Gå til innhold

Alkoholiker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Inspirert av noen andre tråder her, skal jeg nå prøve å ta grep. 
Uavhengig av hva dere svarer nå, så skal jeg ta grep. 

Jeg er veldig glad i en spesiell rødvin og konjakk. Har vi det i hus kan jeg godt ta meg to-fire glass 3-4 dager i uken. Blander aldri, men drikker en type alkohol. 

Nå er jeg tom for konjakk og den rødvinen jeg liker. Nå skal jeg ikke kjøpe det inn heller. 
Rett og slett fordi JEG synes jeg drikker for mye . Jeg kan fint ta meg en fest, jeg klarer å stoppe, men jeg vil drikke mindre alkohol uansett . 
Barskapet vårt er fullt, men det som står der, vil jeg ikke ha.

Har vi alkoholfri øl, så drikker jeg gjerne det.  

Er jeg alkoholiker i følge deg? 

Anonymkode: 6172d...e45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

i mitt hode er man alkoholiker om man drikker på morgenen, og ut om hele dagen.

Skrevet (endret)

Jeg drikker aldri ting sterkere enn 4,7 prosent, nesten. Men av og til tar jeg en liten utblåsning hjemme og hører gamle sanger om igjen, som de lillos sier. Jeg har aldri spilt musikk etter 22, som er det borettslaget har bestemt.

Hvor ofte jeg tar et glass varierer voldsomt. I enkelte perioder har det gått over et halvt år mellom hver gang jeg smakte alkohol.

Endret av Michaelhe
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er veldig glad i en spesiell rødvin og konjakk. Har vi det i hus kan jeg godt ta meg to-fire glass 3-4 dager i uken. Blander aldri, men drikker en type alkohol. 

Nå er jeg tom for konjakk og den rødvinen jeg liker. Nå skal jeg ikke kjøpe det inn heller. 
Rett og slett fordi JEG synes jeg drikker for mye . Jeg kan fint ta meg en fest, jeg klarer å stoppe, men jeg vil drikke mindre alkohol uansett . 

På grensen. Det finner du vel først ut ved å kutte det helt ut for en periode. Og ja du drikker for mye., og med den mengden kan du fort bli alkoholiker om du ikke allerede er det. 

Anonymkode: 881c5...e66

Skrevet

For min del går grensa på å drikke alene, og å drive med "festing" i helgene hvis en er over 25.

Anonymkode: b36d0...cb9

Skrevet
ryzorwarlock skrev (4 minutter siden):

i mitt hode er man alkoholiker om man drikker på morgenen, og ut om hele dagen.

Drikker ALDRI om morgen. Kunne ikke falt meg inn. 

• Liker 1
Skrevet
Michaelhe skrev (3 minutter siden):

Jeg drikker aldri ting sterkere enn 4,7 prosent, nesten. Men av og til tar jeg en liten utblåsning hjemme og hører gamle sanger om igjen, som de lillos sier. Jeg har aldri spilt musikk etter 22, som er det borettslaget har bestemt.

Hvor ofte jeg tar et glass varierer voldsomt. I enkelte perioder har det gått over et halvt år mellom hver gang jeg smakte alkohol.

Takk for svar. Sitter aldri og drikker meg full alene. 
Liker ikke følelsen av å bli full.

Skrevet

Alkoholiker er når man ikke klarer å kontrollere drikkingen sin når man først drikker.

Ikke hvor ofte man drikker eller om de fester ofte. Mange som drikker ofte klarer allikevel å stoppe. 
En alkoholiker kan drikke sjeldent, men allikevel ikke moderere seg når de drikker. Det tar gjerne mange år for en alkoholiker å ta grep og innse at de ikke kan drikke alkohol. De drikker gjerne til tross for de negative konsekvensene det får for dem økonomisk, familieforhold og venner, helsen deres osv. 

Nå har ikke jeg drukket på 3 uker og vet at jeg heller ikke kan drikke alkohol. Synes så klart det er trist, men heller det enn å fortsette denne kampen til jeg dør.

Anonymkode: 2791c...9d0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På grensen. Det finner du vel først ut ved å kutte det helt ut for en periode. Og ja du drikker for mye., og med den mengden kan du fort bli alkoholiker om du ikke allerede er det. 

Takk for svar. Jeg har kuttet ut i lengre perioder, og det er ikke noe problem. 

Jeg klarer meg fint med alkohol i hus. Men jeg digger smaken av DEN rødvinen og DEN konjakken. Hadde de klart å få samme smaken uten alkohol, da hadde jeg bytter ut tvert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. Sitter aldri og drikker meg full alene. 
Liker ikke følelsen av å bli full.

Hva kan jeg si? Skål for den tanken. Hadde jeg fått alt som jeg ville i livet, kanskje jeg hadde stemt litt mer moralistisk? Vi er alle forskjellige.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For min del går grensa på å drikke alene, og å drive med "festing" i helgene hvis en er over 25.

