Gå til innhold

Hva er det som lyser på himmelen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg ser ut vinduet, ser jeg noe som lyser. Jeg har noe lys på inne, derfor ser jeg ikke stjernene. Når denne da lyser så sterkt, hva er det? En planet? Satelitt? Sønnen min på 9 spurte hva det var. Jeg har virkelig ikke peiling.

Anonymkode: 77b4e...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isambard skrev (Akkurat nå):

Det er nok Jupiter hvis den er i sør.

Takk:)

Anonymkode: 77b4e...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å se en satellitt til faste tider. Om den beveger seg, så er det satellitt.

Anonymkode: d621b...45c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke noe annet enn det som til vanlig er på himmelen. Jeg bor slik at jeg ser stjernehimmelen veldig godt. Mulig det er stjernen sirius du ser, den lyser veldig sterkt og ser stor ut.

Anonymkode: 17f18...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulSitron skrev (9 minutter siden):

Månen? Jupiter? 

Månen er oppadgående og har vel gått ned nå :)  Stod i vest tidlig på dagen. Det er nok Jupiter og Venus som kan lyse veldig sterkt.  Jupiter og Venus ligge tett på hverandre nå, som linken over henviser til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ser ikke noe annet enn det som til vanlig er på himmelen. Jeg bor slik at jeg ser stjernehimmelen veldig godt. Mulig det er stjernen sirius du ser, den lyser veldig sterkt og ser stor ut.

Sirius er ikke synlig på kvelden nå. Jupiter er den overlegent klareste "stjenen" på himmelen. Den står i sør, ca 10 grader over horisonten og er gulhvit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (11 minutter siden):

Månen er oppadgående og har vel gått ned nå :)  Stod i vest tidlig på dagen. Det er nok Jupiter og Venus som kan lyse veldig sterkt.  Jupiter og Venus ligge tett på hverandre nå, som linken over henviser til.

Linken er fra 2012. Det er kun jupiter som df oppe nå.

(Månen er nedadgående  på vei opp i øst 🙃)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (1 minutt siden):

Sirius er ikke synlig på kvelden nå. Jupiter er den overlegent klareste "stjenen" på himmelen. Den står i sør, ca 10 grader over horisonten og er gulhvit.

Nei, tenkte på det etterpå. Sirius blinker vel også i forskjellige farger. Så det er Jupiter vi som den største stjernen på himmelen som vi har sett en stund nå?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, tenkte på det etterpå. Sirius blinker vel også i forskjellige farger. Så det er Jupiter vi som den største stjernen på himmelen som vi har sett en stund nå?

Mente at vi ser som den største stjernen. Vet at Jupiter ikke er en stjerne altså😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (3 minutter siden):

Linken er fra 2012. Det er kun jupiter som df oppe nå.

(Månen er nedadgående  på vei opp i øst 🙃)

Ha ha ha ja du har helt rett :) Den stod i vest i dag på formiddag og lyste på "venstre hånd"  altså nedadgående. Så da kommer jo den opp i øst i kveld faktisk omtrent nå, gikk ned i vest i 5 tiden :)  My bad :)  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...