Gå til innhold

5% sjans hver syklus når man er rundt 40, også hvis man er helt frisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

•5% sjans for å bli gravid er et gjennomsnitt 

•De fleste vil fortsatt ha egg igjen når de er 40, men kvaliteten på dem er noe helt annet 

•Det er økt risiko for SA og sykdommer hvis man først blir gravid 

Det er til sammenligning ca. 20% sannsynlighet for graviditet hver syklus når man er i slutten av 20-årene.

Anonymkode: ddbef...ede

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Voldsomt da. Hvorfor i alle dager kommer du med den usanne anklagen at jeg kommenterer som om jeg er ts? Pek på et konkret sted hvor jeg har gjort det….det kan du ikke.

Anonymkode: 2d313...e0f

Allerede i innlegg nr 11 i denne tråden "tar du over". Vi er flere som har tolket deg som ts. 

Beklager misforståelsen, ts. 

Anonymkode: 6bb94...d94

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Voldsomt da. Hvorfor i alle dager kommer du med den usanne anklagen at jeg kommenterer som om jeg er ts? Pek på et konkret sted hvor jeg har gjort det….det kan du ikke.

Du har jo samme aggressive tonen til alle her jo! Herregud. Jo, det kan jeg. Det begynner når du spør om det varierer fra gynekolog til gynekolog om man får tilbud om blodprøve, der du påpeker at alt ser bra ut. Når folk da svarer deg på dette, og noen til og med kaller deg ts, uten at du noen gang nevner at du ikke er ts, da kommenterer du som om du er ts - ved å kuppe tråden og svare alle som prøver å hjelpe deg på en sur og ufin måte.

Anonymkode: 28013...cb0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har jo samme aggressive tonen til alle her jo! Herregud. Jo, det kan jeg. Det begynner når du spør om det varierer fra gynekolog til gynekolog om man får tilbud om blodprøve, der du påpeker at alt ser bra ut. Når folk da svarer deg på dette, og noen til og med kaller deg ts, uten at du noen gang nevner at du ikke er ts, da kommenterer du som om du er ts - ved å kuppe tråden og svare alle som prøver å hjelpe deg på en sur og ufin måte.

Og JEG er ts.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Allerede i innlegg nr 11 i denne tråden "tar du over". Vi er flere som har tolket deg som ts. 

Det skjønner jeg godt at dere har gjort! Ingen skade skjedd for min del, syns bare det er synd at noen ikke klarer å holde en saklig tone, særlig i en tråd man ikke har startet selv. Og folk prøver jo bare å hjelpe. Hilsen ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

tolket? Man er vel bra tett om man ikke ser at det er forskjellig ab-kode. Spar meg, og slutt å lyve.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det skjønner jeg godt at dere har gjort! Ingen skade skjedd for min del, syns bare det er synd at noen ikke klarer å holde en saklig tone, særlig i en tråd man ikke har startet selv. Og folk prøver jo bare å hjelpe. Hilsen ts.

Du er jo ikke spesielt saklig selv når du regelrett lyver om at jeg har prøvd å utgi meg for å være deg, ts. Har jeg aldri skrevet, så bare kutt ut å lyve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja, men da jeg spurte gynekolog om hun skulle ta blodprøve, sa hun at det ikke var nødvendig fordi mine eggstokker og eggreserver så bra ut.

Da har du vel hatt en slurvete gynekolog da. Du ser jo i innlegget over ditt (sitatet) at det er viktig og normalt å ta blodprøver ved fertilitetssjekk. Det holder ikke å bare se at du har masse egg, hun ser jo ikke hvordan eggene er, kvaliteten!

Men uansett svaret på både ultralyd og gyn. undersøkelse, og blodprøver, så vil de ikke kunne gi deg svar på OM DINE EGG ER FOR GAMLE NÅ. Er de blitt dårlige, ikke befruktningsdyktige eller ikke kan gi levedyktige fostere lenger? Det vet ikke legene, det kan de ikke svare deg på. Så det gynekologen din sa, var egentlig ganske ubrukelig. Du er 40 og eggene dine kan ha gått ut på dato. Det finner du ikke ut før du prøver å bli gravid - og om du evt blir det.

Som sitert tidligere i tråden blir man steril ca 10 år før man kommer i overgangsalderen. Det betyr at om din overgangsalder starter når du er 49, er du allerede steril. Sånn er det. Det skal flaks til for å klare å bli gravid i 40 årene, og at det samtidig viser seg å være et levedyktig foster uten genfeil og misdannelser etc. For risikoen for dette også øker med alderen.

Anonymkode: 28d35...a3d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Da har du vel hatt en slurvete gynekolog da. Du ser jo i innlegget over ditt (sitatet) at det er viktig og normalt å ta blodprøver ved fertilitetssjekk. Det holder ikke å bare se at du har masse egg, hun ser jo ikke hvordan eggene er, kvaliteten!

Men uansett svaret på både ultralyd og gyn. undersøkelse, og blodprøver, så vil de ikke kunne gi deg svar på OM DINE EGG ER FOR GAMLE NÅ. Er de blitt dårlige, ikke befruktningsdyktige eller ikke kan gi levedyktige fostere lenger? Det vet ikke legene, det kan de ikke svare deg på. Så det gynekologen din sa, var egentlig ganske ubrukelig. Du er 40 og eggene dine kan ha gått ut på dato. Det finner du ikke ut før du prøver å bli gravid - og om du evt blir det.

Som sitert tidligere i tråden blir man steril ca 10 år før man kommer i overgangsalderen. Det betyr at om din overgangsalder starter når du er 49, er du allerede steril. Sånn er det. Det skal flaks til for å klare å bli gravid i 40 årene, og at det samtidig viser seg å være et levedyktig foster uten genfeil og misdannelser etc. For risikoen for dette også øker med alderen.

Anonymkode: 28d35...a3d

Er også noen i tråden som sier at blodprøver kan fortelle noe om hvor stor eggreserven er, men ikke om kvaliteten. At det kun er når egg tas ut i forbindelse med ivf at man kan sjekke kvaliteten på eggene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du er jo ikke spesielt saklig selv når du regelrett lyver om at jeg har prøvd å utgi meg for å være deg, ts. Har jeg aldri skrevet, så bare kutt ut å lyve.

Lyve?!😅 Nei sorry ass, denne diskusjonen vinner du ikke. Å påpeke at du har kommentert som om du er ts er ikke å lyve. Da får du lese det jeg skrev om igjen. Ts.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

En kollega prøvde hele sitt voksne liv på å få barn, da hun passerte 40 gav de opp. Da hun var 45 fikk hun et friskt barn. Så hun prøvde jo da i nesten 25 år før de lyktes. 

Så at oddsen er dårlig betyr ikke umulig, men når man er 42 har man ikke så mange år igjen det kan klaffer på før overgangsalderen tar en. 

Anonymkode: ce836...fd7

Helt utrolig. Da fins det kanskje håp for meg og. 😊❤. Verden er rar sånn sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Lyve?!😅 Nei sorry ass, denne diskusjonen vinner du ikke. Å påpeke at du har kommentert som om du er ts er ikke å lyve. Da får du lese det jeg skrev om igjen. Ts.

Er det mulig. Hvem som helst kan da se at min ab-kode er en annen enn ts sin. Må jo være ganske treig for ikke å skjønne det. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, det er nesten som lotto dette å bli gravid. Men selv om mange egg er blitt dårlige, må det vel finnes noen gode når man har mange egg igjen og gynekolog sier det ser veldig bra ut...?

Ja, det sannsynligvis er det noen gode igjen. Problemet er gjerne å treffe på et av de gode blant flere dårlige. Når man prøver på vanlig vis, er det jo som regel bare ett egg som utvikler seg helt frem til eggløsning og kan bli befruktet. Så har man mange dårlige og noen få gode, trengs det litt flaks for at det ene egget som kan befruktes den spesifikke syklusen skal være et av de gode. Men flaks kan man jo ha.

De 40-åringene som har flere gode egg enn gjennomsnittet, har nødvendigvis større sjanse for å treffe på et av dem. Jeg vil tro sjansen er større for å være blant de heldige der når gynekologen sier det ser bra ut, men man vet ikke før man har prøvd. Ved IVF kan man modne flere egg pr. syklus om eggreserven er god nok, med større sjanse for at et av dem er blant de gode eggene. 

Jeg vet at jeg har dårlig eggkvalitet, og har hatt det en stund. Alt av prøver så fine ut, så vi oppdaget det da vi prøvde å få barn uten hell. Og etter hvert da eggene ikke ble befruktet eller ble til dårlige embryoer under IVF. Likevel har vi fått to barn. Det var altså gode egg igjen blant de dårlige, og vi klarte heldigvis å treffe på to av dem. 

Anonymkode: f3a33...cc3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da var du vel 12? Ikke at det er spesielt tidlig det heller da:) 

Tidlig er vel 8-9år

Anonymkode: 34d82...6b9

De fleste i klassen var 14-15.

Anonymkode: def4d...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det endrer ikke fakta av den grunn.

Anonymkode: ce836...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ting har endret seg litt også, jenter får mensen tidligere nå enn før.

De fleste får den når de er rundt 13 år, og det har de gjort siden 1950-tallet. Nå viser en ny studie fra Bergen at snittalderen for når jentene først får mensen, har gått ned med omtrent 2,8 måneder i løpet av ti år. Selv om det bare er snakk om to og en halv måned, mener forskerne det likevel er verdt å ta tak i.11. sep. 2020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 er helt på gjennomsnittet med andre ord 😃 altså overhodet ikke tidlig☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Applaus til dere som er tålmodige og gidder å på en vennlig og kunnskapsbasert måte forklare realiteten til ts. Bare synd hun nekter å ta til seg info

Anonymkode: aa93b...237

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Applaus til dere som er tålmodige og gidder å på en vennlig og kunnskapsbasert måte forklare realiteten til ts. Bare synd hun nekter å ta til seg info

Anonymkode: aa93b...237

Hei! Ts her! Hvis du ser litt lenger opp her så ser du at det ikke er jeg som nekter å ta til meg informasjonen. Det er en annen ab-bruker som har «kuppet» tråden, og svart folk på en frekk og ufin måte. Så altså, det er ikke jeg som ikke tar imot denne infoen😊 Hilsen ts.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

13 er helt på gjennomsnittet med andre ord 😃 altså overhodet ikke tidlig☺️

Min datter er 8 år, to av jentene i klassa har fått mensen alt. 
Jeg var selv 10 år og ble ansett som "tidlig ute" på 90-tallet. 

13 er ikke tidlig. 

Anonymkode: 3af9a...a8f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...