Gå til innhold

Sjansen for å bli gravid innen enn viss tid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg og mannen prøver nå å få vårt første barn. Har ikke prøvd så lenge, sluttet med prevensjon for ca 6 mnd siden, og har prøvd "aktivt" siste 3 mnd (altså fulgt med på eggløsning osv). Tester alt for mye og leser alt jeg kommer over, det er ganske altoppslukende når man først bestemmer seg😆

Jeg leser at man har ca 20% sjanse hver pp. Noen som vet hvordan man har kommet frem til dette?

Det jeg egentlig lurer på er om det er ca 20% dersom man vet når eggløsning er, begge er friske og man har sex før og på eggløsningsdagen? Eller er det høyere da?

Tenker at dersom de som har kommet frem til 20% regner med både de som ikke bruker prevensjon, har sex når det passer og tenker at "skjer det så skjer det" OG de som aktivt prøver, så blir tallet lavere enn hvis man vet akkurat når man skal "legge inn aksjer"😄

Anonymkode: f779a...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg forstår er sjansen for vellykket befruktning ca 15-20% om man treffer på eggløsning og ikke har andre utfordringer, ja. Det er såklart et gjennomsnittstall, det fins par som både er mer og mindre fruktbare enn gjennomsnittet. 

Men det er ikke dårlige odds, altså! Gjelder bare å ta inn over seg at det er litt flaks som spiller inn også. Rundt regna er sjansen omtrent like stor som å kaste en sekser på en terning. Det er helt normalt at det tar flere enn tre kast (finn gjerne en terning og prøv); det er først etter 12 kast/ måneder at man blir sendt videre til utredning for å finne ut om det er noe galt eller bare uflaks 😊

Anonymkode: 97e09...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det jeg egentlig lurer på er om det er ca 20% dersom man vet når eggløsning er, begge er friske og man har sex før og på eggløsningsdagen? Eller er det høyere da?

Det er rundt 20% under friske og normale forhold. Har ingen kilder for hånden pr. nå, men er det jeg har lært og blitt fortalt av gynekologer. Tror ikke man kan få noe særlig høyere prosent sjanse enn dette. Man får derimot lavere om man har andre utfordringer, slik som nedsatt sædkvalitet, få egg osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan jo spille inn her selv fra ivrig testkarriere og to barn... Brukte ca 6 mnd på å bli gravid med begge jentene her. Men var "gravid" (=kjemisk, typ noe som såvidt festet seg for så å forsvinne) i 5/6 sykluser i prøvetiden. Og en av de ble til et frisk fint barn. Jeg er faktisk glad for at kroppen ordner opp i alle de forsøkene som IKKE blir som de skal... og at når en først sitter så er det vanligvis et frisk barn i vente, og iaf når man kommer over 12 uker så kan man NESTEN garantert se et frisk normalt barn i andre enden av svangerskapet. Ikke alltid, ting skjer, men den første utvelgelsesprosessen er uhyre viktig. Det kan være befrukting hver måned, men så skal resultatet også være riktig. En magisk innsats av kropp/hormoner/bilogi om man tenker seg om. Heller enn å deppe over 20% sjans for suksess.

Anonymkode: 0d948...f47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler alle rundt meg blir SÅ lett gravid! Vet når eggløsning er, har stabil syklus osv. 

Jeg tar eggløsningstester, temper og kjenner på tappen. Min syklus er ikke helt stabil så ønsker å bli mer kjent med kroppen for å kanskje forstå når eggløsning er på vei. Det er slitsomt å ha sex så ofte fordi det blir så rutinepreget og veldig lite sexy. Må skvise inn tid selv om det kanskje ikke alltid helt passer. 

Føler mange ser ned på oss som driver å testet, temper osv. At de mener vi stresser sånn. Men det er jo fint for de som slipper å tenke på slikt fordi de har 100% stabil syklus. Jeg har gjort mine tiltak nå slik at jeg kan oppsøke lege raskere dersom jeg tror jeg har utfordringer. Da vil ikke jeg kaste bort et helt år før jeg får hjelp.

Anonymkode: 92a35...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg føler alle rundt meg blir SÅ lett gravid! Vet når eggløsning er, har stabil syklus osv. 

Jeg tar eggløsningstester, temper og kjenner på tappen. Min syklus er ikke helt stabil så ønsker å bli mer kjent med kroppen for å kanskje forstå når eggløsning er på vei. Det er slitsomt å ha sex så ofte fordi det blir så rutinepreget og veldig lite sexy. Må skvise inn tid selv om det kanskje ikke alltid helt passer. 

Føler mange ser ned på oss som driver å testet, temper osv. At de mener vi stresser sånn. Men det er jo fint for de som slipper å tenke på slikt fordi de har 100% stabil syklus. Jeg har gjort mine tiltak nå slik at jeg kan oppsøke lege raskere dersom jeg tror jeg har utfordringer. Da vil ikke jeg kaste bort et helt år før jeg får hjelp.

Ja tror man hører mest om disse der ute gitt... vi som sliter mer under prøving snakker nødvendigvis ikke så høyt om dette til dem rundt oss. Jeg blir også litt provosert over dem som blir lett gravide og kommer til oss andre med frasen "ikke stress sånn". Jeg har vært prøver i over 1 år flere ganger, men jeg har ikke kjent på stress. Joda, langt nede, kjipt, tungt, frustrert osv. Men det er jo ikke stress å bli kjent med syklusen sin, ta en test om dagen osv liksom. Ingen god forskning som uansett viser at stress er en årsak til vanskeligheter med å bli gravid :roll:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alle som har en like lett vei, og det er noe man bør snakke om. Hannah Witton på youtube har en serie gående akkurat nå der hun deler sin reise. Hun har funnet ut etter en del mnd med prøving at hun har PCO, og det er det siste vi hørte, ventetid på sykehusundersøkelse.

Men så har vi også folk som min venninne, fikk det til første mnd de prøvde. Hun hadde null peiling på syklusen ol. tok tester på eggløsning, men hadde ingen peiling. Ble gravid.

20% er et gjennomsnitt de har funnet ut. Vet ikke helt hvordan de har kommet frem til det.

Anonymkode: 6ae6a...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tenker at dersom de som har kommet frem til 20% regner med både de som ikke bruker prevensjon, har sex når det passer og tenker at "skjer det så skjer det" OG de som aktivt prøver, så blir tallet lavere enn hvis man vet akkurat når man skal "legge inn aksjer"😄

Ja, selvfølgelig, du vet nok bedre.

Hjelpes.

Anonymkode: b0e97...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

20% hvis man har sex rundt eggløsning og begge er friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (28 minutter siden):

Ja tror man hører mest om disse der ute gitt... vi som sliter mer under prøving snakker nødvendigvis ikke så høyt om dette til dem rundt oss. Jeg blir også litt provosert over dem som blir lett gravide og kommer til oss andre med frasen "ikke stress sånn". Jeg har vært prøver i over 1 år flere ganger, men jeg har ikke kjent på stress. Joda, langt nede, kjipt, tungt, frustrert osv. Men det er jo ikke stress å bli kjent med syklusen sin, ta en test om dagen osv liksom. Ingen god forskning som uansett viser at stress er en årsak til vanskeligheter med å bli gravid :roll:

Nå er jeg kun på andre PP da. Men har hatt trøblete sykluser tidligere. Men føler mange tenker man stresser om man driver med testing osv så tidlig. For meg er det egentlig mindre stress å holde på slik. Jeg vil bare bli kjent med kroppen min. Det er mer betryggende for meg å vite. Også synes jeg det det er greit å være litt forberedt, f.eks om temp synker. Da kan jeg forstå at kanskje mensen er på vei. Veldig greit å få en pekepinn så jeg ikke glemmer ta med tamponger. Også er det veldig kjekt å ha en del opplysninger om syklus man kan vise til gynekolog dersom man sliter. Så slipper man starte hele prosessen sent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er jeg kun på andre PP da. Men har hatt trøblete sykluser tidligere. Men føler mange tenker man stresser om man driver med testing osv så tidlig. For meg er det egentlig mindre stress å holde på slik. Jeg vil bare bli kjent med kroppen min. Det er mer betryggende for meg å vite. Også synes jeg det det er greit å være litt forberedt, f.eks om temp synker. Da kan jeg forstå at kanskje mensen er på vei. Veldig greit å få en pekepinn så jeg ikke glemmer ta med tamponger. Også er det veldig kjekt å ha en del opplysninger om syklus man kan vise til gynekolog dersom man sliter. Så slipper man starte hele prosessen sent. 

Veldig enig. Som prøver over flere måneder så forsøkte jeg selvsagt alt. Til og med å droppe alt av testing og temping en syklus. Og hva skjedde da? Jeg ble kjeeempestresset av følelsen av å miste kontrollen. Selv om vi hadde jevnlig sex så likte jeg ikke å vite når EL skjedde, hvor i dpo-land jeg var osv. Så det skapte helt motsatt effekt hos meg. Rett tilbake til å inneha kontrollen igjen de fremtidige syklusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...