Gå til innhold

Eggløsning fra samme eggstokk hver måned?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål om eggløsning som jeg ikke helt klarer å finne svar på ved å lete på nett. Men jeg har skjønt at eggløsningen fungerer sånn ca slik: hver måned modnes det flere egg i follikler, og etter et slags «førstemann til mølla»-prinsipp slippes det egget som modnes best/raskest. Eggstokkene slipper som regel et egg annenhver gang, men det kan også være sånn at det er samme eggstokk som «vinner» flere ganger på rad. Men, det jeg lurer på da, er det sånn at eggløsningen kan komme fra samme eggstokk absolutt HVER måned?  Jeg kjenner som regel smerter eller ubehag i den venstre eggstokken de dagene jeg får positiv el-test, men har aldri opplevd å få dette på høyre side. Betyr det at jeg mest sannsynlig har eggløsning fra kun den ene eggstokken? Hva er det i så fall som gjør at det bare blir den venstre? Og kan det være at de gangene jeg ikke kjenner disse smertene/ubehaget, i enkelte sykluser, så har jeg ikke el i det hele tatt fordi det ikke slippes noe fra den høyre siden? Jeg skjønner ikke dette jeg😳

Forøvrig; jeg er utredet hos gynekolog, og det er ingenting galt med eggstokkene, egglederne eller livmor. FSH og AMH normal.

Anonymkode: a28b3...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stikkingene du kjenner er ikke nødvendigvis EL. Sannsynligvis får du EL fra annenhver side, selv om du føler stikkinger og EL-smerter. 🙂 

Anonymkode: c7d0c...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. men det er mange som sier de alltid kjenner hvilken side EL er på, og beskriver de samme symptomene som jeg, det er bare at jeg alltid kjenner dette på den venstre siden..
Ja, jeg syns jo det er rart hvis jeg BARE har EL fra den ene siden, hver gang, når begge eggstokkene er friske og fine. Men blir jo så usikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hmm.. men det er mange som sier de alltid kjenner hvilken side EL er på, og beskriver de samme symptomene som jeg, det er bare at jeg alltid kjenner dette på den venstre siden..
Ja, jeg syns jo det er rart hvis jeg BARE har EL fra den ene siden, hver gang, når begge eggstokkene er friske og fine. Men blir jo så usikker..

På venstre siden går tykktarmen/rektum ned, så mange kjenner nok stikk derifra.

Anonymkode: d1ba5...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

På venstre siden går tykktarmen/rektum ned, så mange kjenner nok stikk derifra.

Anonymkode: d1ba5...ed8

Jeg kjenner jo forskjell på om det er stikk fra eggstokk eller tykktarm da. Og det er jo rart hvis dette skulle sammenfalle med EL hver eneste måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at du ikke får smerter de gangene EL er fra høyre side, fordi høyre eggstokk ikke avgir smerter ved EL.

Det kan også være at du får smerter fra venstre side selv de gangene EL er fra høyre side.

Så ikke dra noen slutninger bare basert på disse smertene.

Anonymkode: 13dcb...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener å huske å ha lest en plass at nyere forskning avkrefter dette med at eggstokkene har hver sin gang annen hver måned. Det mest modne egget vinner og blir sluppet, og det er ikke forhåndsbestemt at dette skal være annenhver gang? Men hos mange er det kanskje ca annenhver gang likevel?

Jeg kjenner EL smerter hver måned. I år har jeg hatt 6-7 på venstre side og kun 2-3 på høyre. Vet ikke hvorfor. Har en ufarlig vanncycste på høyre side. Kanskje det kan spille en rolle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...