Gå til innhold

Smør på brødskiva, normalt?? Og andre påleggsvaner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En diskusjon på jobb.. Er det normalt eller rart å ha smør på brødskiva, under pålegg? 

Hvis svaret er nei, ikke alltid, under hva slags pålegg bruker du smør? 

Dropper du smør under vått pålegg, som makrell i tomat og påleggsalater? Hvorfor? 

Bruker du noen ganger noe annet enn smør til å "lime fast" pålegget, f.eks kaviar under kokt egg eller smøreost under skinke? Eller bruker du begge deler? 

Del dine smør og påleggsvaner med meg! Kanskje som matinspo? 

Hvor viktig er riktig sammensetning av smaker og lukter for deg?

Anonymkode: f73c8...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker vanligvis alltid smør, men nå er jeg på slankern så da dropper jeg det. Kjedelig uten. 
Det er vel helt normalt å bruke smør på skiva? 🤔

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det er ganske vanlig å bruke smør eller margarin (heretter kun kalt smør) på brødet, synes jeg. Jeg bruker kun smør på lunkent ristet brød. Da bruker jeg ingen andre pålegg sammen med smøret.

Ellers bruker jeg aldri smør på brødet. Noen ganger bruker jeg litt majones, remulade, guacamole, smøreost eller noe annet smørbart som "lim" under pålegg, men slett ikke bestandig. 

Kaviar bruker jeg aldri.

De i min familie som bruker smør på brød bruker det bestandig, også under syltetøy, kaviar, leverpostei osv. For meg er det mest ubegripelig at man bruker smør under påleggene jeg nevnte til slutt her. De henger jo bedre fast på brødet hvis man ikke har på smør. 

Endret av Ullvott
enormt tungvint skrevet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger fast på brødet, ja. Snodig det der, for du skal ha en temmelig rar spisestil for at pålegget skal falle av, hvis du faktisk trenger å lime det fast for ikke å miste det!

Smør under alt er ikke det bare en uvane? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bomsen0 skrev (Akkurat nå):

Smør/margarin alltid under all slags pålegg.

Fordi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid smør under pålegget, fordi det smaker godt. Sønnen min bruker aldri smør på brødskiva fordi han ikke liker smør.

Anonymkode: f9c52...845

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi? 

Har alltid gjort det siden jeg var liten.. sikkert unødvendig, men smaker jo godt da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plantemargarin eller smør har ulike nøringsinnhold som tilfører korppen noe, så ja, jeg bruker smør på brødskiva og plantebasert margarin (soft flora osv) om jeg ikke har tilgang til smør. som regel alltid.. 

Anonymkode: 2bb82...8d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Henger fast på brødet, ja. Snodig det der, for du skal ha en temmelig rar spisestil for at pålegget skal falle av, hvis du faktisk trenger å lime det fast for ikke å miste det!

Smør under alt er ikke det bare en uvane? 

Uvane? Det smaker jo mye bedre med smør under pålegget, så hvorfor i alle dager skal man ikke ha det?

Anonymkode: f9c52...845

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smør under pålegg blir som ketchup på alt, det ødelegger enhver god smak eller kamuflerer den. Noen ganger passer det, men langt i fra alltid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chillpill

Smør under ost og kjøttpålegg, ellers blir det for tørt; kan erstattes med pesto eller majones (ikke under ost, da!) Kaviar alene eller under egg. Skal jeg flotte meg blir det smør under og kaviar oppå egget. 

Jeg bruker aldri smør under vått pålegg som makrell i tomat, kaviar, leverpostei, peanøttsmør osv. Derimot kan jeg bruke det under syltetøy, for det blir nemlig også fort tørt uten av en eller annen grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker det under det aller meste av pålegg, foretrekker det og har alltid gjort det. Jeg har også, fra jeg var ganske liten, vært fullt klar over at alle andre ikke nødvendigvis gjør det, og at begge deler er helt normalt. Er virkelig voksne mennesker så opphengt i sine egne vaner at man sitter og diskuterer hvorvidt helt vanlige ting er rart eller ikke?  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 minutt siden):

Er virkelig voksne mennesker så opphengt i sine egne vaner at man sitter og diskuterer hvorvidt helt vanlige ting er rart eller ikke?  

Man diskuterer om det er vanlig/normalt, ja. Livet blir mye morsommere når man diskuterer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker enten smøret for smakens skyld, eller for å forhindre at det blir for tørt. Bruker det kun med et fåtall "vått" pålegg, og da er det som sagt for smakens skyld. Synes for eksempel at makrell i tomat smaker bedre med smør under, men merker ikke til smøret når jeg har italiensk salat eller leverpostei, så da dropper jeg det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...