AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #101 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Eh, nei. Du mangler en god del leseforståelse. Anonymkode: 2d313...e0f Så får du synes det. Jeg har forsøkt å hjelpe om ikke annet. Fint at om setter pris på det, og om ikke så får det bare være. Anonymkode: 34d82...6b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #102 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva var poenget med å skrive dette? Jeg stilte ikke deg spm., og det du skriver har jo du og andre skrevet flere ganger i tråden allerede. Anonymkode: 2d313...e0f Men hvilke svar er det du egentlig vil ha? Ingen - hverken KG eller gynekologer og diverse tester kan svare på om du er en av de som vil bli lett gravid eller ikke. Det eneste du kan gjøre er å prøve. Og ikke vente for lenge med å søke hjelp om det ikke går. Anonymkode: def4d...480 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #103 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Lurer på om du er moden nok til å bli mor. Maken til frekkhet og aggressiv holdning, er lenge siden jeg har sett. Anonymkode: 6bb94...d94 Virkelig? Hva med deg som angriper og anklager noen du ikke kjenner overhodet, her på nettet? Det er ikke normalt eller greit. Din modenhet kan man stille store spm.tegn ved. Anonymkode: 2d313...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #104 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men hvilke svar er det du egentlig vil ha? Ingen - hverken KG eller gynekologer og diverse tester kan svare på om du er en av de som vil bli lett gravid eller ikke. Det eneste du kan gjøre er å prøve. Og ikke vente for lenge med å søke hjelp om det ikke går. Anonymkode: def4d...480 Nå er det ikke jeg som er ts, så du og andre holder jo på å kuppe tråden med alle de voldsomme angrepene og anklagene. JEg, og sikkert ts også, ville vel bare høre nøytrale faktabaserte og erfaringsbaserte svar om trådens tema, ikke svovelpredikanter som kommer og skal krisemaksimere av ukjente, rare motiver. Anonymkode: 2d313...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #105 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er det ikke jeg som er ts, så du og andre holder jo på å kuppe tråden med alle de voldsomme angrepene og anklagene. JEg, og sikkert ts også, ville vel bare høre nøytrale faktabaserte og erfaringsbaserte svar om trådens tema, ikke svovelpredikanter som kommer og skal krisemaksimere av ukjente, rare motiver. Anonymkode: 2d313...e0f Men når fakta sier 5 % , så er jo det litt krise sånn rent statistisk sett. Det må man vel få lov å få frem selv om det for noen likevel kan gå bra? Fakta er jo, som ts selv har skrevet i overskriften, at sjans hver syklus i snitt er på kun 5 %. Der har du faktabasert kunnskap. Da hjelper det ikke at bestemora til søstera til venninna likevel klarte å få barn i høy alder...Det kan uansett ikke generaliseres til befolkningen! Anonymkode: 878e3...866 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #106 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men når fakta sier 5 % , så er jo det litt krise sånn rent statistisk sett. Det må man vel få lov å få frem selv om det for noen likevel kan gå bra? Fakta er jo, som ts selv har skrevet i overskriften, at sjans hver syklus i snitt er på kun 5 %. Der har du faktabasert kunnskap. Da hjelper det ikke at bestemora til søstera til venninna likevel klarte å få barn i høy alder...Det kan uansett ikke generaliseres til befolkningen! Anonymkode: 878e3...866 Det er litt rart at noen, f.eks. du, er så innbitt på å fremstille det som unaturlig og umulig, at jeg blir angrepet til og med når jeg skriver om hva en gynekolog har fortalt -som faktisk har undersøkt meg. Det er for drøyt. Anonymkode: 2d313...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #107 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men det er jo ikke sant. Eggene kan ha god kvalitet når man er 40 også. Ellers ville det jo ikke blitt født friske barn av 40+ gamle damer. Anonymkode: 28013...cb0 Det er faktisk sant selv om du selvfølgelig også kan få friske barn. Sjansen øker også for å føde barn med kromosomfeil. Anonymkode: aa93b...237 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #108 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er litt rart at noen, f.eks. du, er så innbitt på å fremstille det som unaturlig og umulig, at jeg blir angrepet til og med når jeg skriver om hva en gynekolog har fortalt -som faktisk har undersøkt meg. Det er for drøyt. Anonymkode: 2d313...e0f Jeg har aldri sagt det er umulig for deg å bli gravid? Og at gynekologen din sier at ting ser fint ut er jo bra, men du sier jo samtidig at det er gjort lite tester, så da er jo ikke alt undersøkt? Så det som er undersøkt er jo sikkert bra. Men, det betyr ikke at du er superfertil eller ikke vil ha problemer med å få barn. Jeg er mye yngre enn deg og har fått beskjed om at alle blodprøver, UL osv ser kjempefint ut. Endte opp med IVF etter 2 års prøving selv, og da fikk de også sett på eggene mine og sa de så kjempebra ut. Men det er altså ingen selvfølge å bli gravid likevel, og lavere sannsynlighet ved høyere alder... du kan jo ikke benekte fakta? Anonymkode: 878e3...866 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #109 Del Skrevet 28. september 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Men når fakta sier 5 % , så er jo det litt krise sånn rent statistisk sett. Det må man vel få lov å få frem selv om det for noen likevel kan gå bra? Fakta er jo, som ts selv har skrevet i overskriften, at sjans hver syklus i snitt er på kun 5 %. Der har du faktabasert kunnskap. Da hjelper det ikke at bestemora til søstera til venninna likevel klarte å få barn i høy alder...Det kan uansett ikke generaliseres til befolkningen! Anonymkode: 878e3...866 Ja og nei. 5% sjanse hver syklus betyr fremdeles at nesten halvparten av alle par blir gravide i løpet av et år, sånn rent statistisk sett. Så det er ikke noe mirakel eller statistisk sjeldenhet at mange også blir gravide etter 40. Man må bare ha litt flaks. Anonymkode: e5251...987 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #110 Del Skrevet 28. september 2021 Dere to som argumenterer mot alle her, ts og hvertfall en til, dere forstår jo ikke hva alle skriver. Ja, dere kan ha gode egg, men SANNSYNLIGHETEN er lav og pga alder så vil dere ha også flere egg av dårligere kvalitet enn en gjennomsnittlig 30åring. Kanskje er nettopp dere to unntaket og har fantastiske egg i en alder av 40 år, men det er svært lite SANNSYNLIG! Anonymkode: 878e3...866 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #111 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har aldri sagt det er umulig for deg å bli gravid? Og at gynekologen din sier at ting ser fint ut er jo bra, men du sier jo samtidig at det er gjort lite tester, så da er jo ikke alt undersøkt? Så det som er undersøkt er jo sikkert bra. Men, det betyr ikke at du er superfertil eller ikke vil ha problemer med å få barn. Jeg er mye yngre enn deg og har fått beskjed om at alle blodprøver, UL osv ser kjempefint ut. Endte opp med IVF etter 2 års prøving selv, og da fikk de også sett på eggene mine og sa de så kjempebra ut. Men det er altså ingen selvfølge å bli gravid likevel, og lavere sannsynlighet ved høyere alder... du kan jo ikke benekte fakta? Anonymkode: 878e3...866 Men selv om du hadde vanskeligheter, så er det jo ikke greit å skrive utfra bitterhet og potensiell misunnelse, nærmest ønske at andre også får det vanskelig? Får litt inntrykk av at det er motivet ditt for å skrive. Anonymkode: 2d313...e0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #112 Del Skrevet 28. september 2021 https://www.klikk.no/foreldre/gravid/gravidhelse/gravid-over-40-2538067 https://altformamma.no/artikler/97/article/item/null/gravid-over-40-reproduksjon-i-siste-sving https://veientilhelse.no/mulig-bli-naturlig-gravid/ Anonymkode: 34d82...6b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #113 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men selv om du hadde vanskeligheter, så er det jo ikke greit å skrive utfra bitterhet og potensiell misunnelse, nærmest ønske at andre også får det vanskelig? Får litt inntrykk av at det er motivet ditt for å skrive. Anonymkode: 2d313...e0f Det inntrykket får overhodet ikke jeg av det hun skriver. Virkelig overhodet ikke! Anonymkode: 34d82...6b9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #114 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://www.klikk.no/foreldre/gravid/gravidhelse/gravid-over-40-2538067 https://altformamma.no/artikler/97/article/item/null/gravid-over-40-reproduksjon-i-siste-sving https://veientilhelse.no/mulig-bli-naturlig-gravid/ Anonymkode: 34d82...6b9 I den nederste artiklen sies det vi andre prøver å gjøre her i tråden: Det er også viktig for dem å holde seg informert, vurdere ulike alternativer, og ha et realistisk bilde om sjansene for suksess. Dette vil hjelpe dem med å ta de beste beslutningene vedrørende planer om familieforøkelse. Anonymkode: 34d82...6b9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #115 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men selv om du hadde vanskeligheter, så er det jo ikke greit å skrive utfra bitterhet og potensiell misunnelse, nærmest ønske at andre også får det vanskelig? Får litt inntrykk av at det er motivet ditt for å skrive. Anonymkode: 2d313...e0f Ehh, så absolutt ikke. Men det er fakta. Jeg ønsker jo ikke det, men jeg ønsker at du kanskje skal innse raskere enn det jeg gjorde at det kan bli vanskelig? Hvordan statistikken er på flere års prøveing for eldre prøvere vet jeg ikke, men for de rundt 30 så er jo 80 % gravide etetr 1 år, og 90 % etter 2 år. Da er sannsynlighet per syklus 20%. Så sannsynligheten for at en 40åring er gravid etter 2 år er nok mye lavere.... Anonymkode: 878e3...866 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #116 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er litt rart at noen, f.eks. du, er så innbitt på å fremstille det som unaturlig og umulig, at jeg blir angrepet til og med når jeg skriver om hva en gynekolog har fortalt -som faktisk har undersøkt meg. Det er for drøyt. Anonymkode: 2d313...e0f Det er flere her i tråden, inkludert meg selv, som har påpekt at den overfladiske undersøkelsen du henviser til ikke nødvendigvis kan tas som fasit. Du har jo ikke tatt blodprøver en gang, og for å gjenta meg selv: Eggreserver ser ikke gynekolog på ultralyd. For din egen del så bør du lese deg opp, så du ikke har urealistiske forventninger basert på en overfladisk undersøkelse. Anonymkode: 53885...185 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 28. september 2021 #117 Del Skrevet 28. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 13.32): Eggene dine er fortsatt 40 år samme hvor sprek du føler deg. Og jo tidligere du fikk mensen, jo færre egg har du igjen. Anonymkode: 92453...4d0 Tja. Har hørt motsatt jeg, at de som fikk mensen tidlig kommer sent i overgangsalderen. Vet det med eggene altså. Bare at jeg fikk mensen som 12-åring, og mitt siste barn som 45. Overgangsalder 5 år senere, slik som mamma. 50 altså. Hun fikk forøvrig to barn etter fylte 40, deriblant meg. 💕 Endret 28. september 2021 av Bacteria 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #118 Del Skrevet 28. september 2021 Bacteria skrev (3 minutter siden): Tja. Har hørt motsatt jeg, at de som fikk mensen tidlig kommer sent i overgangsalderen. Vet det med eggene altså. Bare at jeg fikk mensen som 12-åring, og mitt siste barn som 45. Overgangsalder 5 år senere, slik som mamma. Hun fikk forøvrig to barn etter fylte 40, deriblant meg. 💕 Hun skriver bare at man har færre egg igjen desto tidligere mann fikk mensen. Det er bare et mattestykke. Fødes man med 100 egg, er man tidligere tomme for egg om man begynte å slippe de som 12-åring, enn 17-åring☺️ Derimot kan det være noe helt annet med overgangsalderen da, altså når den kommer og ikke. Man begynner som regel, i følge forskning, å være langt mindre fertil lenge før (ca 10 års tid) man kommer til stadiet hvor overgangsalder er i fysisk i gang. Anonymkode: 34d82...6b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #119 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nå er det ikke jeg som er ts, så du og andre holder jo på å kuppe tråden med alle de voldsomme angrepene og anklagene. JEg, og sikkert ts også, ville vel bare høre nøytrale faktabaserte og erfaringsbaserte svar om trådens tema, ikke svovelpredikanter som kommer og skal krisemaksimere av ukjente, rare motiver. Anonymkode: 2d313...e0f Jeg har tidligere i tråden skrevet min erfaring med at det var enkelt for meg å bli gravid etter fylte 40. Men det er kun min erfaring. Den kan egentlig ikke brukes til noe og gjør det ikke enklere for noen andre. For som andre her har påpekt er dette høyst individuelt. Og det er helt umulig, selv med statistikken på bordet, å forutsi dine sjanser. Den eneste måten å finne det ut på er å prøve. Anonymkode: def4d...480 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 28. september 2021 #120 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 13.04): Har lest i en annen tråd her at det kun er 5% sjans for å bli gravid hver syklus hvis man er 40 år, mot 20% ellers. Men er dette uansett? Hvis man er frisk, ikke har pco(s), åpne eggledere, normal FSH og AMH, er det fortsatt bare 5%? Anonymkode: 28013...cb0 Høy alder er blant de mest begrensende faktorene mht å bli gravid. Selv om du spiser sunt, trener og fortsatt menstruerer blir sjansen betraktelig lavere med alderen. Når du er i 20-åra modnes 40-60 egg i måneden, og flere har god kvalitet. Etter fylte 40 modnes bare 5-10 egg pr måned og mange er av for dårlig kvalitet til å kunne befruktes. Sjansen for spontanabort, misdannelser, Downs syndrom øker også med alderen til mor. Men du kan være heldig å bli gravid og få et friskt avkom etter fylte 40 også. Det er bare det at sjansen for det minsker med alderen. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå