AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #1 Del Skrevet 27. september 2021 Har lest i en annen tråd her at det kun er 5% sjans for å bli gravid hver syklus hvis man er 40 år, mot 20% ellers. Men er dette uansett? Hvis man er frisk, ikke har pco(s), åpne eggledere, normal FSH og AMH, er det fortsatt bare 5%? Anonymkode: 28013...cb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #2 Del Skrevet 27. september 2021 Dette lurer jeg også på. Er 40 og prøver å bli gravid. Er helt frisk, ingen problemer med mens eller annet, normal vekt og ganske sunt kosthold. Kan bli i bedre form selvsagt, men vet ikke hvor mye det teller med. Anonymkode: 2d313...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #3 Del Skrevet 27. september 2021 Eggene dine er fortsatt 40 år samme hvor sprek du føler deg. Og jo tidligere du fikk mensen, jo færre egg har du igjen. Anonymkode: 92453...4d0 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #4 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Eggene dine er fortsatt 40 år samme hvor sprek du føler deg. Og jo tidligere du fikk mensen, jo færre egg har du igjen. Anonymkode: 92453...4d0 Joda, men når AMH er normal så har man jo egg igjen?🤷🏼♀️ Anonymkode: 28013...cb0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #5 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Joda, men når AMH er normal så har man jo egg igjen?🤷🏼♀️ Anonymkode: 28013...cb0 Ja, Jeg har vært hos gynekolog, da var det bare noen få dager før jeg fylte 40. Og jeg fikk beskjed om, etter innvendig ultralyd, at mine eggstokker og eggreserver så fine ut, altså mange egg igjen fremdeles (men målte ikke kvaliteten på eggene, vet ikke om det er vanlig å gjøre). Men har i alle fall mange egg igjen, så krysser fingrene for at minst ett egg er bra nok. Anonymkode: 2d313...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #6 Del Skrevet 27. september 2021 Det er alderen som tynger, ikke hvor frisk du er. Eggene er du født med, og de er 40 år, gamle og dårlige. Derfor lav prosentsjanse for befruktning (eller vellykket svangerskap). Noen ganger blir dårlige egg hos eldre kvinner befruktet, men det forsvinner i spontanabort etter kort tid, fordi kroppen merket at det var noe galt med egget og fosteret ikke var friskt og levedyktig likevel. Det er mange problemer som kan melde seg når man er i 40 årene og vil bli gravid. Ja, vi har alle hørt gladhistorier om bestemora til en nabo som fikk et friskt barn da hun var 45, men det er unntaket, ikke regelen. Anonymkode: 28d35...a3d 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #7 Del Skrevet 27. september 2021 Ikke minst er sjansen for spontanabort stor, om du først skulle bli gravid. Anonymkode: 6bb94...d94 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #8 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er alderen som tynger, ikke hvor frisk du er. Eggene er du født med, og de er 40 år, gamle og dårlige. Derfor lav prosentsjanse for befruktning (eller vellykket svangerskap). Noen ganger blir dårlige egg hos eldre kvinner befruktet, men det forsvinner i spontanabort etter kort tid, fordi kroppen merket at det var noe galt med egget og fosteret ikke var friskt og levedyktig likevel. Det er mange problemer som kan melde seg når man er i 40 årene og vil bli gravid. Ja, vi har alle hørt gladhistorier om bestemora til en nabo som fikk et friskt barn da hun var 45, men det er unntaket, ikke regelen. Anonymkode: 28d35...a3d Det er vel stor forskjell på 40 og 45 når det gjelder å kunne bli gravid, og fullføre en vellykket graviditet. Leste at Haddy Njie er blitt gravid og hun er 42....43 år neste år, når barnet blir født. Anonymkode: 2d313...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #9 Del Skrevet 27. september 2021 Søsteren min er 40 og fikk nylig barn nr 3. Hun mistet 6 ganger før hun lyktes, i motsetning til de to første hun fikk i starten av 30 årene som satt ved første forsøk. Anonymkode: 4bcf7...dc8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #10 Del Skrevet 27. september 2021 Jeg møtte min mann sent i livet som 37-åring og hadde dårlig tid mtp barn. Har blitt naturlig gravid i en alder av 39, 40, 41 og 42. Har brukt 1-3 prøveperioder hver gang. Så statistikk skal man ikke stole 100 % på. Alle kvinner er forskjellige og min gynekolog sier jeg hadde aldri blitt så lett og fort gravid om eggene hadde vært av svært dårlig kvalitet. Min mann er heller ingen ungsau, han er 48. Men: Dette med hvor fertil man er sent i 30-årene og etter fylte 40 er jo ting man ikke kan vite på forhånd. Føler jeg har vært heldig. Regner med det er genetisk betinget da min mor og hennes søstre også har blitt veldig lett gravide. Men jeg og mannen har flere vennepar yngre enn meg som sliter med å bli gravide. På den annen side har de startet prøvingen sent, i 35-40 års alderen. Så det er usikkert om problemene med barnløshet kun kan tilskrives alder, eller om de ville hatt samme utfall som yngre prøvere. De har dessuten menn som er 10 år eldre, og er nærmere 50 år nå. Tror ikke det heller hjelper på situasjonen. Men beste er nok å ta det som det kommer, og ikke vente for lenge med å søke hjelp om det ikke går. Jeg er straks 43 år og i uke 34 av graviditeten nå. Sist jeg var til kontroll på sykehuset bekreftet jordmor at det var flere «gamlinger» der enn bare meg, så ikke uvanlig å bli gravid etter fylte 40. Men likevel: Start tidligere om du kan! Anonymkode: def4d...480 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #11 Del Skrevet 27. september 2021 Ingen som vet mer spesifikt om 5% sjanse for graviditet gjelder alle rundt 40, eller bare er gjennomsnitt? Anonymkode: 2d313...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #12 Del Skrevet 27. september 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen som vet mer spesifikt om 5% sjanse for graviditet gjelder alle rundt 40, eller bare er gjennomsnitt? Anonymkode: 2d313...e0f Det er et gjennomsnitt. Noen har bedre sjanser, mens for andre er det allerede for sent. Er uansett først og fremst genetikk, det er ikke sånn at om du ble lett gravid som 30-åring eller ellers er frisk og sunn så får du magisk bedre kvalitet på gamle egg. Om du vet når moren din kom i overgangsalderen så er det en god pekepinn - de fleste kan ikke få barn lenger ca ti år før overgangsalderen setter inn. Og om du har mange kvinner i slekta som fikk barn etter 40 så kan det jo også tyde på gode gener. Anonymkode: e5251...987 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #13 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen som vet mer spesifikt om 5% sjanse for graviditet gjelder alle rundt 40, eller bare er gjennomsnitt? Anonymkode: 2d313...e0f Selvfølgelig er jo dette bare et gjennomsnitt. Noen har 0% sjanse, andre 10. Skjønner ikke folk dette? Men, du vet jo aldri hvilken gruppe du er i, og selv om sannsynligheten kan være høyere for noen så er den betydelig redusert fra tidligere.... Anonymkode: 878e3...866 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #14 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Selvfølgelig er jo dette bare et gjennomsnitt. Noen har 0% sjanse, andre 10. Skjønner ikke folk dette? Men, du vet jo aldri hvilken gruppe du er i, og selv om sannsynligheten kan være høyere for noen så er den betydelig redusert fra tidligere.... Anonymkode: 878e3...866 Så du sier at den er så redusert at noen på rundt 40 har maks 10% sjanse hver syklus? Finnes det ikke noen på 40 som lett blir gravide, feks at sjansen er nesten like høy som da de var 35 eller 30? Anonymkode: 2d313...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #15 Del Skrevet 27. september 2021 HÆ?? Har man bare et visst antall egg?? Har man sykt mange når man er tidlig 20 åra da? Også faller et og et ut? Jeg trodde virkelig at kroppen lagde egg kontinuerlig jeg 😳 Da jeg var 25 år så hadde jeg gått fast på P piller i 7 år, og da sa gynekologen at jeg hadde null egg, kun tomme forlikker. Kan jeg aldri få barn da? Er nå 29 år Anonymkode: 048e5...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #16 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): HÆ?? Har man bare et visst antall egg?? Har man sykt mange når man er tidlig 20 åra da? Også faller et og et ut? Jeg trodde virkelig at kroppen lagde egg kontinuerlig jeg 😳 Da jeg var 25 år så hadde jeg gått fast på P piller i 7 år, og da sa gynekologen at jeg hadde null egg, kun tomme forlikker. Kan jeg aldri få barn da? Er nå 29 år Anonymkode: 048e5...1c2 Man er født med alle eggene man skal ha. Anonymkode: e0d9b...078 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #17 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man er født med alle eggene man skal ha. Anonymkode: e0d9b...078 I alle dager…. Dette er totalt ny informasjon for meg Anonymkode: 048e5...1c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #18 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I alle dager…. Dette er totalt ny informasjon for meg Anonymkode: 048e5...1c2 Det er egentlig ekkelt å tenke på. Gravide damer har ikke bare eget jentebarn i magen, de har barnebarna sine også, for de er allerede inni babyen. Anonymkode: e0d9b...078 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #19 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er egentlig ekkelt å tenke på. Gravide damer har ikke bare eget jentebarn i magen, de har barnebarna sine også, for de er allerede inni babyen. Anonymkode: e0d9b...078 Ja leste det nettopp 🙈🙈 måtte jo Google dette her! Men kan det hende jeg har misforstått? For gynekologen sa før undersøkelsen startet at hun ikke forventet å finne noe, da jeg gikk fast på P piller uten pause. Kan jeg ha blandet folikker og eggposer? Er det det samme eller er det forskjell? Unnskyld om jeg kupper tråden, ts 😩 Dette var bare litt sjokkerende for meg 😕 Anonymkode: 048e5...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #20 Del Skrevet 27. september 2021 Kanskje jeg har misforstått siden menns sperm blir laget kontinuerlig? Eller er det det samme for dem også? Anonymkode: 048e5...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå