Gå til innhold

5% sjans hver syklus når man er rundt 40, også hvis man er helt frisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Btw., til alle som ønsker at det skal være umulig for noen på 40 å bli gravide; leste nyheten om at Audun Lysbakken og kona skal bli foreldre igjen. Kona er 40 eller 41. De har to felles barn, så dette var nok også naturlig uten ivf. Glad på deres vegne, håper det lykkes for meg og andre prøvere også. :) 

Anonymkode: 2d313...e0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 9/28/2021 at 6:40 PM, AnonymBruker said:

Som sitert tidligere i tråden blir man steril ca 10 år før man kommer i overgangsalderen. Det betyr at om din overgangsalder starter når du er 49, er du allerede steril. Sånn er det. Det skal flaks til for å klare å bli gravid i 40 årene, og at det samtidig viser seg å være et levedyktig foster uten genfeil og misdannelser etc. For risikoen for dette også øker med alderen.

Anonymkode: 28d35...a3d

Hvor i alle dager har du dette fra? Det er jo bare tull! Min mor kom tidlig i overgangsalderen da hun var 43, men hun fødte da likefullt meg når hun var 36,5 år og jeg sitter her fullt oppegående og frisk som en fisk 33 år senere.

Anonymkode: dbaaa...e81

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Btw., til alle som ønsker at det skal være umulig for noen på 40 å bli gravide; leste nyheten om at Audun Lysbakken og kona skal bli foreldre igjen. Kona er 40 eller 41. De har to felles barn, så dette var nok også naturlig uten ivf. Glad på deres vegne, håper det lykkes for meg og andre prøvere også. :) 

Som nevnt ørten ganger tidligere i tråden: Det er normalt sett fullt mulig å bli gravid som 40 åring - det står jo til og med i trådens overskrift :) Med ca 5% sjanse per syklus er det jo mange som treffer i løpet av kort tid, til og med på første forsøk! 

Og ingen ønsker vel at det skal være umulig, hvor i alle dager får du det ifra? Jeg har jo null interesse av at du eller andre 40-åringer jeg ikke har noe forhold til ikke får barn. Poenget mange har forsøkt å få frem gjentatte ganger er at det er vanlig at det kan ta tid å bli gravid - og at vanskeligheten med å bli gravid øker i takt med alderen (særlig etter 35 år får fertiliteten et brått fall). For noen er det allerede er for sent (og det kan det være allerede som 30-åring for noen), mens andre treffer blink i løpet av kort tid og har null problemer.

I tillegg øker faren for spontanabort drastisk, opptil nærmere 50% sjanse. Dette blir påpekt fordi det er vitenskapelig fakta som kan være lurt å ha i bakhodet når man setter i gang prøvingen etter en viss alder, slik at man unngår å prøve for lenge før man søker hjelp.

Intet annet, og ingen her har jo hatt noen vonde intensjoner med å gjengi noe som enkelt som fakta! Lykke til - håper det klaffer raskt for dere og at spiren sitter :) 

Anonymkode: ddcb5...ddf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 23.40):

Man er født med alle eggene man skal ha. 

Anonymkode: e0d9b...078

Hver gang du har eggløsning og det ikke fester seg  får du mensen og antallet går nedover. Når du kommer i overgangsalderen er det slutt. Noen er tomme veldig tidlig.
Jo tidligere du får mensen, jo fortere blir det tomt for egg.

Anonymkode: 92453...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som nevnt ørten ganger tidligere i tråden: Det er normalt sett fullt mulig å bli gravid som 40 åring - det står jo til og med i trådens overskrift :) Med ca 5% sjanse per syklus er det jo mange som treffer i løpet av kort tid, til og med på første forsøk! 

Og ingen ønsker vel at det skal være umulig, hvor i alle dager får du det ifra? Jeg har jo null interesse av at du eller andre 40-åringer jeg ikke har noe forhold til ikke får barn. Poenget mange har forsøkt å få frem gjentatte ganger er at det er vanlig at det kan ta tid å bli gravid - og at vanskeligheten med å bli gravid øker i takt med alderen (særlig etter 35 år får fertiliteten et brått fall). For noen er det allerede er for sent (og det kan det være allerede som 30-åring for noen), mens andre treffer blink i løpet av kort tid og har null problemer.

I tillegg øker faren for spontanabort drastisk, opptil nærmere 50% sjanse. Dette blir påpekt fordi det er vitenskapelig fakta som kan være lurt å ha i bakhodet når man setter i gang prøvingen etter en viss alder, slik at man unngår å prøve for lenge før man søker hjelp.

Intet annet, og ingen her har jo hatt noen vonde intensjoner med å gjengi noe som enkelt som fakta! Lykke til - håper det klaffer raskt for dere og at spiren sitter :) 

Det er hun som har skrevet negative og ufine kommentarer i hele denne tråden som har skrevet innlegget du kommenterer. Helt enig med deg, det er vel ingen som ønsker at det er umulig at noen på 40 får barn, det er en så ufattelig tåpelig ting å si. Ære være deg som har klart å holde deg saklig i dette innlegget😊 Hilsen Ts.

Anonymkode: 28013...cb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er hun som har skrevet negative og ufine kommentarer i hele denne tråden som har skrevet innlegget du kommenterer. Helt enig med deg, det er vel ingen som ønsker at det er umulig at noen på 40 får barn, det er en så ufattelig tåpelig ting å si. Ære være deg som har klart å holde deg saklig i dette innlegget😊 Hilsen Ts.

Du er jo ganske ufin selv med forsøk på personangrep mot en person du ikke kjenner. Ta deg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du er jo ganske ufin selv med forsøk på personangrep mot en person du ikke kjenner. Ta deg sammen.

Kan ikke du bare slutte å kommentere i denne tråden? Det er ikke personangrep å påpeke at du har skrevet negative kommentarer. Da må du google hva personangrep er. Jeg trenger ikke å ta meg sammen, se heller deg selv i speilet du. Ts.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 17.17):

Hei! Dette er Ts, og jeg ønsker bare å presisere at jeg ikke er den personen som har skrevet alle innleggene ang eggreserver og kvalitet, og som har svart i en litt spydig tone. Helt greit at noen kupper tråden, men da bør de si at de ikke er ts. Mitt opprinnelige spørsmål handlet om sannsynligheten for å bli gravid hver syklus når man er rundt 40 år, og at det har utviklet seg til en litt negativ debatt med krasse kommentarer var ikke min intensjon. Mange tror nok det er meg de har svart her, men det er ikke jeg som har spurt om dette med blodprøver og eggreserver osv. Jeg har vært/er under utredning hos gynekolog, er 39,5 år og er nettopp blitt henvist til fertilitetsklinikk fordi vi har prøvd i over 6 mnd. Så igjen - det er ikke jeg, TS, som har blitt irritert og svart aggressivt. Hilsen trådstarter.

Det er absolutt mulig å bli gravid hvis man er over 40. Jeg er 42 og ble gravid etter 8 mnd. Mistet dessverre i uke 8 men det nok på grunn av et dårlig egg. Tenkte å prøve igjen nå. Mange som får det til. Håper virkelig dere klarer det😀lykke til😀 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (16 timer siden):

Det er absolutt mulig å bli gravid hvis man er over 40. Jeg er 42 og ble gravid etter 8 mnd. Mistet dessverre i uke 8 men det nok på grunn av et dårlig egg. Tenkte å prøve igjen nå. Mange som får det til. Håper virkelig dere klarer det😀lykke til😀 

Håper det lykkes for deg også. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 9.20):

Betyr det at det kan ta 20 måneder før man blir gravid? Altså sånn matematisk?

Matematisk er det sannsynlig at du blir gravid, men ingen garanti. All statistikk er ett gjennomsnitt (finnes flere målemetoder enn gjennomsnitt) av en bestemt gruppe. Det er alltid noen som avviker i begge retninger. Både jeg og min tante har en diagnose som rammer 1 av 30 000 damer som gjør at vi har vanskelig for å bli gravid. Sjansen for at det treffer 2 i nær familie er usannsynlig, men ikke umulig. Vi har begge ytterligere komplikasjoner som ikke er like som har gjort det umulig å bli gravid for henne og jeg kan kun bli gravid ved prøverør. Det kan ikke skje naturlig uansett hvor mange prøveperioder vi har. 

Anonymkode: c0343...ed4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt motløs da jeg startet å lese denne tråden.. nå er jeg rett og slett lei meg og oppgitt .. dette må være det mest nedslående jeg har lest på lenge. 

Det gjelder selvfølgelig ikke det dere alle har skrevet, men noen her inne er jo bare helt ... nei uff jeg vet ikke. 

Way to go for å kunne hjelpe hverandre litt her iverden..  og nei, jeg vil ikke ha alt malt rosa eller pakket inn i silkepapir, men å være så negativ og rett og slett ufin mot folk er jo helt unødvendig.

Vi som sliter med å bli gravide trenger ikke få høre at vi er totalt ubrukelige og dømt til å mislykkes.

Ts har som skrevet i starten sett at sjansen er 5%, hun er tydeligvis inneforstått med at det kan være vanskelig å få full klaff. 

Men å gjentagende skrive at det er sånn og slik og omtrendt be oss pakke sammen så vi ikke får ødelagte barn er litt drøyt. 

Ha en fin helg.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firtina skrev (1 time siden):

Jeg var litt motløs da jeg startet å lese denne tråden.. nå er jeg rett og slett lei meg og oppgitt .. dette må være det mest nedslående jeg har lest på lenge. 

Det gjelder selvfølgelig ikke det dere alle har skrevet, men noen her inne er jo bare helt ... nei uff jeg vet ikke. 

Way to go for å kunne hjelpe hverandre litt her iverden..  og nei, jeg vil ikke ha alt malt rosa eller pakket inn i silkepapir, men å være så negativ og rett og slett ufin mot folk er jo helt unødvendig.

Vi som sliter med å bli gravide trenger ikke få høre at vi er totalt ubrukelige og dømt til å mislykkes.

Ts har som skrevet i starten sett at sjansen er 5%, hun er tydeligvis inneforstått med at det kan være vanskelig å få full klaff. 

Men å gjentagende skrive at det er sånn og slik og omtrendt be oss pakke sammen så vi ikke får ødelagte barn er litt drøyt. 

Ha en fin helg.  

Nok en gang må jeg som er TS kommentere at det er en annen anonymbruker som på et tidspunkt kuppet tråden, og kom med negative kommentarer og også direkte ufine kommentarer. Mange trodde nok at dette var meg. Men jeg må bare understreke at dette ikke er meg. Har også forsøkt å gjøre vedkommende person oppmerksom på dette, men også da kom det eder og galle. Jeg er helt enig med deg, og syns det er trist hvordan enkelte opptrer. Vi som prøver å bli gravide burde støtte hverandre og gi gode råd og oppmuntringer, ikke bryte hverandre ned. Jeg ønsker deg all mulig lykke til, og håper det klaffer snart.❤️❤️ Hilsen Ts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts! Ser nå at det var noen andre som kuppet tråden din. Tror nok de fleste her bare ble oppgitt og irritert på denne brukeren, siden hun ikke tok til seg informasjonen som ble skrevet om og om igjen.. Det var nok ikke meningen å såre deg/andre prøvere. Ønsker deg (og alle andre prøvere) lykke til videre ♡ 

Anonymkode: aa93b...237

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nok en gang må jeg som er TS kommentere at det er en annen anonymbruker som på et tidspunkt kuppet tråden, og kom med negative kommentarer og også direkte ufine kommentarer. Mange trodde nok at dette var meg. Men jeg må bare understreke at dette ikke er meg. Har også forsøkt å gjøre vedkommende person oppmerksom på dette, men også da kom det eder og galle. Jeg er helt enig med deg, og syns det er trist hvordan enkelte opptrer. Vi som prøver å bli gravide burde støtte hverandre og gi gode råd og oppmuntringer, ikke bryte hverandre ned. Jeg ønsker deg all mulig lykke til, og håper det klaffer snart.❤️❤️ Hilsen Ts.

jeg så det ikke var deg  :)  håper vi gamle dagemene med råtne egg snart får klaff :') ! masse lykke til ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Her forstår du ikke noe av hva personen skriver! Det er jeg som har reagert på de mange ufine kommentarene fra folk som skal presse frem at det så og si er umulig å bli gravid når du er 40, barna blir ikke friske om man blir gravid mot alle odds etc.

Men du, ts, angriper istedet meg som reagerer negativt på alle disse som skal knuse håpet. Og du forstår ikke hva firtina skriver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei ts! Ser nå at det var noen andre som kuppet tråden din. Tror nok de fleste her bare ble oppgitt og irritert på denne brukeren, siden hun ikke tok til seg informasjonen som ble skrevet om og om igjen.. Det var nok ikke meningen å såre deg/andre prøvere. Ønsker deg (og alle andre prøvere) lykke til videre ♡ 

Seriøst? Jeg reagerte på den helt vanvittige svartmalingen og knusing av alt håp visse tillot seg å skrive i tråden. Det er ufint å holde på sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Firtina skrev (13 timer siden):

jeg så det ikke var deg  :)  håper vi gamle dagemene med råtne egg snart får klaff :') ! masse lykke til ❤️ 

Så bra😊😊 Følte jeg måtte presisere det igjen😅 Ja!! Det håper jeg også🥰🥰 Lykke til du også💖💖 Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Seriøst? Jeg reagerte på den helt vanvittige svartmalingen og knusing av alt håp visse tillot seg å skrive i tråden. Det er ufint å holde på sånn.

Svartmaling? Knusing av håp? Hvor leser du dette?! Det har i alle fall aldri vært min intensjon i det hele tatt.

Årsaken til at denne tråden har blitt så lang og gjentagende er jo fordi en person stadig har kommet inn her og benektet det som er fakta, og det er i alle fall noe jeg personlig finner veldig irriterende og som lett kan engasjere. 

Når for eksempel fakta er at en ultralydundersøkelse av eggstokkene ikke kan si noe som helst om kvaliteten på eggene (noe veldig mange har personlige erfaringer med), er det provoserende når en person stadig har behov for benekte dette og blank se bort ifra alle som kommer med saklige innlegg til vedkommende.

Trådens tema er jo nettopp at statistikk sier at det er 5% skanse per syklus når man er over en viss alder. Dersom realiteten er for tøff å håndtere så bør man heller ikke oppsøke denne typen informasjon. Nå er det for øvrig kun 25% sjanse for klaff per syklus hos kvinner i sin mest fertile alder, så jeg forstår ikle hvordan det er noen overraskelse (eller vondt å lese) at dette tallet vil reduseres etter hvert man som man blir eldre.

Og mange blir jo gravide uten noen problemer også! Mange selv på første forsøk! Statistikk er bare en ting, og man vet ikke hvordan man selv er før man har forsøkt selv :) Jeg ønsker alle her inne som forsøker å bli gravide, unge som «gamle», all verdens lykke til❤️ Det har aldri vært meningen å såre noen, absolutt ikke, men det må også være lov å komme med faktabaserte opplysninger i en tråd som nettopp etterspør fakta - uten at man blir beskyldt for å ha noen underliggende intensjoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er helt enig med deg. Og jeg har ikke tatt noe personlig eller blitt såret, er bare oppgitt over denne andre brukeren som du nevner. Tusen takk, og det samme til deg❤️ Hilsen Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her forstår du ikke noe av hva personen skriver! Det er jeg som har reagert på de mange ufine kommentarene fra folk som skal presse frem at det så og si er umulig å bli gravid når du er 40, barna blir ikke friske om man blir gravid mot alle odds etc.

Men du, ts, angriper istedet meg som reagerer negativt på alle disse som skal knuse håpet. Og du forstår ikke hva firtina skriver.

Huff.. du igjen! Nå har du vel fått sagt nok i tråden min, eller?!? Det er jo DEG folk har reagert på her da!🤦🏼‍♀️ 
Ts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...