AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #1 Skrevet 29. september 2021 Går igjennom en skikkelig drittperiode, noe av det tøffeste i mitt liv. Orker ikke gå i detalj på det. Livskrise, mye angst og vært delvis sykemeldt lenge. Men har forandret meg en del og blitt mye mer likegyldig til alt. Før kunne jeg feks aldri ha ons, nå er det helt greit og jeg gir faen. Kosmetiske inngrep var totalt uaktuelt før, nå synes jeg det er greit å fikse på noe. Og til det verste… Rus. Jeg har ikke ruset meg på piller eller dop bevisst ennå, men kjenner at jeg feks må ha alkohol for å ha sex (med noen jeg ikke kjenner så godt ofc). Og i dag trakk jeg en visdomstann og fikk da rohypnol som premedisinering. Den følelsen jeg fikk av det vil jeg gjerne ha igjen… Og pga angsten har jeg i det siste fått utskrevet Sobril og Vival, fra før har jeg i årevis hatt resept på Imovane ved behov (men brukt det sjeldent). Jeg er veldig bevisst på å ikke misbruke medisinene mine da jeg ikke vil miste tillit fra legen, jeg trenger jo å ha dem tilgjengelig. Men nå kjenner jeg at jeg ønsker (ikke innerst inne seff) å bruke rus for å døyve alt det vonde…. Føler at etter rusen med Rohypnol i dag så er det veldig fristende og jeg må stoppe meg fra å oppsøke rusen som utvei. Jeg har venner som en sjelden gang bruker weed, cola og MDMA blant annet. Jeg har aldri rørt snus eller røyk, kun alkohol. Og lystgassballonger på ferieturer. Har jeg blitt rusmisbruker? Anonymkode: 0ad5c...a10
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #2 Skrevet 29. september 2021 Sorry rotete innlegg, men alt er kaos nå. - TS Anonymkode: 0ad5c...a10
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #3 Skrevet 29. september 2021 Du kan kanskje døyve det vonde nå, men det kommer til å bli det største helvete i ditt liv om du fortsetter på den stien du har startet på nå. Anonymkode: d68f7...98d 8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #4 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan kanskje døyve det vonde nå, men det kommer til å bli det største helvete i ditt liv om du fortsetter på den stien du har startet på nå. Anonymkode: d68f7...98d Men har jeg startet på en sti? Spørsmålet mitt er jo om jeg har blitt rusmisbruker? Anonymkode: 0ad5c...a10
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #5 Skrevet 29. september 2021 Nei, du er ikke rusmisbruker. Men du holder på å ta dårlige valg som etter hvert kan resultere i avhengighet, som til slutt vil ødelegge livet ditt. Jeg har stått ovenfor samme valgene som deg og har noe erfaring med rus, og i dag er jeg glad for at jeg ikke sitter fast i et rushelvete. Du burde så klart snakke med noen om følelsene du har, da en lege eller psykolog. Ta ansvar for din egen helse. Det er ingen som hjelper noen som ikke vil hjelpe seg selv. Anonymkode: b771b...80e 8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #6 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men har jeg startet på en sti? Spørsmålet mitt er jo om jeg har blitt rusmisbruker? Anonymkode: 0ad5c...a10 Åpenbart ikke. Jeg syns du bør google hva en rusmisbruker er, og om det er noe du higer etter, så tenker jeg at du fortsatt bør prate med en psykolog. Anonymkode: b771b...80e 7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #7 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, du er ikke rusmisbruker. Men du holder på å ta dårlige valg som etter hvert kan resultere i avhengighet, som til slutt vil ødelegge livet ditt. Jeg har stått ovenfor samme valgene som deg og har noe erfaring med rus, og i dag er jeg glad for at jeg ikke sitter fast i et rushelvete. Du burde så klart snakke med noen om følelsene du har, da en lege eller psykolog. Ta ansvar for din egen helse. Det er ingen som hjelper noen som ikke vil hjelpe seg selv. Anonymkode: b771b...80e Jeg går til psykolog. Men er redd for å snakke med psykolog/lege om dette da jeg ikke vil miste mulighetene for å ha angstdempende og innsovningsmedisiner tilgjengelig - ikke for rusens skyld men det tablettene er ment for. Anonymkode: 0ad5c...a10
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #8 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Åpenbart ikke. Jeg syns du bør google hva en rusmisbruker er, og om det er noe du higer etter, så tenker jeg at du fortsatt bør prate med en psykolog. Anonymkode: b771b...80e Du trenger ikke være frekk. Anonymkode: 0ad5c...a10
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #9 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg går til psykolog. Men er redd for å snakke med psykolog/lege om dette da jeg ikke vil miste mulighetene for å ha angstdempende og innsovningsmedisiner tilgjengelig - ikke for rusens skyld men det tablettene er ment for. Anonymkode: 0ad5c...a10 Du kan snakke med en psykolog om det. En psykolog kan ikke sende bekymringsmelding med mindre det er svært alvorlig. Jeg har hatt rusproblemer selv og var redd for å åpne meg på grunn av at jeg ikke ville miste førerkortet (jeg kjørte aldri rusa, men likevel). Endte opp med at jeg åpnet meg og fikk hjelp, og jeg mistet ikke førerkortet. AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du trenger ikke være frekk. Anonymkode: 0ad5c...a10 Det var jeg heller ikke. Anonymkode: b771b...80e 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #10 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan snakke med en psykolog om det. En psykolog kan ikke sende bekymringsmelding med mindre det er svært alvorlig. Jeg har hatt rusproblemer selv og var redd for å åpne meg på grunn av at jeg ikke ville miste førerkortet (jeg kjørte aldri rusa, men likevel). Endte opp med at jeg åpnet meg og fikk hjelp, og jeg mistet ikke førerkortet. Det var jeg heller ikke. Anonymkode: b771b...80e Det er sant som TS sier. Jeg var ærlig på at jeg noen ganger røyka weed, og da mente psykologen at jeg måte doptestet for å få utskrevet Ritalin for ADHD. Men om du ikke doper deg. så kan du jo nakke om tankene dine, men ja, de kan sikkert dopteste deg ved mistanke med tanke på medisinene du tar. Anonymkode: 7d00a...bb1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #11 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er sant som TS sier. Jeg var ærlig på at jeg noen ganger røyka weed, og da mente psykologen at jeg måte doptestet for å få utskrevet Ritalin for ADHD. Men om du ikke doper deg. så kan du jo nakke om tankene dine, men ja, de kan sikkert dopteste deg ved mistanke med tanke på medisinene du tar. Anonymkode: 7d00a...bb1 Om de tar narkotikatest så vil jo den uansett kun gi utslag på medisinene hun faktisk bruker, noe som ikke er et problem i seg selv siden hun har resept på medisinene. Om hun ender opp med å misbruke medisinene vil uansett legen fange det opp ganske raskt, og da slutte å skrive dem ut. Anonymkode: b771b...80e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #12 Skrevet 29. september 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg går til psykolog. Men er redd for å snakke med psykolog/lege om dette da jeg ikke vil miste mulighetene for å ha angstdempende og innsovningsmedisiner tilgjengelig - ikke for rusens skyld men det tablettene er ment for. Anonymkode: 0ad5c...a10 Det du føler nå kommer til å bli blåbær ift hvordan det kommer til å bli når du har blitt narkoman. Da kommer du til å ønske deg tilbake til den tiden du hadde et valg. Du kan bruke piller og eventuelt alkohol som selvmedisinering som har en relativt kortvarig virkning eller du kan ta tak i deg selv og oppsøke hjelp før det begynner å få konsekvenser som det å miste jobb, sosialt nettverk og enda dårligere psyke/helse. Anonymkode: e802f...a9d
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #13 Skrevet 29. september 2021 Du burde høre på hva folk sier her. Du er ikke rusmisbruker, men du kan bli det, og det anbefales ikke. Jeg har vært rusmisbruker siden jeg var 15. Nå er jeg 31, og skjønner ikke hva jeg skal gjøre med noe. som helst. Hvis du tror følelsene dine er kaotiske og vanskelige og håndtere nå, så skal du vite at de blir langt verre når du har abstinenser. Rus gjør ikke at du føler deg bedre på sikt. Anonymkode: 87153...f81 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #14 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du trenger ikke være frekk. Anonymkode: 0ad5c...a10 Vedkommende var absolutt ikke frekk. Du fikk tvert imot et veldig godt råd. Anonymkode: cf3b3...03f 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #15 Skrevet 29. september 2021 Du børvfå henvisning til psykolog ,spørre din lege.Det e R hjelp å få❤️ Anonymkode: 2a47b...5e9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #16 Skrevet 29. september 2021 Du blir ikke rusmisbruker på en dag Men jeg vil råde deg til å oppsøke hjelp Anonymkode: 89842...f32 1
Purple_Pixiedust Skrevet 29. september 2021 #17 Skrevet 29. september 2021 Det er helt normalt å like følelsen av rus som døyver følelsene. Det betyr ikke at man automatisk blir en rusmisbruker. Men hvis man da forsetter å oppsøke rusen etter å ha opplevd at det gjorde godt, så kan man etter hvert ende opp som rusmisbruker ja. 1
KjøttOPP Skrevet 29. september 2021 #18 Skrevet 29. september 2021 Du bruker da ingen rusmidler i den forstand, så hvordan i alle dager definerer du deg selv som en rusmisbruker? Dessuten blir du ikke rusmisbruker slik over natten; det er en prosess/spiral som tar litt mer tid enn som så 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #19 Skrevet 29. september 2021 Bruke vival og sobril mot angst er en dårlig ide. Det er som å pisse i buksa for å holde varmen. Det vil gjøre angsten din verre og kan føre til rusmisbruk og avhengighet. Det å bruke rusmidler for å løse psykiske problemer er ikke bra. Det finnes andre muligheter til å behandle angst som er mye bedre enn alkohol og benzo. Bare alkohol i seg selv vil gjøre angsten din verre. Tenk dette nøye igjennom. Selv om sobril og vival blir utskrevet av legen din betyr ikke det at det er den beste løsningen. Har sett mange tilfeller der personer har kommet inn i et rusmiljø på grunn av pilleavhengighet. Avhengighet av benzo er fryktelig tungt. Abstinensene varer i månedsvis og det er beintøft mentalt hvis man i bunnen allerede har psykiske problemer. Alkohol, heroin, amfetamin abstinenser er tyngre, mens benzo abstinenser er så fælt fordi det varer så lenge. Hilsen tung rusmisbruker igjennom 25år. Anonymkode: f286d...82d
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #20 Skrevet 29. september 2021 Takk for alle svar i tråden her. Jeg er i en sårbar situasjon og derfor vil det minste tolkes som fiendtlig. Men nei jeg stiller spørsmål her om rusmisbruk og har ikke definert meg som rusmisbruker slik noen her påstår. Skal prøve å gjøre det jeg kan for å få det bedre uten rus men problemet er at min fremtid og helse ligger i en annen persons hender akkurat nå. Uten at jeg vil gå inn i detaljer på det, så ikke vits å spørre meg om det. Har som sagt psykologhjelp men det er begrenset hva det er til hjelp når jeg får time maks 2 ganger i mnd. - TS Anonymkode: 0ad5c...a10
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå