Gå til innhold

5% sjans hver syklus når man er rundt 40, også hvis man er helt frisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bacteria skrev (8 minutter siden):

Tja. 
Har hørt motsatt jeg, at de som fikk mensen tidlig kommer sent i overgangsalderen. 
Vet det med eggene altså. 
Bare at jeg fikk mensen som 12-åring, og mitt siste barn som 45. Overgangsalder 5 år senere, slik som mamma. 
Hun fikk forøvrig to barn etter fylte 40, deriblant meg. 💕

Dette sa også min gynekolog til meg også.
Før trodde man tidlig mens = tidlig overgangsalder. Men hun sa at nyere forskning nå viser det trolig er motsatt. Det stemmer også på meg. Fikk mensen som 13-åring og har blitt lett gravid 3 ganger etter fylte 40.

Gynekologen sa også at nyere forskning tyder på at enkelte kan få en «peak» i fruktbarheten like før overgangsalder, der man blir ekstra fertil. Kanskje derfor noen i siste halvdel av 40-årene blir plutselig naturlig gravide. 

Anonymkode: def4d...480

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette sa også min gynekolog til meg også.
Før trodde man tidlig mens = tidlig overgangsalder. Men hun sa at nyere forskning nå viser det trolig er motsatt. Det stemmer også på meg. Fikk mensen som 13-åring og har blitt lett gravid 3 ganger etter fylte 40.

Gynekologen sa også at nyere forskning tyder på at enkelte kan få en «peak» i fruktbarheten like før overgangsalder, der man blir ekstra fertil. Kanskje derfor noen i siste halvdel av 40-årene blir plutselig naturlig gravide. 

13 år er ikke tidlig, men da de aller fleste får mensen. Alle får den mellom 9 og 17 en gang. 

Anonymkode: ce836...fd7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

13 år er ikke tidlig, men da de aller fleste får mensen. Alle får den mellom 9 og 17 en gang. 

Jeg fikk den som 17-åring og ble gravid da jeg var 39☺️

Anonymkode: 34d82...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg fylte 13 i oktober, fikk mensen i januar samme år så var altså litt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fylte 13 i oktober, fikk mensen i januar samme år så var altså litt før.

Da var du vel 12? Ikke at det er spesielt tidlig det heller da:) 

Tidlig er vel 8-9år

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 13.32):

Eggene dine er fortsatt 40 år samme hvor sprek du føler deg. Og jo tidligere du fikk mensen, jo færre egg har du igjen.

Anonymkode: 92453...4d0

Dette stemmer ikke. En gynekolog sa til meg at stort sett alle som får mens tidlig har flere egg en de som får senere.

Anonymkode: 173e8...662

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- For å predikere eggreservene i kroppen tar vi en ultralyd av eggstokkene og måler et hormon (Anti Mullerian Hormon) i en blodprøve. Den viktigste fertilitetsindikatoren er uansett kvinnens alder, sier seksjonsoverlegen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg får ikke sagt eller hjulpet så mye mer enn det jeg har skrevet nå, så jeg takker for meg :) du virker ikke helt mottagelig for tips/råd, men bestemt på at alt er veldig bra og at dette vil skje greit og fort for deg. Det håper jeg for din del at det gjør🙏🏻 Igjen lykke til :)

Hei! Det er jeg som er ts, og det er ikke jeg som har skrevet alle disse litt negative innleggene. Bare så det er sagt.😊

Anonymkode: 28013...cb0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei! Det er jeg som er ts, og det er ikke jeg som har skrevet alle disse litt negative innleggene. Bare så det er sagt.😊

Skjønner :) det var godt å høre☘️ ville bare hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Dette er Ts, og jeg ønsker bare å presisere at jeg ikke er den personen som har skrevet alle innleggene ang eggreserver og kvalitet, og som har svart i en litt spydig tone. Helt greit at noen kupper tråden, men da bør de si at de ikke er ts. Mitt opprinnelige spørsmål handlet om sannsynligheten for å bli gravid hver syklus når man er rundt 40 år, og at det har utviklet seg til en litt negativ debatt med krasse kommentarer var ikke min intensjon. Mange tror nok det er meg de har svart her, men det er ikke jeg som har spurt om dette med blodprøver og eggreserver osv. Jeg har vært/er under utredning hos gynekolog, er 39,5 år og er nettopp blitt henvist til fertilitetsklinikk fordi vi har prøvd i over 6 mnd. Så igjen - det er ikke jeg, TS, som har blitt irritert og svart aggressivt. Hilsen trådstarter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei! Dette er Ts, og jeg ønsker bare å presisere at jeg ikke er den personen som har skrevet alle innleggene ang eggreserver og kvalitet, og som har svart i en litt spydig tone. Helt greit at noen kupper tråden, men da bør de si at de ikke er ts. Mitt opprinnelige spørsmål handlet om sannsynligheten for å bli gravid hver syklus når man er rundt 40 år, og at det har utviklet seg til en litt negativ debatt med krasse kommentarer var ikke min intensjon. Mange tror nok det er meg de har svart her, men det er ikke jeg som har spurt om dette med blodprøver og eggreserver osv. Jeg har vært/er under utredning hos gynekolog, er 39,5 år og er nettopp blitt henvist til fertilitetsklinikk fordi vi har prøvd i over 6 mnd. Så igjen - det er ikke jeg, TS, som har blitt irritert og svart aggressivt. Hilsen trådstarter.

Ønsker deg masse lykke til☘️ håper du får drømmen din oppfylt 💕 Glad for at du oppklarte dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, det er et velment råd. Altså jeg gjorde det samme, ventet ikke og er veldig glad for det. Jeg var passert 35.

TS: du virker litt «irritert» når folk bare prøver å hjelpe deg, er du innerst inne veldig redd det ikke skal gå?

Du avfeier alle svar som ikke passer det gynekologen sa, og virker ikke til å ville høre. Da er det kanskje bedre at du ikke spør? Om det gjør feks frykten større. Kvinner her inne har mange av oss kjempet lenge og vært gjennom alt dette og vil hjelpe deg! Med å hjelpe kommer også de tingene som ikke alltid kanskje er så gøy å høre, men også masse positive ting her da.

Jeg sleit litt, men fikk det til slutt til. Var på vei til å gå i gang med IVF etter 1 år med forsøk i en alder av 37. Dagen før jeg skulle sette første sprøyta krevde hausken at man tok graviditetstest. Hadde aldri trodd det skulle skje, men der satt den! DAGEN før altså!

Tilfeldigheter er nok nøkkelen her, flaks/uflaks, genetikk osv.

Hei! Dette er Ts, og det er ikke meg du har svart. Så jeg er ikke irritert😅 Men den du har svart har en tydelig aggressiv/irritert holdning, så skjønner godt kommentaren din. Men det er altså ikke jeg som har skrevet disse ab-innleggene med syre!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 13.04):

Har lest i en annen tråd her at det kun er 5% sjans for å bli gravid hver syklus hvis man er 40 år, mot 20% ellers. Men er dette uansett? Hvis man er frisk, ikke har pco(s), åpne eggledere, normal FSH og AMH, er det fortsatt bare 5%? 

Ja, det er fortsatt 5% og det er pga alder. Gjennomsnittlig er det bare 5% sjanse for at en 40 åring vil kunne bli gravid pr mnd.

Og for hvert år som går mens du prøver fra 40, så synker sjansene enda mer, da den sjansen faller dramatisk for hvert år i 40-årene. 40 og 42 er vidt forskjellig, det er ikke som å prøve og bli gravid som 30 og 32. Langt i fra.

https://www.klikk.no/foreldre/gravid/gravidhelse/gravid-over-40-2538067

"Ingen selvfølgelighet med svangerskap i 40 årene"

https://www.tv2.no/a/13157548/

Og selv om man skulle lykkes i å få en positiv graviditetstest som 40 åring, så står dette å lese:

"

Å få barn etter fylte 40 år er ikke uten risiko.

– De fysiske utfordringene ved å få barn sent er å kunne få et barn i det hele tatt når man er 40 år og eldre. Det er stor variasjon i kvinners fruktbarhet, forklarer Anne Eskild.

De fleste kvinner er ikke fruktbare i 10-årsperioden før overgangsalderen. Overgangsalderen inntrer hos noen før 45-årsalderen. Derfor har noen redusert fruktbarhet som følge av alder allerede når de er 35 år. Blant gravide kvinner over 40 år ender 25–60 % av alle påbegynte svangerskap i spontanabort.

Ifølge Eskild er det derfor bare noen som lykkes i å få egne barn etter 40-årsalder."

Anonymkode: 28d35...a3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva var poenget med å skrive dette? Jeg stilte ikke deg spm., og det du skriver har jo du og andre skrevet flere ganger i tråden allerede.

Anonymkode: 2d313...e0f

Fint om du som har svart nesten samtlige i denne tråden på en spydig og direkte ufin måte kunne ha presisert at du ikke er TS. Makan til surmaga svar! Og det i MIN tråd! Hilsen TS.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Skjønner :) det var godt å høre☘️ ville bare hjelpe!

Ja det skjønner jeg😊😊 Ts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ønsker deg masse lykke til☘️ håper du får drømmen din oppfylt 💕 Glad for at du oppklarte dette!

Tusen, tusen takk🥰 Ja, følte det trengtes! Har ikke vært pålogget på noen timer, så fikk litt sjokk da jeg så alle disse innleggene. Ts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da var du vel 12? Ikke at det er spesielt tidlig det heller da:) 

Tidlig er vel 8-9år

Jo, selvsagt er 12 tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

- For å predikere eggreservene i kroppen tar vi en ultralyd av eggstokkene og måler et hormon (Anti Mullerian Hormon) i en blodprøve. Den viktigste fertilitetsindikatoren er uansett kvinnens alder, sier seksjonsoverlegen.

Ja, men da jeg spurte gynekolog om hun skulle ta blodprøve, sa hun at det ikke var nødvendig fordi mine eggstokker og eggreserver så bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da jeg spurte gynekolog om hun skulle ta blodprøve, sa hun at det ikke var nødvendig fordi mine eggstokker og eggreserver så bra ut.

Kan du vennligst slutte å kommentere dette som om du er ts?! 
Hilsen ts.
Ps. Er forøvrig enig med alle her som har svart deg at du høres ikke særlig mottakelig ut for hjelp. Så jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å kommentere mer. Hvis du stoler mer på gynekologen din, hvorfor er du da på et forum og diskuterer dette? Det er helt vanlig å ta blodprøve for å sjekke FSH og AMH, men hvis din gynekolog ikke ser dette som nødvendig, så får du enten høre på han/henne, eller høre på oss andre som har tatt blodprøver. Eller så får du rett og slett logge av.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du vennligst slutte å kommentere dette som om du er ts?! 
Hilsen ts.
Ps. Er forøvrig enig med alle her som har svart deg at du høres ikke særlig mottakelig ut for hjelp. Så jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å kommentere mer. Hvis du stoler mer på gynekologen din, hvorfor er du da på et forum og diskuterer dette? Det er helt vanlig å ta blodprøve for å sjekke FSH og AMH, men hvis din gynekolog ikke ser dette som nødvendig, så får du enten høre på han/henne, eller høre på oss andre som har tatt blodprøver. Eller så får du rett og slett logge av.

Voldsomt da. Hvorfor i alle dager kommer du med den usanne anklagen at jeg kommenterer som om jeg er ts? Pek på et konkret sted hvor jeg har gjort det….det kan du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...