Gå til innhold

Arve hus, hva med samboeren min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du bør få særeie på huset, selv om det er din arv og noe du tar med deg inn i ekteskapet så vil han opparbeide seg rettigheter hvis han betaler for oppusning, legger ned egeninnsats i form av arbeidet og lignende.

Hvis du skulle dø først (uten testament) vil din ektemann ha krav på å sitte i uskifte og dermed disponere hele boet (inkl huset) fritt. Han kan dermed selge dette hvis han skulle ønske det. Har du særeie så kan han ikke gjøre det.

Få særeie, skriv testamente som gir han livslang bruksrett, men også vedlikeholdsplikt. Og hvis dere neonsinne blir skilt så må du jo huske å endre testamentet ditt igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Agathe skrev (58 minutter siden):

Du bør få særeie på huset, selv om det er din arv og noe du tar med deg inn i ekteskapet så vil han opparbeide seg rettigheter hvis han betaler for oppusning, legger ned egeninnsats i form av arbeidet og lignende.

Hvis du skulle dø først (uten testament) vil din ektemann ha krav på å sitte i uskifte og dermed disponere hele boet (inkl huset) fritt. Han kan dermed selge dette hvis han skulle ønske det. Har du særeie så kan han ikke gjøre det.

Få særeie, skriv testamente som gir han livslang bruksrett, men også vedlikeholdsplikt. Og hvis dere neonsinne blir skilt så må du jo huske å endre testamentet ditt igjen.

Man kan ikke selge et hus når man sitter i uskiftet bo, uten samtykke fra arvinger. 

Anonymkode: 3fe05...fc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Man kan ikke selge et hus når man sitter i uskiftet bo, uten samtykke fra arvinger. 

Anonymkode: 3fe05...fc9

Jo, det kan man. Man disponerer alt som om man eier det, men man kan ikke gi bort uforholdsmessig tore deler av boet. En enkemann kan fint selge et hus og så flytte til Spania og bruke opp pengene. Han vil derimot ikke kunne gi huset til sitt særkullsbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du i hvert fall ha særeie. Tror også dere må tinglyse avtale i et testamente. Snakk med advokat. Greit å få orden på dette tidlig. :) 

Anonymkode: c3917...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agathe skrev (33 minutter siden):

Jo, det kan man. Man disponerer alt som om man eier det, men man kan ikke gi bort uforholdsmessig tore deler av boet. En enkemann kan fint selge et hus og så flytte til Spania og bruke opp pengene. Han vil derimot ikke kunne gi huset til sitt særkullsbarn.

Vel, min forelder måtte ha barnas underskrift på at vi tillot ham å gjøre disposisjoner på eiendommen sin i uskifte, ellers godtok ikke kartverket det. Så har du belegg for det du sier?

Anonymkode: 3fe05...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vel, min forelder måtte ha barnas underskrift på at vi tillot ham å gjøre disposisjoner på eiendommen sin i uskifte, ellers godtok ikke kartverket det. Så har du belegg for det du sier?

Anonymkode: 3fe05...fc9

Er dere særkullsbarn? For da blir ting litt annerledes, men i dette tilfelle så har ikke hun noen egne barns som vil ha rettigheter. Det er også unntak hvis eiendom ble gitt som en gave - eller ble solgt til langt under markedspris.

 

Arv i uskiftet bo

Er dine foreldre gift med hverandre når den ene av dem avgår ved døden, og de hadde felleseie, har den gjenlevende av dem, for eksempel din mor, rett til å beholde hele din fars dødsbo i såkalt "uskifte" så lenge hun ikke inngår nytt ekteskap. Det betyr at du først har rett til å kreve din farsarv når uskiftet opphører, senest ved din mors død. Din mor har full eierrådighet over uskifteboet, hun trenger bare samtykke fra deg og andre arvinger etter din far dersom hun vil gi bort fast eiendom eller gi uforholdsmessig store gaver av boet

https://www.regjeringen.no/no/tema/lov-og-rett/innsikt/arv/arv-etter-foreldre/id2006132/#tocNode_11

Arveloven §22 0g 23

https://lovdata.no/lov/2019-06-14-21/§22

https://lovdata.no/lov/2019-06-14-21/§23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg kommer til å Arve et hus etter mine foreldre ganske snart. 
Jeg og min samboer har pratet om det og han er fast bestemt på at siden dette huset er min arv så skal ikke han stå som medeier på noen som helst måte. Vi ønsker ikke at jeg f.eks må kjøpe ut han om vi går fra hverandre
 

Men vi har lyst til å gifte oss, vil fortsatt huset kun stå på meg da? Vi har ingen barn sammen (vil ikke ha barn), men han har et barn fra før av som han ikke har noen kontakt med. 
 

Jeg tenker jo at dersom jeg dør først så kan jeg ha i testamentet at han kan bo der fram til han dør/havner på gamlehjem eller noe sånt, og at mine tantebarn arver huset. Min samboer er 100% enig i det

Er det noe vi burde ordne før/etter at jeg arver dette huset

Anonymkode: 0545c...602

Han vil ikke binde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supermegleren skrev (35 minutter siden):

Han vil ikke binde seg.

Hæ? Vi har vært sammen i 20 år, bodd sammen de siste 18 årene, gift i 5 år. Tror ikke jeg er så bekymret for om han vil binde seg eller ikke

Anonymkode: 0545c...602

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hæ? Vi har vært sammen i 20 år, bodd sammen de siste 18 årene, gift i 5 år. Tror ikke jeg er så bekymret for om han vil binde seg eller ikke

Anonymkode: 0545c...602

Det er jo tydelig at han vil ha muligheten til å dra på dagen. Hvis dere er gift så har dere vell 50/50 ordning. Om dere har dette vet både du og han. Derfor forstår jeg ikke hvorfor dette er et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supermegleren skrev (8 minutter siden):

Det er jo tydelig at han vil ha muligheten til å dra på dagen. Hvis dere er gift så har dere vell 50/50 ordning. Om dere har dette vet både du og han. Derfor forstår jeg ikke hvorfor dette er et tema.

Fordi han ikke ønsker at om noe skal skje han så må jeg kjøpe ut hans arving. Han ønsker at huset skal stå på meg siden det er min arv og min sikkerhet da jeg ikke har så god økonomi. Han har ganske god økonomi så han klarer seg bra uansett

Anonymkode: 0545c...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? Vi har vært sammen i 20 år, bodd sammen de siste 18 årene, gift i 5 år. Tror ikke jeg er så bekymret for om han vil binde seg eller ikke

Anonymkode: 0545c...602

Så dere vil gifte dere i framtiden i hovedinnlegget og nå har dere vært gift i 5 år? 

 

Mkay.

Anonymkode: 227b9...f3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så dere vil gifte dere i framtiden i hovedinnlegget og nå har dere vært gift i 5 år? 

 

Mkay.

Anonymkode: 227b9...f3b

Nei 😅 forlovet i 5 år mente jeg, men har planer om å gifte oss neste år. 

Anonymkode: 0545c...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...