AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #1 Skrevet 24. september 2021 Jeg had adhd uten hyperaktivitet og har begynt med Ritalin. Jeg hadde fin effekt i starten men nå etter noen uker med et trinn opp i dose kjenner jeg meg så stresset og urolig. Blir sykt engstelig ca klokka to etter lunch. Lurer på om det er en dårlig idé med kaffe kanskje? Jeg jobber bra på jobb og har god konsentrasjon endelig, men sliter med denne engsteligheten og uroen, spesielt når det skjer mye. Har søkt boliglån og er veldig stresset av det. Kanskje dårlig idé å drive med dette nå med ny medisin..blir også ganske gira og hyper, avbryter folk og sender mye sms. Anonymkode: 73fa3...b25
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #2 Skrevet 24. september 2021 Hvorfor skal du bruke ritalin hvis du ikke er hyperaktiv? Anonymkode: 80ca7...e5a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #3 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor skal du bruke ritalin hvis du ikke er hyperaktiv? Anonymkode: 80ca7...e5a Jeg har ADHD uoppmerksom type. Anonymkode: 73fa3...b25
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #4 Skrevet 24. september 2021 Man bør prøve seg frem med medisiner. Ritalin finnes jo både som kapsler og tabletter. Eventuelt kan de kombineres. Om Ritalin ikke fingerer bra nok, finnes det andre medisiner man kan prøve ut også. Anonymkode: 4ae55...e79
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #5 Skrevet 24. september 2021 Men ja disse medisinene er sentralstimulerende, så man bør være forsiktig med kaffe og koffein samtidig. De har også angst, uro og irritasjon som bivirkninger. Anonymkode: 4ae55...e79 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #6 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men ja disse medisinene er sentralstimulerende, så man bør være forsiktig med kaffe og koffein samtidig. De har også angst, uro og irritasjon som bivirkninger. Anonymkode: 4ae55...e79 Da får jeg slutte med kosedrikke kaffi og gå for vann. Jeg har vært skikkelig dårlig og fylt med angst hele uka etter at jeg trappet opp. : ( Anonymkode: 73fa3...b25
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #7 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da får jeg slutte med kosedrikke kaffi og gå for vann. Jeg har vært skikkelig dårlig og fylt med angst hele uka etter at jeg trappet opp. : ( Anonymkode: 73fa3...b25 Prøv det uten kaffe et par uker. Ellers be om å få teste andre medisiner🙂 Anonymkode: 4ae55...e79
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #8 Skrevet 24. september 2021 Barnet mitt tålte ikke ritalin noe særlig. Kanskje det heller ikke er rett medisin for deg. Anonymkode: a0da1...56f
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #9 Skrevet 24. september 2021 Ja, jeg måtte kutte kaffen da jeg starta på ritalin… var skikkelig trist, men nå noen år etter skjønner jeg ikke hvorfor jeg drakk kaffe før 😂 Anonymkode: e1903...a01 1
atropos Skrevet 24. september 2021 #10 Skrevet 24. september 2021 Mannen min brukte Ritalin, men ble kjempestressa, fikk angst og ble paranoid. Nå har han bytta til aduvans og opplever ingenting av de greiene der. Det er mange typer medisiner på markedet og Ritalin blir stort sett skrevet ut først fordi det er billigst. Hvis du synes bivirkningene er ubehagelige bør du gå til legen din og be om en annen medisin.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #11 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da får jeg slutte med kosedrikke kaffi og gå for vann. Jeg har vært skikkelig dårlig og fylt med angst hele uka etter at jeg trappet opp. : ( Anonymkode: 73fa3...b25 Blir veldig dårlig selv etter kaffekoppen av og til, blir ikke det hver gang av en eller annen grunn. Angsten bør du si fra til legen om, spørre om du kan prøve andre typer medisiner. Anonymkode: aaa1f...41e
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #12 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man bør prøve seg frem med medisiner. Ritalin finnes jo både som kapsler og tabletter. Eventuelt kan de kombineres. Om Ritalin ikke fingerer bra nok, finnes det andre medisiner man kan prøve ut også. Anonymkode: 4ae55...e79 ja, trapper jo opp sakte. Det er kapsler, ikke tabletter. De fungerer jo, jeg blir utrolig våken og konsentrert og jobber bra, men ikke når klokka er ca to, da er jeg engstelig, stresset og hodet raser. kanskje det er da medisinen har sterkest effekt i kroppen. 🤷♀️ Anonymkode: 73fa3...b25
