AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #41 Skrevet 2. oktober 2021 Jeg har spiskammers i huset mitt som bestefar bygde i 1950. Fortsatt i bruk. Har også jord/potetkjeller under kjelleren der sommers og høsts ulike frukt og grønnsaker ble lagret. Det holdt seg godt til utpå våren. Den er ikke i bruk mer. Anonymkode: 5e2ce...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #42 Skrevet 2. oktober 2021 Peonjenta skrev (17 timer siden): Tørre varer som pasta, mel ris osv kan bruker mange år etter utløpsdato. Er bare å handle og lagre. Men hvorfor? 🤷♀️ AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg handler fra flere ulike steder, da jeg er opptatt av kvalitet, kortreist mat, dyrevelferd, og litt prisbevisst på toppen. Rekoring, grønnsakshandel, eksotisk marked, fiskehandel, meny (ferskvaredisk), rema (standardvarer). Så jo, det er en del tid spart på å fylle fryseren med Rekoprodukter og kjøpe 120 egg i slengen 3-4 ganger i året, som eksempel. Nå er det sesong for rotgrønnsaker, så i boden er det rikelig med uvaskede poteter og rotgrønnsaker i alle varianter som kommer rett fra lokale bønder, og holder til godt ut i 2022. Anonymkode: d85fc...83b Handler du på REKO-ringen så er det ikke så ofte du får tak i ting og tang, nei (med mindre bonden er lokal og du kontakter de direkte i etterkant ), men grønnsakshandel, fiskehandel, Meny og Rema sykler jeg forbi på vei hjem fra jobb, så ser ikke noen grunn til å hamstre varer derifra 🤷♀️ «Eksotisk butikk» vet jeg ikke hva er, men dersom du mener typiske Asiatiske/Tyrkiske butikker så har jeg er par av de på den korte strekningen mellom arbeidsplassen og hjemmet også. Så det er kanskje et større behov for de som bor mindre sentralt 🤷♀️ I sentrale strøk er jo kvadratmeterprisen høyere også, noe som gjør det enda mer poengløst med spisskammers. Vi har for øvrig en bod med hyller hvor det går an å lagre ting og tang, men det går ofte ut på dato før vi tenker på å bruke det. Anonymkode: 5b91c...158
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #43 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvorfor? 🤷♀️ Handler du på REKO-ringen så er det ikke så ofte du får tak i ting og tang, nei (med mindre bonden er lokal og du kontakter de direkte i etterkant ), men grønnsakshandel, fiskehandel, Meny og Rema sykler jeg forbi på vei hjem fra jobb, så ser ikke noen grunn til å hamstre varer derifra 🤷♀️ «Eksotisk butikk» vet jeg ikke hva er, men dersom du mener typiske Asiatiske/Tyrkiske butikker så har jeg er par av de på den korte strekningen mellom arbeidsplassen og hjemmet også. Så det er kanskje et større behov for de som bor mindre sentralt 🤷♀️ I sentrale strøk er jo kvadratmeterprisen høyere også, noe som gjør det enda mer poengløst med spisskammers. Vi har for øvrig en bod med hyller hvor det går an å lagre ting og tang, men det går ofte ut på dato før vi tenker på å bruke det. Anonymkode: 5b91c...158 Flott at du kan sykle forbi alle butikker. Vi må kjøre 10-15 minutter til hver butikk. Neste gang jeg må på butikker er 28.oktober. For en som synes det bare er pes å handle er det ganske behagelig. Sist jeg kjøpte dopapir var på sekkesalg i mai, det varer til neste vår. Det er både veldig budsjettvennlig, og tidsbesparende. Har et excelark med alt jeg har av varer med datostempling, så ingenting som går ut på dato før det blir spist. Anonymkode: d85fc...83b 10
Frida Skrevet 2. oktober 2021 #44 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men hvorfor? 🤷♀️ Fordi vi er mange som ikke gidder å handle så ofte. Vi handler stort en sjelden gang, og da er det fint med lagringsplass. Jeg synes ikke det er så festlig å handle dagligvarer, så gjør det så sjelden jeg kan. Vi klarer fint å bruke opp ting før det går ut på dato. 9
