Gå til innhold

Arve hus, hva med samboeren min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å Arve et hus etter mine foreldre ganske snart. 
Jeg og min samboer har pratet om det og han er fast bestemt på at siden dette huset er min arv så skal ikke han stå som medeier på noen som helst måte. Vi ønsker ikke at jeg f.eks må kjøpe ut han om vi går fra hverandre
 

Men vi har lyst til å gifte oss, vil fortsatt huset kun stå på meg da? Vi har ingen barn sammen (vil ikke ha barn), men han har et barn fra før av som han ikke har noen kontakt med. 
 

Jeg tenker jo at dersom jeg dør først så kan jeg ha i testamentet at han kan bo der fram til han dør/havner på gamlehjem eller noe sånt, og at mine tantebarn arver huset. Min samboer er 100% enig i det

Er det noe vi burde ordne før/etter at jeg arver dette huset

Anonymkode: 0545c...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor legger folk seg opp i ting som ikke de har noe med? TS spør et spm og dere kommer med konklusjoner basert på én setning. Dere vet ikke grunnen til at samboren til TS ikke har kontakt med barnet.

Anonymkode: 27efb...32d

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tar inn i ekteskapet er ditt. Men dere burde jo sikre han og. Han burde kjøpe en eiendom som sin sikkerhet for han og arv til sitt barn. 

Samtidig så skal ikke han betale annet enn det dere er enige om på oppgradering ol. Noe husleie bør han jo betale for at han bor der, men ikke utgifter på huset som skaper verdiøkning når han ikke får del i det. 

Å ha særeie på arv er fornuftig.

Anonymkode: 2a8be...c59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du eier før et giftemål er særeie også etter. Det samme gjelder arv.

Dere bør også diskutere evnt oppussing av huset - det kommer en dag hvor noe må gjøres, og hvordan fordeler dere hvilke kostnader når du eier boligen 100%. 

Et testament høres klokt ut, ja du kan ha et testament med den innretningen du beskriver.

Les deg gjerne også opp på fremtidsfullmakt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det du tar inn i ekteskapet er ditt. Men dere burde jo sikre han og. Han burde kjøpe en eiendom som sin sikkerhet for han og arv til sitt barn. 

Samtidig så skal ikke han betale annet enn det dere er enige om på oppgradering ol. Noe husleie bør han jo betale for at han bor der, men ikke utgifter på huset som skaper verdiøkning når han ikke får del i det. 

Å ha særeie på arv er fornuftig.

Anonymkode: 2a8be...c59

Takk for svaret

Så om vi gifter oss så har han fortsatt ingen krav på noe som har med huset å gjøre? 
Han har såpass økonomi at han klarer seg helt utmerket om vi går fra hverandre. 

Anonymkode: 0545c...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høna79 skrev (2 minutter siden):

Det du eier før et giftemål er særeie også etter. Det samme gjelder arv.

Dere bør også diskutere evnt oppussing av huset - det kommer en dag hvor noe må gjøres, og hvordan fordeler dere hvilke kostnader når du eier boligen 100%. 

Et testament høres klokt ut, ja du kan ha et testament med den innretningen du beskriver.

Les deg gjerne også opp på fremtidsfullmakt. 

Takk! Fremtidsfullmakt har jeg ikke hørt om, men det skal jeg absolutt sjekke ut. 
Når det kommer til oppgradering av boligen så har vi allerede pratet en del om det og har kommet mer eller mindre frem til en enighet der 

Anonymkode: 0545c...602

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svaret

Så om vi gifter oss så har han fortsatt ingen krav på noe som har med huset å gjøre? 
Han har såpass økonomi at han klarer seg helt utmerket om vi går fra hverandre. 

Anonymkode: 0545c...602

Nei, det du tar med deg inn i ekteskapet tar du med deg ut igjen. Det dere erverver sammen, skal deles ved brudd.

Han burde ha noe eiendom/evnt aksjer  som stiger i verdi, hvis ikke står han på bar bakke om det blir slutt.

Anonymkode: 112d6...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det du tar med deg inn i ekteskapet tar du med deg ut igjen. Det dere erverver sammen, skal deles ved brudd.

Han burde ha noe eiendom/evnt aksjer  som stiger i verdi, hvis ikke står han på bar bakke om det blir slutt.

Anonymkode: 112d6...647

Ja han har så han klarer seg fint om vi går fra hverandre, mens jeg har ingenting. Derfor ønsker han at huset skal stå på kun meg, i tillegg til at han ikke ønsker å risikere at familiehuset kan «forsvinne» fra min slekt og over til hans arving osv

Anonymkode: 0545c...602

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt dumt med å ikke være medeier i et hus, er at den som ikke har noe eierskap har liten mulighet til å spare seg opp en formue. Slik som rentene er i dag, så tjener man ikke mye på å ha penger i banken. Men et hus eller en leilighet dobler seg i verdi etter noen år. Din mann får ikke en slik mulighet. Han blir bare med på å betale utgifter. Kanskje han burde kjøpe en hytte eller noe, slik at han også har en verdi som vokser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er viktig dere har tydelige avtaler på hva han skal være med å betale. det gjelder også innbo og oppussing. 

hvis ikke kan det bli mye konflikter både i forholdet, og evt når det blir slutt. 

det beste er om dere har en husleiekontrakt, og han "leier" en del.

denne summen brukes til å betale hans del av bolig, strøm, forsikringer etc. 

da kan han heller ikke kreve at han skal få igjen penger fordi han har betalt ned på lån. 

du har et bevis på åt det er samme som når man leier, han har kun betalt for bopel. 

 

Anonymkode: 12e2a...83e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og råd, jeg skal ta med meg alt og ta en ny prat med han og finne en løsning som passer oss begge 🙂 

Jeg kjente bare at ting ble litt lettere når det iallfall ikke er noen risiko å miste huset. Alt det andre rundt er helt okey å dele på osv

Anonymkode: 0545c...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en time hos advokat, og få satt ting skikkelig opp.

Det er mulig at han kan sitte i uskiftet bo  om du skulle dø først, og bo i huset fram til han dør/flytter på sykehjem.

Angående hvem som eier hva, så er min søster i en liknende situasjon. Han har odel på gård, som de ønsker skal arves videre i hans slekt og de har ikke felles barn. Der løste de det med at hun kjøpte hytte/sommerhus, i et attraktivt område som også stiger i verdi.

Anonymkode: f0d73...6b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet vil jeg klart anbefale advokat. Selv om huset står på deg vil han som gift ha rett på sin del av verdistigningen - men det er mulig heller ikke feil om han skal bo der og bidra med vedlikehold. 

Vi brukte ca 15 000 hos advokat på å få satt opp ektepakt, fremtidsfullmakt, og testamente, som regulerte alt slikt. Det er en billig forsikring. 

Anonymkode: e263c...28d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan han ikke kjøpe seg inn i huset? De pengene kan jo du sette på konto som en buffer. Ha heller forsikringer som kommer den gjenlevende til gode når en av dere dør. 

 

Anonymkode: 31037...ef0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere gifter dere skriver du særeie på boligen med verdistigning, ellers vil verdistigningen være noe som kan krangles om ved en evt skilsmisse. 

Det er mange som ikke kjenner disse reglene og som synser i svarene sine, ta kontakt med en advokat idet du ahr arvet boligen å få hjelp der fra noen som kan loven ikke synsere på KG. 

Anonymkode: 28b29...c1a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg forresten ikke gitt han livslang borett uten at han også sto for vedlikehold, dersom dine tantebarn arver mens han har borett må de betale alt mtp evt eiendomsskatt, renovasjon osv mens han bor gratis - det er å gi dine tantebarn utgifter mens han slipper unna, selvsagt er han 100% enig i dette.. Her må du tenke deg om å lytte til advokat på hva som er beste måten å sikre dine verdier i live og din arv ved evt død.. 

Anonymkode: 28b29...c1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Personlig ville jeg forresten ikke gitt han livslang borett uten at han også sto for vedlikehold, dersom dine tantebarn arver mens han har borett må de betale alt mtp evt eiendomsskatt, renovasjon osv mens han bor gratis - det er å gi dine tantebarn utgifter mens han slipper unna, selvsagt er han 100% enig i dette.. Her må du tenke deg om å lytte til advokat på hva som er beste måten å sikre dine verdier i live og din arv ved evt død.. 

Anonymkode: 28b29...c1a

Dette var ikke noe som noen av oss tenkte på, så han var ikke enig i dette for å slippe unna det økonomiske. 
Når jeg nevnte det for han nå så trodde han at han at det var gitt at han stod for utgiftene fra til flytt eller død, men at det er i så fall noe man kan skrive inn i testamentet

Anonymkode: 0545c...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høna79 skrev (13 timer siden):

Det du eier før et giftemål er særeie også etter. Det samme gjelder arv.

Dere bør også diskutere evnt oppussing av huset - det kommer en dag hvor noe må gjøres, og hvordan fordeler dere hvilke kostnader når du eier boligen 100%. 

Et testament høres klokt ut, ja du kan ha et testament med den innretningen du beskriver.

Les deg gjerne også opp på fremtidsfullmakt. 

Nei!!! Ingenting er automatisk særeie. Det kan kreves skjevdelt, men det er ikke særeie.

Ts, kontakt advokat, her er det mange som ikke vet hva de snakker om.

Anonymkode: 7d1cf...b94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei!!! Ingenting er automatisk særeie. Det kan kreves skjevdelt, men det er ikke særeie.

Ts, kontakt advokat, her er det mange som ikke vet hva de snakker om.

Anonymkode: 7d1cf...b94

Og selv om man vet hva man prater om (det gjør jeg) så er det veldig raskt å trå feil om man skal fikse slik selv. Derfor brukte vi advokat for dette, da er det temmelig vanntett. Det er veldig dyrt å bomme når det kommer til ektepakt og testamente. 

Anonymkode: e263c...28d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...