Jeg kan drikke alene. Altså, kose meg med vin eller konjakk. Men utrolig sjelden jeg sitter og drikker meg full alene. Det har hendt 1 eller 2 ganger i livet. 

En fest kan jeg være med på i helgen, men ikke hver helg! Helst ikke en gang i måneden heller. 

Skrevet
Michaelhe skrev (1 minutt siden):

Hva kan jeg si? Skål for den tanken. Hadde jeg fått alt som jeg ville i livet, kanskje jeg hadde stemt litt mer moralistisk? Vi er alle forskjellige.

Helt klart! Vi er alle forskjellige. Og jeg mente ikke noe vondt med kommentaren. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Alkoholiker er når man ikke klarer å kontrollere drikkingen sin når man først drikker.

Ikke hvor ofte man drikker eller om de fester ofte. Mange som drikker ofte klarer allikevel å stoppe. 
En alkoholiker kan drikke sjeldent, men allikevel ikke moderere seg når de drikker. Det tar gjerne mange år for en alkoholiker å ta grep og innse at de ikke kan drikke alkohol. De drikker gjerne til tross for de negative konsekvensene det får for dem økonomisk, familieforhold og venner, helsen deres osv. 

Nå har ikke jeg drukket på 3 uker og vet at jeg heller ikke kan drikke alkohol. Synes så klart det er trist, men heller det enn å fortsette denne kampen til jeg dør.

Anonymkode: 2791c...9d0

Takk for svar. Og bra jobbet til deg👍Fortsett sånn❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar. Jeg har kuttet ut i lengre perioder, og det er ikke noe problem. 

Jeg klarer meg fint med alkohol i hus. Men jeg digger smaken av DEN rødvinen og DEN konjakken. Hadde de klart å få samme smaken uten alkohol, da hadde jeg bytter ut tvert. 

Men husk at den mengden du drikker, fort kan føre til alkoholisme. Så du bør sette deg noen strenge drikke regler, før det er forsent. Hvis mengden din også fører til personlighets endring, så bør du også droppe det. Alkoholikere er også sjukt flinke til å finne seg unnskyldninger for at mengden sin er ok. Og ikke noe problem. Og føler litt på meg at du fisker etter den bekreftelsen. Mulig jeg tar feil. Men isåfall går du under alkoholiker. Hvis du trenger bekreftelse og unnskyldninger 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Eh, da er det ganske mange som er over grensa tror jeg! Jeg kan gjerne ta meg et glass eller to alene, det har jeg kunnet i 20 år, uten at det har sklidd ut. Har kanskje drukket meg litt beruset én gang alene, det var litt ekkelt.

Anonymkode: 6dc7f...1d6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det kommer an på om du har gjort dette 3-4 ganger i uken over tid? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men husk at den mengden du drikker, fort kan føre til alkoholisme. Så du bør sette deg noen strenge drikke regler, før det er forsent. Hvis mengden din også fører til personlighets endring, så bør du også droppe det. Alkoholikere er også sjukt flinke til å finne seg unnskyldninger for at mengden sin er ok. Og ikke noe problem. Og føler litt på meg at du fisker etter den bekreftelsen. Mulig jeg tar feil. Men isåfall går du under alkoholiker. Hvis du trenger bekreftelse og unnskyldninger 

Trenger ingen bekreftelse. Jeg skriver det som det er, og kan ikke skrive noe som ikke er sant. Jeg vil vite hva folk mener ut i fra hva jeg skriver, da det er sannheten. Å pynte på ting er jeg ikke kjent for. 

Personlighetsendring får jeg ikke ved det nevnte. Men, jeg har vært dritings kanskje 15 ganger i livet. Er over 40 nå. Og da er det vel en personlighetsendring….?

Skrevet
Coffee1234 skrev (8 minutter siden):

Det kommer an på om du har gjort dette 3-4 ganger i uken over tid? 

Ja. Det har jeg. 

Skrevet

Synes du hadde et veldig ærlig og fint innlegg ihvertfall. 

Fikk meg til å reflektere litt selv. 

Tror jeg fort kunne gått under grensen til alkoholiker, for flere som har kommentert i denne tråden. Jeg drikker ikke alltid, men synes ofte det er vanskelig å ikke drikke i helgene f.eks. 

Har flere ganger hatt flere hvite måneder, men når jeg først drikker sliter jeg som regel med å stoppe. Hvis jeg skal ha to enheter blir det gjerne fire-fem. Ikke mer enn det da, men likevel. Og jeg blir dessverre ofte litt grumpy etter jeg har drukket og dagen etter.. burde vel bare ha sluttet helt, men er vanskelig..

Anonymkode: c4562...2c8

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei. 

Du er glad i enkelte typer alkohol og er bevisst på ditt eget forbruk.

Du bestemmer over alkoholen, den bestemmer ikke over deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...