Gå til innhold

I dag ble jeg rusmisbruker?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sorry rotete innlegg, men alt er kaos nå. - TS 

Anonymkode: 0ad5c...a10

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for alle svar i tråden her. Jeg er i en sårbar situasjon og derfor vil det minste tolkes som fiendtlig. Men nei jeg stiller spørsmål her om rusmisbruk og har ikke definert meg som rusmisbruker slik noen her påstår. 
Skal prøve å gjøre det jeg kan for å få det bedre uten rus men problemet er at min fremtid og helse ligger i en annen persons hender akkurat nå. Uten at jeg vil gå inn i detaljer på det, så ikke vits å spørre meg om det. Har som sagt psykologhjelp men det er begrenset hva det er til hjelp når jeg får time maks 2 ganger i mnd. 
- TS 

Ja, altså - du er iallefall på en ganske høyrisiko vei.

Jeg tenker du bør ta kontakt med fastlegen og være ærlig. Særlig bør du få noe annet for angsten enn Vival og Sobril - har du prøvd ssri eller snri av ulike typer? 

Eller stemningsstabiliserende? 

Jeg tenker du har begynt å få en destruktiv væremåte og trenger utredning om det ligger mer bak enn angst. 

Anonymkode: b0076...5be

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg går til psykolog. Men er redd for å snakke med psykolog/lege om dette da jeg ikke vil miste mulighetene for å ha angstdempende og innsovningsmedisiner tilgjengelig - ikke for rusens skyld men det tablettene er ment for. 

Innsovningsmedisiner gir da ingen rus. Rus på ulovlige stoffer blir litt som å tisse i buksa; varmt med en gang men det blir fort kaldt og ekkelt. Og det er den følelsen som varer lengst. Mer angst gir det også. Kanskje våkner du med paranoia. 

Anonymkode: 969a1...0a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for alle svar i tråden her. Jeg er i en sårbar situasjon og derfor vil det minste tolkes som fiendtlig. Men nei jeg stiller spørsmål her om rusmisbruk og har ikke definert meg som rusmisbruker slik noen her påstår. 
Skal prøve å gjøre det jeg kan for å få det bedre uten rus men problemet er at min fremtid og helse ligger i en annen persons hender akkurat nå. Uten at jeg vil gå inn i detaljer på det, så ikke vits å spørre meg om det. Har som sagt psykologhjelp men det er begrenset hva det er til hjelp når jeg får time maks 2 ganger i mnd. 
- TS 

Det er dumt at du bare får to psykologtimer i måneden, men grovarbeidet må du uansett gjøre selv. Som noen andre her skrev så ser det ut til at du er tilbøyelig til å ta dårlige valg. Det bør du aller helst unngå. Når det kommer til bruk av narkotika og rusmisbruk så starter det alltid med dårlige valg og manglende impulskontroll. Jeg håper du har en observant lege som følger med på medisinbruken din, og som slutter å skrive ut til deg om du begynner å misbruke medisinene. Du ønsker virkelig ikke å være avhengig av disse pillene. Råder deg også til å lese litt på Freak, og kanskje snakke litt med rusmisbrukere som har mistet både familie, venner og hjem. Veien dit er kortere enn du tror, men slik jeg ser det har du ikke startet på veien heller. Og godt er det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, altså - du er iallefall på en ganske høyrisiko vei.

Jeg tenker du bør ta kontakt med fastlegen og være ærlig. Særlig bør du få noe annet for angsten enn Vival og Sobril - har du prøvd ssri eller snri av ulike typer? 

Eller stemningsstabiliserende? 

Jeg tenker du har begynt å få en destruktiv væremåte og trenger utredning om det ligger mer bak enn angst. 

