktober 2021 ops2 skrev (3 minutter siden): Jeg har matbod i kjelleren med hermetikk og en fryser. Jeg hater å dra opp og ned trappa. Jeg ville absolutt hatt spiskammers vegg i vegg med kjøkkenet. Med fryseskap, fordi jeg ikke liker å stå på hodet i fryseren. Og grunne hyller, som 30 cm for alt mulig smått. Jeg ville heller hatt spiskammers enn ekstra skuffeseksjoner på kjøkkenet. Det blir utrolig mye luft i en skuffeseksjon. Egentlig ikke plass til noe, sammenlignet med en liten matbod. Jeg har bodplass, kjøleskap og fryser 2 etasjer ned. Gjør det slik at jeg hver søndag går over hva jeg trenger for uka, og så henter opp dette i "en jafs". Sammen med påfyll toalettpapir, tannkrem, med mer. Gjelder også kjøkkenapparater og utstyr. Og enig med deg - mye bedre utnyttelse av plassen med smale og åpne hyller. Har full oversikt og kontroll i bod, mens store skuffer og dype skap på kjøkkenet raskt blir et "sort hull". Anonymkode: d85fc...83b 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #62 Skrevet 10. oktober 2021 Hadde spiskammers i den forrige leiligheten min - for en lykke! Et lite rom - kanskje tre kvadratmeter hvis overhodet - med vindu og uten direkte sollys, så det var kjølig og luftig der selv på høysommeren. Mengder med hylle- og oppbevaringsplass som var glimrende siden jeg lager mye mat og kjøleskapet var heller lite. Skulle jeg bygge hus en dag, er spiskammers definitivt noe jeg kommer til å ha. (Kanskje også grovkjøkken, men det avhenger av hvor i verden jeg bygger) Anonymkode: e3a5b...baa 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #63 Skrevet 10. oktober 2021 Vi har hatt spisskammers og jeg endte opp med å fjerne det for å bruke plassen til noe vi faktisk behøvde. Matbutikken er jo rett ved, og åpen fra 07-23, så vi har faktisk ikke behov for å lagre mer mat enn det vi får plass til i kjøleskap, fryser, skap og skuffer på kjøkkenet. Anonymkode: 5b91c...158 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #64 Skrevet 10. oktober 2021 Ser jeg går mot strømmen her . Fjernet spiskammerset i kjelleren til fordel for mer oppbevaring på kjøkkenet. Ble lei av å hente ting jeg trengte og klarte ikke å ha oversikt over hva som var der. Sorry men å gå over med et Excel-ark hver søndag er for tungvint. Har nå stort kjøkken hvor hermetikk, store gryter, kjøkkenmaskiner fint får plass og alltid er lett tilgjengelig. Elsker det og vil aldri gå tilbake. Anonymkode: 3ef83...03f 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #65 Skrevet 10. oktober 2021 Vi tenker forskjellig ser jeg ; noen syns det er helt greit å gå i butikken en eller flere ganger i uka, noen hver dag. Andre , som meg selv, syns det er godt å handle i stort og bruke tida som jeg ville brukt i butikken til andre ting. Jeg syns man bruker mye tid i butikken, kunne være morsomt å regne på hva jeg kunne brukt i året om jeg gikk hyppig i butikken. Er stressdempende å kunne luke vekk slike tidstyver syns jeg . Anonymkode: 6b23e...7b6 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #66 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Vi tenker forskjellig ser jeg ; noen syns det er helt greit å gå i butikken en eller flere ganger i uka, noen hver dag. Andre , som meg selv, syns det er godt å handle i stort og bruke tida som jeg ville brukt i butikken til andre ting. Jeg syns man bruker mye tid i butikken, kunne være morsomt å regne på hva jeg kunne brukt i året om jeg gikk hyppig i butikken. Er stressdempende å kunne luke vekk slike tidstyver syns jeg . Anonymkode: 6b23e...7b6 Jeg gidder heller ikke handle ofte så ukeshandler og det anbefales. Men har valgt å ha plass til det på kjøkkenet i stedet for å mellomlagre på et spiskammers. Jeg anser det som spill av tid å først legge varene på spiskammerset for så flytte det til kjøkkenet. Anonymkode: 3ef83...03f 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #67 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg gidder heller ikke handle ofte så ukeshandler og det anbefales. Men har valgt å ha plass til det på kjøkkenet i stedet for å mellomlagre på et spiskammers. Jeg anser det som spill av tid å først legge varene på spiskammerset for så flytte det til kjøkkenet. Anonymkode: 3ef83...03f For de som har den muligheten er det jo kjempeflott, men det er ikke alle som har et så stort kjøkken. Jeg kjøper for eksempel en sekk med poteter (10 kg), 5 kg gulrot, 5 kg løk, og to brett med egg hver måned. Å kjøpe dette direkte fra bonden sparer jeg masse på! Grønnsakene skal lagres kaldt og mørkt (4-6 grader er optimalt for poteten), og det har jeg ikke plass til på kjøkkenet, annet enn i kjøleskapet. Jeg månedshandler også alt av tørrvarer og hygieneartikler, det vil si mel til baking, pasta, ris, hermetikk, langtidsholdbart pålegg, krydder, drikke, toalettpapir, tørkepapir, såper, tannkrem, vaskemidler osv, og handler kun ferskvarer på ukentlig basis. Alt dette behøver lagring. Det gjør også batterier, lyspærer, servietter og lignende. Så jeg laget meg et spiskammers, men jeg ønsker meg en mer praktisk løsning enn jeg har i dag, der spiskammerset fungere som mellomlagring, i stedet for oppbevaring. Anonymkode: 7ef3d...94d 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #68 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 1.10.2021 den 16.50): Jeg har spisskammers! Da vi valgte hustype i 2017, så var jeg veldig klar på at jeg ønsket spisskammers, da jeg vokste opp med at begge sett besteforeldre hadde det i sine hus. Jeg fant et kataloghus som hadde et 5 kvm vaskerom i 2. etasje, nært kjøkkenet. Huset hadde også en kjempestor (15kvm) bod i 1. etg. Jeg fikk snudd om på rommene, slik at jeg nå har et skikkelig stort vaskerom i 1. etg, og så har jeg et spisskammers nært kjøkkenet. Her har jeg en ekstra fryser, og mannen har bygget massevis av hyller. Jeg har feks én hel hylle til bakerelaterte ting, som ulike typer sukker, mel, bakepulver m.m. Jeg har også en «saltmathylle», med ulike typer pasta, ris, sauser, bønner, hermetikk m.m. Jeg har også hyller fulle av såper, vaskemidler, tannkrem, dopapir etc. Jeg simpelthen ELSKER spisskammerset mitt! Her «handler» jeg når jeg trenger noe til matlaging eller baking, for jeg har alltid ekstra av det jeg trenger. Anonymkode: 418e0...5ad Genialt! Jeg er (faktisk) glad i planlegging av handling og planlegger alltid etter hva det er tilbud på. Som regel kjøper jeg flere av en ting om det er et veldig godt tilbud, men det er få kjøkken - selv med mye skuffer og skap - som har plass til to-tre uåpnede melposer o.l.😅 Etter å ha lest i tråden her er jeg helt overbevist om at dette er noe vi vil prioritere i planløsningen! Da ser jeg for meg at det er mye lettere å holde orden på selve kjøkkenet, så får heller spiskammerset være kaos bak lukkede dører ts Anonymkode: c4a03...2d4 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #69 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 1.10.2021 den 20.04): Vi har spiskammers i vårt hus fra 1974. Det ligger i tilknytning til kjøkkenet og er veldig praktisk. Har ganske godt med skapplass på kjøkkenet til maskiner osv, så på spiskammerset oppbevarer jeg særlig tørkepapir, hundemat, hundegodteri, vaskemidler, frø og mel, kaffe (kjøper mange pakker av gangen) osv. Anonymkode: 16dc1...8de Dette er akkurat det jeg tenker er så fint med det! Trenger ikke bare ha mat der heller, men kan også bruke det som bod til småtteri som ikke nødvendigvis har en fast plass. Det er ikke alt for mange år siden vi satte inn nytt kjøkken i huset fra 70-tallet som vi bor i nå, men selv med mye smartere løsninger og god plass må vi oppbevare nesten alt av kjøkkenmaskiner i kjelleren🙃 ts Anonymkode: c4a03...2d4
Gjest Albbas Skrevet 17. oktober 2021 #70 Skrevet 17. oktober 2021 Jeg skulle gjerne hatt det, men vi bor i en liten bolig så det kunne vi jo bare drømt om. Har ikke vaskerom heller. Boligpriser, krav til arealeffektivitet (pga prisene) og særdeles endrede vaner er blant grunnene til at dette ikke er vanlig lenger. Jeg ser også at mange som har spiskammer bruker dette mindre og mindre. Foreldrene mine brukte det sjelden de siste årene før de solgte huset. På 90-tallet var det helt normalt å kjøpe 10 kg poteter, men etterhvert var det like praktisk å kjøpe 1 kg om gangen. De hadde ikke behov for potet like ofte som før (endrede matvaner), så hva skulle de med 10 kg i kjelleren? Utvalget i butikk økte drastisk i vår hjembygd i løpet av 15 år, og behovet for å hamstre når man var i nabobyen mange mil unna ble mindre. Jeg skulle som sagt gjerne hatt det, men behovet rettferdiggjør ikke prisen for vår del. Det er kun rundt jul jeg virkelig savner det, resten av året er det bare en unødvendig luksus jeg savner. Da er det manglende vaskerommet mye viktigere! Vi storhandler sjelden. Rekoringen benytter vi oss ikke av, vi har prøvd, men det ble for mye plunder med planlegging og kjøring og så oppbevaring.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #71 Skrevet 17. oktober 2021 Jeg vokste opp på 80-tallet og vi hadde både spiskammers og egen kjølebod. Anonymkode: 76a1b...765 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #72 Skrevet 17. oktober 2021 Huset jeg bodde i hadde spisskammers, men det fjernet vi da vi pusset opp badet slik at vi fikk plass til boblebad. 😊 Anonymkode: 6c55f...f14 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #73 Skrevet 17. oktober 2021 On 10/1/2021 at 4:50 PM, AnonymBruker said: Jeg har spisskammers! Da vi valgte hustype i 2017, så var jeg veldig klar på at jeg ønsket spisskammers, da jeg vokste opp med at begge sett besteforeldre hadde det i sine hus. Jeg fant et kataloghus som hadde et 5 kvm vaskerom i 2. etasje, nært kjøkkenet. Huset hadde også en kjempestor (15kvm) bod i 1. etg. Jeg fikk snudd om på rommene, slik at jeg nå har et skikkelig stort vaskerom i 1. etg, og så har jeg et spisskammers nært kjøkkenet. Her har jeg en ekstra fryser, og mannen har bygget massevis av hyller. Jeg har feks én hel hylle til bakerelaterte ting, som ulike typer sukker, mel, bakepulver m.m. Jeg har også en «saltmathylle», med ulike typer pasta, ris, sauser, bønner, hermetikk m.m. Jeg har også hyller fulle av såper, vaskemidler, tannkrem, dopapir etc. Jeg simpelthen ELSKER spisskammerset mitt! Her «handler» jeg når jeg trenger noe til matlaging eller baking, for jeg har alltid ekstra av det jeg trenger. Anonymkode: 418e0...5ad Lagrer du kjemikalier i spiskammerset? Anonymkode: 2fcb1...d1a 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #74 Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 8.19): For de som har den muligheten er det jo kjempeflott, men det er ikke alle som har et så stort kjøkken. Jeg kjøper for eksempel en sekk med poteter (10 kg), 5 kg gulrot, 5 kg løk, og to brett med egg hver måned. Å kjøpe dette direkte fra bonden sparer jeg masse på! Grønnsakene skal lagres kaldt og mørkt (4-6 grader er optimalt for poteten), og det har jeg ikke plass til på kjøkkenet, annet enn i kjøleskapet. Jeg månedshandler også alt av tørrvarer og hygieneartikler, det vil si mel til baking, pasta, ris, hermetikk, langtidsholdbart pålegg, krydder, drikke, toalettpapir, tørkepapir, såper, tannkrem, vaskemidler osv, og handler kun ferskvarer på ukentlig basis. Alt dette behøver lagring. Det gjør også batterier, lyspærer, servietter og lignende. Så jeg laget meg et spiskammers, men jeg ønsker meg en mer praktisk løsning enn jeg har i dag, der spiskammerset fungere som mellomlagring, i stedet for oppbevaring. Anonymkode: 7ef3d...94d Jeg er da klar over at ikke alle kan velge men nå skriver jo nettopp TS at hun er på planleggingsstadiet og dermed kan hun velge om hun vil bruke kvadratmeter på spiskammers eller kjøkken. Jeg beskrev mitt valg og hvorfor jeg er så fornøyd med det. De ekstra kvadratmeterne på kjøkkenet er så mye bedre for meg enn da de var i kjelleren. Nå har jeg stålkontroll på presis hvor mange glass med et eller annet jeg har igjen. I spiskammerset ble de fort glemt. Jeg er ivrig bær og soppsanker og driver mye 😅 med kjøkkenhage så på sensommeren og høsten må jeg kunne oppbevare store mengder syltet, tørket, frossen eller mat på kjøl. Deler av og til også på en frilansgris som krever en del fryseplass i tillegg til alt av sopp, bær og grønnsaker. Lagring av ting som ikke er mat eller kjøkkengrei har jeg gode løsninger for andre steder enn på kjøkkenet. Ser TS har funnet fram til den løsningen hun ønsker og jeg håper hun blir skikkelig fornøyd med det 😀Lykke til TS. Å bygge nytt eller totalrenovere er veldig slitsomt og veldig gøy. Anonymkode: 3ef83...03f 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #75 Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Lagrer du kjemikalier i spiskammerset? Anonymkode: 2fcb1...d1a Det er vel ganske ufarlig når det er i lukket emballasje. Anonymkode: 6b23e...7b6 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #76 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 9.27): Jeg er da klar over at ikke alle kan velge men nå skriver jo nettopp TS at hun er på planleggingsstadiet og dermed kan hun velge om hun vil bruke kvadratmeter på spiskammers eller kjøkken. Jeg beskrev mitt valg og hvorfor jeg er så fornøyd med det. De ekstra kvadratmeterne på kjøkkenet er så mye bedre for meg enn da de var i kjelleren. Nå har jeg stålkontroll på presis hvor mange glass med et eller annet jeg har igjen. I spiskammerset ble de fort glemt. Jeg er ivrig bær og soppsanker og driver mye 😅 med kjøkkenhage så på sensommeren og høsten må jeg kunne oppbevare store mengder syltet, tørket, frossen eller mat på kjøl. Deler av og til også på en frilansgris som krever en del fryseplass i tillegg til alt av sopp, bær og grønnsaker. Lagring av ting som ikke er mat eller kjøkkengrei har jeg gode løsninger for andre steder enn på kjøkkenet. Ser TS har funnet fram til den løsningen hun ønsker og jeg håper hun blir skikkelig fornøyd med det 😀Lykke til TS. Å bygge nytt eller totalrenovere er veldig slitsomt og veldig gøy. Anonymkode: 3ef83...03f Tusen takk for det! 😊 ja, regner med at det blir slitsomt og myyyye jobb (det er det allerede nå😅) men etter mange år hvor vi ikke finner det hjemmet vi ønsker å bli gamle i på markedet, tok vi endelig den avgjørelsen! Det har vært en drøm helt siden jeg designet hus i timevis på sims 2 i ungdomstiden ts Anonymkode: c4a03...2d4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå