Frøken_lurepave Skrevet 28. september 2021 #1 Del Skrevet 28. september 2021 (endret) Hei alle fine damer her inne som er i samme båt som meg som prøver! Vi har et barn på 3 år og vi har i ca. 1.5 pr prøvd på nr. 2. Jeg har PCO som gjorde at jeg ikke hadde regelmessige menstruasjoner og eggløsning. Etter 1.5 år med nr.1 gikk vi til en privat gynekolog og fikk starta på Metformin først, for så en 5 dagers kur med Clomifen og Ovitrelle sprøyte i etterkant. Det klaffa på første forsøket. Jeg hadde samme håpet med nr.2, men nå er det tredje forsøket med Clomifen og Ovitrelle spøryte og jeg kjenner at jeg ikke har tro lengre. Jeg er så sliten mentalt, noe jeg vet jeg absolutt ikke er alene om. Gynekologen sa at hun skal gi meg en 5 dagers kur i sprøyteform til neste syklus (sterkere) og hvis det ikke går da heller, blir vi henvist til sykehuset for IVF😔 Mannen skal levere sædprøve for sikkerthetsskyld om en ukes tid. Prøva var helt fin da vi prøvde med nr.1. Gynekologen sier at jeg ikke har noe cyster i eggstokkene lengre etter fødsel og menstruasjonen har vært regelmessig siden. Er det noen andre i samme båt som oss? Hvor det har vært mye vanskeligere å bli gravid med nr. 2 enn med nr. 3? Hvordan kan det klaffe med behandling med nr.1, men ikke med nr.2... Takknemlig om noen vil dele sine erfaringer. Hilsen sliten mamma og prøver Endret 28. september 2021 av Frøken_lurepave Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken_lurepave Skrevet 28. september 2021 Forfatter #2 Del Skrevet 28. september 2021 Ingen som har opplevd dette...? 😪 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DNX Skrevet 28. september 2021 #3 Del Skrevet 28. september 2021 Hei! Det er absolutt vanlig (kalles forresten sekundær infertilitet om du vil Google😅), kjenner flere som lett - til og med uplanlagt - ble gravid med første barn og deretter opplevde problemer med å bli gravid med nr. 2. Er jo en viss andel som ikke blir gravide innen 1 år, men som klarer det innen 2 år, så det trenger ikke å bety at noe er galt; noen ganger har man bare uflaks og trenger litt ekstra tid. Håper du får svar fra noen som kan dele personlige erfaringer, men ville svare deg likevel, og jeg kjenner meg jo godt igjen i de følelsemessige nedturene som følger med infertilitet (vi har et IVF-barn). Håper det klaffer for dere snart ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken_lurepave Skrevet 29. september 2021 Forfatter #4 Del Skrevet 29. september 2021 DNX skrev (11 timer siden): Hei! Det er absolutt vanlig (kalles forresten sekundær infertilitet om du vil Google😅), kjenner flere som lett - til og med uplanlagt - ble gravid med første barn og deretter opplevde problemer med å bli gravid med nr. 2. Er jo en viss andel som ikke blir gravide innen 1 år, men som klarer det innen 2 år, så det trenger ikke å bety at noe er galt; noen ganger har man bare uflaks og trenger litt ekstra tid. Håper du får svar fra noen som kan dele personlige erfaringer, men ville svare deg likevel, og jeg kjenner meg jo godt igjen i de følelsemessige nedturene som følger med infertilitet (vi har et IVF-barn). Håper det klaffer for dere snart ❤️ Tusen takk for at du tok deg tid til å svare😊 Okei, det var "godt" å høre at det skjer. Jeg må visst google litt😅 Man blir litt frustrert når med nr. 2 så sliter man enda mer. Synes vi sleit mer enn nok med nr. 1🙊 Har du lyst til å fortelle litt om IVF-veien deres? Om det er greit, selvfølgelig😊 Tusen takk❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #5 Del Skrevet 29. september 2021 Hei du! Du kan ymte frempå om du får prøve letrozol/femar? Det er noen med PCO(S) som har bedre effekt av den over clomifen. Anonymkode: 80e08...1e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DNX Skrevet 29. september 2021 #6 Del Skrevet 29. september 2021 Frøken_lurepave skrev (24 minutter siden): Tusen takk for at du tok deg tid til å svare😊 Okei, det var "godt" å høre at det skjer. Jeg må visst google litt😅 Man blir litt frustrert når med nr. 2 så sliter man enda mer. Synes vi sleit mer enn nok med nr. 1🙊 Har du lyst til å fortelle litt om IVF-veien deres? Om det er greit, selvfølgelig😊 Tusen takk❤️ Bare hyggelig 😊 Forstår godt frustrasjonen din!! Hadde man bare visst at det klaffer til slutt så hadde man nok slappet av litt mer, men det å ikke vite om det noen gang skjer kan være tungt å bære. Har i grunn gode erfaringer med IVF (offentlig). Er litt som å være på et samlebånd, korte legebesøk og ikke altfor mye info om man ikke vet at OUS har en egen IVF-app med info (søk opp «IVF app» på tlf). Dette med samlebånd visste jeg på forhånd, så da syns jeg det gikk helt fint, har med innstilling å gjøre - at man er forberedt på at man ved behov for psykisk støtte må søke det et annet sted 😅 Og så kan man være med prøverør-gruppa her og spørre folk som har mer erfaring 😊 De fant aldri noe galt som skulle tilsi at vi ikke kunne få det til naturlig, men at det ville ta lengre tid. Likevel skjedde det ikke selv etter flere år uten prevensjon. Så til slutt føltes det faktisk som en lettelse å komme i gang med IVF, og jeg var så heldig å bli gravid på første forsøk! IVF trenger ikke nødvendigvis å bety en lang og avskrekkende reise; så er kanskje terskelen din for å be om hjelp litt lavere. Jeg angrer ikke ett sekund og skulle heller ønske at jeg søkte hjelp tidligere. Det er en del ventetid offentlig, så noen foretrekker å gå privat om de har penger til det. Du har rett på å bli vurdert til ivf så lenge du har prøvd over 1 år uten hell, selv om førstemann ble til på naturlig vis 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken_lurepave Skrevet 29. september 2021 Forfatter #7 Del Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei du! Du kan ymte frempå om du får prøve letrozol/femar? Det er noen med PCO(S) som har bedre effekt av den over clomifen. Anonymkode: 80e08...1e6 Hei, ja det kan jeg jo gjøre. Funket bra med nr. 1 og alle gangene jeg har tatt dem har gyn sagt at eggene har modnet seg godt 🤔🤔 Men skader ikke å spørre neste gang. Takk for tips🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken_lurepave Skrevet 29. september 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 29. september 2021 DNX skrev (2 timer siden): Bare hyggelig 😊 Forstår godt frustrasjonen din!! Hadde man bare visst at det klaffer til slutt så hadde man nok slappet av litt mer, men det å ikke vite om det noen gang skjer kan være tungt å bære. Har i grunn gode erfaringer med IVF (offentlig). Er litt som å være på et samlebånd, korte legebesøk og ikke altfor mye info om man ikke vet at OUS har en egen IVF-app med info (søk opp «IVF app» på tlf). Dette med samlebånd visste jeg på forhånd, så da syns jeg det gikk helt fint, har med innstilling å gjøre - at man er forberedt på at man ved behov for psykisk støtte må søke det et annet sted 😅 Og så kan man være med prøverør-gruppa her og spørre folk som har mer erfaring 😊 De fant aldri noe galt som skulle tilsi at vi ikke kunne få det til naturlig, men at det ville ta lengre tid. Likevel skjedde det ikke selv etter flere år uten prevensjon. Så til slutt føltes det faktisk som en lettelse å komme i gang med IVF, og jeg var så heldig å bli gravid på første forsøk! IVF trenger ikke nødvendigvis å bety en lang og avskrekkende reise; så er kanskje terskelen din for å be om hjelp litt lavere. Jeg angrer ikke ett sekund og skulle heller ønske at jeg søkte hjelp tidligere. Det er en del ventetid offentlig, så noen foretrekker å gå privat om de har penger til det. Du har rett på å bli vurdert til ivf så lenge du har prøvd over 1 år uten hell, selv om førstemann ble til på naturlig vis 😊 Det er noe med det. Hadde man bare visst at det skjer en gang, hadde det vært litt enklere. Det var i grunn det jeg tenkte da vi skulle prøve med nr. 2. "Gikk jo så bra med litt hormonbehandling og Ovitrelle, så nr. 2 blir ingen sak" 🥴 Okei, det er stort pluss at du har gode erfaringer med IVF. Har hørt mye forskjellig, så man blir litt skremt. Jeg har prøvd å søke etter den IVF-appen, men kommer opp mye forskjellig..🤔 Det er nettopp det, at man blir litt redd for at det skal ta votter og vinter før det skjer noe, særlig offentlig. Privat er vel veldig dyrt har jeg hørt. Ikke alle har penger til det, nei. Og så er det en annen ting når det gjelder offentlig. Da må man ha BMI under 30 (eller noe) og jeg er overvektig med BMI litt over 30. Så da må jeg gå ned enda mer før offentlig er villig til å hjelpe meg. Litt frustrerende det også. Åh, gravid på første forsøk var jo veldig gode nyheter 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 29. september 2021 #9 Del Skrevet 29. september 2021 Forstår godt frustrasjonen din Vi fikk nr. 1 mens jeg gikk på prevensjon (!) (veldig ung da), mens søsken etter dette har vi brukt en del tid på. Hvor gammel er du nå? Det skader vel neppe å stille seg i IVF-kø, men jeg syns samtidig at gynekologen gir litt vel raskt opp om du bare har hatt tre sykluser med ovitrelle. For noen tar det dessverre tid å få klaff, uten at det er noe galt. Det er jo bare 20% sjanse for unnfangelse til og med hvis begge er friske og man treffer EL og gjør alt riktig. Jeg begynte på letrozol og ovitrelle i fjor før jul og ble gravid i mai, altså 6 måneder etter oppstart av ovitrelle. Var virkelig ute å kjøre mentalt, så den biten der forstår jeg godt hvordan er Ønsker deg masse lykke til fremover! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken_lurepave Skrevet 29. september 2021 Forfatter #10 Del Skrevet 29. september 2021 Amatariel skrev (8 timer siden): Forstår godt frustrasjonen din Vi fikk nr. 1 mens jeg gikk på prevensjon (!) (veldig ung da), mens søsken etter dette har vi brukt en del tid på. Hvor gammel er du nå? Det skader vel neppe å stille seg i IVF-kø, men jeg syns samtidig at gynekologen gir litt vel raskt opp om du bare har hatt tre sykluser med ovitrelle. For noen tar det dessverre tid å få klaff, uten at det er noe galt. Det er jo bare 20% sjanse for unnfangelse til og med hvis begge er friske og man treffer EL og gjør alt riktig. Jeg begynte på letrozol og ovitrelle i fjor før jul og ble gravid i mai, altså 6 måneder etter oppstart av ovitrelle. Var virkelig ute å kjøre mentalt, så den biten der forstår jeg godt hvordan er Ønsker deg masse lykke til fremover! Tusen takk❤️ Jeg har nettopp blitt 34 år, så ikke akkurat ung. Men heller ikke gammel🙊 Ja, jeg også synes vi kan prøve litt lengere enn kun fire ganger (fjerde gangen neste syklus). Jeg føler ikke at vi har prøvd lenge nok til å prøve ut IVF, men ja.. Jeg vet ikke. Er bare ikke mentalt sterk nok til å begynne på IVF-veien nå 😪 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 30. september 2021 #11 Del Skrevet 30. september 2021 Frøken_lurepave skrev (9 timer siden): Tusen takk❤️ Jeg har nettopp blitt 34 år, så ikke akkurat ung. Men heller ikke gammel🙊 Ja, jeg også synes vi kan prøve litt lengere enn kun fire ganger (fjerde gangen neste syklus). Jeg føler ikke at vi har prøvd lenge nok til å prøve ut IVF, men ja.. Jeg vet ikke. Er bare ikke mentalt sterk nok til å begynne på IVF-veien nå 😪 Hjelper at alderen din ikke er såå høy Legen min bare lo til meg i fjor da jeg ymtet frempå at jeg jo var så gammel (36 år da). Absolutt mulig å bli gravid også oppi 30-årene. Hvis du ikke føler deg klar for IVF så syns jeg absolutt du skal si til gynekologen at du ønsker å forsøke eggstimuli og ovitrelle noen sykluser til først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken_lurepave Skrevet 30. september 2021 Forfatter #12 Del Skrevet 30. september 2021 Amatariel skrev (1 time siden): Hjelper at alderen din ikke er såå høy Legen min bare lo til meg i fjor da jeg ymtet frempå at jeg jo var så gammel (36 år da). Absolutt mulig å bli gravid også oppi 30-årene. Hvis du ikke føler deg klar for IVF så syns jeg absolutt du skal si til gynekologen at du ønsker å forsøke eggstimuli og ovitrelle noen sykluser til først. Ja, det er mulig å bli gravid oppi 30-årene, og gynekologen sier jeg får fint modne egg etter hver hormonbehandling. De blir rundt 14-18mm. Stort sett 3-4 på hver side. Jeg skal til henne til neste syklus, så da skal jeg si ifra at jeg ønsker flere forsøk med hormonbehandling og Ovitrelle. 🤞 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DNX Skrevet 30. september 2021 #13 Del Skrevet 30. september 2021 Frøken_lurepave skrev (1 time siden): Ja, det er mulig å bli gravid oppi 30-årene, og gynekologen sier jeg får fint modne egg etter hver hormonbehandling. De blir rundt 14-18mm. Stort sett 3-4 på hver side. Jeg skal til henne til neste syklus, så da skal jeg si ifra at jeg ønsker flere forsøk med hormonbehandling og Ovitrelle. 🤞 Du har jo faktisk blitt gravid før, så du vet det er mulig med tiden til hjelp 🤗Og det er jo godt for kroppen å slippe å bli proppa full av hormoner (IVF) , selv om det er god hjelp om det ikke klaffer naturlig. Håper dere får deres lille mirakel nr. 2🤞 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #14 Del Skrevet 30. september 2021 Vi ble uplanlagt gravid med vårt første barn. Hun var rett og slett en stor overraskelse. Da vi bestemte oss for å prøve på nummer to brukte vi utrolig lang tid... Vi prøvde i 3,5 år, og så gav vi egentlig opp. Vi hadde tenkt å gjøre ett siste forsøk privat (for å kunne si til oss selv at vi hadde prøvd alt), men dagen etter vi hadde tatt kontakt med klinikken testet jeg positivt! Nå er jeg snart 16 uker på vei. :) Anonymkode: 241c9...db2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken_lurepave Skrevet 2. oktober 2021 Forfatter #15 Del Skrevet 2. oktober 2021 DNX skrev (På 30.9.2021 den 11.52): Du har jo faktisk blitt gravid før, så du vet det er mulig med tiden til hjelp 🤗Og det er jo godt for kroppen å slippe å bli proppa full av hormoner (IVF) , selv om det er god hjelp om det ikke klaffer naturlig. Håper dere får deres lille mirakel nr. 2🤞 Ja, det er nettopp derfor jeg er ekstra frustrert over at det ikke går nå med nr.2.. Vi har prøvd aktivt i 1 år og 7mnd. Klaffer det ikke om noen mnder, må vi kanskje ty oss til IVF... 😪 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken_lurepave Skrevet 2. oktober 2021 Forfatter #16 Del Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 30.9.2021 den 18.10): Vi ble uplanlagt gravid med vårt første barn. Hun var rett og slett en stor overraskelse. Da vi bestemte oss for å prøve på nummer to brukte vi utrolig lang tid... Vi prøvde i 3,5 år, og så gav vi egentlig opp. Vi hadde tenkt å gjøre ett siste forsøk privat (for å kunne si til oss selv at vi hadde prøvd alt), men dagen etter vi hadde tatt kontakt med klinikken testet jeg positivt! Nå er jeg snart 16 uker på vei. Anonymkode: 241c9...db2 Takk for at du deler🌸 Det var godt å høre at slike mirakler også kan skje:) OG gratulerer så masse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå