AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #1 Del Skrevet 27. september 2021 Tok noen tester online for å sjekke ut om jeg fortsatt holder nivået fra for 10 år tilbake: jeg gjorde ikke det. Beste resultat var 16 poeng under sist. Noen tester ga ikke IQ score, men kun poeng. Merket allikevel at jeg ila 4-5 tester gjorde det bedre og slappet mer av. Selv om det ikke var samme testen, var type oppgaver og tankemåte blitt kjent for meg. Tok til slutt igjen en test med konkret iq-score som ga kveldens beste resultat, enn om fortsatt mye dårligere enn jeg tidligere har prestert. Nå lurer jeg på: Er resultatet mindre gyldig om man øver seg litt i denne type oppgaver, eller vil det tvert imot gi bedre kvalitet på målingen, siden faktorer som stress og utfordringen med å forstå selve problemløsningen minimeres og/eller elimineres? Selvsagt vil gjenkjennelse og memorisering av oppgaver gi falske høye resultater - det trenger vi ikke diskutere - snakker om testing med nye oppgaver hver gang. - Hva har forresten alder med utregningen å gjøre? Blir jeg dømt "strengere" i midten av 30-årene enn jeg ble for ti år siden, eller er det omvendt? Anonymkode: 391e1...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #2 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tok noen tester online for å sjekke ut om jeg fortsatt holder nivået fra for 10 år tilbake: jeg gjorde ikke det. Beste resultat var 16 poeng under sist. Noen tester ga ikke IQ score, men kun poeng. Merket allikevel at jeg ila 4-5 tester gjorde det bedre og slappet mer av. Selv om det ikke var samme testen, var type oppgaver og tankemåte blitt kjent for meg. Tok til slutt igjen en test med konkret iq-score som ga kveldens beste resultat, enn om fortsatt mye dårligere enn jeg tidligere har prestert. Nå lurer jeg på: Er resultatet mindre gyldig om man øver seg litt i denne type oppgaver, eller vil det tvert imot gi bedre kvalitet på målingen, siden faktorer som stress og utfordringen med å forstå selve problemløsningen minimeres og/eller elimineres? Selvsagt vil gjenkjennelse og memorisering av oppgaver gi falske høye resultater - det trenger vi ikke diskutere - snakker om testing med nye oppgaver hver gang. - Hva har forresten alder med utregningen å gjøre? Blir jeg dømt "strengere" i midten av 30-årene enn jeg ble for ti år siden, eller er det omvendt? Anonymkode: 391e1...7ae Nei. 11 poeng under sist 🙈 Skal ikke være lett 🙃 Anonymkode: 391e1...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #3 Del Skrevet 27. september 2021 Det vil være det siste resultatet som stemmer best. Det er det som er potensiale ditt. Om du er interessert i å holde styr på utvilkingen din børr du gjøre det samme hver gang. Med et klart og våkent hode. IQ kan i ytterst liten grad trenes. Så du ble ikke smartere av å "trene". Du ble vell bare mer "våken". IQ vil svekkes jo eldre du blir. Så det gir mening at du har tapt en del, men 11 poeng var en del. Dette har mye å gjøre med helse, kosthold og trening å gjøre. Dårlig helse vil gjøre at IQ raser fortere. Anonymkode: 510f1...81f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #4 Del Skrevet 28. september 2021 Takk for svar. Hvorfor skal man angi alder på disse testene i det hele tatt? Statistikk? Men får vel ikke minus- eller bonuspoeng for alder, eller? Ikke sikker på om jeg er helt med på logikken din her: gjøre det samme hver gang? Da vil jeg jo etrerhvert huske oppgavene og få alt riktig? Mener ikke å være dum nå - jeg forstår ikke helt hva du mener 😆 IQen i seg selv kan kanskje ikke trenes, som du sier, men i første test jeg tok i går feilet jeg kolossalt på tallrekker. Jeg ble bare stresset og visste ikke "hvordan" jeg skulle tenke. Noen eksempeloppgaver senere har jeg plutselig alle rett (liten test!), fordi jeg har sett eksempler på mulige tankemåter i lignende oppgaver. Stor forskjell på resultatet! De type oppgavene jeg hadde minst fremgang i, egentlig ingen, var oppgaver jeg allerede scorer høyt i uten forberedelse. Hvilke slutninger eller antagelser kan vi trekke ut av det?? Jeg tror at jeg vil ha en høyere poengsum totalt neste gang jeg tar en slik test.. Anonymkode: 391e1...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #5 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Hvorfor skal man angi alder på disse testene i det hele tatt? Statistikk? Men får vel ikke minus- eller bonuspoeng for alder, eller? Ikke sikker på om jeg er helt med på logikken din her: gjøre det samme hver gang? Da vil jeg jo etrerhvert huske oppgavene og få alt riktig? Mener ikke å være dum nå - jeg forstår ikke helt hva du mener 😆 IQen i seg selv kan kanskje ikke trenes, som du sier, men i første test jeg tok i går feilet jeg kolossalt på tallrekker. Jeg ble bare stresset og visste ikke "hvordan" jeg skulle tenke. Noen eksempeloppgaver senere har jeg plutselig alle rett (liten test!), fordi jeg har sett eksempler på mulige tankemåter i lignende oppgaver. Stor forskjell på resultatet! De type oppgavene jeg hadde minst fremgang i, egentlig ingen, var oppgaver jeg allerede scorer høyt i uten forberedelse. Hvilke slutninger eller antagelser kan vi trekke ut av det?? Jeg tror at jeg vil ha en høyere poengsum totalt neste gang jeg tar en slik test.. Anonymkode: 391e1...7ae Med å gjøre det samme hver gang mente jeg at hver gang du tar en test så børr du ha gjort like gode forberedelser. Ikke ta samme test nei. Det blir bare memorisering. Da finner du ikke IQen din. Sluttningen er jo at du har blitt eldre. Du har tapt en del poeng selv om du fortsetter å forbedre deg. "trente" du da du tok testen sist?? Assa for 10 år siden? Du kan høre med mensa om en god test og hør hva de sier om det å "trene" først. Anonymkode: 510f1...81f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #6 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Med å gjøre det samme hver gang mente jeg at hver gang du tar en test så børr du ha gjort like gode forberedelser. Ikke ta samme test nei. Det blir bare memorisering. Da finner du ikke IQen din. Sluttningen er jo at du har blitt eldre. Du har tapt en del poeng selv om du fortsetter å forbedre deg. "trente" du da du tok testen sist?? Assa for 10 år siden? Du kan høre med mensa om en god test og hør hva de sier om det å "trene" først. Anonymkode: 510f1...81f Ja, okay. Da er vi enige. Husker at jeg holdt på en kveld slik som nå, men ikke mer øving enn det. Mensa arrangerer noen tester i året leste jeg, og de har også lenke til hjemmetest, ref. deres hjemmeside. Gidder ikke melde meg på testing hos dem siden jeg aldri har hatt 130 p eller mer, og det er jo minimum for medlemskap. Nå kommer jeg på nytt tema: hvorfor være medlem et sånt sted uansett?? Bare for show off??? Anonymkode: 391e1...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #7 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, okay. Da er vi enige. Husker at jeg holdt på en kveld slik som nå, men ikke mer øving enn det. Mensa arrangerer noen tester i året leste jeg, og de har også lenke til hjemmetest, ref. deres hjemmeside. Gidder ikke melde meg på testing hos dem siden jeg aldri har hatt 130 p eller mer, og det er jo minimum for medlemskap. Nå kommer jeg på nytt tema: hvorfor være medlem et sånt sted uansett?? Bare for show off??? Anonymkode: 391e1...7ae Ah, bra, du er i det første steget av sorg: Sjokk og fornektelse. Anonymkode: 8591f...1af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #8 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ah, bra, du er i det første steget av sorg: Sjokk og fornektelse. Anonymkode: 8591f...1af Hva? Jeg hadde aldri planer om å bli med og har aldri kjent meg som noe supergeni akkurat, så hvilket sjokk er det snakk om her? 😉 Synes det er helt ok å bare være "over gjennomsnittet begavet" 👍👍👍 Jeg mener spørsmålet oppriktig? Hvorfor være med i den foreningen? Handler det om bare om å være med i en klubb, fordi de andre ikke kan være med i klubben🤭? Anonymkode: 391e1...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember #9 Del Skrevet 9. desember AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 1.27): Tok noen tester online for å sjekke ut om jeg fortsatt holder nivået fra for 10 år tilbake: jeg gjorde ikke det. Beste resultat var 16 poeng under sist. Noen tester ga ikke IQ score, men kun poeng. Merket allikevel at jeg ila 4-5 tester gjorde det bedre og slappet mer av. Selv om det ikke var samme testen, var type oppgaver og tankemåte blitt kjent for meg. Tok til slutt igjen en test med konkret iq-score som ga kveldens beste resultat, enn om fortsatt mye dårligere enn jeg tidligere har prestert. Nå lurer jeg på: Er resultatet mindre gyldig om man øver seg litt i denne type oppgaver, eller vil det tvert imot gi bedre kvalitet på målingen, siden faktorer som stress og utfordringen med å forstå selve problemløsningen minimeres og/eller elimineres? Selvsagt vil gjenkjennelse og memorisering av oppgaver gi falske høye resultater - det trenger vi ikke diskutere - snakker om testing med nye oppgaver hver gang. - Hva har forresten alder med utregningen å gjøre? Blir jeg dømt "strengere" i midten av 30-årene enn jeg ble for ti år siden, eller er det omvendt? Anonymkode: 391e1...7ae Tror man blir bedre med øvelse. Jeg skjønner nå logikken i de vanskeligste oppgavene bedre og vet bedre hvilke sammenhenger jeg kan se etter, enn første gang jeg tok en test. Vet ikke om resultatet blir mindre gyldig. Jeg tror det er så mange som trener til IQ tester at det er sannsynlig at resultatet er riktigst med litt trening. Anonymkode: a1a3b...741 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember #10 Del Skrevet 9. desember Bruk tiden din på noe annet. Forvalt intelligensen din på et faktisk tema eller en hobby. Anonymkode: d505e...499 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember #11 Del Skrevet 9. desember AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tror man blir bedre med øvelse. Jeg skjønner nå logikken i de vanskeligste oppgavene bedre og vet bedre hvilke sammenhenger jeg kan se etter, enn første gang jeg tok en test. Vet ikke om resultatet blir mindre gyldig. Jeg tror det er så mange som trener til IQ tester at det er sannsynlig at resultatet er riktigst med litt trening. Anonymkode: a1a3b...741 Det er min opplevelse også. Ikke at jeg aktivt har trent, men jeg også synes det blir lettere å se mønster og sammenhenger etter noen ganger. Anonymkode: aa179...f41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå