Gå til innhold

Meny i bryllupet!


Christina82

Anbefalte innlegg

Jøss, så vanlig det er med buffet/tapas? Har vært i tosiffret antall bryllup (i tre forskjellige land) i mitt liv og aldri vært med på det faktisk. Standard der de serverer er 3-4 retter gjerne med rett nr 2 som en hvilerett. Jeg synes det er litt mer staselig/høytidelig å få servert middagen så jeg synes det har vært flott i de bryllupene jeg har vært i men nå vet jeg jo ikke hvordan det er med buffet da. Sikkert fint det også :) 

Anonymkode: c3a74...4cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde laks til forrett.

Hjort til hovedrett. De som ikke spise kjøtt fikk et vegetaralternativ (de spiste fisk).

En dessert bestående av bringebær og sjokolade.

Det er meget sjeldent jeg møter noen «som ikke liker» og da blir gående sultne. Kun hørt om noen få som ikke spiser fisk. I vårt spiste alle fisk, men i bryllupet til en annen venninne var det en kar som ikke rørte fisk av noen sort 😅

Anonymkode: 74610...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er grådigheten på de første som kommer frem i et buffet.  Har aldri vært i en buffet hvor det har vært nok mat, spesielt på bryllup.  

Anonymkode: b25d0...b31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi hadde laks til forrett.

Hjort til hovedrett. De som ikke spise kjøtt fikk et vegetaralternativ (de spiste fisk).

En dessert bestående av bringebær og sjokolade.

Det er meget sjeldent jeg møter noen «som ikke liker» og da blir gående sultne. Kun hørt om noen få som ikke spiser fisk. I vårt spiste alle fisk, men i bryllupet til en annen venninne var det en kar som ikke rørte fisk av noen sort 😅

Anonymkode: 74610...1b7

Fisk er IKKE en vegetarett og spiser man fisk er man ikke vegetarianer 😱 Håper ikke du ba catering spesifikt om vegetarett og fikk fisk, for det er veldig kunnskapsløst å servere fisk som vegetarett.

Jeg er selv vegetarianer og har venner som enten er veganer, vegetarianer eller pescetarianer, mens mannen min spiser kjøtt og fisk, men er kresen på andre ting. I tillegg har vi venner og familie med allergier og cøliaki og noen som er litt kresne. Så det lettere med buffet enn å skulle tilpasse 3-retters til alle :)

Syntes buffet er fint for da kan alle ta det de vil uten å måtte ta kontakt meg oss for å få spesielle retter.

Det blir jo litt sånn at man ikke har lyst være vanskelig og ikke sier noe selv om man egentlig ikke kan/vil spise det som blir servert. Det er jo ihvertfall i mange miljøer litt tabu eller man blir gjort narr av hvis man er vegetar eller kresen eller intolerant, dessverre. Med buffet kan alle slappe av og ta det de vil ha. :)

Anonymkode: 14b91...38a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fisk er IKKE en vegetarett og spiser man fisk er man ikke vegetarianer 😱 Håper ikke du ba catering spesifikt om vegetarett og fikk fisk, for det er veldig kunnskapsløst å servere fisk som vegetarett.

Jeg er selv vegetarianer og har venner som enten er veganer, vegetarianer eller pescetarianer, mens mannen min spiser kjøtt og fisk, men er kresen på andre ting. I tillegg har vi venner og familie med allergier og cøliaki og noen som er litt kresne. Så det lettere med buffet enn å skulle tilpasse 3-retters til alle :)

Syntes buffet er fint for da kan alle ta det de vil uten å måtte ta kontakt meg oss for å få spesielle retter.

Det blir jo litt sånn at man ikke har lyst være vanskelig og ikke sier noe selv om man egentlig ikke kan/vil spise det som blir servert. Det er jo ihvertfall i mange miljøer litt tabu eller man blir gjort narr av hvis man er vegetar eller kresen eller intolerant, dessverre. Med buffet kan alle slappe av og ta det de vil ha. :)

Anonymkode: 14b91...38a

Ro litt ned! Leser du innlegget ser du at det står at de som ikke spiste kjøtt fikk et vegetarisk alternativ til hovedrett, men sannsynligvis samme forrett som de andre, da de spiste fisk. Det står ingenting om at de var vegetarianere, tvert imot tolker jeg det som at det snakkes om pescetarianere. 

Anonymkode: 46910...00c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i ett bryllupet med buffet og de andre har vært 3 eller 4-retters. Jeg foretrekker helt klart tapas/buffet. Det var mer enn nok mat til alle og det gjorde stemningen litt mindre stiv. Når man blir servert så opplever jeg at det drar ut kvelden ganske mye og det blir mye dødtid og dessverre alt for mye tid til taler 😅 Foretrekker også å forsyner meg selv og velge egen mat. En hovedrett jeg fikk servert var 3 minipaier med 3 ulike typer kjøtt. Utrolig traust og alt for tungt! Spiste det selvfølgelig uansett.

 

Anonymkode: 5492c...5c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ro litt ned! Leser du innlegget ser du at det står at de som ikke spiste kjøtt fikk et vegetarisk alternativ til hovedrett, men sannsynligvis samme forrett som de andre, da de spiste fisk. Det står ingenting om at de var vegetarianere, tvert imot tolker jeg det som at det snakkes om pescetarianere. 

Anonymkode: 46910...00c

Jeg er da rolig, men hun jeg siterer skriver de fikk "vegetarrett" - og fisk er ikke vegetarrett :) Syntes det er greit å peke på når noen bruker begrepet feil, for det er kjipt om man faktisk ber om vegetarmat og får fisk. Jeg har dessverre opplevd det og måtte gå sulten et par ganger 🤦 

Anonymkode: 14b91...38a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er da rolig, men hun jeg siterer skriver de fikk "vegetarrett" - og fisk er ikke vegetarrett :) Syntes det er greit å peke på når noen bruker begrepet feil, for det er kjipt om man faktisk ber om vegetarmat og får fisk. Jeg har dessverre opplevd det og måtte gå sulten et par ganger 🤦 

Anonymkode: 14b91...38a

Det står ikke at de fikk fisk som vegetarrett. Det står at menyen var laks til forrett, og hjort til hovedrett, hvor da de som ikke spiser hjort fikk en vegetarrett i stedet. Det står ikke at de fikk fisk til hovedrett!

Anonymkode: 46910...00c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

jøss, aldri hørt at det er en problemstilling at noen ikke liker maten, og derfor er buffer lurt...Syntes det er utrolig merkelig hvis voksne mennesker ikke liker "klassiske" bryllupsretter (hjort, kalv etc.) da er man uvanlig kresen. 

Anonymkode: d6177...87e

Enig, har heller ikke hørt om det... Jeg har vært i bryllup med tapas, og det var veldig godt, men det er mer høytidelig med 3-retters syns jeg. Vi vurderer hjort til hovedrett, og fikk høre at det er noen som ikke liker det. Men så fikk vi høre at de det gjelder heller ikke liker kylling...:klaske: Mulig vi tilbyr et alternativ til hjort, som feks fisk (har pescetarianer blant vennene våre), men jeg er overraska over at godt voksne folk kan være så kresne! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Aviale said:

Enig, har heller ikke hørt om det... Jeg har vært i bryllup med tapas, og det var veldig godt, men det er mer høytidelig med 3-retters syns jeg. Vi vurderer hjort til hovedrett, og fikk høre at det er noen som ikke liker det. Men så fikk vi høre at de det gjelder heller ikke liker kylling...:klaske: Mulig vi tilbyr et alternativ til hjort, som feks fisk (har pescetarianer blant vennene våre), men jeg er overraska over at godt voksne folk kan være så kresne! 

La nå folk ha sine preferanser uten å shame :) Det er nok flere som er "kresne" enn man tror, men folk er høflige og sier ikke noe, ihvertfall ikke til vertskapet :) Tenker det er bedre at folk får spise det de liker enn å enten måtte kaste mye fordi folk ikke spiser opp eller at gjestene sitter å tvinger i seg noe de ikke liker eller vil spise for å være høflig 🤷

Anonymkode: 14b91...38a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

La nå folk ha sine preferanser uten å shame :) Det er nok flere som er "kresne" enn man tror, men folk er høflige og sier ikke noe, ihvertfall ikke til vertskapet :) Tenker det er bedre at folk får spise det de liker enn å enten måtte kaste mye fordi folk ikke spiser opp eller at gjestene sitter å tvinger i seg noe de ikke liker eller vil spise for å være høflig 🤷

Anonymkode: 14b91...38a

Voksne folk som hverken liker hjort eller kylling, kan man shame jo. Ikke greit. 

Anonymkode: d6177...87e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Voksne folk som hverken liker hjort eller kylling, kan man shame jo. Ikke greit. 

Anonymkode: d6177...87e

Jeg blir lei meg av sånn holdning. Tenk at voksne mennesker kan tenke sånn om andre.  Jeg er 35 år, liker verken hjort eller kylling og har vært vegetarianer i 20 år. Hva er det som er negativt med å ikke like hjort eller kylling? Hva med å spise hjort og kylling gjør at du er mer verdt enn meg? Er man en flinkere person eller mer voksen fordi man liker å spise hjort og kylling? På hvilken måte påvirker det deg eller andre negativt at jeg velger å ikke spise hjort eller kylling?

Helt oppriktig, jeg lurer. Jeg klarer ikke å skjønne tankegangen til de som mener at noen er dårligere enn andre fordi de ikke spiser visse matvarer. :(

Jeg skjønner jo at folk ikke tørr å fortelle om preferansene sine når man blir møtt med sånne holdninger. 

Anonymkode: 14b91...38a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg blir lei meg av sånn holdning. Tenk at voksne mennesker kan tenke sånn om andre.  Jeg er 35 år, liker verken hjort eller kylling og har vært vegetarianer i 20 år. Hva er det som er negativt med å ikke like hjort eller kylling? Hva med å spise hjort og kylling gjør at du er mer verdt enn meg? Er man en flinkere person eller mer voksen fordi man liker å spise hjort og kylling? På hvilken måte påvirker det deg eller andre negativt at jeg velger å ikke spise hjort eller kylling?

Helt oppriktig, jeg lurer. Jeg klarer ikke å skjønne tankegangen til de som mener at noen er dårligere enn andre fordi de ikke spiser visse matvarer. :(

Jeg skjønner jo at folk ikke tørr å fortelle om preferansene sine når man blir møtt med sånne holdninger. 

Anonymkode: 14b91...38a

Jeg tror det ikke er slik shaming det var snakk om. Jeg er veganer selv, men jeg liker smaken av alt. Jeg har bare tatt et standpunkt i ettikken rundt det å drepe unødvendig for en smaksopplevelse. Jeg stiller meg også skeptisk til voksne som "liker ikke". Om de ikke spiser grunnet allergier eller livssyn blir hvert fall noe helt annet i mine øyne. 

Ellers er det jo slik at smaken er som baken og man selvfølgelig kan foretrekke forskjellige smaker, men å ikke spise noe grunnet "liker ikke" synes jeg er litt spesielt når man er voksen. 

Anonymkode: c3a74...4cb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tror det ikke er slik shaming det var snakk om. Jeg er veganer selv, men jeg liker smaken av alt. Jeg har bare tatt et standpunkt i ettikken rundt det å drepe unødvendig for en smaksopplevelse. Jeg stiller meg også skeptisk til voksne som "liker ikke". Om de ikke spiser grunnet allergier eller livssyn blir hvert fall noe helt annet i mine øyne. 

Ellers er det jo slik at smaken er som baken og man selvfølgelig kan foretrekke forskjellige smaker, men å ikke spise noe grunnet "liker ikke" synes jeg er litt spesielt når man er voksen. 

Anonymkode: c3a74...4cb

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det ikke skal være lov å ikke like ulike typer mat? Hva er det som er voksent med å være alteter og barnslig ved å ikke være det? Det er jo ikke noe man velger selv! Tro meg, jeg har prøvd å være mindre kresen i årevis og bært på mye skam rundt det, men etter å ha pratet med leger kommet frem til at det er bare tullete å tvinge i seg mat når man ikke liker det. 

Det er bare sånn man er laget, noen er mer følsomme på smak og konsistens enn andre. Det er ikke unormalt og burde ikke være skambelagt

Noen ting klarer jeg ikke å spise eller ha i munn. Jeg brekker meg og klarer ikke å svelge, det må bare ut. Se for deg selv å måtte spise noe du absolutt ikke ville klart å spist - som hundebæsj. Andre ting kan jeg spise hvis jeg må, men det er ikke godt, det vokser i munnen, jeg sliter med å svelge og mister matlysten. Det er så mye bedre å bare spise ting man liker i stedet. 

Jeg synes det er veldig dømmende og lite voksent å snakke med de som er annerledes enn seg selv, trodde vi hadde sluttet med det. 

Anonymkode: 14b91...38a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tapasbuffet, funket kjempefint. Vi har i underkant 40 i bryllupet. Etter tapas var det ulike kaker til dessert. Det smartest vi gjorde var å ha mange store fruktfat på kakebordet. All frukten ble spist, og kommentert at det var deilig med frukt og bær som alternativ og supplement til kaker. Kjørte pølse med brød som nattmat, akkurat det som var nødvendig i 2 tiden på natta når alle var passe brisen.

Når tror jeg jo strengt tatt at det kommer litt an på type bryllup og den type person du er selv, om du kjører 3 retters eller buffet. Er du glad i tradisjon og formelle settinger, kjør 3 retters, er du av den mer uformelle typen- kjør buffet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så vanlig med buffet i bryllup? Har jeg aldri vært med på. I tillegg hadde jeg blitt litt skuffet hvis jeg hadde vært i et bryllup med buffet. Maten holder ofte lavere kvalitet, og jeg blir litt uggen av grådighetskulturen som ofte kommer til syne når der serveres buffet. I tillegg til at folks manglende hygiene og folkeskikk også er en faktor (opplevd folk som tar på alle rundstykkene feks, i stedet for å bruke klype). 

Anonymkode: fb979...5ca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, Mrs.Under said:

Jeg hadde tapasbuffet, funket kjempefint. Vi har i underkant 40 i bryllupet. Etter tapas var det ulike kaker til dessert. Det smartest vi gjorde var å ha mange store fruktfat på kakebordet. All frukten ble spist, og kommentert at det var deilig med frukt og bær som alternativ og supplement til kaker. Kjørte pølse med brød som nattmat, akkurat det som var nødvendig i 2 tiden på natta når alle var passe brisen.

Når tror jeg jo strengt tatt at det kommer litt an på type bryllup og den type person du er selv, om du kjører 3 retters eller buffet. Er du glad i tradisjon og formelle settinger, kjør 3 retters, er du av den mer uformelle typen- kjør buffet.

Kan jeg spørre om noe? Hvor lenge etter tapas/middag satt dere frem kakebord? Ser at når det er 3-retters setter man ofte frem kakebord veldig sent, siden man har dessert til middagen, men når det er buffet så er det vanligere rett etterpå. Blir det allikevel spist godt med kake eller er folk litt mette etter middagen? 

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det virkelig så vanlig med buffet i bryllup? Har jeg aldri vært med på. I tillegg hadde jeg blitt litt skuffet hvis jeg hadde vært i et bryllup med buffet. Maten holder ofte lavere kvalitet, og jeg blir litt uggen av grådighetskulturen som ofte kommer til syne når der serveres buffet. I tillegg til at folks manglende hygiene og folkeskikk også er en faktor (opplevd folk som tar på alle rundstykkene feks, i stedet for å bruke klype). 

Anonymkode: fb979...5ca

Av alle bryllup jeg har vært i har det vært 50-50 om det er buffet/tapas eller 3 retters. Aldri vært borti at folk ikke kan oppføre seg, og noen har også servitører ved buffetbordet som kan legge opp for gjestene :)Siden jeg har likt best de bryllupene med buffet så var det et lett valg til eget bryllup 😊

Anonymkode: 14b91...38a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde kamskjell med gulrotpuré til forrett, finnbiff m/tilbehør til hovedrett (to runder) og isbar (dvs isbuffet) til dessert. Vi syntes det fungerte godt og det var god mat. Ingen klager på at folk ikke ble mette. Men; vi hadde heller ikke vegetarianere i bryllupet, da måtte vi nok ha tenkt litt annerledes. 

Anonymkode: aa9cd...9aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksetartar til forrett

Reinsdyrfilet til hovedrett 

Multer og hjemmelaget is til dessert 

Dette var i 2004, meget mulig vi hadde tatt noe annet nå🥳 

 

Anonymkode: 1a190...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig at maten står til brudeparet og festen. Det er ikke alle som er buffetfolk, på samme måte som ikke alle ønsker tre-retters.

Vi hadde litt forskjellig, da bryllupet varte i maaange timer. Så vi serverte en hummerbisque til (sen) lunsj, og deretter var det en rekke aktiviteter.

Vi gikk til middag kl. 17, hvor vi serverte en full meze i buffetstil, med et helgrillet kje og gris, samt andre alternativer av kjøtt, fisk, skalldyr og vegetarisk på grillen.

Buffeten ble etterfulgt av en kaffe og avec med små biter av søtsaker.

Senere satt vi frem et ekte sunnmørsk kakebord, og avsluttet med hjemmelagde mør (en grov kjøttpølse) til nattmat. Vi hadde et vegetarisk alternativ også, men jeg husker virkelig ikke hva det var.

Vi holdt bryllup i meget landlige omgivelser, med utendørsaktiviteter og spellemannslag på dagtid, og så middag og fest med rockeband, quiz, dansing, og masse leker og sanger. Et bryllup med mest fokus på å underholde gjestene, egentlig, så en formell 3-retters hadde fort lagt en demper på stemningen. Men det er slik vi er - veldig viktig at brudeparet planlegger et bryllup som gjenspeiler hvem DE er!

Anonymkode: b9685...0f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...