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #45 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Flott at du kan sykle forbi alle butikker. Vi må kjøre 10-15 minutter til hver butikk. Neste gang jeg må på butikker er 28.oktober. For en som synes det bare er pes å handle er det ganske behagelig. Sist jeg kjøpte dopapir var på sekkesalg i mai, det varer til neste vår. Det er både veldig budsjettvennlig, og tidsbesparende. Har et excelark med alt jeg har av varer med datostempling, så ingenting som går ut på dato før det blir spist. Anonymkode: d85fc...83b Dersom du bor såpass usentralt så forstår jeg jo at det ikke bare er å tusle ned på butikken dersom du skulle mangle noe Men da regner jeg med at kvadratmeterprisen der du bor er såpass grei at du kan forsvare de ekstra kvadratmeterne for å lagre toalettpapir for et halvår Frida skrev (3 timer siden): Fordi vi er mange som ikke gidder å handle så ofte. Vi handler stort en sjelden gang, og da er det fint med lagringsplass. Jeg synes ikke det er så festlig å handle dagligvarer, så gjør det så sjelden jeg kan. Vi klarer fint å bruke opp ting før det går ut på dato. Jeg syntes heller ikke det er så «festlig» å handle, men jeg kan jo lage en handlekurv på nett mens jeg sitter på do og få det levert på døra dagen etterpå. Tar altså ikke så mye tid, og jeg slipper å bære Anonymkode: 5b91c...158 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #46 Skrevet 2. oktober 2021 Skal jeg noen gang mot all formodning bygge nytt hus skal jeg definitivt ha grovkjøkken og/eller spiskammers. Mannen jakter, vi kjøper hele slakt av lam, lager fiskemat, safter m.v. og jeg skulle veldig gjerne ha sluppet å holde på med dette på kjøkkenet med alt det rotet det medfører 😅 Anonymkode: b8fd2...981 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #47 Skrevet 2. oktober 2021 Nå er mannen min amerikansk, men vi planlegger også et spiskammers/pantry i huset vårt. Her skal vi ha tørrvarer, tørkeruller, hermetikk, snacks, kjøkkenutstyr vi ikke bruker daglig, kjøkkenmaskiner, kjøleskuffer til drikkevarer og ekstra pålegg. Synes det er veldig praktisk. Vi skal ha et lite kjøkken i en åpen stue/kjøkkenløsning. Enklere å ha en minimalistisk stil når alt clutter kan flyttes inn på eget rom. Anonymkode: 34d93...ed4 4
Gjest TheCatLady Skrevet 2. oktober 2021 #48 Skrevet 2. oktober 2021 Da jeg bodde med eksen så hadde vi spisskammers eller hva jeg skal kalle det. I hvert fall ganske stort så der hadde vi plass til fryser, kjøkkenutstyr og annet vi ikke fikk plass til på kjøkkenet. Det var kjøligere der inne så ganske praktisk om noe måtte stå litt kjølig. Nå ville jeg nok ha organisert det litt bedre, men akkurat det savner jeg litt. Det var utrolig praktisk, men de fleste boliger har ikke sånt nå lenger.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #49 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi har to kjøkkenskuffer dedikert til mat, og så har vi en egen matbod i kjelleren til alt ekstra. Ser ingen grunn til å ha det som en del av kjøkkenet, men de aller fleste amerikanere har dette ja. Akkurat som at de kun kaller det et soverom om det har et skap i seg, enten walk in eller med skapdører. Et bad uten dusj er et "half bath" også. Mange forskjeller Anonymkode: 9b483...16f Det siste der er ingen forskjell. Et bad uten dusj er et WC-rom. Anonymkode: 34d93...ed4 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #50 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dersom du bor såpass usentralt så forstår jeg jo at det ikke bare er å tusle ned på butikken dersom du skulle mangle noe Men da regner jeg med at kvadratmeterprisen der du bor er såpass grei at du kan forsvare de ekstra kvadratmeterne for å lagre toalettpapir for et halvår Jeg syntes heller ikke det er så «festlig» å handle, men jeg kan jo lage en handlekurv på nett mens jeg sitter på do og få det levert på døra dagen etterpå. Tar altså ikke så mye tid, og jeg slipper å bære Anonymkode: 5b91c...158 Bor i storby. Men trafikken er et helsikke til sentrene etter arbeidstid, og jeg gidder heller ikke kjøre ut igjen senere, eller bruke helg på dette, oftere enn nødvendig. Bor i stor enebolig da, så plass er ikke noe problem. Anonymkode: d85fc...83b 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #51 Skrevet 3. oktober 2021 Vi har det ved siden av vaskerommet. Har hyller til tørrvarer og drikke som ikke trenger kjøleskap, samt en stor fryser. Kaller det tørrvarerom. Anonymkode: ddeeb...2dc 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #52 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 1.10.2021 den 18.40): Grovkjøkken,i tilknytning til kjøkkenet, er drømmen! Da kan man virkelig ha åpent kjøkkenløsning og samtidig alltid ha det ryddig på kjøkkenet. Og ha alle kjøkkenmaskiner og andre ting som opptar benkeplass i grovkjøkkenet, bak lukket dør. Anonymkode: d41a3...c7d Virkelig? Vi hadde det før, brukte det ALDRI. Det var kun et lite roterom. Anonymkode: c3dbc...a73 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #53 Skrevet 3. oktober 2021 Tror heller jeg ville ha brukt det ekstra rommet til oppbevaring av klær, så kunne vi kastet ut det store garderobeskapet på soverommet og fått et større og luftigere soverom. Anonymkode: 844c4...33f 1
Gjest Blondie65 Skrevet 3. oktober 2021 #54 Skrevet 3. oktober 2021 TEK10 og TEK17 - spesielt sistnevnte - har skylden for manglende innvendige boder i nybygg. Det å ha bod uten å måtte gå ut av boligen og med strøm er en luksus som ikke bygges som standard lenger. Om boden ligger i nærheten av kjøkken eller gang er uvesentlig i en liten leilighet. Jeg vokste for øvrig opp med spisskammers - det var til og med adgang ut i terrenget slik at man kunne gå til kjøkkenhagen eller hente inn klær som hang ute.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #55 Skrevet 3. oktober 2021 On 10/1/2021 at 4:26 PM, AnonymBruker said: merikanske hus som fortsatt har hele rom til oppbevaring av matvarer, kjøkkenmaskiner osv! Vi har jo et slikt rom vi og, bare vi kaller det kjøkken?! Anonymkode: 8e403...149 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #56 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 1.10.2021 den 22.50): Du kan kjøpe ganske mye fisk utenom tilbudspris for 30.000 i løpet av 50 år! Beklager litt avsporing, men det utgjør faktisk bare 600 kroner i året dette regnestykket. Si du har 3 kvm spisskammer så utgjør det 1800 i året/150 kroner måneden. Så jeg hadde lett valgt de ekstra 3 kvm for å få plass til et spisskammer 😄 Anonymkode: d6544...9d0 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #57 Skrevet 3. oktober 2021 Bor i villa fra 1903. Har spiskammers med god plass, stort romslig kjøkken, spisestue, tre stuer, fem soverom, kontor, to store bad, en liten og tre store boder samt kjeller med mange rom. Begriper ikke folk som orker bo i minkbur. Anonymkode: ebf57...e0e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #58 Skrevet 3. oktober 2021 Vi har egen matbod, god plass til alt som en ikke bruker til daglig på kjøkkenet og god plass til diverse matvarer. I tillegg har vi en fryser der og ekstra kjøleskap. Den ligger vegg i vegg med kjøkkenet, men må ut i en gang for å komme inn dit. Huset er ca 10 år, det er ikke vi som bygde det. Anonymkode: 00dfb...f61
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #59 Skrevet 4. oktober 2021 Vi har et nytt hus og har et "grovkjøkken". Her har vi plass til ekstra lagring av mat, ekstra benkeplass, plass til å oppbevare utstyr som kjøkkenmaskin, ekstra store gryter, toastmaskin, mikrobølgovn osv. Anonymkode: ab3ab...5cd
ops2 Skrevet 4. oktober 2021 #60 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg har matbod i kjelleren med hermetikk og en fryser. Jeg hater å dra opp og ned trappa. Jeg ville absolutt hatt spiskammers vegg i vegg med kjøkkenet. Med fryseskap, fordi jeg ikke liker å stå på hodet i fryseren. Og grunne hyller, som 30 cm for alt mulig smått. Jeg ville heller hatt spiskammers enn ekstra skuffeseksjoner på kjøkkenet. Det blir utrolig mye luft i en skuffeseksjon. Egentlig ikke plass til noe, sammenlignet med en liten matbod. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå