Gjest Xavia Skrevet 30. september 2005 #1 Skrevet 30. september 2005 (endret) Leste dette i VG i går. Hva synes du? Får dine barn for mye lekser, og hva er i så fall for mye? Er det noe positivt med lekser? Endret 30. september 2005 av Xavia
Gjest Emera Skrevet 30. september 2005 #2 Skrevet 30. september 2005 Å kalle lekser overgrep synes jeg er i meste laget. Det ordet mener jeg bør forbeholdes mer alvorlige ting. Jeg har en tredjeklassing. Det er klart at når hun kommer hjem fra SFO etter en lang dag, så er hun sliten og lei. De kan gjøre lekser på SFO, men det funker ikke så bra for henne, hun lar seg forstyrre av de andre ungene. De to første skoleårene (og særlig andreklassen) hadde hennes klasse mye mer lekser enn de andre tre klassene på trinnet (oppdaget vi da vi hadde fellesmøte med SFO). Men i år gir de felles lekseplan for hele trinnet, og derfor har hun mye mindre lekser enn før. Hun sitter gjerne et kvarters tid daglig. Litt lekser synes jeg er greit nok. Men det må ikke være slik at de sitter i timevis og vrir seg ved leksebordet. De må få lov til å være barn og, og ha tid til å være sammen med venner etter skole/SFO. Kanskje er det noe i det at lekser er en gammelmodig ordning som var tilpasset en tid da barna ikke brukte like mye tid på skolen. Tidligere var også skolen mer av en maktfaktor, og man la mye større vekt på selvdisiplin enn i dag. Jeg skulle gjerne sett at lærere uttalte seg om dette, så fikk vi kanskje svar på hvorfor leksene fremdeles eksisterer?
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #3 Skrevet 30. september 2005 Synes dette er en absurd kommentar.. Kan knapt huske at jeg har brukd noe særlig mer enn 1 time pr dag til lekser (jeg er 17 år nå) og skoledagen er jo bare ca 6 timer (eller 5 på tidlige trinn).
Gjest Gjesta Skrevet 30. september 2005 #4 Skrevet 30. september 2005 Min tredjeklassing har absolutt ikke for mye lekser, han bruker ett kvarter om dagen og det kan man tåle. Sjuendeklassingen derimot har tonnevis med lekser. Hun bruker gjerne to timer hver dag, og jeg syns at hennes arbeidsdag blir svært lang. Men jer er helt enig i artikkelen det refereres til her, lekser burde vært avskaffet for lenge siden. Det er ikke sunt å aldri bli ferdig på jobb. Men å kalle det overgrep er vel litt drøyt. Jeg stemmer for å utvide skolegangen til tolvårig grunnskole og å fjerne leksebegrepet helt.
Gjest Violetta Skrevet 30. september 2005 #5 Skrevet 30. september 2005 Men jer er helt enig i artikkelen det refereres til her, lekser burde vært avskaffet for lenge siden. Det er ikke sunt å aldri bli ferdig på jobb. Men å kalle det overgrep er vel litt drøyt.← Jeg vil heller ha full skoledag og ingen lekser enn skole til kl tolv og så lekser.
Gjest Gjesta Skrevet 30. september 2005 #6 Skrevet 30. september 2005 Jeg vil heller ha full skoledag og ingen lekser enn skole til kl tolv og så lekser. ← Kjempekjempekjempeenig!!
Gjest Varg-Menja Skrevet 30. september 2005 #7 Skrevet 30. september 2005 Jeg synes lekser er både unødvendig og ødeleggende for ungene. (Selv om å kalle det overgrep blir å overdrive.) Ingen voksne ville godtatt denne typen hjemmearbeid. Så lenge som ungene er på skolen i dag burde det være mulig å komme gjennom pensum i skoletiden. For meg er mye lekser ett tegn på inkompetente lærere, som kaster bort for mye tid på utenomsnakk. Tror ikke man trenger å utvide skolegangen en gang, det hadde holdt å effektivisere dagen litt for å komme utenom leksene.
Gjest LoisLane Skrevet 30. september 2005 #8 Skrevet 30. september 2005 Jeg er lærer, og er ikke veldig glad i disse leksene. Men det orker jeg nesten ikke si høyt på jobb en gang... Heldagsskole og leksefri - gjerne for meg!
Gjest LoisLane Skrevet 30. september 2005 #9 Skrevet 30. september 2005 Jeg synes lekser er både unødvendig og ødeleggende for ungene. (Selv om å kalle det overgrep blir å overdrive.) Ingen voksne ville godtatt denne typen hjemmearbeid. ← Jo, lærere... Så lenge som ungene er på skolen i dag burde det være mulig å komme gjennom pensum i skoletiden. For meg er mye lekser ett tegn på inkompetente lærere, som kaster bort for mye tid på utenomsnakk. Tror ikke man trenger å utvide skolegangen en gang, det hadde holdt å effektivisere dagen litt for å komme utenom leksene. ← Skal vi slutte å tørke neseblod? Slutte å snakke med h*n som nettopp har flyttet hjemmefra sammen med moren? Skal vi nekte å ta imot telefoner fra foreldre? Gå forbi den eleven som gråter fordi h*n har blitt ertet? Avvise genuine spørsmål fra elevene? Jeg er gjerne med og diskuterer lekser, men at jeg er lite effektiv på jobb trenger du ikke slenge i ansiktet mitt.
Gjest Kålungen Skrevet 30. september 2005 #10 Skrevet 30. september 2005 Sønnen min går i 2 klasse. De har leselese til hver dag bortsett fra mandag, skrivelekse en dag og mattelekse en annen dag. Det virker ikke som det er for mye, det er som regel gjort på ca ett kvarter.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #11 Skrevet 30. september 2005 bare lurer på hvordan det skal gå når man begynner å studere, hvis man aldri har hatt lekser? Husker dessuten selv at jeg ofte jobbet bedre med noe av skolearbeidet da jeg satt hjemme. Feks syntes jeg det var vanskelig å skrive stil mens jeg satt i klasserommet, var vanskelig å få fram noe kreativitet da.. Og ja, det er mange jobber der man må ta med seg noe arbeid hjem. Som en nevnte her, så tar lærere med seg skolestilene hjem og retter hjemme. Også i andre yrker må man regne med å innemellom ha mer å gjøre enn den vanlige 8-16 situasjonen. Ja, det er viktig med fritid. Men det er jammen meg viktig med en grei jobb også. Og for å få det, så må man gjerne gjennom en læringsprosess. Det er faktisk typisk for oss nordmenn å være så optatt av skille jobb/fritid. Slik er det ikke i mange andre land, der man gjerne er på jobb til seint om kveld (uten at jeg mener dette er noen god situasjon. Liker selv veldig godt å ha fritid!) Så lekser i noen år tror jeg ingen har skade av, bare det ikke er i voldsomme mengder!
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #12 Skrevet 30. september 2005 Det er nokså individuelt hvordan elevene opplever leksestunden. For noen kan leksene ødelegge all motivasjon for å gå på skolen. Noen sliter veldig med leksene, og for dem er det en ekstrabelastning i hverdagen. Andre suser igjennom det på et kvarter-30 min. Jeg tror nok at lekser kan være fordelaktig, men da i moderate mengder, også må man huske at to elever kan bruke veldig forskjellig tid på samme leksemengde. Også her må tilpasset opplæring komme inn.
Gjest Milah Skrevet 30. september 2005 #13 Skrevet 30. september 2005 Dette er noe jeg har sagt lenge. Nå går ikke jeg på skolen lenger, men jeg husker jeg brukte MYE tid på dem. Ikke helt i starten, men fra ca midten av barneskolen og utover. Arbeidsdagen blir utrolig lang ja!
Gjest Varg-Menja Skrevet 30. september 2005 #14 Skrevet 30. september 2005 Jeg er gjerne med og diskuterer lekser, men at jeg er lite effektiv på jobb trenger du ikke slenge i ansiktet mitt. ← Snakket jeg om deg personlig? Jeg har fullført tolv års skolegang i Norge, og min erfaring er at de fleste lærere kaster bort mye undervisningstid på tull og tøys. Iom at jeg ikke kjenner deg så aner jeg ikke hvordan du gjør jobben din, så det er ingen grunn til å ta innlegget mitt personlig. (Og det regnet jeg egentlig med at var en selvfølge...)
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #15 Skrevet 1. oktober 2005 Hadde lærerne greid å holde orden og undervise i det de skulle så hadde det vært 0 problem å komme gjennom pensumet i løpet av skoletiden og dermed kunne man ha fjernet lekser. Synes dette er enda et tegn på inkompetanse fra lærernes side. Det er en annen tråd her nede hvor det er noen lærere som uffer og æsjer over elevene de har. Greier du ikke å holde det rolig i klasserommet så har du kanskje ikke noe som lærer å gjøre. Det er LÆREREN sitt ansvar at klassen kommer gjennom pensumet. Det blir for teit å si at nei det var så mye bråk i timen at jeg fikk ikke kommet meg gjennom alt slik at det dermed betyr mer lekser for barna. Som voksen så burde man holde seg for god til å legge skylden på ting rundt en og heller gå i SEG SELV og se hvorfor man ikke er i stand til å gjøre hva man er betalt for.
Gjest LoisLane Skrevet 1. oktober 2005 #16 Skrevet 1. oktober 2005 Tror ikke man trenger å utvide skolegangen en gang, det hadde holdt å effektivisere dagen litt for å komme utenom leksene. ← Oppfattet dette generelt, og dermed også om meg. Men du verden, kranglete skal jeg ikke være.
Gjest LoisLane Skrevet 1. oktober 2005 #17 Skrevet 1. oktober 2005 Hadde lærerne greid å holde orden og undervise i det de skulle så hadde det vært 0 problem å komme gjennom pensumet i løpet av skoletiden og dermed kunne man ha fjernet lekser. Synes dette er enda et tegn på inkompetanse fra lærernes side. Det er en annen tråd her nede hvor det er noen lærere som uffer og æsjer over elevene de har. Greier du ikke å holde det rolig i klasserommet så har du kanskje ikke noe som lærer å gjøre. Det er LÆREREN sitt ansvar at klassen kommer gjennom pensumet. Det blir for teit å si at nei det var så mye bråk i timen at jeg fikk ikke kommet meg gjennom alt slik at det dermed betyr mer lekser for barna. Som voksen så burde man holde seg for god til å legge skylden på ting rundt en og heller gå i SEG SELV og se hvorfor man ikke er i stand til å gjøre hva man er betalt for. ← Jeg er til en viss grad enig. Det er lærerens jobb å holde ro i klassen. Men det er snart i de fleste klasser en eller to (gjerne flere) med spesielle diagnoser. Da holder ikke å hysje, dessverre.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #18 Skrevet 1. oktober 2005 Jeg er lærer, og i min klasse ville det bli oppstandelse (!) blant foreldrene dersom elevene ikke fikk lekser.
Gjest LoisLane Skrevet 1. oktober 2005 #19 Skrevet 1. oktober 2005 Er det et godt argument for lekser?
Gjest Læreren Skrevet 1. oktober 2005 #20 Skrevet 1. oktober 2005 Er det et godt argument for lekser? ← Hvor sa jeg at det var et godt argument for lekser?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå