Gå til innhold

Plukke opp til vrangbord (Skagen tee)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg strikker Skagen tee fra Witre, og det står følgende om opplukking av masker ved v-hals: 

Når du kommer der kanten skrås til hals; plukk opp 1 m i hver maske og 1 m mellom hver maskerad i bærestykket. Også her innenfor kantmasken.

Jeg skjønner ikke helt. Skal jeg plukke opp tråden i selve kantmaska, og så ved siden av kantamaska?

Vanligvis plukker man jo opp mellom to masker sånn at det blir jevnt med «v-er» (masker) langs hele veien. Skal dette gjøres etter at jeg har plukket opp en maske i selve kantamaska? 

Jeg har felt maskene mot høyre og venstre når jeg har strikket v-halsen, om det har noe betydning. 

Anonymkode: 63603...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står det noe om antall masker du skal ende opp med da? Mye mulig du trenger fler masker enn kantmaskene pga vrangbord gjerne strammer mer enn glattstrikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står bare noe om strikkefastheten, ikke hvor mange masker man skal plukke opp. På resten av toppen har jeg plukket opp to masker og så hoppet over den tredje, men i skråkanten blir det jo plutselig veldig mange masker dersom man skal plukke opp dobbelt for hver kantmaske? 

Anonymkode: 63603...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ikke til å se hvordan det er gjort ved å studere et bilde av skagen tee?

images?q=tbn:ANd9GcTNKMjr339RbMogI35E3sj

 

Anonymkode: 2a051...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her (hvis man forstørrer bildet litt)  kan man vel telle hvor mange masker (om man studerer vrangborden i nakken og i V-en foran) det er i vrangborden pr cm?

https://frukvist.no/shop/garnpakke-skagen-tee-av-witre-design/

Anonymkode: 2a051...c7b

Jeg tenker på dette bildet
skagen-tee-2.jpg

Anonymkode: 2a051...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville forsøkt med like mange masker pr cm i vrangborden i V-utringningen som det er i vrangborden  der knappene er.

Anonymkode: 2a051...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker på dette bildet
skagen-tee-2.jpg

Anonymkode: 2a051...c7b

Synes det er vanskelig å se ut fra bildene. Kvaliteten blir kornete når jeg prøver å zoome inn. 

Anonymkode: 63603...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dette bildet like kornete? Evenuelt google Skagen tee. Jeg så en bloggpost om denne. Kanskje det er beskrevet hvordan det gjøres?

AQGQASwB9sZodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2Uv

Anonymkode: 2a051...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Om du skal strikke glattstrikk på de nye maskene så pleier man plukke opp 3 masker pr 4.pinne, rillestrikk 2 masker pr 3.pinne og vrangbord 1 maske i hver pinne.

Du må også lese oppskriften i tillegg til å se videoen. Du finner oppskrifter med denne teknikken ved å klikke på bildene under."

https://www.garnstudio.com/video.php?id=58&lang=no

Jeg vile ha prøvd å gjøre slik som det står i oppskriften.

Anonymkode: 2a051...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Jeg er helt sikker på at det er mulig å regne seg frem til hvor mange masker det bør være i V-utringningen. Lykke til! :) 

Anonymkode: 2a051...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...