Gå til innhold

Blir det innført smitteverntiltak igjen?

Blir det innført smitteverntiltak igjen?   

280 stemmer

1. 1. Når blir de første smitteverntiltakene innført igjen?

• Oktober
      11
    • November
      61
    • Desember
      62
    • Januar
      33
    • Senere enn dette
      6
    • Det kommer ikke til å bli innført noen smitteverntiltak igjen
      107
  2. 2. Kommer noen sykehus til å få problemer med intensivkapasiteten kommende vinter?

• Ja
      168
    • Nei
      112

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Enda en tulling skrev (2 timer siden):

Etterhvert som flere blir smittet blir jo også flere immune. Smittespredningen vil dermed gå tregere og tregere til det etterhvert blir en nedgang. Toppen vil nås lenge før alle er smittet.
Derfor ser også alle epidemikurver noenlunde like ut - den kan være bratt eller slak, høy eller lav men formen er den samme.
Samme type kurve forøvrig som for all vekst som har et gitt tak, pga begrenede ressurser eller lignende.

Eneste mulighet for at smitten kan fortsette å stige til alle er smittet, er å ta immunitet ut av bildet slik at folk blir smittet igjen og igjen. Forklaringen på noe sånt måtte vel være at vaksinen tar knekken på immuniteten i stedet for å styrke den. Om det er det han har lagt til grunn for påstanden sin er det jo ganske skremmende. Forhåpentligvis er han bare dårlig i matte.

Tror ikke vi skal skylde på matematikk kunnskapen hans, er nok bare jeg som formulerte meg litt feil. Det han sa var at smitten vil fortsette å stige OG tilslutt vil alle bli smittet. 

Endret av Babushka
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Babushka skrev (7 timer siden):

Tror ikke vi skal skylde på matematikk kunnskapen hans, er nok bare jeg som formulerte meg litt feil. Det han sa var at smitten vil fortsette å stige OG tilslutt vil alle bli smittet. 

Så smitten vil fortsette å stige til den ikke stiger lenger? Vek, det kan knapt kalles en overraskelse. Så var det det med tidsperspektivet igjen da. Hvor lang tid mener han det vil ta å få smittet alle?

• Liker 4
Skrevet
Example skrev (På 20.10.2021 den 19.38):

Det spørs om "folk" er villige til gå ut i en ny runde, ja. Blir nok fort de uvaksinerte som må ta hovedbyrden. Noe som ville vært helt fair.

Jeg blir temmelig satt ut over det faktum at utdannende mennesker uttaler seg slik. 
Det er ikke lenge siden en overlege gikk ut i VG og sa at alle hans intensivpasienter var fullvaksinert. 

Vaksinen er ikke en mirakelkur dessverre. Den kan minske sjangsen for alvorlig sykdom - men samtidig ser man at man er milevis unna å være immun mot smitte og å videreføre smitte. Ta en titt på Israel feks. 
Det virker også som flere tror at denne pandemien kun foregår i Norge..og det er ingenting annet enn komisk. 
Så lenge pandemien fortsatt er et faktum - og så lenge nordmenn (og resten av verden) fortsetter å dra smitten mellom landegrensene (vaksinerte og uvaksinerte) - vil dette fortsette. 
Dessuten har vi en hang til å besøke upriviligerte land som ikke har fått mulighet til å delta i vaksinasjonsmaratonet - i disse landene er det mye smitte, og mange varianter av viruset - da drar vaksinerte og uvaksinerte turister disse variantene rundt i verden..og slik fortsetter sirkelen..helt til vi treffer på en variant hvor vaksinen har null motstandskraft..så er vi på startstreken igjen.

Jeg finner det merkelig at utdannede mennesker ikke snakker høyere om viktigheten av å vaksinere hele verden - men lever i sin egen lille boble her i lille Norge, og tror at verden kretser rundt dette lille peanøtt-landet. 

Den lille prosenten som ikke er vaksinert i dette landet, utgjør en svært liten risiko. 

Den store prosentandelen med vaksinerte som tror de er immune - utgjør derimot en stor risiko.

• Liker 8
Skrevet
Enda en tulling skrev (1 time siden):

Så smitten vil fortsette å stige til den ikke stiger lenger? Vek, det kan knapt kalles en overraskelse. Så var det det med tidsperspektivet igjen da. Hvor lang tid mener han det vil ta å få smittet alle?

Han sa ikke noe om hvor lang tid det ville ta, men han mente det hastet med tiltak for å unngå at alle ble smittet. 

• Liker 2
Gjest solavskjerming
Skrevet

Håper inderlig ikke det blir satt inn tiltak igjen. Mange er vaksinerte, og hvis det ikke holder, så tenker jeg dessverre viruset nå bare må få gå sin gang. 

Skrevet
solavskjerming skrev (1 time siden):

Håper inderlig ikke det blir satt inn tiltak igjen. Mange er vaksinerte, og hvis det ikke holder, så tenker jeg dessverre viruset nå bare må få gå sin gang. 

Blir nok ikke til at Norge stenger ned igjen, men lette tiltak som hjemmekontor og munnbind. Effekten av vaksinen synker jo, men vi får håpe de eldste blir beskyttet igjen etter 3.dose.
Blir det over 200 innlagte er kapasiteten på sykehusene sprengt, da kan ikke viruset lenger bare få gå sin gang. 

• Liker 1
Skrevet

Avstandskravet består hos de fleste har jeg inntrykk av og det er bra. Jeg er ikke villig til å bli smitta for å få masseimunitet. Jeg har hørt for mye om longcovid til å sjanse på det. Jeg er selvsagt vaksinert. 

Skrevet
Gagaen skrev (31 minutter siden):

Avstandskravet består hos de fleste har jeg inntrykk av og det er bra. Jeg er ikke villig til å bli smitta for å få masseimunitet. Jeg har hørt for mye om longcovid til å sjanse på det. Jeg er selvsagt vaksinert. 

Tror ikke avstandskravet består hos de fleste lengre. Du kan jo tenke deg hva som skjer når årets julebordsesong starter for fullt. Enig i at det er bedre med lette tiltak enn å slippe smitten løs, og med tanke på alle barn, og de med nedsatt immunitet som vaksinene ikke virker på. Men tror det sitter langt inne hos den nye regjeringen, så da får man bare håpe at kommunen man bor i tar grep dersom antall innleggelser øker. 

Skrevet
Vera skrev (5 timer siden):

Jeg blir temmelig satt ut over det faktum at utdannende mennesker uttaler seg slik. 
Det er ikke lenge siden en overlege gikk ut i VG og sa at alle hans intensivpasienter var fullvaksinert. 

Vaksinen er ikke en mirakelkur dessverre. Den kan minske sjangsen for alvorlig sykdom - men samtidig ser man at man er milevis unna å være immun mot smitte og å videreføre smitte. Ta en titt på Israel feks. 
Det virker også som flere tror at denne pandemien kun foregår i Norge..og det er ingenting annet enn komisk. 
Så lenge pandemien fortsatt er et faktum - og så lenge nordmenn (og resten av verden) fortsetter å dra smitten mellom landegrensene (vaksinerte og uvaksinerte) - vil dette fortsette. 
Dessuten har vi en hang til å besøke upriviligerte land som ikke har fått mulighet til å delta i vaksinasjonsmaratonet - i disse landene er det mye smitte, og mange varianter av viruset - da drar vaksinerte og uvaksinerte turister disse variantene rundt i verden..og slik fortsetter sirkelen..helt til vi treffer på en variant hvor vaksinen har null motstandskraft..så er vi på startstreken igjen.

Jeg finner det merkelig at utdannede mennesker ikke snakker høyere om viktigheten av å vaksinere hele verden - men lever i sin egen lille boble her i lille Norge, og tror at verden kretser rundt dette lille peanøtt-landet. 

Den lille prosenten som ikke er vaksinert i dette landet, utgjør en svært liten risiko. 

Den store prosentandelen med vaksinerte som tror de er immune - utgjør derimot en stor risiko.

Jeg tror du må ta innover deg det faktum at smitten får grobunn i Norge og andre steder først og fremst fordi det er en del som ikke har immunitet mot korona. Enten det er fordi de er barn og ikke har fått vaksine, voksne som vaksinen fungerer dårlig på og uvaksinerte voksne som har takket nei til vaksine.

Det er den siste gruppen man kan gjøre noe med. De utgjør en risiko overfor de andre gruppene, og sørger for at viruset har flere potensielle verter enn nødvendig. Hadde de vaksinert seg, hadde også færre fullvaksinerte blitt smittet.

Enkelt og greit forlenger dere pandemien i Norge. Det er et faktum dere må ta innover dere. Om dere synes det er kjipt å høre, tok bad. Blir problemet større, noe det ser ut til å bli nå, må dere forberede dere på nye tiltak.

• Liker 7
Skrevet
Example skrev (5 minutter siden):

Jeg tror du må ta innover deg det faktum at smitten får grobunn i Norge og andre steder først og fremst fordi det er en del som ikke har immunitet mot korona. Enten det er fordi de er barn og ikke har fått vaksine, voksne som vaksinen fungerer dårlig på og uvaksinerte voksne som har takket nei til vaksine.

Det er den siste gruppen man kan gjøre noe med. De utgjør en risiko overfor de andre gruppene, og sørger for at viruset har flere potensielle verter enn nødvendig. Hadde de vaksinert seg, hadde også færre fullvaksinerte blitt smittet.

Enkelt og greit forlenger dere pandemien i Norge. Det er et faktum dere må ta innover dere. Om dere synes det er kjipt å høre, tok bad. Blir problemet større, noe det ser ut til å bli nå, må dere forberede dere på nye tiltak.

Et annet mulig tiltak er å arrangere smittefest for de uvaksinerte, de som ikke vil ta vaksinen pga redsel for bivirkninger. Med påfølgende isolasjon på hotell, sykehusene må selvsagt ikke belastet. Men det blir nok ikke et problem, for denne gruppen mener jo de ikke blir syke av viruset. 

• Liker 6
Skrevet
Babushka skrev (32 minutter siden):

Et annet mulig tiltak er å arrangere smittefest for de uvaksinerte, de som ikke vil ta vaksinen pga redsel for bivirkninger. Med påfølgende isolasjon på hotell, sykehusene må selvsagt ikke belastet. Men det blir nok ikke et problem, for denne gruppen mener jo de ikke blir syke av viruset. 

Mener du at ingen uvaksinerte tror de kan bli syke? Det er vel heller slik at mange av oss tror vi statisk sett kommer til å overleve dette viruset også, som man gjør med de fleste virus som er i omløp. Selv har jeg blitt ganske dårlig av to forskjellige virus tidligere men overlevde begge med god margin. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Justlooking skrev (24 minutter siden):

Mener du at ingen uvaksinerte tror de kan bli syke? Det er vel heller slik at mange av oss tror vi statisk sett kommer til å overleve dette viruset også, som man gjør med de fleste virus som er i omløp. Selv har jeg blitt ganske dårlig av to forskjellige virus tidligere men overlevde begge med god margin. 

Altså jeg var sarkastisk, veldig mange sier de ikke er redde for å bli syke. Men man ser jo at det er uvaksinerte som i størst grad fyller opp sykehusene i blant annet øst Europa. Og Espen Nakstad mener pandemien først og fremst rammer de uvaksinerte. Smittevernoverlegen i Tromsø sier det er de uvaksinerte som driver utbruddet videre. 
Jeg kom bare med et forslag til hvordan man kan oppnå mer naturlig immunitet i samfunnet, da kan de som ikke vil ta vaksinen oppnå naturlig immunitet gjennom å la seg smitte. 
Er det slik at alle må regne med å bli smittet likevel kan man jo bare bli ferdig med det. For dem som ikke er redde for viruset da selvsagt. Er jo tross alt de som mener vi ikke har en pandemi. (Ref Kari J.)

Endret av Babushka
  • Liker 4
Skrevet
Vera skrev (6 timer siden):

Du har ikke forstått at Koronaviruset vil bli endemisk helt uavhengig hva som vi gjør fremover. Uansett hva vi i Norge, og resten av verden, gjør det neste året, så vil viruset fortsette å spre seg og sirkulere i befolkninger. Viruset kommer ikke til å forsvinne. Deltavarianten er så smittsom at flokkimmunitet er umulig å oppnå. Etter kun 4-5 mnd gir vaksinene svært begrenset beskyttelse mot infeksjon. Men, vaksinene fungerer utmerket mot alvorlig sykdom. Det er derfor på tide å innse at viruset forsvinner ikke, og lære seg å leve med Koronaviruset på samme måte som vi lever med Influensa. Det vil si ingen tiltak annet enn jevnlige vakiner for risikogrupper.

• Liker 3
Skrevet
tom1986 skrev (19 minutter siden):

Du har ikke forstått at Koronaviruset vil bli endemisk helt uavhengig hva som vi gjør fremover. Uansett hva vi i Norge, og resten av verden, gjør det neste året, så vil viruset fortsette å spre seg og sirkulere i befolkninger. Viruset kommer ikke til å forsvinne. Deltavarianten er så smittsom at flokkimmunitet er umulig å oppnå. Etter kun 4-5 mnd gir vaksinene svært begrenset beskyttelse mot infeksjon. Men, vaksinene fungerer utmerket mot alvorlig sykdom. Det er derfor på tide å innse at viruset forsvinner ikke, og lære seg å leve med Koronaviruset på samme måte som vi lever med Influensa. Det vil si ingen tiltak annet enn jevnlige vakiner for risikogrupper.

Man trenger en generell immunitet i befolkningen, det holder ikke å bare vaksinere risikogruppene. Mange yngre friske som fyller opp sykehusene dessverre. Helsemyndighetene har satt et tak på 200 innlagte før det blir nødvendig med nasjonale tiltak. Men du har helt rett, vi blir ikke kvitt viruset, det handler om å begrense den totale belastningen på samfunnet/helsevesenet. 

• Liker 1
Skrevet
Example skrev (1 time siden):

Dere? Hvem er dere? 

Jeg tror også du må ta innover deg det faktum at vi ikke er immune - på tross av vaksinasjon. 

Hvorfor nekter du konsekvent å snakke om at vaksinerte også blir syke? Jeg har sett det i flere innlegg - du påstår at de uvaksinerte vil sprenge intensivkapasiteten - men du nekter å kommentere det faktum at intensivpasientene i Oslo stort sett er fullvaksinerte. 
Man kan ikke leve som før pandemien dessverre - for vaksinen er ikke en mirakelkur. Vaksinen er et fantastisk hjelpemiddel..men ingen mirakelkur. 

Jeg vet ikke hvor mange innlegg jeg må skrive det samme - smitten slutter ikke før de underprivilegerte landene er fullvaksinert. Du kan vaksinere huet og ræva full - men det nytter ikke når vi fortsetter å reise til landene som ikke er vaksinert. 

• Liker 6
Skrevet
Vera skrev (30 minutter siden):

Dere? Hvem er dere? 

Jeg tror også du må ta innover deg det faktum at vi ikke er immune - på tross av vaksinasjon. 

Hvorfor nekter du konsekvent å snakke om at vaksinerte også blir syke? Jeg har sett det i flere innlegg - du påstår at de uvaksinerte vil sprenge intensivkapasiteten - men du nekter å kommentere det faktum at intensivpasientene i Oslo stort sett er fullvaksinerte. 
Man kan ikke leve som før pandemien dessverre - for vaksinen er ikke en mirakelkur. Vaksinen er et fantastisk hjelpemiddel..men ingen mirakelkur. 

Jeg vet ikke hvor mange innlegg jeg må skrive det samme - smitten slutter ikke før de underprivilegerte landene er fullvaksinert. Du kan vaksinere huet og ræva full - men det nytter ikke når vi fortsetter å reise til landene som ikke er vaksinert. 

"Dere" er dere uvaksinerte voksne som ikke tar vaksine mot korona av ulike diffuse årsaker. 

Alt du skriver her gode grunner for å ta vaksine. Selvfølgelig er det synd at ikke alle har full effekt av vaksinene, men det er det heller ikke noen som hevder. Det er bare enda en grunn for at flere bør ta vaksine, slik at smitten treffer de som er mest sårbare. Ved å ikke vaksinere seg, bidrar man kun til at dette skjer.

• Liker 3
Skrevet
Example skrev (23 minutter siden):

"Dere" er dere uvaksinerte voksne som ikke tar vaksine mot korona av ulike diffuse årsaker. 

Alt du skriver her gode grunner for å ta vaksine. Selvfølgelig er det synd at ikke alle har full effekt av vaksinene, men det er det heller ikke noen som hevder. Det er bare enda en grunn for at flere bør ta vaksine, slik at smitten treffer de som er mest sårbare. Ved å ikke vaksinere seg, bidrar man kun til at dette skjer.

Hehe..jeg tror ikke du skal inkludere meg i «dere» ;) 

Jeg tenker at man skal ha en kritisk og nøytral tankegang - selv om man har veldig tro på en ting. Man må ikke bli blind, selv om man er nyfrelst.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har skrevet hurra for vaksinen..men, det er ikke noe å rope hurra for, så lenge folk ikke skjønner hvordan vaksinen fungerer. Den er som sagt ingen mirakelkur. Men et godt hjelpemiddel. 

• Liker 2
Skrevet
Babushka skrev (7 timer siden):

Han sa ikke noe om hvor lang tid det ville ta, men han mente det hastet med tiltak for å unngå at alle ble smittet. 

Vel det med tid er jo litt vesentlig for tar det 100 år er det neppe noen grunn til panikk....

Babushka skrev (6 timer siden):

Står fortsatt ikke noe om tid, men det rjo tydelig at TV2 har jobbet hardt for å finne fram til den aller største alarmisten i Norge. Til og med Nakstad virker jo nøktern i forhold til ham.

• Liker 2
Skrevet
Example skrev (3 timer siden):

Ifølge media er jo andelen frivillig uvaksinerte voksne i Norge forsvinnende liten, så jeg begriper ikke hvorfor du tror at vaksinering av dem og /eller tiltak rettet mot dem skulle kunne ha noen vesentlig innvirkning verken på smittespredning eller antall sykehusinnleggelser.

Rent bortsett fra at man stadig har sett nyheter fra land som til enhver tid har hatt høyest vaksinasjonsgrad også har hatt rekordhøyt antall koronatilfeller.

• Liker 8
  • Opprett ny...