Gå til innhold

Fertilitetsutredning hos Medicus - hva innebærer det/til hvilken pris? Erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, på Medicus sine nettsider står det at fertilitetsutredning for par koster 3100 kr.  Videre står dette:

Fruktbarhetssjekk par - Fra 3.100,-

Fruktbarhetssjekken passer for dere som har forsøkt å bli gravid en stund, er bekymret for fruktbarheten eller ønsker å bruke informasjonen til å bedre planlegge framtiden. Den er også aktuell for kvinnelige par som ønsker å starte behandling for å bli foreldre. Innholdet i sjekken tilpasses dere og dere får en grundig undersøkelse og råd og veiledning om hva dere eventuelt skal gjøre videre.

For mann og kvinne er det inkludert en sædprøve ved behov. Ved undersøkelse av livmorhule og egglederne kommer det i tillegg til en ekstra kostnad for materiell (350,- – 1.000).

For to kvinner er materiell for undersøkelse av livmorhule og eggledere for én person inkludert.

Eventuelle blodprøver kommer i tillegg og betales der man tar blodprøven, normalt hos oss, lokalt legekontor/sykehus eller Fürst.

Forstår det sånn at det er et tillegg på opp til 1000 kr for sjekk av livmorhule og eggledere, men er ikke dette obligatorisk da? Hva annet enn livmorhule og elggledere skulle man sjekke? Er dette liksom bare en "prat" med sædprøve? 

Noen som har erfaringer herfa og kan fortelle meg hva denne utredningen innebærer? 

Betaler gjerne, men vil gjerne vite på forhånd hvor mye det kommer til å koste. 

Anonymkode: eb1c1...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge har dere prøvd? Vi ble henvist til Medicus etter 1 år som prøvere og har nesten ikke betalt noe der. Kun for egenandel de gangene vi har møtt opp på time.

Forstår man kan gå selv og betale de prisene de har på nettsidene om man ønsker å gå tidligere, men bare lurte på prøvehistorikken. Om dere nærmer dere 1 år kan det være økonomisk lurt å vente. Jeg har altså fått SÅ mye hjelp via Medicus på flere barn, men betalt særdeles lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (5 timer siden):

Hvor lenge har dere prøvd? Vi ble henvist til Medicus etter 1 år som prøvere og har nesten ikke betalt noe der. Kun for egenandel de gangene vi har møtt opp på time.

Forstår man kan gå selv og betale de prisene de har på nettsidene om man ønsker å gå tidligere, men bare lurte på prøvehistorikken. Om dere nærmer dere 1 år kan det være økonomisk lurt å vente. Jeg har altså fått SÅ mye hjelp via Medicus på flere barn, men betalt særdeles lite.

Er ikke de private da?

Anonymkode: c71c7...096

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo hva det koster. Som sagt kommer det an på hvilke undersøkelser som gjøres. Man starter med å ta blodprøver. For å spare penger kan man ta disse enten hos fastlegen eller på fürst. Å sjekke eggledere hvor man tester om væske renner igjennom for å se om de er tette osv er ikke noe de gjør automatisk nei. Men kan være lurt å gjøre dette for å sjekke at alt fungerer som det skal. 

Anonymkode: f6cb3...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det står jo hva det koster. Som sagt kommer det an på hvilke undersøkelser som gjøres. Man starter med å ta blodprøver. For å spare penger kan man ta disse enten hos fastlegen eller på fürst. Å sjekke eggledere hvor man tester om væske renner igjennom for å se om de er tette osv er ikke noe de gjør automatisk nei. Men kan være lurt å gjøre dette for å sjekke at alt fungerer som det skal. 

Det fikk jeg tilbud om , betalte ikke noe ekstra for det. 

Anonymkode: f57ad...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det fikk jeg tilbud om , betalte ikke noe ekstra for det. 

Det gjorde jeg, men gjorde det som singel. Betalte vel rundt 3000kr tilsammen for full sjekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gjorde jeg, men gjorde det som singel. Betalte vel rundt 3000kr tilsammen for full sjekk. 

Å, mulig prisene har økt siden vi var der. Betalte 2000 og noe for sjekk av begge mente jeg. (2 år siden ca) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å, mulig prisene har økt siden vi var der. Betalte 2000 og noe for sjekk av begge mente jeg. (2 år siden ca) 

Godt mulig, også kan det jo og hende det er forskjell på priser fra by til by også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort litt av den hos dem, da var det indre ultralyd, noen blodprøver og en samtale der de plottet inn mange "faktorer" som kan ha noe å si for fertiliteten. Dette betalte jeg ikke 3000 for da, betalte for vanlig gynekologtime. 

Bestilte den utredningen du linker til og da forsto jeg det som at den skulle starte med at jeg kom til blodprøve på en bestemt dag i syklusen, og at jeg senere i samme syklus skulle ha innvendig ultralyd, sjekk av eggledere osv. Vi hadde sædprøve allerede så tror jeg fikk en litt lavere pris oppgitt. Endte med å bli naturlig gravid rett før så har dessverre ikke mer info enn det. 

Anonymkode: 09d76...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke de private da?

Det offentlige har avtale med mange private, da er det staten som betaler de private klinikkene for å gjøre undersøkelser og behandlinger som de ikke har kapasitet til på sykehusene :) Feks om man skal ta røngten, ultralyd eller MR blir man ofte sendt til Aleris ikke til sykehuset, men betaler bare vanlig offentlig egenandel og må stå i den "offentlige" køen. 

Anonymkode: 09d76...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke de private da?

Jo, men tilføyer meg svaret over. Da jeg var hos fastlegen fikk jeg spørsmål om jeg ønsket at henvisning ble sendt privat eller offentlig. Valgte da privat, da jeg hadde hørt at ventetiden var kortere. Stemte jammen bra, for fikk time hos Medicus bare to uker etter. Og som nevnt, veldig fornøyd med prisene. Vi har hatt utredning, mannen sædprøve, utallige UL av meg, utskriving av forskjellig medisin osv. Men har aldri betalt mer enn egenandel for hver time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar dere? Forstår bare ikke det der med "Ved undersøkelse av livmorhule og egglederne". De kan vel ikke gjøre en fertilitetsutredning uten å se på livmor og eggledere? Står jo ikke noe konkret at dette gjelder sånn gjennomskylling med vann eller hva det nå heter...? 

Betyr det at ultralyd av livmor og eggstokker) er inkludert i prisen på 3100?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (7 timer siden):

Vi er bare 3 mnd på vei, men vi har pengene, så jeg vil gjerne ta en sjekk for å ikke leve sånn i uvisshet. 

Ville i utgangspunktet teste mannens sperm, da vi kan ha grunn til å tro at den ikke er tipp topp. Og tenker at siden det er inkludert i fertilitetsutredningen for par, så kan vi like godt gå begge to. 

Har en eller annen rar følelse av at dette kan drøye, og vil vite mer. 

Er egentlig ikke ute etter å spare penger. Vil bare vite hva jeg kan forvente meg før jeg drar dit. Koster det 3100 vil jeg være forberedt på det. Koster det 5000, vil jeg være forberedt på det. 

Jeg er 33, mannen 35. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ok, takk for svar dere? Forstår bare ikke det der med "Ved undersøkelse av livmorhule og egglederne". De kan vel ikke gjøre en fertilitetsutredning uten å se på livmor og eggledere? Står jo ikke noe konkret at dette gjelder sånn gjennomskylling med vann eller hva det nå heter...? 

Betyr det at ultralyd av livmor og eggstokker) er inkludert i prisen på 3100?

Ts

Ja ultralyd er inkludert, men ikke testing av eggledere og livmor. De sprøyter inn en væske eller noe for å sjekke funksjonen. Ubehagelig, men greit å vite hvordan landet ligger. 

Hvis du ringer de er jeg sikker på at de forklarer deg mer om dette🙂 Men man starter uansett med å ta blodprøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja ultralyd er inkludert, men ikke testing av eggledere og livmor. De sprøyter inn en væske eller noe for å sjekke funksjonen. Ubehagelig, men greit å vite hvordan landet ligger. 

Hvis du ringer de er jeg sikker på at de forklarer deg mer om dette🙂 Men man starter uansett med å ta blodprøver. 

Ah, ok, så denne undersøkelsen de nevner er sannsynligvis denne væske-greia, mens ultralyd er inkludert 🤔

Ja, blodprøver er vel rimelig standard. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva slags sjekk får man av livmor? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva slags sjekk får man av livmor? 😊

Det er vel der man spruter opp denne væsken som videre går igjennom egglederne. Lurer på om den muligens hadde noe kontrast i seg eller noe sånn at ting syns bedre på ultralyd, men jeg husker ikke eksakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel der man spruter opp denne væsken som videre går igjennom egglederne. Lurer på om den muligens hadde noe kontrast i seg eller noe sånn at ting syns bedre på ultralyd, men jeg husker ikke eksakt.

Åja, de brukte kontrastvæske gjennom egglederne mine i alle fall, men husker ikke noe med livmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åja, de brukte kontrastvæske gjennom egglederne mine i alle fall, men husker ikke noe med livmor.

Egglederne går jo ut på hver sin side fra livmoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Egglederne går jo ut på hver sin side fra livmoren. 

Ja, men de sa bare at egglederne mine er åpne ingenting om livmor i den sammenhengen. Først så brukte de ultralydstav og sa at livmor såg helt normal ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...