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #13 Skrevet 24. september 2021 atropos skrev (1 minutt siden): Mannen min brukte Ritalin, men ble kjempestressa, fikk angst og ble paranoid. Nå har han bytta til aduvans og opplever ingenting av de greiene der. Det er mange typer medisiner på markedet og Ritalin blir stort sett skrevet ut først fordi det er billigst. Hvis du synes bivirkningene er ubehagelige bør du gå til legen din og be om en annen medisin. ja, hun sa det. De ville helst bruke Ritalin siden den var billigst..ble litt skeptisk da. Anonymkode: 73fa3...b25 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #14 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg måtte kutte kaffen da jeg starta på ritalin… var skikkelig trist, men nå noen år etter skjønner jeg ikke hvorfor jeg drakk kaffe før 😂 Anonymkode: e1903...a01 Penger spart på kaffe da.. Kanskje te hadde gjort susen i stedet? koffein fri te da. Anonymkode: 73fa3...b25
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #15 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor skal du bruke ritalin hvis du ikke er hyperaktiv? Anonymkode: 80ca7...e5a Sentralstimulerende funker veldig bra for meg med uoppmerksom type. Spesielt bra for konsentrasjonen og det å kunne ta initiativ til og holde fokus på kjedelige oppgaver. Anonymkode: aaa1f...41e
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #16 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sentralstimulerende funker veldig bra for meg med uoppmerksom type. Spesielt bra for konsentrasjonen og det å kunne ta initiativ til og holde fokus på kjedelige oppgaver. Anonymkode: aaa1f...41e ja virkelig merker dette. Hadde jeg funnet ut før at jeg har ADHD hadde jeg sikkert greid å unngå å miste jobben..fikk sparken pga dette i fjor.Slet helt sykt med konsentrasjonen. Er i ny jobb nå og fungerer mye bedre.. Anonymkode: 73fa3...b25
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #17 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ja, hun sa det. De ville helst bruke Ritalin siden den var billigst..ble litt skeptisk da. Anonymkode: 73fa3...b25 Det er ikke «de» som betaler for disse, og billigst i forhold til hva? Er ikke best mulig helse og funksjon målet da? Men ja regelen er vel sånn at man må teste ut Ritalin først. Men om det ikke fungerer bra nok så skal man få teste ut andre medikamenter. For meg fungerte Aduvanz og Attentin best i kombinasjon, og har gitt meg et helt nytt liv. Anonymkode: 4ae55...e79
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #18 Skrevet 24. september 2021 atropos skrev (5 minutter siden): Mannen min brukte Ritalin, men ble kjempestressa, fikk angst og ble paranoid. Nå har han bytta til aduvans og opplever ingenting av de greiene der. Det er mange typer medisiner på markedet og Ritalin blir stort sett skrevet ut først fordi det er billigst. Hvis du synes bivirkningene er ubehagelige bør du gå til legen din og be om en annen medisin. Er helt enig her! Aduvanz er som natt og dag i forhold til Ritalin. Kjemisk sett likner Aduvanz mer på amfetamin enn Ritalin, og dem jeg kjenner til som tar den, opplever samme effekten som meg. Måtte slutte på Ritalin selv da jeg sovnet hele tiden av den, men Aduvanz er mye mer "stabil" i så måte, og man slipper de daglige opp- og nedturene Anonymkode: 27c7e...832 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #19 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er helt enig her! Aduvanz er som natt og dag i forhold til Ritalin. Kjemisk sett likner Aduvanz mer på amfetamin enn Ritalin, og dem jeg kjenner til som tar den, opplever samme effekten som meg. Måtte slutte på Ritalin selv da jeg sovnet hele tiden av den, men Aduvanz er mye mer "stabil" i så måte, og man slipper de daglige opp- og nedturene Anonymkode: 27c7e...832 Kanskje et bytte hadde vært noe. Det er den "toppen" klokka 14 som er slitsom for meg. føler meg veldig rolig på kveldene. Anonymkode: 73fa3...b25
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #20 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje et bytte hadde vært noe. Det er den "toppen" klokka 14 som er slitsom for meg. føler meg veldig rolig på kveldene. Anonymkode: 73fa3...b25 Anbefaler Aduvanz på det varmeste. For meg personlig var det verste med Ritalin alle de gangene ila dagen man "landet" på Ritalin. Aduvanz sitter i kroppen i ca. 14 timer, og man merker verken når den starter eller når den er ute av systemet. Måten man merker at den fungerer på, er at man selv funker Anonymkode: 27c7e...832
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå