Gå til innhold

Alenemor og turnus, trenger råd!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Hei! 
 

Jeg trenger deres råd og hjelp! 
 

Jeg ble nylig separert. Vi har et barn som er snart 2 år. Jobber på hotell som resepsjonist men har vært permittert og har ikke vært like mye jobb egentlig. Men nå er permitteringen ferdig. Så da er det fult opp! med jobb. 
 

Jeg vet jeg kan ikke kreve å få tilrettelegging pga min situasjon. Men skulle ønsket de kunne tilpasset litt i såfall da. Vi fikk den nye turnusen denne uke, der jeg jobber altså nesten 50% (8-9 vakter) med kun kvelder. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg er veldig fortvilet. 
 

Før graviditeten tok jeg alle vakter, og overtid. Men alt er forandret nå. Barnefar har sønnen vår annen hver helg og han kan også være veldig vrang. 
 

Jeg har jo familie men de har jo ingen ansvar for å hjelpe meg om de bare kan og har tid, ikke sant. 
 

Jeg føler jeg blir utrolig stresset av dette. Er det noen som er alenemor her og jobbe turnus? 
om jeg søker andre jobb, så tar jo det også tid. Hva kan jeg gjøre? 
 

Jeg tar imot alle råd og tips! 

Anonymkode: 8726b...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du forsøkt å snakke med arbeidsgiver? Som du skriver har de ikke plikt til å tilrettelegge slik at du får familielivet til å gå opp, men det skader ikke å spørre. Utover det er det vel å søke jobber, eller å dele samværet med barnet likere med barnefar, og forsøke å få kveldsvaktene timet til når barnet er hos far. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Søk andre jobber.

2. Skaff barnevakt.

3. Snakk med arbeidsgiver og tilby deg å jobbe annenhver helg (når barna er hos far) mot flere dagvakter. Det kan jo hende du har noen kollegaer som er villig til å jobbe noen ekstra kveldsvakter i ukedagene mot å få litt oftere fri i helgen (med mindre du allerede jobber annenhver helg, da)

Anonymkode: b0b86...69e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar! 
 

Jeg har så vidt begynt å søke andre steder. Hele ledelsen vet om Situasjonen min. De satt meg opp på utrolig mange kveldsvakter, at jeg føler det gjør det med vilje. For å sabotere for meg. 
 

skaffe barnevakt? Mener du profesjonelle? 
 

jeg har sikkert kollegaer som kan stille opp og bytte vakter men jeg kan jo ikke forvente det hver gang skal skje heller.. 

Anonymkode: 8726b...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei takk for svar! 
 

Jeg har så vidt begynt å søke andre steder. Hele ledelsen vet om Situasjonen min. De satt meg opp på utrolig mange kveldsvakter, at jeg føler det gjør det med vilje. For å sabotere for meg. 
 

skaffe barnevakt? Mener du profesjonelle? 
 

jeg har sikkert kollegaer som kan stille opp og bytte vakter men jeg kan jo ikke forvente det hver gang skal skje heller.. 

Anonymkode: 8726b...ab9

Besteforeldre. De stiller opp. 

Men ikke fortvil, alt vil ordnet seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i første omgang må du få tak i barnevakt. 
Prøv å høre om de kan hi deg mindre kveldsvakter. 
På sikt så er dette ikke noe jobb å satse på siden du har små barn. 
Det kan jo hende at far blir mere medgjørlig med tiden, men å søke annen jobb er første pri 

Anonymkode: f2bd2...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, nå avtaler du med besteforeldrene hvordan dere gjør det. De har jo bare å stille opp for en periode. Når du har ordnet dere så går du på jobb. Mens du søker andre jobber samtidig. 

Så må du huske på at barnet kommer til å være mye syk i vinter, og man kan ikke uten videre bare sende de til skrale besteforeldre da (korona osv). Det vil si at det naturlig nok  blir mye fravær.

Hvis ikke du har en utdannelse er nå tida å starte på. Det finnes deltidsstudier der ute som er gjennomførbare med både unger og jobb. Du har forresten også lov til å redusere stillingen din med bakgrunn i omsorg for små barn. Men da mister du jo også en del av lønna. Men det er kanskje verdt det? 

Pust rolig, dette går fint. 

Anonymkode: 08411...ecb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få overgangsstønad i 3 år,mens du søker ny jobb. Du må  ha vektige grunner for å si opp jobben,  usikker på detaljene, men du KAN jo ikke jobbe når bhg er stengt,  så det burde jo holde. 

Enten jobbe 50 % kun dagvaktene og samtidig motta redusert overgangsstønad,  eller være 100% arbeidsøker og få full overgangsstønad. 

Husk også redusert oppholdsbetaling i bhg fra kommune, og stønad til barnetilsyn fra NAV.

Sjekk skattekort,  du skatter mindre som enslig forsørger.  

Dobbel barnetrygd 

Barnebidrag fra far.

Senk skuldrene, dette finner du ut av! 

Bor du i Oslo,  så er det gratis barnepass hele helgen og 1 kveld i uka på Rødhette. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Senk skuldrene», «pust rolig» - hvordan i alle dager hjelper det TS akkurat nå...

Anonymkode: 754d5...7a2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du, nå avtaler du med besteforeldrene hvordan dere gjør det. De har jo bare å stille opp for en periode. Når du har ordnet dere så går du på jobb. Mens du søker andre jobber samtidig. 

Så må du huske på at barnet kommer til å være mye syk i vinter, og man kan ikke uten videre bare sende de til skrale besteforeldre da (korona osv). Det vil si at det naturlig nok  blir mye fravær.

Hvis ikke du har en utdannelse er nå tida å starte på. Det finnes deltidsstudier der ute som er gjennomførbare med både unger og jobb. Du har forresten også lov til å redusere stillingen din med bakgrunn i omsorg for små barn. Men da mister du jo også en del av lønna. Men det er kanskje verdt det? 

Pust rolig, dette går fint. 

Anonymkode: 08411...ecb

Tusen takk ❤️

Anonymkode: 8726b...ab9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tusen takk ❤️

Anonymkode: 8726b...ab9

Snakk med arbeidsgiver. Om de ser på deg som en verdifull ansatt så vil de tilrettelegge for å beholde deg. Hvor de ikke synes du gjør en god jobb så kan de bruke dette for p presse deg til å si opp.

Anonymkode: 74d7b...98c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Snakk med arbeidsgiver. Om de ser på deg som en verdifull ansatt så vil de tilrettelegge for å beholde deg. Hvor de ikke synes du gjør en god jobb så kan de bruke dette for p presse deg til å si opp.

Anonymkode: 74d7b...98c

De fleste fra ledelsen vet om situasjon. Jeg har alltid stilt opp for dem, gjort alltid bra jobb. Gode tilbakemeldinger fra gjester og hadde lite fravær. Men jeg tror desverre dette er en måte å presse meg til å si opp…. 

Anonymkode: 8726b...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fleste fra ledelsen vet om situasjon. Jeg har alltid stilt opp for dem, gjort alltid bra jobb. Gode tilbakemeldinger fra gjester og hadde lite fravær. Men jeg tror desverre dette er en måte å presse meg til å si opp…. 

Anonymkode: 8726b...ab9

Ledelsen bryr seg null og niks om de ansatte. Søk andre jobber du. Og hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg søkt på studier fra neste høst (eventuelt tatt generell studiekomp om det trengs først) blitt fulltidsstudent med støtte fra Lånekassen og jobb de barnefrie helgene, og sørget for en tryggere og bedre betalt jobb på dagtid ved endt utdannelse.

Anonymkode: 2a4b0...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Snakk med arbeidsgiver. Om de ser på deg som en verdifull ansatt så vil de tilrettelegge for å beholde deg. Hvor de ikke synes du gjør en god jobb så kan de bruke dette for p presse deg til å si opp.

Anonymkode: 74d7b...98c

Det virker jo ikke som om ledelsen ser på TS som en verdifull ansatt når de vet hvordan ståa er og har satt henne opp på flere kveldsvakter enn normalt, hvis jeg forstår henne rett.

Da heller jeg mer på at dette er en taktikk for å kvitte seg med TS. Hun har stått på og tatt ekstravakter da hun ikke hadde barn, det har de nytt godt av, og nå er hun ikke like nyttig lenger. Man får sjeldent noe igjen for å stå på ekstra og være fleksibel i arbeidslivet i min erfaring.

TS, jeg skjønner at dette er bittert, men det hjelper ikke. Du må rett og slett finne ut av om resepsjonist på hotell er det du ønsker å jobbe som. Hvis det er det trenger du en løsning for kvelds og nattevakter. Hvis det ikke er det, må du nesten legge en plan for hvilken vei du skal gå nå.

Anonymkode: 7ae96...0fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

 

 

Hei! 
 

Jeg trenger deres råd og hjelp! 
 

Jeg ble nylig separert. Vi har et barn som er snart 2 år. Jobber på hotell som resepsjonist men har vært permittert og har ikke vært like mye jobb egentlig. Men nå er permitteringen ferdig. Så da er det fult opp! med jobb. 
 

Jeg vet jeg kan ikke kreve å få tilrettelegging pga min situasjon. Men skulle ønsket de kunne tilpasset litt i såfall da. Vi fikk den nye turnusen denne uke, der jeg jobber altså nesten 50% (8-9 vakter) med kun kvelder. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg er veldig fortvilet. 
 

Før graviditeten tok jeg alle vakter, og overtid. Men alt er forandret nå. Barnefar har sønnen vår annen hver helg og han kan også være veldig vrang. 
 

Jeg har jo familie men de har jo ingen ansvar for å hjelpe meg om de bare kan og har tid, ikke sant. 
 

Jeg føler jeg blir utrolig stresset av dette. Er det noen som er alenemor her og jobbe turnus? 
om jeg søker andre jobb, så tar jo det også tid. Hva kan jeg gjøre? 
 

Jeg tar imot alle råd og tips! 

Anonymkode: 8726b...ab9

Du må bytte jobb!!!

Anonymkode: 1883a...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med far? kan dere ha 50/50 for eksempel? eller han har barnet de kveldene du jobber ?

Anonymkode: fdbef...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...