Gå til innhold

Vil Norge lykkes med gjenåpningen?


Babushka

Anbefalte innlegg

Hva tror dere? Danmark har tilsynelatende lyktes med sin gjenåpning. Andre land opplever igjen økt press på helsevesenet med mange smittede og alvorlig syke. Når man ser på galskapen som utspiller seg i kveld, så blir jeg litt usikkert på om dette vil gå bra. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det blir en stigning i antall smittede, men nå når så mange er vaksinerte så går nok det fint. Synes det er på tide med gjenåpning nå, tiltakene kan ikke forsvares lenger. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Enda nyttigere enn Danmark er å se på UK som gjenåpnet helt for over 2 måneder siden. Liten tettbebodd øy. De aller fleste er fullvaksinerte, og sykehusinnleggelsene har ikke gått kraftig opp.

image.thumb.png.7bc2c2cb00aa1fbe6509be11b715ff0e.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs med tanke på hva som skjer nede i Oslo og andre byer nå i kveld. 

Og utifra hva man leser og ser på nettet og TV så har jo folk gått helt bananas! 😄 

Det er nok mange som får seg et ligg i kveld! Sikkert en del som har litt isolasjonsfrustrasjon og ufrivillig sølibat å gjøre opp for! 😄 Det koker vel på Tinder'n for mange akkurat nå ;) 

Ja nei, det er ikke godt å si hvordan dette ender. Men over er det garantert ikke, slik "alle" ser ut til å tro!

Husk sunn vett, folkens, uansett hvem du er, hvor du bor eller om du har vaksinert deg eller ikke. 
Ellers ryker du fort på sykdom og samfunnet stenger ned igjen.

Endret av Ctrl
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

XaoS skrev (23 minutter siden):

Ja. Enda nyttigere enn Danmark er å se på UK som gjenåpnet helt for over 2 måneder siden. Liten tettbebodd øy. De aller fleste er fullvaksinerte, og sykehusinnleggelsene har ikke gått kraftig opp.

image.thumb.png.7bc2c2cb00aa1fbe6509be11b715ff0e.png

Ikke enda, men hva skjer når RS virus, influensa og korona slippes fri. Virus trives som kjent best på høst og vinter, samtidig vil effekten av vaksinene til de svakeste som ble vaksinert først ebbe ut. Norge har ikke bestemt seg for dose 3 enda. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surrealistisk å se folkehavet på byen ikveld. Har en dårlig magefølelse, men håper virkelig jeg tar feil. Nå som «alle» tror at pandemien er over her i Norge blir det vel mye skjult smitte. Mindre testing og karantene vil føre til at viruset når de mest sårbare.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (35 minutter siden):

Surrealistisk å se folkehavet på byen ikveld. Har en dårlig magefølelse, men håper virkelig jeg tar feil. Nå som «alle» tror at pandemien er over her i Norge blir det vel mye skjult smitte. Mindre testing og karantene vil føre til at viruset når de mest sårbare.

Blir vel så flau  over at folk blir helt galematias. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider


En før vente å se, men etter bildene og avisene å dømme så holder jeg ikke pusten. 
 

Litt drit om gjenåpningen nå fører til at folk oppfører seg som hodeløse høns uten kontroll på seg selv, slik at smitten blusser kraftig opp i storbyene som da vil innføre lokale tiltak der de føler det. For det er det som vil skje, men det ser der ikke ut som folk tenker på der de fester og danser tett i tett. 
Så ris til egen ræv der altså etterhvert som kommune etter kommune strammer inn igjen.  
Vel vel, vi får sjå.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (14 minutter siden):


En før vente å se, men etter bildene og avisene å dømme så holder jeg ikke pusten. 
 

Litt drit om gjenåpningen nå fører til at folk oppfører seg som hodeløse høns uten kontroll på seg selv, slik at smitten blusser kraftig opp i storbyene som da vil innføre lokale tiltak der de føler det. For det er det som vil skje, men det ser der ikke ut som folk tenker på der de fester og danser tett i tett. 
Så ris til egen ræv der altså etterhvert som kommune etter kommune strammer inn igjen.  
Vel vel, vi får sjå.

Jeg kan ikke forstå noe annet enn at det som skjer nå vil føre til mye smitte. Altså det hersker jo fullstendig kaos i storbyene ihvertfall. Men tror det skal mye smitte og overbelastning av helsetjenestene til før de strammer inn. Fra full kontroll til null kontroll er litt uforståelig. Hvem gidder å stå i lange kø er for så å stå som sild i tønne på et utested? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (1 minutt siden):

Men tror det skal mye smitte og overbelastning av helsetjenestene til før de strammer inn

Det tror jeg ikke. Det er kommunene som får ta avgjørelsene nå, og der er det mye rart som rører seg. Noen kommuner superstrenge, andre mye mer avslappet. Som sagt, man får se. Trafikklysmodellen i skoler og barnehager fremover kommer til å få kjørt seg vil jeg tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg ikke. Det er kommunene som får ta avgjørelsene nå, og der er det mye rart som rører seg. Noen kommuner superstrenge, andre mye mer avslappet. Som sagt, man får se. Trafikklysmodellen i skoler og barnehager fremover kommer til å få kjørt seg vil jeg tro.

Her har jo kommunen arrangert folkefesten og oppmuntret til dans i gatene. Veldig spesielt om de da skal innføre tiltak igjen når kulturarrangement osv nettopp har fått booke fulle saler. Kommer til å bli mye surmuling om de må gjeninnføre tiltak nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babushka skrev (4 minutter siden):

Her har jo kommunen arrangert folkefesten og oppmuntret til dans i gatene. Veldig spesielt om de da skal innføre tiltak igjen når kulturarrangement osv nettopp har fått booke fulle saler. Kommer til å bli mye surmuling om de må gjeninnføre tiltak nå. 

Jepp. Men så kommer det ann på smittetall og innleggelser da..og skvetne kommuneleger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HylendeApe skrev (26 minutter siden):

Ny nedstengning innen 1 uke, noe annet kan ikke skje nå.

Det er helt latterlige tilstander der ute.

Tar nok litt lengre tid, går jo litt tid før smitten vises på sykehusinnleggelser. Blir jo mindre testing fremover, og sikkert mange som dropper å teste seg nå som de er vaksinerte. Men ja helt ville tilstander der ute. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor all denne krisemaksimeringen?
Ja, det er flere mennesker ute enn på lenge. Men ingen som har satt sine ben i noen av Norges største byer de siste månedene har opplevd folketomme gater, langt i fra, og etterlevelsen av diverse anbefalinger har vært så som så.
Har det ført til noen katastrofe? Nei og det har vært slik altfor lenge til at man bare må vente "to uker til".
Så hvorfor skulle det at det går fra folksomt til veldig folksomt ha sånn en dramatisk innvirkning på koronatilfellene?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som jeg leser de nye reglene framover, vil det ikke bli aktuelt med nye nasjonale regler som gjelder oss alle. For det første vil nye evnt innstramminger først og fremst skje på kommunalt nivå, og for det andre er det da mest snakk om å isolere de "svake". Altså ikke mer dugnad og hensyn fra mannen i gaten, men isolering av de svakeste, f.eks stenge sykehjem. 

Det er nok mange som er glad for en slik løsning. Ikke jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...