Anonymkode: b0076...5be

Hvorfor skal hun det? Slik jeg leser det bruker hun tablettene akkurat slik hun skal. Hun misbruker dem ikke. Hun fantaserer, og har lyst til å ruse seg, men gjør det ikke. Det at hun i tillegg bruker medisinene riktig og har fått Imovane i flere år, nettopp fordi hun bruker dem riktig, vitner bare om at hun har god selvkontroll og slettes ikke er på vei til å bli rusmisbruker. Slik jeg leser det går hun gjennom en krise, og en slik krise er gjerne kortvarig og strekker seg ikke over flere år. Det er mange som får utskrevet slike medikamenter i en kort periode for å gjøre livet litt mer levelig. 

Skrevet
Trøst skrev (4 timer siden):

Hvorfor skal hun det? Slik jeg leser det bruker hun tablettene akkurat slik hun skal. Hun misbruker dem ikke. Hun fantaserer, og har lyst til å ruse seg, men gjør det ikke. Det at hun i tillegg bruker medisinene riktig og har fått Imovane i flere år, nettopp fordi hun bruker dem riktig, vitner bare om at hun har god selvkontroll og slettes ikke er på vei til å bli rusmisbruker. Slik jeg leser det går hun gjennom en krise, og en slik krise er gjerne kortvarig og strekker seg ikke over flere år. Det er mange som får utskrevet slike medikamenter i en kort periode for å gjøre livet litt mer levelig. 

Takk for dine svar. Du forstår hvordan situasjonen er nå korrekt. Og takk for råd som jeg opplever derfor er godt tilpasset hvordan jeg har det, og ikke hvordan folk feiltolker at jeg har det. (Forstår at det selvsagt kan være vanskelig å tolke andres situasjon inne på et forum, men Trøst treffer godt.)

Og bare for å opplyse her om det så har jeg opplevd Vival som god hjelp de gangene jeg bare ikke slutter å engste meg og gråte, den tar toppene og gjør meg i det minste litt «flatere». Men jeg tar jo den maks 2 ganger i uka og det har vært de siste 2-3 ukene. De angstdempende medisinene skal jo seponeres med en gang denne krisen (forhåpentligvis) tar slutt. Imovane har jeg tilgjengelig alltid fordi det er selve tryggheten av å ha den som ofte gjør at jeg får sove, legen min sa at bare det i seg selv har effekt for mange pasienter. Og jo, det er fullt mulig å ruse seg på imovane - det har mange på Freak skrevet om. 
- TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for dine svar. Du forstår hvordan situasjonen er nå korrekt. Og takk for råd som jeg opplever derfor er godt tilpasset hvordan jeg har det, og ikke hvordan folk feiltolker at jeg har det. (Forstår at det selvsagt kan være vanskelig å tolke andres situasjon inne på et forum, men Trøst treffer godt.)

Og bare for å opplyse her om det så har jeg opplevd Vival som god hjelp de gangene jeg bare ikke slutter å engste meg og gråte, den tar toppene og gjør meg i det minste litt «flatere». Men jeg tar jo den maks 2 ganger i uka og det har vært de siste 2-3 ukene. De angstdempende medisinene skal jo seponeres med en gang denne krisen (forhåpentligvis) tar slutt. Imovane har jeg tilgjengelig alltid fordi det er selve tryggheten av å ha den som ofte gjør at jeg får sove, legen min sa at bare det i seg selv har effekt for mange pasienter. Og jo, det er fullt mulig å ruse seg på imovane - det har mange på Freak skrevet om. 
- TS 

Så lenge du har kontroll på bruken så er det ikke problematisk å bruke slike medisiner. Men det er fort gjort å gå ifra å bruke dem en gang i blant, til å plutselig trenge det ofte. Det kan også hende du opplever det som svært vanskelig når medisinen må seponeres. Men det er en kortvarig nedtur. Det blir enda verre for deg om du blir avhengig. Bruk slike medikamenter med måte. Selvsagt er det fristende å ruse seg når livet er dritt og man savner å ha gode følelser. Men tro meg, det er ikke verdt det. Å ha slike tabletter i bakhånd er luksus, og veldig betryggende. Det privilegiet mister du om du misbruker dem, og det er du heldigvis klar over. Håper krisen din snart er over. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...