Gå til innhold

Hva skjedde med spiskammers?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har digert kjøkken. Men likevel bod med oppbevaring, ekstra fryser, og ekstra kjøleskap. 

Kjøper store partier fra Reko eller jaktlag. Sylter og safter og plukker. Handler gjerne store poser med uvaskede poteter og rotgrønnsaker på høsten. Kjøper hermetikk på salg for et års tid i slengen. Har alltid 1-2 ekstra av krydder, oljer, og tørrvarer. 

Handler ellers en gang i måneden. 

Men det krever jo logistikk og kontroll. Nå når man uansett kan stikke innom butikken og kjøpe hva som helst når som helst er kanskje ikke behovet der lenger, annet enn for oss som har en viss interesse i å spare mye tid på butikkturer, og spise god kvalitet for minst mulig. 

Anonymkode: d85fc...83b

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bodde i leilighet med praktisk spiskammers rett innenfor døren. Der var godt med ventiler og også vindu, utallige hyller, noe så praktisk! Jeg ville definitivt valgt hus med spiskammers om jeg skulle bygge! 

• Liker 3
Skrevet

Vi har spiskammers i vårt hus fra 1974. Det ligger i tilknytning til kjøkkenet og er veldig praktisk. Har ganske godt med skapplass på kjøkkenet til maskiner osv, så på spiskammerset oppbevarer jeg særlig tørkepapir, hundemat, hundegodteri, vaskemidler, frø og mel, kaffe (kjøper mange pakker av gangen) osv. 

Anonymkode: 16dc1...8de

• Liker 4
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har rom i kjelleren med hyller over en hel vegg . Der lagrer jeg hermetikk og annen tørrvarer  , handler  i stort av og til. Selv om man KAN på butikken hele døgnet nesten, så er det ikke noe jeg har lyst til. Så da er det greit å ha råvarer og tilbehør i hus. Plass til saft og syltetøy er det og samt tomme glass og flasker og kjøkkenutstyr jeg ikke bruker så ofte. Rommet er gull verdt! 

Anonymkode: 6b23e...7b6

Samme her. Det var noe som forsvant da folk begynte å bygge uten kjeller, tror jeg.  Det er også mange flere som innreder kjellere til boligformål nå, og da blir det ikke lenger en kald kjeller.  Jeg har vaskekjeller, matbod, verksted, vedrom, trimrom og et rom til å lagre alt fra julepynt til gamle gryter, lefsetakke osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har digert kjøkken. Men likevel bod med oppbevaring, ekstra fryser, og ekstra kjøleskap. 

Kjøper store partier fra Reko eller jaktlag. Sylter og safter og plukker. Handler gjerne store poser med uvaskede poteter og rotgrønnsaker på høsten. Kjøper hermetikk på salg for et års tid i slengen. Har alltid 1-2 ekstra av krydder, oljer, og tørrvarer. 

Handler ellers en gang i måneden. 

Men det krever jo logistikk og kontroll. Nå når man uansett kan stikke innom butikken og kjøpe hva som helst når som helst er kanskje ikke behovet der lenger, annet enn for oss som har en viss interesse i å spare mye tid på butikkturer, og spise god kvalitet for minst mulig. 

Dersom du er flink til å safte og sylte er sikkert spisskammers kjekt, men når det gjelder å «spare tid på butikkturer» så får vi det vi behøver levert på døra, når vi behøver det 🤷‍♀️

Har for øvrig matskap (og hadde spisskammers i vår forrige bolig) Jeg vil anslå at 70% av varene som ligger der har gått ut på dato, for behovet er ikke-eksisterende. 🤷‍♀️ Spiser sjelden til aldri hermetikk eller frysetørret mat, så det eneste vi har behov for å oppbevare det er egentlig corn flakes og... ja, hvis vi kjøper baguetter kanskje ? 🤷‍♀️

Anonymkode: 5b91c...158

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva koster den deg nå om dagen, med dagens strømpriser 🙈😱

Anonymkode: d41a3...c7d

Det vet jeg ikke.  Umulig for meg å sortere ut akkurat hvor mye kjølemaskineriet bruker av strøm.  Men jeg vil tippe tilsvarende tre kjøleskap. Kommer jo også litt an på hvor ofte døren blir åpnet og hvor lenge den blir stående åpen. Klart at det koster litt, men det varierer jo veldig. I fjor var strøm nesten gratis, i år er Strømmen foreløpig veldig dyr. Uansett så synes jeg det er verd det. 

• Liker 1
Skrevet

Har matbod i kjelleren 👍

Den er ikke kjøleskapskald, men likevel kald nok til at ting holder seg godt. Har og hermetikk, saft, syltetøy, grønnsaker, tørrmat osv der. Fikk og plass til en hylle hvor vi har dopapir, tørkerull, såpe, bleier, osv.. 

Anonymkode: ee05d...812

• Liker 2
Skrevet

Det aller dyreste i hus i Norge i dag er jo kvadratmeter. Altså plass. Så jeg vil anta mye av svaret finnes der. En kvadratmeter hus på nybygg er vel fort stipulert til 25-30.000. Du kan kjøpe ganske mye fisk utenom tilbudspris for 30.000 i løpet av 50 år! Hvorfor betale for ekstra kvadratmeter, når betalingen for lagring allerede er innbakt i prisen vi kjøper matvarer for? Butikkene har lager, produsentene har lager, så lange åpningstider det er så er det da liten grunn til å ha sitt eget lager hjemme i tillegg. 

Anonymkode: e9d3a...3d7

• Liker 7
Skrevet
loveli skrev (6 timer siden):

Mat går ut på dato fortere enn man rekker å bruke det opp. Før hadde ikke mat datostempling. I tillegg er det jo sånn at de fleste spiser mer variert og det å ha alt i et slikt kammerset kan være upraktisk. Det er bedre å oppbevare maten i oversiktlige skuffer. Vi er færre i husholdningen også, så vi trenger ikke lagre like mye eller kjøpe store kvanta på salg. Færre lager like mye mat og vi trenger også færre ting (selv om vi gjerne kjøper både muffinsmaskiner og alle mulige tulleting).

Vi trenger rett og slett mindre. :)

Jeg hadde ønsket meg et høyskap med en funksjon hvor maten blir dratt ut med døra, synes det høres litt vel mye ut med egen matbod...

Tørre varer som pasta, mel ris osv kan bruker mange år etter utløpsdato.  Er bare å handle og lagre. 

• Liker 6
Skrevet
Peonjenta skrev (9 minutter siden):

Tørre varer som pasta, mel ris osv kan bruker mange år etter utløpsdato.  Er bare å handle og lagre. 

Nja, jeg synes ofte gamle melprodukter smaker harskt etter en stund. :) Men helt enig i at det kan brukes ut over stemplingsdato. 

Skrevet

Jeg har spisskammers og det var gull verd når corona kom og folk rasket med seg alt av hermetikk og tørrvarer! :dry: Opplever ikke at ting går ut på dato heller, bruker jeg f. eks opp pastaen på kjøkkenet så henter jeg en ny fra spisskammerset og fyller opp der igjen senere. Genialt å ha når det er tilbud! Har også husholdningsprodukter der.

Anonymkode: 54bc6...6ff

• Liker 6
Skrevet

Vi har det! Og jeg elsker det! Bruker det til lagering av tørrvarer, brus,hermetikk,kattemat, store kjøkkenredskap, kakebokser, papiravfall, tomflasker, mm.

Huset ble bygd på 30 tallet, vi bygde om, men fikk heldigvis bevart det.

Anonymkode: a570a...0ec

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dersom du er flink til å safte og sylte er sikkert spisskammers kjekt, men når det gjelder å «spare tid på butikkturer» så får vi det vi behøver levert på døra, når vi behøver det 🤷‍♀️

Har for øvrig matskap (og hadde spisskammers i vår forrige bolig) Jeg vil anslå at 70% av varene som ligger der har gått ut på dato, for behovet er ikke-eksisterende. 🤷‍♀️ Spiser sjelden til aldri hermetikk eller frysetørret mat, så det eneste vi har behov for å oppbevare det er egentlig corn flakes og... ja, hvis vi kjøper baguetter kanskje ? 🤷‍♀️

Anonymkode: 5b91c...158

Jeg handler fra flere ulike steder, da jeg er opptatt av kvalitet, kortreist mat, dyrevelferd, og litt prisbevisst på toppen. Rekoring, grønnsakshandel, eksotisk marked, fiskehandel, meny (ferskvaredisk), rema (standardvarer). 

Så jo, det er en del tid spart på å fylle fryseren med Rekoprodukter og kjøpe 120 egg i slengen 3-4 ganger i året, som eksempel. Nå er det sesong for rotgrønnsaker, så i boden er det rikelig med uvaskede poteter og rotgrønnsaker i alle varianter som kommer rett fra lokale bønder, og holder til godt ut i 2022. 

• Liker 10
Skrevet

Her er det matrom/bod kjelleren og et siderom med utgangsdør i tilknytning til kjøkkenet. Sistnevnte brukes som «rotekjøkken» og som oppbevaringssted for utstyr ol. Veldig praktisk og anbefales om mulig.  Holder det rommet kjølig på vinteren og det gjør det ennå mer praktisk mtp oppbevaring av mat. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nå når man uansett kan stikke innom butikken og kjøpe hva som helst når som helst er kanskje ikke behovet der lenger, annet enn for oss som har en viss interesse i å spare mye tid på butikkturer, og spise god kvalitet for minst mulig. 

Åjoda. Jeg er ingen matfantast men skulle likevel gjerne hatt et spiskammers. En ting er matvarene men samtidig fungerer det som lager for kjøkkenting som man ikke bruker så ofte, f.eks. kjøkkenmaskin bakeformer og større boller som tar vanvittig mye plass i kjøkkenskapene rett og slett fordi de er store. Min mor bor i hus med spiskammers og hun oppbevarer alle sånne "brukes sjelden men må ha i hus" ting der. 

• Liker 4
Skrevet

Vi har to kjøkkenskuffer dedikert til mat, og så har vi en egen matbod i kjelleren til alt ekstra. Ser ingen grunn til å ha det som en del av kjøkkenet, men de aller fleste amerikanere har dette ja. Akkurat som at de kun kaller det et soverom om det har et skap i seg, enten walk in eller med skapdører. Et bad uten dusj er et "half bath" også. Mange forskjeller :)

Anonymkode: 9b483...16f

• Liker 2
Skrevet

Har ikke spiskammers, men stort rom i kjeller med fryser, hyller til mel, sukker, frysebegre, kjøkkenmaskiner osv. På kjøkkenet har jeg kjølehjørne med plass til vanvittige mengder med mat og drikke. 

Anonymkode: d064c...0ae

Skrevet

Vil mye heller ha et lite men oversiktlig kjøkken og en kjekk liten matbod, enn å ha et gigantisk kjøkken med hundre skuffer og skap der man aldri finner noe. 

Anonymkode: 3da63...501

• Liker 9
Skrevet

Vi har en garasje som vi ikke bruker som garasje. Vi parkerer utenfor. 

I garasjen har vi kjøpt billige hyller fra Ikea. Og der har vi spisskammers. Vi har hermetikk (tomater, oliven mm) og en slags vinkjeller. Vi har kun matvarer der som ikke tiltrekker skadedyr. Altså kun emballasje som hermetikk og glass. 

Anonymkode: e1f26...4b7

• Liker 1
Skrevet

Om du vil ha det, så inkluderer du det i boligplanene. Jeg kan godt forstå at folk flest ikke har bruk for det lengre. Men selv kunne jeg godt å tenkt meg et ekstra rom med feks. en ekstra fryser og litt hylleplass. Særlig rundt feiringer, feks. jul, påske og selskaper man skal ha litt ekstra mat.

Anonymkode: 0eea6...8ab

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...